Jump to content

Hvordan fjerne fastrustet og brukket bolt?


Eppa

Recommended Posts

Krise!

 

I forbindelse med mitt prosjekt med oppussing av motoren skulle jeg i dag montere varmeveksleren. Denne er orginalt festet med 6 tapper med tilhørende mutter. 5 av disse tappene er tidligere skiftet ut med bolter. Den siste tappen stod fortsatt igjen i motoren.

 

Ønsket å skifte ut denne da den var rustet og ikke var god i gjengene. Den stod helt fast og var ikke til å rikke. Borret derfor opp tappen. Først med liten bor og deretter med en litt større.

 

Håpet å få løsnet tappen med å bruke en skrueuttrekker (grisehale). Det som dessverre skjedde var at skrueuttrekkeren brakk tvert av. Dessverre så langt inne at resten av tapp og uttrekker nå sitter inne i motoren (toppen).

 

Er det noen som kan komme med forslag (gode og dårlige) til hvordan i huleste jeg nå kan få ut restene av uttrekkeren. Godset er jo så hardt at vanlige bor ikke biter på dette metallet.

 

:yesnod:

 

Setter nå min lit til alle de særdeles oppgående medlemmer av baatplassen.no

 

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei du. Regner med at vi snakker støpejern eller aluminium som bolten har "gjemt" seg i. Størrelsen er kanskje 8 mm. Har du tilgang til MIG sveis så legg en mutter oppå hullet og sveis fast mutteren til rester av bolten med forholdshvis sterk styrke. Bolten blir varmet opp og du får et godt tak med pipe/skralle. Mulig du må sveise fast mutteren flere ganger. Lykke til. Hilsen Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Sist gang jeg var borti en slik situasjon, kom jeg fra det med rett og slett å kakke på restene  med en utdriver og hammer. Utdriver er en slags rett dor, som man da kan banke på toppen av. Knuste rett og slett uttrekkeren, og plukket den ut bit for bit. Det var ikke rare "kakket" som skulle til. I mitt tilfelle var det en gjengetapp som hadde støtt på løsgjenger, men i prinsippet burde ikke det gjøre det enklere.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Espen

 

Har du forsøkt det enkleste av alt: Forsøke om den henger godt nok med 5 bolter istedenfor 6?

 

Duger ikke noe annet må du på ett eller annet vis forsøke å knuse den, for å så å gå opp en dimensjon. For mer moderne metoder som gnisterrosjon er vel neppe et alternativ hvis problemet er på selve motoren og den fortsatt står i båten.....

 

Men årsaken til elendigheten ligger altså i at en eller annen "gluping" hadde skiftet ut pinnskruene med vanlige bolter, og det er ofte en dårlig ide, spesielt hvis godset der man skal skru seg inn og ut er av dårligere kvalitet enn boltene. Bl.a. fordi da kommer slitasjen der hvor den ikke burde komme, og før eller siden er boltene frihull og hodene er "rundtoms".

 

Men som sagt: kanskje du burde forsøke det enkleste først?

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt.

 

Bilde

 

Tviler på om varmeveksleren vil holde tett med kun 5 bolter. Som det fremkommer av bildene er det den ytterste bolten som nå er problemet. Skal også trekkes til med moment.

 

Kan du Poseidon si noe mer om hva gnisterrosjon består i. Motoren står på en Europalle med hjul i garasjen, så det er god tilgang til både motor, verktøy og mulighet for transport.

 

Er redd for å bruke for mye kraft og slagverktøy. Er redd for at godset i blokken skal gi seg. Er dette noe jeg trenger å være redd for, eller er det bare å slå løs med egnet verktøy i håp om å få løsnet restene av uttrekkeren.

 

Jeg har forsøkt å borre med små bor rundt restene av uttrekkeren, men det har ikke vært vellykket. Finnes det noe form for bor som klarer å borre ut restene av uttrekkeren?

 

Er dette en jobb som et verksted vil kunne takle på en grei måte?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Eppa,

 

Et bilde sier mer enn 1000 ord!

 

Ett er sikkert: du finner ikke et alminnelig tilgjengelig bor som klarer å bore ut en grisepikk  -  eller en gjengetapp for den del (slik som jeg forsøkte en gang...) Om du prøver så vil det nok stort sett gå på bekostning av det omkringliggende godset.

 

Gnisterrosjon er en metallbearbeidingsmetode som forenklet sagt går ut på at høyspente gnister river med seg litt metall hver gang de slår over. Da kobler man spenning på blokken din og setter opp en motsatt elektrode der hvor godset skal fjernes, og så tar man tiden til hjelp.

