Jump to content

Lensepumpe frå Europris - Noko å satse på?

Sinten

Recommended Posts

I europriskatalogen som kom denne veka var det mykje billig båtutstyr blant anna ei elektrisk lensepumpe til 149 kr :eek: . Dette er jo knallbillig, men så er det jo europris og dei er jo ikkje akkurat kjendt for sin gode kvalitet :rolleyes: . Så kva trur de, er dette noko å satse på, alternativet vert Clasohlson eller Biltema men dei har gått opp i pris det siste året. Båtbudsjettet mitt er ganske oppbrukt etter at eg moterte annleg og slikt, i tillegg byrjer bensinprisane å tære på lommeboka :wink: .

Produktet har vel berre vore til salgs på Europris i eit par dagar så det er kanskje litt opptimistisk av meg å spørje om nokon har erfaringar med denne pumpa, men eg spør allikevel.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Nei, Sinten, spar disse pengene til du har råd til en bra en. Dette er helt sikkert sånn "1-sesongvare og kast til neste" Kjøp bensin for pengene, og bruk øsekaret denne sesongen... :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Eg er jo ikkje "avhengig" av lensepumpe i det er berre det at det er vanskelig å komme til bak i båten når både tanken og batteriet står i vegen. Dessutan var denne pumpa utan nivåbryter og om det så hadde vore med nivåbrytar hadde eg sansynligvis kopla den ut eller kopla slik at eg kunne ha overstyrt den med ein brytar.

Sjølv om dette berre er "1 sesongvare" så er jo ikkje 149 kr så veldig mykje og viss den ikkje funker så er det jo berre å hiva ho på sjøen og bruke ausekaret. Så viss eg kjem forbi ein Europris butikk så trur eg at eg slår til. Viss ikkje så mekker eg saman ei manuel lensepumpe av den gamle bensinpumpa eg bytta i fjor.

Uansett så kan begge løysningane vrakast på dagen utan at skuta synk :wink:

my_ads.gif

Svart (redigert)

Nei da slapp av. :wink: Men eg kjenner faktisk ein fyr som har gjort dette. :lol: Trur det var lensepumpe frå ClasOhlson med nivåbrytar, han vart så forbanna over at det ikkje virka at han heiv lensepumpa, batteriet og heile skiten på sjøen :lol: :lol: .

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

- Forutsetter korrekt og normal bruk ihht produktmanualen ...... Tas ut og renses/tørkes etterhver gangs bruk.... ikke saltvann.... bla-bla bla... -Nok og argumentere med for selger, og hvor mye gidder man og kverulere for 150 kr.? - Det er faktisk derfor denne søpla har et marked, dessverre. Hadde alle vært like konsekvente og benyttet seg av disse forbrukerrettighetene som du påpeker, hadde nok produktene blitt bedre.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Er det Lalizas pumpe? Disse selger i så fall Maritim også uten at det nødvendigvis borger for kvalitet. Styr i alle fall milelangt unna nivåbryterne til Biltema.

Hei Sebaldus, jeg bare lurer på om du sier dette av EN enkelt dårlig egenerfaring eller om du har mange eksempel på at nivåbryterne fra Biltema er dårlig?

Jeg spør bare fordi en av mine kamerater har en slik på 3. året er det vel (eller var det 2.?) og er fornøyd med hva han fikk til den prisen han betalte. Akkurat som nevnt av andre i denne tråden har han den ikke for å "redde" båten (til det er pumpen for liten og batteriet for lite), men av "makelighetshensyn" da det er litt trangt å komme til å få ut de siste literne med vann bak i hekken på båten hans. Han har forøvrig koblet nivåbryteren i parallell med en manuell bryter på dashbordet slik at han kan få ut selv den siste lille skvetten som nivåbryteren ikke klarer. På en måte vil jo den bryteren også kunne fungere som en dobbelsjekk av nivåbryteren.

Jeg lurer selv på å følge hans eksempel i den lille speedbåten min. Fram til nå har jeg kun hatt to ganske store, men rent manuelle lensepumper i Skibsplasten og kun øsekar i speedbåten (SunWin). tenkte jeg skulle eksperimentere litt med automatisk lensepumpe i speedbåten nå i sommer og da med rimelige komponenter så kan jeg heller trå til med noe kraftigere og eventuelt litt mer kostbart (om nødvendig) i Skibsplasten etter hvert. Men altså... nivåbryteren til Biltema er jo ikke annet enn en metallkule som triller tilbake og kortslutter to kontakter når nivåflottøren flyter opp. Hva kan gå galt der da? Det eneste jeg kan se for meg i farten er om man er uheldig og får en bryter der flottøren ikke er tett...?

Dette er av en egen enkelt erfaring ja. Kjøpte en slik sak og den koblet seg ganske riktig inn ved at kulen rullet bort og skapte kontakt. Problemet var bare at når vannet sank igjen så trillet ikke kulen tilbake og pumpen ble stående å gå tørr!

Har også hørt om andre med tilsvarende opplevelser. Koster ikke så veldig mye mer for en nivåbryter av mer annerkjennt fabrikat. Lensepumpen til Biltema stod ellers i en brukt båt jeg kjøpte og den virket fint.

Biltema og lensepumpe / nivåbryter: aldri mer! :headbang:

I to forskjellige omganger har jeg hatt problemer med dette. Først var det nivåbryter fra BT som hang seg opp :nonod: . Byttet til en Rule som jo er knalldyr, men den virker hele tiden som den skal.

Hadde fortsatt ikke lært, når jeg overhalte motorrommet ifjor satte jeg inn ny Biltema lensepumpe (ca 6500 liter, den grønne store fra BT) Utslitt etter 4 måneder i glassfiberbåt, metallakslingen på plastrotoren hadde løsnet fra rotoren!

Nei, det var ikke bare å bytte på 1-2-3. Pumpa satt j--- trangt til mellom de to motorene.

Fikk omsider presset inn en Rule med automatisk føling på om det er vann (starter ca hvert 3. minutt, stopper hvis det ikke er motstand på rotor (motstand=vann). Rule "ruler"!

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Har testet en del pumper opp gjennom årene - og alle som biltema selger er av utrolig dårlig kvalitet. De virker, men men blir svært foirt utslitt. Rule er litt bedre, men egentlig ikke mye. Likeså med Lazilas. Johnson er enda litt bedre på kvalitet. Andre har jeg ikke testet lenge nok.

Men la det være sagt: En pumpe til 150 som bare skal brukes "en gang i blant" er sikkert god nok...

Når det gjelder flottører, er biltema sine svært dårlige. Rule er greie, men er egentlig bygget for små pumper. ikke store. Skal du bruke de på store, bruk rele. Andre merker har jeg ikke testet grundig nok.

har en liten Whale pumpe, med navn Whale Supersub.

Denne er herved ærklært å være svært solid, har sittet 4 år i kjølsvinet mitt, og pumpet de underligste blandinger av vann ( salt ), disel, motorolje, smørefett og Zalo. Ettersom dette visstnok er umulig, og pumpa fortsatt virker, er den etter min mening svært god.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...