Jump to content

Erfaringer Aquador 23 DC og Askeladden 705 Voyager


bella

Recommended Posts

Det nærmer seg midten av juli, og da er det vel på tide å begynne å planlegge neste års båt ...

Jeg har solgt min Askeladden Beetle og ønsker å gå opp noen fot neste vår. I den anledning ønsker jeg kommentarer om noen har erfaring med Aquadore 23 dc og/eller Askeladden 705 da det er disse jeg vurderer.

Planen var i år (som i fjor) at jeg skulle ha årets båt i noen år, men det gikk ikke denne gang heller. Jeg var meget godt fornøyd med min Beetle, men da jeg forrige uke skulle tømme " porta potta`n" bestemte jeg meg for å kjøpe båt med toalett og septik med pumpe!!

Fruen har vært totalt motstander av nytt bytte, men hun var også med (heldigvis) på den turen da potta ble tømt, og plutselig var hun 100% enig om at en båt med toalett ville vært tingen :-)

Jeg har sett på en Aquadore 23 DC, 2005 modell, og synes det er en fin båt. Jeg skal prøvekjøre nå etter ferien, men som sagt var jeg veldig fornøyd med min Askeladden og vil derfor også se på en 705.

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger.

 

Hilsen

Bella

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt min Askeladden Beetle og ønsker å gå opp noen fot neste vår.

:eek:

ny rekord i båtbytte må det være. 5. båten på 2 år eller? :lol: Er ikke uten grunn at Porta Potti kalles "Bæsj and Carry"

Et helt konkret råd: Kjøp båt dere vokser inn i, ikke ut av. Jeg tror en 705 blir for liten for dere, og Aquador 23 er altfor liten. Se på båter opp mot 28 fot i stedet. Hotteste tipset jeg har er Joda 290 Sport eller en Bavaria 27 - lest test i siste Båtmagasinet

Link to post
Share on other sites

:eek:

ny rekord i båtbytte må det være. 5. båten på 2 år eller? :lol: Er ikke uten grunn at Porta Potti kalles "Bæsj and Carry"

Et helt konkret råd: Kjøp båt dere vokser inn i, ikke ut av. Jeg tror en 705 blir for liten for dere, og Aquador 23 er altfor liten. Se på båter opp mot 28 fot i stedet. Hotteste tipset jeg har er Joda 290 Sport eller en Bavaria 27

5 båter ja, men 3 år... Jeg ønsker gjerne en bavaria 27, men det er ikke mulig før om et par år og noen båter til... Målet er en 28 Ghibli! Det går en i fjorden her og jeg sikler hver gang jeg treffer den. ikke nå men om noen år....

Så målet for neste år er enkelt og greit en toalett!

Link to post
Share on other sites

Nidelv 690. Plass til hele familien. Fin båt med gode sjøegenskaper. Holder seg bra i pris.

Har sett på en brukt en som ligger til salgs i Tønsberg. Det var en felles bekjent av oss som kjøpte den ny i fjor. Den er mindre enn både Aquadoren og Askeladden, men ganske mye dyrere. Har pratet med en som får inn en Nidelv 690 i august, men det er med samme motor som du hadde i din. Det var en 2003 modell og han skulle ha ca 600`for den. Det kan være av interesse.

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær obs på de problemene som har vært for en del med 1,7DTI. Og i 690 er det en motor som jobber relativt tungt

 

Om du ser etter brukt - se også denne

 

Og dennesom Dockside selger. KAD 32 er en velprøvd og god motor, og helt sikkert nok i denne båten.

Men det er jo først når du får deg HT at du får deg ordenlig båt der alle føler seg trygge selvom det blåser opp på ettermiddagen :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det blir brukt denne gang ja. I og med at jeg vet at jeg ønsker å bytte igjenn så kjøper jeg en båt som er 1-2 år gammel. Eldre enn det frister ikke, da jeg ikke liker å mekke (kan ikke heter det kanskje).