 

Velutstyrte maskineringsverksteder har denslags utstyr. Jeg skal ikke drive tekstreklame, men det første som jeg kommer på her i Stavanger er det som vi før kalte for "Larsen & Mortensen" i Islandsgaten(?)  -  du er med? Ellers kjenner du kanskje folk i bransjen som kan være behjelpelig?

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg regner med at du spanderer høykvalitets pinneskruer når du monterer isammen igjen :headbang:

DS

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Poseidon. Tror jeg tar kontakt med et verksted før jeg komme i skade for å ødelegge toppen.

 

Har ikke klart å finne noen som kan levere pinneskruer som passer. Det er bare metriske pinneskruer å oppdrive der hvor jeg har undersøkt. På motoren er alle gjenger i tommer.

 

Noen som har tips til hvor pinneskruer som passer kan skaffes?

Link to post
Share on other sites

Tommeskruer i alle tenklige (og noen ganger utenklige) dimensjoner finner du i en "isenkram" butikk i Larvik (vestfold) som heter Albert Bøe, de har tlf: 33 14 11 00

De selger til mange bil og båtfrelste over mye av landet. Jeg byttet nesten alle bolter og muttere, både grov og fingjengede på en BMC jeg hadde og de hadde alt jeg trengte :headbang::wink:

 

 

Ta en tlf, det er utrolig hva de har bak på lageret....

 

Erik

 

Tilegg: ser du ikke er veldig nærme oss i vestfold. Så hvis du ikke får noe fornuftig svar så kan du sende meg en pinnebolt du har fått ut,  så kan jeg se når jeg er i Larvik? (ganske ofte)...

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en slik problemstilling for mange år tilbake, da med avbrukket gjengetapp i et kostbart mc-topplokk.

 

Vi prøvde der en tannlege da disse har borr som takler det meste. Vår mann plasserte seg i stolen med toppen i fanget og tannlegen gikk løs med diamantborr. Dessverre var gjengetappen så hård at diamantborret måtte melde pass.

 

Men i ditt tilfelle har du bløtt stål rundt linkstappen og dette bør en tannlege kunne takle, men da må toppen demonteres fra motoren.

 

Vi løste vårt problem med et borr beregnet for glass. Det så ut som et rør belagt med hardmetallkorn i enden. Det ble gjort en nøyaktig oppspenning i søyleborremaskin med en styring som borret gikk igjennom. Med lav hastighet, god smøring med borrolje og forsiktig mating ble godset rundt gjengetappen gnaget bort.

 

Det ble dreiet et spesialskrue med overdimensjon i ene enden som passet til de nye gjengene.

 

Det ble en kostbar jobb, men det funket. Prisen på en ny topp var astronomisk.

 

Tror nok du skal bruke en del energi på å finne et verksted som har utstyr for gnisterosjon og som har erfaring med slike jobber.

 

Esab har forøvrig en spesiell elektrode som er beregnet for påsveising på avbrekte bolter.

Link to post
Share on other sites

Vedr. elektroden til Esab så heter denne OK Selectrode 68.82/68.81

 

Sitat: I tillegg til sveising av vanskelig sveisbare stål, verktøystål og stål med høyt carbon innhold kan denne problemløseren også brukes til å fjerne bolter som har røket nede i gjengehull. Med elektroden bygger man opp en tapp på bolten, så høyt at en mutter kan sveises på den, eller man får feste for annet verktøy.

 

For ytterligere informasjon kontakt Leif Holmsen tlf 33.12.10.53

 

Overnevnte info. er fra 1999

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Poseidon. Tror jeg tar kontakt med et verksted før jeg komme i skade for å ødelegge toppen.

 

Har ikke klart å finne noen som kan levere pinneskruer som passer. Det er bare metriske pinneskruer å oppdrive der hvor jeg har undersøkt. På motoren er alle gjenger i tommer.

 

Noen som har tips til hvor pinneskruer som passer kan skaffes?

Eppa,

 

Industrisalg på Forus har heldigvis (også for meg som har gammel Wichmann) fortsatt et ganske bra utvalg av høykvalitet pinneskruer og bolter i tommedimmensjoner. Ifølge den katalogen som jeg sitter med har de pinneskruer fra 1/4" til 7/8" i lengder fra 20 til 127 mm. Angivelig har de både UNC og WW, disse går greit om hverandre for alle dimensjoner utenom akkurat 1/2" som har hhv 12 og 13 gjenger pr tomme.

 

Hvis det mot formodning skulle være et problem å skaffe pinneskruer så er det enkelt å skjære hode av vanlige bolter og snitt gjenger fra den avskårne hodeenden.

 

mvh

Poseidon

 

PS til TMe

Her hos oss er det ikke nødvendig å bruke stor energi for å finne et verksted som driver med gnisterrosjon. Jeg kan på strak arm nevne iallefall 4 forskjellige i nærområdet Stavanger, Sandnes, Sola, Bryne som har både utstyret og folk som kan kunsten å benytte det.

