Jump to content

Flatt batteri


alum

Recommended Posts

Med svigerforeldre med på båttur for første gang bør ting fungere. I dag skjedde det som ikke skal skje. Startbatteriet var flatt, og med det mener jeg virkelig flatt. Vi har aldri hatt problem med dette før. Begge hovedbryterene var av, så litt merkelig var det. Ved å paralellkoble batteriene (altså med batteri nr 2) var det såvidt starteren klarte å dra maskinen rundt, men ikke nok. Når svigerfar kom med sitt bilbatteri og startkabler, var det samme sak. Såvidt den klarte å dra rundt. Når dette batteriet imidlertid blei kobla direkte på hovedbryteren, var det litt mer guff, så da starta maskineriet. Hmm? Spenningsfall mellom batteri og starter er iallefall et problem. Vel, etter et par timers kjøring (lader fint), og et par timers landligge, starter maskinen fint vha sitt normale startbatteri. Den drar starteren rundt i fin fart som det alltid har gjort. Men på turen hjem lyser ladelampa og spenningsmåleren viser mindre spenning enn normalt(??)

 

1. Hva i huleste er det som kan ha tappa batteriet når hovedbryterern tross alt var av? Bør jeg sjekke hovedbryteren?

2. Kan TOTALT flatt batteri ha en sammenheng med manglende lading å gjøre?

 

Maskinene er en VP MD21B med "standard" el. installasjon, dvs to batteri, to hovedbrytere og skillerele.

Link to post
Share on other sites

Når ladelampen lyser da leder ikke dynamoen. Du kan måle spenningen på D+, den skal være omtrent det samme som på B+. Årsaken kan være børster eller regulator eller en dårlig kontakt. Husk å sjekke om reimen på dynamoen er stram nok.

:seeya:

 

Har funnet ut av hvorfor batteriet var flatt. En "tjuvkobling" direkte på startbatteriet var synderen. Denne koblingen gikk til varmeapparatet (type parafin) der viften var slått på(??!!). Så dermed ikke så rart at at batteriet blei tappa selv om hovedbryter var av. Vel, dette er nå ordna opp i. Den er nå selvsagt kobla på etter hovedbryteren.

 

Det eneste som ikke fungerer nå er en aldri så liten detalj: LADINGA. Jeg måler 12.04V direkte på dynamoen (B+). Jeg har en mistanke om at nødstartoperasjonen med hovedbryter av og på mens motoren gikk ikke var spesielt heldig for dynamoen... I så fall: Hva kan ha blitt ødelagt? Må hele dynamoen skiftes, eller bare evt regulatoren. Sitter regulatoren direkte på dynamoen eller er den plassert på utsiden en plass? Er veldig takknemlig for hjelp her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den er nå selvsagt kobla på etter hovedbryteren.

Dette er feil! Varmere og kokeapparater skal ALLTID være koblet direkte på batteriet, da de trenger strøm i nedkjølingsfasen. Når du kopler slik du nå har gjort, risikerer du at hovedbryter blir slått av mens varmeren ennå er varm, og kjøleviften vil da stoppe. Dette kan medføre ødelagt varmer, og i verste tilfelle brann.

 

Når det gjelder ladingen så er det nok en viss fare for at du har ødelagt en av diodene i denne. Plukk dynamoen ut og lever den til et verksted for sjekk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er feil! Varmere og kokeapparater skal ALLTID være koblet direkte på batteriet, da de trenger strøm i nedkjølingsfasen. Når du kopler slik du nå har gjort, risikerer du at hovedbryter blir slått av mens varmeren ennå er varm, og kjøleviften vil da stoppe. Dette kan medføre ødelagt varmer, og i verste tilfelle brann.

Nettop. Takk for tipset. Men å koble den rett på startbatteriet er vel ikke helt stuerent. Jeg får koble den på forbruksbatteriet. Redigert av alum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får koble den på forbruksbatteriet.

Fornuftig. Jeg har gjort det samme hos meg, for å være sikker på at ingenting annet enn starter kan tappe ut startbatteriet. Ikke lett å dytte i gang båten, så startbatteriet må være i form :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mål spenningen på B+ og D+ før motoren har startet, men med tenningen på. Gjør så samme målinger etter at motoren er startet. Noter alle målinger. Ta gjerne bilde av dynamo og hvilken merke dynamo.

:seeya:

Til helga er jeg co-pilot i en Scand 9200 fra Stavanger til Kristiansand, så dette får vente til over helga;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Varhaug Diesel elektro var ganske klar på at den gamle var mer enn klar for utskifting, så jeg fikk ny til 1350kr. Da denne skulle monteres viser det seg at den ikke har noen DF utgang, altså ekstern sense. På den gamle dynamoen gikk denne til en ekstern spenningsregulator. Har jeg fått feil dynamo? Må jeg ha en DF utgang?

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at du har fått en dynamo med regulator innebygd. I så fall har du bruk for ekstern sense for å kompensere for spenningstap under lading frem til batteriene. Hvis du mener spenningen er den samme på batteri som dynamo har du ikke noe å vinne. En slik spenningsmåling må gjøres når dynamoen lader mye, det er når batteriene er ganske tomme. Du bør bruke et tangamperemeter for å sjekke ladestrømmen samtidig.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet dynamo i fjor. Den gamle hadde ekstern laderegulator. De nye har stort sett innebygd regulator, så også den jeg monterte. Da fjernet jeg den gamle eksterne, som ikke var brukendes til noe. Jeg har da fått en "standard" løsning som fungerer greit. Du vil kunne se hvilken spenning den gir ved å måle direkte på dynamoen, og hva tapet i ledninger mv. er ved å måle på batteriet. Hvis tapet er slik at man legger noe vekt på det kan man montere en ny ekstern regulator, som føler på batteri og tar hensyn til temperatur f.eks., men da må man inn i dynamoen og lodde/koble. Enkelte dynamoer har visst innebygd regulator, med uttak for å føle på batteriet, men jeg kjenner ikke til disse. Jeg er ingen ekspert på dette, men lærte mye ved å lese om temaet forskjellige steder her på forumet.