Jeg skal prøve kjøre denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...32&pos=9&tot=26

Den har litt mer utstyr enn den 04 modellen. Men er fristet til å vente til neste år med å handle. Er usikker på hvordan prisene på bruktbåter vil utvikle seg fremover.

Link to post
Share on other sites

Minitest/omtale av Aquador 21 og 23 i siste nummer av Båtnytt (svensk). I salg på Narvesen

 

Fant også en test i Båtnytt av Aquador 23. Kan fikse kopi om du vil ha. Bra sjøegenskaper, fin innredning. Stikkabinen er for småunger. Skroget ble endret for 2-3 år siden - da ble steglistene kortet ned, hvilket gjorde båten mye mer stabil. Det kan være greit å ta med seg om man ser etter brukt båt

Link to post
Share on other sites

Minitest/omtale av Aquador 21 og 23 i siste nummer av Båtnytt (svensk). I salg på Narvesen

 

Fant også en test i Båtnytt av Aquador 23. Kan fikse kopi om du vil ha. Bra sjøegenskaper, fin innredning. Stikkabinen er for småunger. Skroget ble endret for 2-3 år siden - da ble steglistene kortet ned, hvilket gjorde båten mye mer stabil. Det kan være greit å ta med seg om man ser etter brukt båt

 

Kopi mottas med takk!!

 

Vet du hvilketr årstall denne endringen kom?

Link to post
Share on other sites

Kopi mottas med takk!!

 

Vet du hvilketr årstall denne endringen kom?

HAr bladd i bladarkivet og har en del båtblader som du får kopi av

 

Endringen kom for et par år siden er alt jeg vet. I følge testene vil du merke veldig godt at det gamle skroget krever intens bruk av flaps ved kjøring i sidevind. Båten krenger notorisk mot vinden. Forhandler bør kunne svare på dette.

Link to post
Share on other sites

Endringen kom for et par år siden er alt jeg vet. I følge testene vil du merke veldig godt at det gamle skroget krever intens bruk av flaps ved kjøring i sidevind. Båten krenger notorisk mot vinden. Forhandler bør kunne svare på dette.

 

Prøvekjørte i dag en 2005 modell hos Docside. Det er ordnet via Erling. Han var ikke klar over at det hadde vært endring på skroget, men i et dansk båtblad jeg leste i går stod det at endringen kom på 2005 modelen. Jeg synes båten var fin å kjøre, men utrolig mye motorstøy, og også en del lyder da jeg gikk i litt sjø fra møtende båter (hengsler, skufffer o.l som slo). Ellers en positiv oplevelse! Men følte at jeg også på denne måtte bruke flaps ganske mye.

Link to post
Share on other sites

flapsbruken avhenger litt av erfaring med båten også. Min erfaring er at jeg bruker mindre og mindre flaps, bortsett fra om jeg kjører sakte og vil presse baugen mer ned enn det drevene klarer.

Om det er mye motorstøy og knirk og knak på en nesten ny båt hadde jeg nok kikket på noe annet.... :rolleyes:

Enten litt mindre båt enn tenkt med masse motor - veldig morro!

mye morro - men ganske dyrt

 

eller så stor som tenkt - men med bensin motor

morro - men kanskje feil lukt på tanken?

 

En annen båt som har testet bra (har båtblad med test) er Ibiza 23. Denne er ekstrautstrt med ordenlig do også :smiley: Jeg tror kanskje jeg ville spurt hvorfor motoren er ny

 

Askeladden Z7 - kanskje innenfor rekkevidde også? Fargen er kanskje ikke den mest maritime - men spyr ungene synes det jo ikke så godt på ripa :lol:

 

Denne amerikaneren har også fått gode kritiker i tester - kanskje ikke det man forbinder med maritim stil i alle valg, men jeg synes dette er mye bår for pengene

 

En annen båt som falt meg inn er Nor Dan 780 Denne er ganske dyr - men ser bra ut. Jeg så på en slik båt før vi kjøpte vår første Nidelv, og den hadde 4 soveplasser under dekk. Solseng arrangementet i cockpit er også fiffig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...