Det har satt sine spor at vi har vært landets Oljehovedstad i 30 år!

DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært hos Industrisalg, men de hadde ifølge den ekspeditøren jeg snakket med kun bolter, ikke pinnskruer i aktuell størrelse. Mulig jeg kontakter de igjen.

 

Men først må jeg få løst mitt fordømte problem. Poseidon, kan du gi meg en tilbakemelding på de 4 firmaene du kjenner til som driver med gnisterrosjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at restene av "Grisepikken" egentlig ikke sitter så veldig hardt fast i bolten du har forsøkt å fjerne. Hovedproblemet er selvfølgelig å få "tak". Prøver du å borre for frihånd, glepper bare borret unna.

 

Følgende forslag; Du har mulighet til å feste et flattjern der du har fått løs boltene. Lag et passelig "styrehull" mot senter av grisepikken. Da burde du kunne klare å borre, uten at borret glipper av gripepikken.  Bruk drill og borr av god kvalitet (f.eks til rustfritt). Det går an å håpe at den friksjonen som oppstår mellom drillen og grisepikken, er nok til at sistnevnte løsner.  

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Følgende forslag; Du har mulighet til å feste et flattjern der du har fått løs boltene. Lag et passelig "styrehull" mot senter av grisepikken. Da burde du kunne klare å borre, uten at borret glipper av gripepikken.  Bruk drill og borr av god kvalitet (f.eks til rustfritt). Det går an å håpe at den friksjonen som oppstår mellom drillen og grisepikken, er nok til at sistnevnte løsner.  

Denne kunne det være interessant å forsøke. Grisepikkdelen som sitter fast er ikke så lang. Tipper ca. 5-7 mm. Tar en tur ut og kjøper et par gode bor.

Takk for tipset BEG.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Nye ideer har dukket opp.

 

Jeg forstår det slik at "grisepikken" ikke sitter særlig dypt.

 

Du kan prøve å skru ut "grisepikken" ved hjelp av en passende dor og en liten hammer ved at du gir den noen skarpe slag i tangetsiell retning.

 

For å få feste for doren kan du slipe hakk i "grisepikken" med en Dremel.

 

Når "grisepikken er borte kan du borre ut restene av pinnskruen slik at bare gjengene står igjen, og deretter pirke ut disse med et høvelig skarpt redskap.

 

Vil anbefale at styring for borret benyttes.

 

Dersom gjengene er eller blir dårlige kan der settes inn en Helicoil gjengeinnsats.

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med et verksted her i Stavanger som mener at det er en relativt grei jobb å fjerne bolten. Fikk riktignok ikke snakket med rett mann i dag, men med utgangpunkt i et bilde jeg hadde med så det rimelig greit ut. I morgen skal jeg på nytt besøk til verkstedet. Er spent på hva eksperten på gnisterrosjon da har å si.

 

Har i mellomtiden kjøpt noen bor for rustfritt i det håp å klare å løsne grisepikken selv. Klarer jeg det er det halleluja og tut og kjør med fremgangsmåten som TMe beskriver. Håper å få testet dette i kveld. Vet ikke om jeg har tid til å gå å stemme idag.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med et verksted her i Stavanger som mener at det er en relativt grei jobb å fjerne bolten. Fikk riktignok ikke snakket med rett mann i dag, men med utgangpunkt i et bilde jeg hadde med så det rimelig greit ut. I morgen skal jeg på nytt besøk til verkstedet. Er spent på hva eksperten på gnisterrosjon da har å si.

 

Har i mellomtiden kjøpt noen bor for rustfritt i det håp å klare å løsne grisepikken selv. Klarer jeg det er det halleluja og tut og kjør med fremgangsmåten som TMe beskriver. Håper å få testet dette i kveld. Vet ikke om jeg har tid til å gå å stemme idag.  :yesnod:

En liten nedtur i dag. Prosjektet med å forsøke å borre løs grisepikken var mislykket. Ingen respons i det hele tatt.

 

I morges var jeg tilbake på verkstedet som driver med gnisterrosjon. Joda, de kunne fikse dette, men jeg må av med toppen da denne må legges i et oljebad når prossessen pågår.

 

"Fordelen" er at da kan jeg også få slipt toppen og slik sett på slått to fluer i en smekk. Men hadde jo ikke tenkt at det skulle gjøres nå da. Ble gjort midt på 90'tallet.

 

Vurderer forsatt om jeg skal tørre å gjøre et forsøk på å slå til grisepikken med hjelp av en dor el.l. Hvor stor fare er det for at jeg kan slå en sprekk i toppen.