 

Kort sagt, din gamle eksterne regulator har ingen funksjon lenger og kan fjernes, og du har en grei fungerende dynamo. :smiley: Hvis spenningsfallet til batteri er stort lønner det seg å se på ledningstykkelser og eventuelt system for lading av flere batterier, som kan ta noe spenning.

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Joda, dynamoen har innebygd regulator. Problemet mitt er at den eksterne regulatoren er en ganske svær sak med kjøleribbe og flere kabler tilkoblet som jeg per nå ikke vet hva er. Jeg har en mistanke om at det ikke er bare-bare å koble den fra.

 

Her er et (dårlig) bilde den eksterne regulatoren Bilde

 

Her er et bilde av den nye dynamoen Bilde

Redigert av alum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se på bildet, da det var rimelig mørkt. Men en svart boks med kjøleribber og flere ledinger kan høres ut som en skillediode. I så fall hadde eksterne sense vært greit å ha, da skilledioden reduserer spenningen med ca 0,7volt. Mål ladespenningen du får inn på batteriet ved noenlunde fulladede batterier, denne bør ikke vær så veldig langt under 14,4 volt om ting skal fungere skikkelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å se på bildet, da det var rimelig mørkt. Men en svart boks med kjøleribber og flere ledinger kan høres ut som en skillediode. I så fall hadde eksterne sense vært greit å ha, da skilledioden reduserer spenningen med ca 0,7volt. Mål ladespenningen du får inn på batteriet ved noenlunde fulladede batterier, denne bør ikke vær så veldig langt under 14,4 volt om ting skal fungere skikkelig.

Jeg trodde i starten også at dette var en skillediode, men jeg får det ikke til å stemme m.h.p. antall kabler og hvor de går. Skal ikke en skillediode ha typisk en inngang (fra B+) og to utganger, en til hvert batteri (det samme som et skillerele)? Jeg har sett mange fine koblingsskjema med skillerele på dette forumet, men ingen med skillediode. Anyone?

 

Et annet argument mot at dette er en skillediode er at ut fra B+ på dynamoen (den gamle) går det en kabel direkte til startbatteriet og en direkte til forbruksbatteriet. Den gamle dynamoen har vel og merke to B+ (innebygd skillerele?), men det er bare den ene som har vært i bruk. Jeg har en mistanke om at det er pga at det er bare den ene som har fungert, selv om det er litt vanskelig å sjekke nå som dynamoen er defekt (og skrudd ut).

Link to post
Share on other sites

Den gamle dynamoen jeg skiftet ut hadde skilledioder som var montert direkte bakpå dynamoen. Dette var en rød bakelittlignende rund/halvrund flat dings med to/tre runde forhøyninger av kronestykkestørrelse. Denne dioden hadde da to utganger til batterier. Den eksterne laderegulatoren så ut som et relé av eldre type ofte pleier, som en kube ca. 4/5 cm. med metall lokk på fem sider og kunstoffbunn. Dette reléet var koblet til dynamoen med noen ledninger, men bare til dynamoen, ikke på vei til/fra dynamoen til noe annet.....

 

Den dingsen du tok bildet av ser jeg bare litt av, men den ligner på noe alá strømforsyningen eller så til kjøleskapet i min båt...............Ut fra din beskrivelse av at ledning går rett til batteriet fra dynamo er dingsen i alle fall ikke skilledioden. Det kan jo være at den gamle dynamoen også hadde innebygget regulator, men hvis du ser på ledningene som gikk fra den og finner noen du ikke får til å stemme, noen som ikke går til batteri eller tenningsnøkkel/instrumenbord, kan det være den gamle eksterne regulatoren. Jeg grublet fælt på de ledningene, klarte til slutt å følge dem bak mot septiktanken under noen greier, og der var reléet. Da falt bitene på plass, og gamlereléet med ledninger ble kastet. :smiley:

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå funnet ut at dette er en laderegulator av merket TWC. DF fra dynamoen er en av åtte ledninger koblet til denne. Hva de andre syv er har jeg ikke funnet ut av. Om en søker på TWC her i forumet finner en faktisk litt. Ser ut som det er en regulator som gir pulserende spenning og at jeg fortsatt trenger en dynamo med DF(?) Noen som klarer å oppspore et koblingskjema for en TWC?

Redigert av alum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DF er tilkobling til den ene børsten og har ikke noe med sense å gjøre.

DF benyttes for å koble en ekstern regulator til dynamoen.

Skal du bruke TWC regulatoren med din nye dynamo må du bytte ut den kombinerte børsteholder/regulatoren med en ren børsteholder. Det er på denne du finner DF tilkobling.

 

Står mye om dette her: Dynamo og lading av flere batterier

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå funnet ut at dette er en laderegulator av merket TWC. DF fra dynamoen er en av åtte ledninger koblet til denne. Hva de andre syv er har jeg ikke funnet ut av. Om en søker på TWC her i forumet finner en faktisk litt. Ser ut som det er en regulator som gir pulserende spenning og at jeg fortsatt trenger en dynamo med DF(?) Noen som klarer å oppspore et koblingskjema for en TWC?

Du finner en god forklaring hvordan den skal kobles på denne siden. Her finner du veiledning for kobling på de forskjellige dynamoer. Der finner du og bilder av forskjellige TWC regulatorer.

Du må og finne ut om regulatoren din er pluss eller minusregulert.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...