ovelaur Startet 3.Juli.2006 Del på Facebook Startet 3.Juli.2006 Hei Er det andre her på forumet som har problemer med at det legger seg et grått belegg (zinkoksid) på de rustfrie propellene? Og at dette bremser ned farten? Jeg var i vannet i 1 1/2 time i går med våtdrakt og pusset med nr. 240 våtsmergelpapir for å få dette bort. Men finnes det noe stoff som hindrer at dette fester seg? Eller må denn jobben gjentas gjennom hele sesongen om man skal ha med det siste knoppet? Det er forøvrig bare 2 måneder siden at propellene var polert og vokset med det samme stoffet som jeg bruker oppe. Men dette såg ikke ut til å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Er det ingen som har det samme problemet, som igjen vil dele sine erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Opplever det samme, uten at det er et stort problem (vet ikke om det er sinkoksid, men noe er det i alle fall ). Fjerner det med gryteskrubb + sitronsyre evt. saltsyre hvis det er gjenstridig. Dersom du MÅ fjerne belegget mens du ligger på vannet burde en grov gryteskrubb gjøre jobben hvis du ikke lar det gå lang tid mellom hver gang. Har ikke noen forslag til tiltak som skal forhindre dette. Det eneste måtte være voksing, men det har du jo prøvd. Redigert: PS: Fikk du igjen den siste "knoppen" din etter propellvasken? Redigert 12.Juli.2006 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Belegget er sannsyligvis blanding av sink- og kalkioner. Så lenge du bruker anoder og propellen er i sjøvann, vil dette skje. Det er ikke lurt å kutte ut anoden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Redigert: PS: Fikk du igjen den siste "knoppen" din etter propellvasken?Det gjorde jeg (nesten). Fikk 0,7 knop ekstra. Men det var fjerning av 2 mnd belegg. I vår fjernet jeg 11mnd belegg og polerte med voks som sagt. Da fikk jeg 250 rpm ekstra og 3-4 knop. Og det må da legges til at det var lite groe på skroget ellers. Det er ikke lurt å kutte ut anoden.Selvsagt. Men jeg har montert en 3kg zink for seg selv midt mellom drevene. Denne er bondet inn mot begge drev (både selve giret og hekkplaten), og i tillegg er den bondet inn mot svinghjulshus på motorblokk. Problemet er at jeg ikke stoler helt på bondingen. Men dersom den er god, så finnes det folk som lakkerer zinken som står bak propellen for å unngå dette. Men jeg syns det er risky. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Men jeg syns det er risky. Det er en meget sunn instilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 13.Juli.2006 Del på Facebook Svart 13.Juli.2006 Hei Hvis du får belegg på propellene så er det et tegn på at det ikke er galvaniske strømmer ute å går. Har du en propell (og drev) som ikke gror, mens resten av båten (plast) gror, så kan det være store galvaniske strømmer på avveie. Da får du heller tåle at farten går ned 0,7Kn.. Var og dykket under en båt som hadde en helt blank messingpropell, selv om den hadde ligget på svai i et år. En måne senere sank den pga. tæring i sjøvannsintaket.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ovelaur Svart 17.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hvis du får belegg på propellene så er det et tegn på at det ikke er galvaniske strømmer ute å går.Så det vil si at dette er flotte greier egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Så det vil si at dette er flotte greier egentlig? Det er å dra det litt langt for langt. Det kan være et sunnhetstegn hvis anoder brukes og belegg dannes. Ikke en av dem foran, men både og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hadde samme belegg på rustfrie deksler på mitt drev (har alu propell), lurte på hva dette var og kontaktet metallurgen vår på jobb. Han har dette som fagfelt. Husker ikke nøyaktig hva han kalte belegget men kort sagt så er det et sunnhetstegn. Anodene gjør jobben sin. Lakking av anoder for å unngå problemet er helt bak mål. Da fjerner du offeranode effekten og eksponerer drev og propell for korrosjon. Husk at selv syrefast ikke er helt rustfritt. Mulig at det finnes noe du kan polere propellen med slik at det ikke setter seg men det har jeg ikke peil på. Jeg kan sjekk med vår metallurg dersom du er intressert. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Hadde samme belegg på rustfrie deksler på mitt drev (har alu propell), lurte på hva dette var og kontaktet metallurgen vår på jobb. Han har dette som fagfelt. Husker ikke nøyaktig hva han kalte belegget men kort sagt så er det et sunnhetstegn. Anodene gjør jobben sin. Det er vel omtrent samme kvalifikasjoner som Hulda innehar... Våtkorrosjon som fordypning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 (redigert) Det er vel omtrent samme kvalifikasjoner som Hulda innehar... Våtkorrosjon som fordypning. Ja da har dere noen lunde samme bakgrunn, har alltid lurt på hvem denne Hulda er som omtaler seg selv i 3. person Traff han just i gangen, "eksperten" i Aker Kværner Offshore Partner, han mente og at det var kalk som ble skilt ut. Det kunne visst skyldes en viss overkapasitet i offeranodene men det blir litt riski og eksperimentere med å redusere den, antall anoder altså. Belegget vaskes av med syre. Redigert 17.August.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Ja da har dere noen lunde samme bakgrunn, har alltid lurt på hvem denne Hulda er som omtaler seg selv i 3. person Traff han just i gangen, "eksperten" i Aker Kværner Offshore Partner, han mente og at det var kalk som ble skilt ut. Det kunne visst skyldes en viss overkapasitet i offeranodene men det blir litt riski og eksperimentere med å redusere den, antall anoder altså. Belegget vaskes av med syre. Hulda og kongelige går i tredje person, dessuten svensker. Det er kalk og sinkioner man ser. Vesentlig kalk. Det skyldes at kalkioner (neg. ladet) flyter i sjøvann. De deler som er beskyttet av anoder, knabber elektroner og får pos lading. Negative kalk- og sinkioner 'limer' seg på. Kalk og sink danner et tilnærmet diffusjonstett skikt, som er effektiv rustbeskyttelse. Samme 'kalkeffekten' oppnås ved katodisk beskyttelse av metaller i sjøvann, altså der man ikke bruker anoder, men påtrykt likestrøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.