Jump to content

Duften av teak ;-)


Whistler

Recommended Posts

Jeg har også natet dørker og dekk med epoxy, men denne gangen blir det ikke det av den enkle grunn at det blir noe helt for jXXlig mye støv når dekket med epoxy skal slipes.

 

Denne gang må pussen foregå for håndkraft slik at båtnaboene mine skal slippe dette:

 

Bilde

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt kjøkken kom på 180' lapper. Så lykke til.......

det borde vare totalförbudt o skrive att man kan bruke 180' på ett kjökken her på BP...........

 

admiralinnen er inne o leser her...........

 

jag trenger radar, watermaker o ett vindroder.......

 

o admiralinnen har ett kjökken som det går o lage mat i .........

 

bmo, rettning i ledet som dom sa i det militära...... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mer teak er ikke bestillt. Tannlegen tok det jeg hadde til overs.

 

Pusset litt med sandpapir og monterte pulleren på bb side.

 

 

Bilde

 

Så litt sandpapir og vann for å se det litt an.

 

Bilde

 

Deretter lime og skru fast stb side.

 

Bilde

 

I dag har jeg maskert og natet stb side. Siden alle skryter av Tech 7, tenkte jeg jeg skulle prøve det til nating. For å si det pent. Et produkt som er støvtørt etter 8 min og overflateherdet etter 25 min er etter min mening ikke brukbart som natemasse når det skal brukes maskeringstape. Dra av tapen etter 30 min, og dra ut halve naten.

Nå har jeg prøvd Sikaflex, Marin og Teknikk, og Tech 7. Som natemasse i leggefasen/slipbarhet rangerer jeg produktene i den rekkefølgen de står.

 

En lokal inspektør som var innom var helt enig.

 

Bilde

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt kjøkken kom på 180' lapper. Så lykke til.......

Byssa vår kom på omtrent det samme - om vi regner kvadratmeterpris på hele båten :lol: Her er det både gasskokeplater, gasskomfyr og kjølekskap.

 

Whistler - lekkert med teak på dekket. Så til min forskrekkelse at du har tenkt å olje teaken. Etter min mening inneholder teak den oljen den skal ha fra naturens side :smiley: Særlig den teaken som kan bli våt. Har du tenkt på sklisikkerheten på fordekket? Vi har teak på dollbordene og fordekket og her skal det ikke noen olje. Bare vask med mildt såpevann.

 

Om du allikevel ender opp med teakolje vil jeg anbefale deg å vurdere hva slags olje du skal bruke. Det finnes teakolje som løser opp natemasse. :eek:

Link to post
Share on other sites

Ser du rangerer Sika (290DC?) forran Tech7. Jeg har motsatt erfaring. Tech7 uten primer sitter som støpt etter flere år der Sika med primer har gitt seg. Og primer er ett must under 290DC mener jeg, i hvertfall på teak.

Forøvrig begynte jeg å bruke Bostik Findley ISR 70-03 for ett drøyt år siden, og foreløpig går den de to forran nevnte en god gang. Skal gi den 5 år til før jeg vil påstå at den er vinneren.

Link to post
Share on other sites

Ser du rangerer Sika (290DC?) forran Tech7. Jeg har motsatt erfaring. Tech7 uten primer sitter som støpt etter flere år der Sika med primer har gitt seg. Og primer er ett must under 290DC mener jeg, i hvertfall på teak.

 

Nå var det legge/nate- og pussefasen jeg tenkte på i rangeringen. Hvordan det ser ut om noen år vet du åpenbart bedre enn meg.

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Takk. Hvis jeg vil ha et sølvgrått teakdekk skal jeg kjøpe seilbåt.

Det finnes visstnok en Windy 37 med gyllent teak dekk på Østlandet også. Dekket vaskes med mildt såpevann ca hver 14. dag, og da holder det seg meget pent :yesnod:

Årsaken til at jeg ikke vil ha olje på dekk er at jeg en gang nesten knakk både nakken og begge beina da jeg sklei på badeplatformen på Bitteliten III en dag det regnet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...