Jump to content

Vestlendinger: Hvor går sommerbåtferien i 2006?


SveinHa

Recommended Posts

Jumbo, du ser der som "Seladon" sin baug peiker på biletet ditt.. Visst du køyrer rett fram ut der så kjem du til naustet vårt :) Ca 3-400m :) Forresten, ikkje "Smeaholmen" men "Smedholmen" heiter det der... :p Visst du framleis er i området der, så ta ein tur i "Vrakvikja" på andre sida av Smedholmen... Der er det nydeleg, med ein liten kai der, og der kjem ingen bølger eller vind inn.. HEilt fantastisk plass :)

Link to post
Share on other sites

oaasheim, Heldiggrisen som bor i et sånt område.. Selvsagt heter det smedholmen. Er bare litt påvirket av gamlisene som sier "smeaholmen", "sme'holmen" eller bare "holmen".. Bildet ble tatt i går, på vei hjem til bergen etter en knallfin laanghelg på bømlo. Var i land på holmen og tok noen bilder.

hmm.. Vrakvikja... Er en grunn(e) for det navnet? ;-)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er den viken med innløp på nordøst siden(merket som friluftsområde) ut mot leden til Fitjar, så er det absolutt en grunn for det. Ligger en umerket grunne mitt i innløpet. Jeg har sett flere som har fått en lite dunk der. Men den har allikevel neppe gitt opphav til navnet. Til det er farvannet for lukket og rolig.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ferien starter med Dum Dum Boys i Florø 14 Juli med gutta boys!!! :cheers:

 

Deretter blir det hjem igjen å hente familien å dra utover Sognefjorden og ta oen dager i Dingja...?

Denne uken skal (dersom været tillater det) brukes å tråle ytre sogn, sørover i Hordaland for å ende opp i Bergen. :cool:

Er det noen som har ei grei reiserute? tenker å gå små etapper, gjerne ligge flere dager på samme plass. Må være barnevennlig da det blir en haug med små krapyl i båten.....

 

Helgen etter er det meningen å snu nesen hjemmover igjen. Er det fremdeles fint vær blir det gjerne en uke til i båten da innover Sognefjorden med mål i Lusterfjorden nærmere bestemt Solvorn som er ei lita perle!

 

Meningen er å kose seg maksimalt, gå om morningen for å unngå sjø og vind (første langturen med familie så det er best å ta det med ro om man skal kunne fortsette 3 fot syken om noen år.... :crazy:

 

Kansje trefffes vi i ei havn? Har ikke vimpel , men Båten har blå stripe og bærer navnet Fame....

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Selv får eg ikke brukt båten så mye. husbygging kommer fremfor båtbygging, så båten er ikke blit gjort så mye med i vår. Håper å ta en tur på båtfestivalen i Ålesund, og kanskje en tur sørover til Bergen...

Husk aa henge opp vimpel saa kanskje jeg kommer paa besoek. Hvis jeg ikke er for opptatt med motormontering :crazy: Arbeidet faar hvile naar det er Baatfestival :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Leste idag at Skjerjehamn på Sandøy (Gulen Kommune) har fått liv igjen.

Sist vi var der inne var hotellet til salgs, og ikke mye liv i området. Nå ser det ut til at det har blitt fart i sakene. Tilbyr det meste. Til og med kro! Er det noen som kan bekrefte dette?

Pokker at vi ikke tok turen innom stedet når vi var inne for å sjekke til en hytte. Den ligger bare noen kilometer sør for stedet.

Var i Gulen for nokre veker sidan. Ja det stemmer at Skjerjehamn blir opprusta. Det er vistnok Ola Braanaas (Firda Seafood) som står bak. Men det tek si tid, og arbeidet var (og slik såg det også ut) forseinka. Forhåpentlegvis opnar dei i løpet av sommaren. Ser ut for at det kan bli veldig bra. Den som ventar på noko godt, ventar ikkje forgjeves...

Link to post
Share on other sites

Da var første økt av båtferien over. Kom oss aldri lenger enn Husnes og Uskedalen da matrosen fikk kjempekontakt med en annen matros og det samme gjelder admiral og -inne. Med dårligere vær i helgen og og ingen bedring i sikte satte vi kursen hjemover. Pga. været satte jeg av mannskapet i Valevåg og tok siste turen over Sletta alene. Og som vanlig var været betydelig verre der enn hva værmeldingene skulle tilsi....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eg og familien skal ut på våres første ferie i båt,Har ikkje lagt andre planer enn att vi skal ut fjorden og so får vi sjå kor vi havner.Er fra årdal innerst i sognefjorden og bruker ca 5 timer på å komme ut fjorden.Har sett meg som grense att eg skal holde meg mellom stavanger og ålesund.Vi er ein familie med to barn (4 og 6 år) og er derfor intresert i tips om barnevennlige havner på denne strekningen.Båten vår heiter foresten Lene og er ein saga 29 ls 2000 modell. :flag:

Link to post
Share on other sites

Da har vi hatt en ukes drømmeferie. Ruten ble til underveis og været var jo helt enormt frem til fredag. Det ble stopp og overnatting ved Romsa, Skogbu, Fitjarøyene, Lysøen, Geitanger (Lille Sotra), Kollevåg (Askøy), Bergen, Bakkasund, Fitjarøyane og hjem.

