Jump to content

Hvordan fjerne fastrustet og brukket bolt?


Eppa

Recommended Posts

Linkstappen skal du ikke prøve å knuse med bruk av store krefter. Den skal du skru ut ved hjelp av hammer og dor. Slagene skal være i tangensiell tetning. Lett hammer og skarpe slag.

Bruk Dremel for å få feste for doren.

 

Restene av pinneskruen må du trolig borre ut som jeg har beskrevet tidligere.

 

Muligens kan du ved hjelp av Dremel og et "tannlegeborr" frese ut et firkantet hull i skruen som

går nesten ut til gjengene. Borr i tillegg med et tynt borr tvers gjennom skruen slik at du får inn

rustløserolje bakveien. La det få godgjøre seg et par døgn og se om du ikke da klarer å få skrudd ut bolten med et passende firkantet verktøy som slipes til slik at det passer godt.

 

Alternativt kan du lage deg noen små meisler og se om du ikke skulle klare å banket de fire skruebitene inn mot senter. Små fine meisler til denslags lages enkelt av passende stålspiker som glødes med eks. propanbrenner og smies til passende fasong. Er du heldig med etterfølgende herding kan dette bli meget effektive redskaper, MEN bruk vernebriller.

 

Med god tålmodighet samt list og lempe burde dette være mulig i få til.

 

Hold oss løpende oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Hold oss løpende oppdatert.

Har brukt dagen til å gruble på hva jeg nå skal gjøre. Tror jeg har bestemt meg for å bruke gnisterrosjonsmetoden som Poseidon lanserte. Virker tryggest (og dyrest).

 

Er redd for at de andre forslagene skal ende med et forverret og mislykket resultat.

 

Før den ulykksalige gjengetappen ga meg grått hår ble hele tappen gjennomborret og CRC 666 sprayet inn. Den har nå kost seg der siden lørdag. Kan jo være at dette også kan gjøre jobben lettere for verkstedet?

 

I kveld ryker sannsynligvis toppen av, men før jeg gjør det må jeg vite at det er kurrant å få tak i ny toppakning.  (BMC 1,5l) Noen som har kjennskap til det? Ca. pris? Kan den lages av egnet pakningsmateriale selv?

Link to post
Share on other sites

Du kan ringe Kjell Foss i Stavanger tlf. 909477732 han har det meste av deler til BMC, eller du kan ta kontakt med Kings Marine i Bergen de skaffer alt av deler til din motor. Har selv brukt disse med stort hell.Pris på toppakningen kan jeg ikke gi deg ,da jeg ikke har brukt den selv .

Det er også et verksted i Bergen som heter Markussen som kan mye om Bmc og har masse deler til motoren, Kjempehyggelig kar som er meget hjelpsom. Har dessverre forlagt telefonnummeret hans, men kontakter du SJøsenteret i Kragerø har de det.

 

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Da var toppen av. Og det tror jeg var bra!!

Jeg er ikke noen motorekspert, men det som jeg fant tror jeg ikke burde ha vært der!!

 

Bilde

Her er det rust på og rundt ventilen. Kan det være at denne sylinderen ikke har fungert skikkelig?

I så fall har jeg ikke merket noe til det under bruk. Hva kan være årsaken til denne rusten? Det er bare på denne ventilen det er antydning til rust.

 

Bilde

Også jeg som trodde jeg snart var ferdig med oppussingen!!

Men i morgen tidlig leveres toppen inn for å få fjernet tappen samt sliping av topp og ventilseter.

Link to post
Share on other sites

Eppa,

 

Jeg skal ikke være vemmelig, men du kjenner meg godt nok til å vite at jeg kan være litt "rikkalaus i kjeften" av og til:

 

De bildene du la inn; de viser egentlig forskjellen på en motor som er nyoverhalt og en som er nyovermalt!

 

Når du først har tatt alt bryderiet med å ta motoren hjem i garasjen og pusse den fint opp, så var det nok ikke så dumt med den bolten allikevel. Dermed får du iallefall en fin anledning til å slipe ventiler/-seter, plane toppen, sjekke vippearmene  -  og det spørs om du ikke burde løse litt nedentil i samme slengen?

 

For hvis du nå tar "stempelsjau" når du først holder på, sjekker slitekanter, fjærer og lagrer  -  da kan du sette motoren ombord igjen med svært så god samvittighet vil jeg tro....

 

Lykke til med arbeidet iallefall!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke annet et vann som kan ha forårsaket rust på ventilen, så spörs det da bare hvor vannet har kommet fra.  Har du lukket kjölesystem?  Har du sett antydninger til lekkasje i toppakningen?  Har du tatt kompresjonstest og/eller leakdown-test?

 

Kåre

Stiller det samme spørsmålet. Hvor kan vannet som har forårsaken rusten ha kommet fra. Har ikke registrert noe som helt unormalt. Har ikke tatt noen kompresjonstester. Leakdowntest aner jeg ikke hva er.

Link to post
Share on other sites

Eppa,

 

beklager at jeg ikke kommenterte rustfargen i toppen. Du må selvfølgelig sjekke nøye når du først holder på, om der skulle være sprekker eller andre uregelmessigheter  -  men jeg tror helst at det bare er litt vann som har kommet inn fra eksossiden.

 

Har motoren vann på eksosen? Hvordan er eksos og vanntilførsel lagt opp? Kan noe av dette renne tilbake? Kan en del vann bli stående i røret når du har stoppet   -  og i verste fall komme tilbake til motoren?