 

Som det fremkommer av bildet er godset relativt tynt rundt den aktuelle tappen. Har fått tips om å forsøke å slå på skrå innover i et forsøk å få knust eller løsnet litt på grisepikken.

Er dette noe jeg bør forsøke?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder pinnebolter i tommer, er løsningen nærmere en du tror. Fåes nemlig  på Biltema i løpemeter.

Bilteme selger sk. gjengestenger i tommer, både i vanlig stål og i rustfritt. Bare kapp i riktig lengde og avgrad, så har du det du trenger.

 

Biltema, "godtebutikk for voksne gutter"

 

PS: Gjenger du på en mutter før du kapper til riktig lengde og avgrader,  trimmer du samtidig inn gjengeinngangen når du etterpå tar av mutteren. DS

Link to post
Share on other sites

Forsiktig  -   Vorsicht   -   Warning

 

Biltema sine gjengestenger er flotte greier til sitt bruk, jeg har selv hatt glede av dem i flere sammenhenger.

 

Men for alt i verden; hold dere langt borte fra disse stengene der hvor det stilles strengere krav. Stengene er nemlig 4.8 og det blir å be om trøbbel!

 

Bolter, mutrer og denslags bør minst være 8.8 for at det skal kunne brukes med god samvittighet i slike sammenhenger.

 

mvh

Poseidon

 

(Som ikke synes det er lurt å spare på skillingen og la daleren gå....)

Link to post
Share on other sites

Stengene er nemlig 4.8 og det blir å be om trøbbel!

Vel, strekkfasthet er viktig i denne samenheng selvfølgelig. Det er imidlertid ingen automatikk i at de pinneskruer (DIN 938, 939 osv) du kjøper er i klasse 8.8. De kan like gjerne være av lavere klasse.(eller høyere) Hvis du ikke spesifiserer hva du vil ha får du som regel laveste klasse da det gjerne fokuseres på pris.

Så også med gjengestenger (feks. DIN976). Disse fåes både i lav og høy strekkfasthet.  Biltemas er sk. uspesifiserte, og det er da smart å anta at de er av en lav klasse (4.8 kanskje som Posseidon påstår ?)

Pinneskruer i tommer og med høy strekkfasthet fåes bla. hos Bulten Tlf 63902570

Link to post
Share on other sites

Min erfaring i jobbsammenheng er at de firma som hovedsaklig leverer bolter etc til det profesjonelle marked satser mest på å lagerføre de høyeste kvalitetsklassene  -  for derved å kunne dekke behovet også der kravene ikke er så store.

 

De som konkurrerer i lavprismarkedet, slik som Biltema, de må ofte basere seg på de lavere kvalitetsklassene for å holde prisen nede  -  samtidig som det er mer enn godt nok til vanlig hobbybruk.

 

Når jeg nevnte 4.8 for Biltemastengene, så var det tatt direkte ut fra deres egen katalog for Vår/sommer 2003. I følge samme katalogen ser det forresten ut som om de har sluttet å lagerføre tommedimensjoner  -  så dermed falt den muligheten bort uansett ....

 

mvh

Poseidon

 

PS

Når jeg advarer mot lavkvalitetsbolter så har det mange årsaker. Den ene er en uheldig hendelse på jobben; en "liten gluping" skulle gripe til den lettvinte løsningen og kjøpte noen bolter/mutrer i nærmeste Jerniabutikk. Resultatet ble en skade til noe over 300.000 NOK  :yesnod:

DS

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjekk om det er plass til å sette en ny bolt på siden ved å bore opp i begge delene og deretter gjenge den innerste delen. Hvis ikke er det kanskje mulig å få tak for en klemme som kan klemme over flensene?

Et annet alternativ er kjernebormaskin. Flere mekaniske verksteder bruker slike for presisjonsboring. Fronten på boret ser ut som en fres og har 10-20 skjærende egger. Boret nylig ut en halvmåne i kanten på en H-bjelke uten at det var antydning til at boret beveget seg.

Bor ut med litt overdimensjon og sett inn løsgjenger eller bare en bit av en bolt med større dimensjon, med gjenget hull i midten for pinneskruen.

 

Har noen kasser med tommes pinneskruer på jobben, så hvis du oppgir dimensjon er det et visst håp.

 

Vær oppmerksom på at de fleste pinneskruer har stålkvalitet 12.9 som en vanlig umbrakobolt, og derfor er sterkere enn om du kutter hodet av en bolt med vanlig sekskanthode.  Styrken gjør at gjengene i mutteren tåler mindre enn gjengene på bolten.

Boltene ruster dessuten mindre enn vanlige skruer, og du har mulighet til å klyve mutteren om den skulle sette seg.

 

Lykke til

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...