 

Eneste stedet vi ikke syns noe særlig om var Geitanger, det var ikke noe sted for småbarn som vil bade, men vi kom inn sent og overnattet. Helt greit. De andre stedene er jo utrolig flotte, spesielt Kollevåg...

 

En super tur som gjerne skulle vart lengre, men har bare en uke ferie i denne omgang så får vi håpe på godværet i midten av august igjen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det blir en blandingsferie - sommerbåthytteferiemedbarefintvær.

 

Tar båten med til hytte i Nordhordland. Så noen dager innimellom i båt nordover. Kanskje en tur til Sunnhordland/Haugesund, som vi pleide tidligere år når hele ferien var i båt, hvis jeg kan sette av nok tid til det - den går jo ikke så fort den der vi har.

 

Ferien begynner til helgen. I følge min kone bruker jeg for mye tid med pc'en på fanget - merkelig vanskelig å la være. Vet ikke da hvor glad hun blir av å høre at jeg i dag har investert i "mobilt kontor" slik at surfingen kan utføres over alt..............blir artig å se om det virker greit i alle fall

Link to post
Share on other sites

Langt innlegg, vestlending i DAnmarksfart.

 

Som omhandlet i annen tråd gikk vi fra Lysekloster til Lemvig i Limfjorden. Der ble vi to netter. Derfra til Nykøbing, kort etappe, en natts stopp. Sikkert spennende i omgivelsene, men med tre tenåringer ombord har de vesentlig innvirkning på prioriteringen. Videre til Løgstør, der vi lå to netter i kanalen. Havnefestival med litt aktiviteter, ellers en koselig rusleby.

 

Tidlig start etter et par netter i Løgstør, gikk østover gjennom Aalborg. Byen er lite imponerende fra sjøen, det er havnen vest i byen som er stedet å gå inn. Vi gjorde ikke det, men var tilbake der fra land senere på dagen.

 

Ankom Mou på formiddagen, der vi hadde ettermiddag som besto i venners overtakelse av Bavaria 39. Derav turen tilbake til Aalborg for storhandel (på hans regning). Oppdaget senere at deler av redningsutstyret som ble kjøpt hadde begrensning på kroppsvekt 25kg, som er noe under det de fleste her beveger seg i retning av.

 

Gårsdagen fra Mou til Sæby. La opp grundig rute på kart og plotter, ga pinnebåten 1 times forsprang. Tok dem igjen i rom sjø, der de hadde gleden av å teste seil, gikki rundt 7 knop. Friske forhold akkurat i innseilingen til Sæby, men er man først inne er alt fryd og gammen. Fikk fin plass helt innerst i havnen, seilbåten som kom 2 timer senere ligger nå pent fortøyd på utsiden av oss.

 

Herfra blir det Læsø, og så bestemmer vær og vind.

 

Sjøstjernen lå foran oss i natt, ellers har det vært lite båtplassfolk å se.

 

Været: Tilsynelatende identisk med hjemme. Veldig varmt i forrige uke, mer vind og en og annen regnbyge denne uken.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Pga. været satte jeg av mannskapet i Valevåg og tok siste turen over Sletta alene. Og som vanlig var været betydelig verre der enn hva værmeldingene skulle tilsi....

Var det ikke meldt sørlig kuling da?? (Gikk fra Ølen til Haugesund samme dag i et forsøk på å få det gjort før blåsten kom skikkelig i gang - ingen minneverdig opplevelse, men det gikk på et vis).
Link to post
Share on other sites

Var det ikke meldt sørlig kuling da??

Jepp men senere på dagen og den skulle være sør-øst. Problemet var ikke så mye vinden (som nok var SSØ) men grov sjø fra sør-vest.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jotakk, du kan si jeg merket tungsjøen fra SW! Kastet inn håndkleet og gikk ut av plan litt sør for Bleivik.. Forresten var Boknafjorden nesten like bedriten dagen etterpå, selv om jeg snek meg gjennom Røyksund-Kårstø-Stong-Helgøysund i et forsøk på å krysse så langt inn som mulig.

