Jump to content

Zinkoksyd på rustfri propeller


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Er det andre her på forumet som har problemer med at det legger seg et grått belegg (zinkoksid) på de rustfrie propellene? Og at dette bremser ned farten?

 

Jeg var i vannet i 1 1/2 time i går med våtdrakt og pusset med nr. 240 våtsmergelpapir for å få dette bort. Men finnes det noe stoff som hindrer at dette fester seg? Eller må denn jobben gjentas gjennom hele sesongen om man skal ha med det siste knoppet?

 

Det er forøvrig bare 2 måneder siden at propellene var polert og vokset med det samme stoffet som jeg bruker oppe. Men dette såg ikke ut til å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Opplever det samme, uten at det er et stort problem (vet ikke om det er sinkoksid, men noe er det i alle fall :smiley: ). Fjerner det med gryteskrubb + sitronsyre evt. saltsyre hvis det er gjenstridig. Dersom du MÅ fjerne belegget mens du ligger på vannet burde en grov gryteskrubb gjøre jobben hvis du ikke lar det gå lang tid mellom hver gang. Har ikke noen forslag til tiltak som skal forhindre dette. Det eneste måtte være voksing, men det har du jo prøvd.

 

Redigert: PS: Fikk du igjen den siste "knoppen" din etter propellvasken?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Redigert: PS: Fikk du igjen den siste "knoppen" din etter propellvasken?

Det gjorde jeg (nesten). Fikk 0,7 knop ekstra. Men det var fjerning av 2 mnd belegg. I vår fjernet jeg 11mnd belegg og polerte med voks som sagt. Da fikk jeg 250 rpm ekstra og 3-4 knop. Og det må da legges til at det var lite groe på skroget ellers.

 

Det er ikke lurt å kutte ut anoden.

Selvsagt. Men jeg har montert en 3kg zink for seg selv midt mellom drevene. Denne er bondet inn mot begge drev (både selve giret og hekkplaten), og i tillegg er den bondet inn mot svinghjulshus på motorblokk. Problemet er at jeg ikke stoler helt på bondingen. Men dersom den er god, så finnes det folk som lakkerer zinken som står bak propellen for å unngå dette. Men jeg syns det er risky.
Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis du får belegg på propellene så er det et tegn på at det ikke er galvaniske strømmer ute å går.

Har du en propell (og drev) som ikke gror, mens resten av båten (plast) gror, så kan det være store galvaniske strømmer på avveie.

Da får du heller tåle at farten går ned 0,7Kn..

 

Var og dykket under en båt som hadde en helt blank messingpropell, selv om den hadde ligget på svai i et år.

En måne senere sank den pga. tæring i sjøvannsintaket..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde samme belegg på rustfrie deksler på mitt drev (har alu propell), lurte på hva dette var og kontaktet metallurgen vår på jobb. Han har dette som fagfelt. Husker ikke nøyaktig hva han kalte belegget men kort sagt så er det et sunnhetstegn. Anodene gjør jobben sin.

 

Lakking av anoder for å unngå problemet er helt bak mål. Da fjerner du offeranode effekten og eksponerer drev og propell for korrosjon. Husk at selv syrefast ikke er helt rustfritt. Mulig at det finnes noe du kan polere propellen med slik at det ikke setter seg men det har jeg ikke peil på. Jeg kan sjekk med vår metallurg dersom du er intressert.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hadde samme belegg på rustfrie deksler på mitt drev (har alu propell), lurte på hva dette var og kontaktet metallurgen vår på jobb. Han har dette som fagfelt. Husker ikke nøyaktig hva han kalte belegget men kort sagt så er det et sunnhetstegn. Anodene gjør jobben sin.

Det er vel omtrent samme kvalifikasjoner som Hulda innehar... Våtkorrosjon som fordypning.

Link to post
Share on other sites

Det er vel omtrent samme kvalifikasjoner som Hulda innehar... Våtkorrosjon som fordypning.

Ja da har dere noen lunde samme bakgrunn, har alltid lurt på hvem denne Hulda er som omtaler seg selv i 3. person :wink:

 

Traff han just i gangen, "eksperten" i Aker Kværner Offshore Partner, han mente og at det var kalk som ble skilt ut. Det kunne visst skyldes en viss overkapasitet i offeranodene men det blir litt riski og eksperimentere med å redusere den, antall anoder altså. Belegget vaskes av med syre.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja da har dere noen lunde samme bakgrunn, har alltid lurt på hvem denne Hulda er som omtaler seg selv i 3. person

 

Traff han just i gangen, "eksperten" i Aker Kværner Offshore Partner, han mente og at det var kalk som ble skilt ut. Det kunne visst skyldes en viss overkapasitet i offeranodene men det blir litt riski og eksperimentere med å redusere den, antall anoder altså. Belegget vaskes av med syre.

Hulda og kongelige går i tredje person, dessuten svensker.

 

Det er kalk og sinkioner man ser. Vesentlig kalk. Det skyldes at kalkioner (neg. ladet) flyter i sjøvann. De deler som er beskyttet av anoder, knabber elektroner og får pos lading. Negative kalk- og sinkioner 'limer' seg på. Kalk og sink danner et tilnærmet diffusjonstett skikt, som er effektiv rustbeskyttelse.

 

Samme 'kalkeffekten' oppnås ved katodisk beskyttelse av metaller i sjøvann, altså der man ikke bruker anoder, men påtrykt likestrøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...