Jump to content

Duften av teak ;-)


Whistler

Recommended Posts

Årsaken til at jeg ikke vil ha olje på dekk er at jeg en gang nesten knakk både nakken og begge beina da jeg sklei på badeplatformen på Bitteliten III en dag det regnet.

Er en forsiktig med bruken av olje blir det ikke glatt, det skal trekke inn, av samme grunn har jeg brukt olje invendig på dørken min istedet for lakk.
Link to post
Share on other sites

Jeg var nede på marinaen i dag og så til Fram'en. Kikket også på arbeidet ditt Whistler, det var blitt rett så pent!

 

PS-På det nederste bildet i innlegg 43 skimtes den grå kalesjen til Fram'en i bakgrunnen :flag:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg faktisk sånn at jeg har en seilbåt også. En optimistjolle :wink:

Det ble to turer i fjor og fire året før. (til nå er det 500,- pr tur)

 

Det er vel antagelig noen av de billigste båtturene som har vært beskrevet her på siden noensinne.

Til etterfølgelse. :rolleyes:

 

Si meg; kan en voksen person virkelig seile en optimist ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.

Ett av bordene på teakdekket hadde en sprek med potensiale for fliseskader på bare bein.

Posted Image

 

Det måtte vel gå an å gjøre noe med dette. Så en gang en Chris Craft med ei femtakket stjerne felt inn i fordekket. Det kunne vel passe. 36° vinkel skulle gi "full circle".

Posted Image

 

Skar så ut 10 sånne stykker, og linet dem opp.

Posted Image

 

Tegnet så opp stjerna og nummererte bitene.

Posted Image

 

Kappet til og satte sammen igjen (tape på baksiden).

Posted Image

 

 

La så over det skadde bordet og tegnet i passe avstand rundt.

Posted Image

 

Noe tid senere ed bruk av stanleykniv så det slik ut.

Posted Image

 

Sjekket at stjerna passet i "åpningen".

Posted Image

 

Fylte med natemasse, tørket til dagen etter, og en kvikk runde med sandpapir avslørte dette.

Posted Image

 

Må vel pusse litt til før det blir bra. På stb side skal det monteres en ankertausgjennomføring som har vært der originalt.

Posted Image

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er teakdetaljer jeg har fått laget i Thailand for en slektning. Det er til en Ryds 520 GTX bowraider. 17 fot, mod 2005. Båtbyggeren min spesifiserer at delene skal limes til dekket med Sikaflex 298 autolevellant.

P1020195eResize.jpg

 

 

p1020238resize.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

VAKKERT, VAKKERT, VAKKERT!!!!!

Har tenkt på å legge teak ganske lenge, og nå ble lysten enda sterkere.

Bildene du har lagt ved var veldig fine og forklarende. Lurer bare på en ting:

limte du førtst stavene på vannfast kryssfiner før du la det hele ferdig på dekket?

Det ser sånn ut fra bildet. I så fall, satt du inn kryssfineren med noe, eller bare limte du rett på?

Har sett på West sitt system, og det ser jo bra ut. Må ha noe å gjøre på i vinter mens en venter på ny sesong.

Link to post
Share on other sites

Det ser skikkelig lekkert ut! Men, og det er visst alltid et men! Hadde for noen år siden en Ibiza Touring med all den teak man kunne få til denne. Skikkelig lekkert.

Jeg følte det som en lettelse da jeg solgte båten tre år senere for det var vanvittig mye jobb å holde det pent! Og når jeg sier pent, ja så mener jeg pent!

 

Nå sysler jeg med tanken på "fake-teak" som ser pent ut, men ikke krever det vedlikeholdet.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sitter med siste nummer av Practical Boat Owner og de har en flott artikkel om legging av tek-dek. Hjemmeisden til tek-dek er; www.tek-dek.co.uk og på listen over distributører finner du:

 

Tek-Dek Norway

 

TEK-DEK Nordic

Gamie SnarØyvn 49F

1367

SnarØya

Norway

 

Contact: Richard Eusden

 

Tel: 00 47 67580908

Fax: 00 47 67589989

Mobile: 00 47 99649161

 

E-mail: post@tek-dek.no

 

www.tek-dek.no

 

Er fristet til å gå løs på dette selv også!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...