 

Suger på labben hjemme frem til torsdag - da blir det Ryfylke; muligens et besøk på Bru hos kjentfolk, det samme i Sandeid og Skipavåg. Ellers lurer vi på et besøk på Spa-hotellet i Hjelmeland (som har gourmet-kokk fra Sandeid!!) samt Finnøy Fjordsenter. Rekkefølgen styres av vær og humør :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers lurer vi på et besøk på Spa-hotellet i Hjelmeland (som har gourmet-kokk fra Sandeid!!) samt Finnøy Fjordsenter. Rekkefølgen styres av vær og humør :smiley:

Kan anbefales på det sterkeste. Var på SPA-hotellet i helgen, med båt selvsagt. Flott marina de anlegger. Ikke helt ferdig da de holder på å legge dekk på bryggene (2"x 8", ikke noe knussel), men fullt brukbart. Ellers er Finnøy Fjordsenter et utmersket sted for unger. Kjekk plass.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Etter en dårlig start med røket varmeveksler reiste di av sted søndag bare for å oppeve kokende motor og dermed retur. No big deal, manglende lufting/utett luftekran, og i går bar det til Hardbakke som vi har hørt meget positivt om. Noget skuffet ble man nok over bl. a. en strand som ikke holoder mål; men man kom da i celebert selskap ... med en aldeles nydelig Fairline 50 og fra i dag av selveste "Båtmagasinet" med hr. Atle Knutsen om bord.

 

Bilde

 

Hangarskibet blir småtterisammenliknet med denne skjønnheten.

 

Bilde

 

Hatten av til hr. Knutsen for den lukeparkeringen. Et rent mesterstykke!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan man la seg behandle der uten å bo på hotellet? Noe å tenke på i ferien kanskje...

Ja, da ikke noe problem. Her kan man få alt fra gytjebad til Kiwi på øyelokkene. Har ikke prøvd selv, men de som forstår seg på dette (min bedre halvdel) er ikke i tvil om at dette er helt topp. Her er mer info SPA Hotellet, Hjelmeland

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ein kort rapport frå Helgøysund i ausande regn, men med strålande wlan.

 

Kom hit i går. Så langt har turen hatt denne ruta: Bergen, Leirvik (berre for å plukka opp mannskap), Haugesund, Ognahabn, Skjoldastraumen og no altså Helgøysund. Hadde ein heller "rusjen" tur rundt Stong og inn hit seint i går kveld.

 

Akkurat no ligg her vel 30 båtar. I natt var det temmeleg fullt, men utruleg nok klarte gode båtfolk å laga plass til oss og ein 41-fotar me reiser saman med. Slik me ligg no kan det nok bli naudsynt med litt hjelp når me skal ut igjen også...

 

Veret på turen har stort sett vore bra anna kvar dag. I dag er det altså ikkje bra, men me har store forventningar til neste. Me blir i alle fall her i Helgøysund ei natt til.

 

PS: Observerte ein Scand med bp-vimpel her i dag tidleg, men han hadde gått før eg rakk å ta kontakt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var ferien over for denne gang. Nå venter 4 uker jobb med telefonvakt 24/7 før en ferieuke til...

 

"Båtplass-status" ble besøk av et medlem (Wellcraft m/frue kom med bil) og INGEN vimpler observert :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja da er vi og hjemme etter 2x7 dager med "båt" ferie. Har brukt Hjelmeland som base (sjøhus) og tatt dagsturer til alt fra Talgje holmane i vest til inderst i jøsenfjorden i øst. Kan anbefale turen helt inn til Førresbotn i Jøsenfjorden!

 

Som Arnestein sier så er Spa hotellet kjempe greier! flott havn som snart er ferdig. Håper eierne satser på denne marinaen. Det kan bli et nytt helgøysund om eierne gjør de rette tingene..

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig er 4 uker sommerferie startet,overnatting i Hervik i går,Nedstrand i dag,Sandnes i morgen med besøk i Kongeparken Mandag,deretter nordover for å slippe av minste matrosen i Haugesund på Torsdag.

Deretter enda lenger nordover (hvis sletta er farbar) for en stund i Ryfylke bassenget,Vimpelen er på plass,God sommer alle medlemmer. :flag:

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Så var det slutt på ferien for i år :cryin:

... og slutt på to fine veker i båten.

 

Etter Helgøysund (sjå innlegg over) gjekk vår tur vidare til Økstrafjorden, Erfjord, Haugesund, Espevær, Løkjelsøy, Husnes og tilbake til Bergen. Stort sett flott ver heile tida.

 

På Husnes traff eg både bmo og worse. Så der vaia minst tre vimplar natt til i dag.

 

No er det berre å venta på helga igjen... :sailing:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk meg en oppkvikker i helgen.

Hadde fått det for meg at det var 2 uker til ferie. Dette stemmer jo ikke, da vi reiser allerede på Fredag. Snakk om opptur :lol:

Ferden vå¨r går bilveien mot Kristiansand. Her venter den skumle Kapteinen Sabeltann, før vi etter en uke drar hjem igjen for å fortsette ferien til sjøs.

Vi har ikke bestemt oss om vi skal ta båten opp til Gulen den første uken, eller om det blir bilveien. Tenkte uansett å ta en tur innom Dingja, når treffet nærmer seg........

Må bare få igang motoren igjen etter uhellet på Torsdag. Blir en travel uke dette her :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...