 

Du bør forsøke å stille deg selv noen spørsmål av den typen, så vil jeg tro at du kommer "til bunns i elendigheten".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ikke noe pent syn i sylindre,nei........ Har overhalt en slik BMC 1,5 for et par år siden og ble overasket hvor enkelt det var med deler. (Også billig.) Slapp stempesjau til tross for at motoren hadde sittet i en Joda fra 76 fra dag 1. Disse motorene er jo uslitelige og etter det jeg hørte var at de også sitter i "London-drosja" og der rusler de 1 million km? / miles? før de byttes ut med en overhalt. Motoren skal visst yte 36 hk. Vel,vel....jeg kjente den igjen på bildet. OK...til det jeg ville si var at her ser det ut som du bør ta "full pakke". Motoren er svært enkel å skru på men jeg hadde nok studert hvor vann kan ta seg inn i motoren hen? Kan det være at du har eksos ut under vann slik at andres hekkbølger slår inn?.....eller er det noe bend som har tatt kvelden? Toppakning? Hvordan gikk motoren før du tok den ut? osv,osv....

Jeg fikk ihvertfall tak i deler fra Motor-Teknikk i Oslo,tlf 23050660. De kan kanskje hjelpe deg med momenter også. Lykke til.

Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de to ovennevnte innlegg er på rett spor.  Det ser ut som en eksosventil som er rustet, så tilbake-strömming i eksosröret kan være forklaringen.  Er dette den eksosventilen som sitter nærmest utlöpet på eksosmanifolden?

 

KL

P.S. leakdown test er en lekkasje-test forbi stempelringer og kanskje ikke så relevant i denne sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

Er dette den eksosventilen som sitter nærmest utlöpet på eksosmanifolden?

Det er i den fremre sylinderen. Alså den som er langst vekk fra utløpet til eksosslangen.

Eksosopplegget er lagt opp slik at det ikke skal være mulig å få noe vann i retur og inn i motoren. Eksosen går ut relativt høyt og det er utenkelig at vann har gått inn der.

 

Tror heller det kan komme av at noe vann kan ha kommet inn under oppheising av motoreren fra båten. Da hang den helt på "halv åtte" for å f å den ut av motorrommet. Hadde riktignok tappet alt kjølevann, men det er vel rimelig sannsynlig at noe ligger igjen.

 

Forøvrig ble toppen nettopp innlevert på verkstedet.

Link to post
Share on other sites

Som Kåre sier så er en LEAKDOWN en test for å se hvor mye stempelringer lekker....altså for mye=gjennomslag i motor. Denne testen bør gjøres med varm/lunken motor men kan også gjøres uten toppen påmontert.Synes du burde sjekke litt om bunnen din er i strekk.Har det vært noe tull med denne sylinder og motoren ikke har gått på alle 4 syl og/eller kombinert med oljeforbruk bør du ta en stempelsjau også.Har den hanglet på 3 sylindre så er faren for at stempelringer har satt seg. Kan jo tørne motor til alle stempler står i lik høyde for så å fylle f.eks diesel i alle sylindre for så å se om noen blir fortere tom enn andre syl. Det er jo kjedelig å gjøre samme jobben 2 ganger.

Lykke til.

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har du tenkt på å kjerneborre?

Hvis jeg var deg ville jeg laget meg et stabilt stativ som skrus fast på innsuget og som styrer 100% i senter av bolten din. Du kan da borre i det bløte metallet rundt den knekte grisepikken, og denne samt litt av den knekte bolten vil stå igjen i senter. Denne kan da lett knekkes av etter at du er ferdig med borringa. Diameteren din vil øke noe, avhengig av hvor stor grisepikken er, men dette kan løses enten med falske gjenger(heli-coil) eller ved å lage en egen skrue som er f.eks. M12 inn i blokka og M8 på utsiden. Kjernebor for stål fås kjøpt hos alle jernvarehandlere som leverer til industrien.

Prøv denne linken: http://www.granlund.se/topset.html

Lykke til!

 

Svein

Link to post
Share on other sites

Både grisepikk og bolt er fjernet.  Steinvik Maskinindustri i Stavanger utførte jobben kjapt og profesjonelt. Toppen ble innlevert onsdag morgen. Torsdag formiddag fikk jeg telefon om at nå var jobben gjort og i tillegg var toppen planslipt. En meget positiv opplevelse. Hyggelige folk og utrolig god service. Takk til Poseidon for både tips om metode og firma for utførelse.

 

Har også fått vurdert behovet for å slipe ventiler og ventilseter. Dette var ikke nødvendig i følge et motorverksted her i byen. De tok en vakuum(?) test som viste at alt var ok.

 

Dette motorverkstedet kunne også levere komplett pakningsett for toppen. Pris kr. 460,- + mva. Til sammenligning skulle Kings Marine i Bergen ha 680,- + mva for samme settet.

 

Reiser på hytten denne helgen, men til uken er det igang igjen med montering og forhåpentligvis en snarlig ferdigstillelse av motoren.

Link to post
Share on other sites

God dag igjen Eppa,

 

Takk for en meget hyggelig tilbakemelding!

 

Det er virkelig flott når baatplassen.no kan medvirke til at det som syntes å være en uoverstigelig hindring  -  allikevel ikke var så ille . . . .

 

Lykke til videre, men som sagt; spander høykvalitets bolter når du monterer sammen igjen  -  og sett dem gjerne godt inn med Copaslip eller tilsvarende.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...