mitsu Startet 13.Juli.2006 Del på Facebook Startet 13.Juli.2006 Har nettopp blitt eier av en Mercury 115 89 mod. Burde vel holde på en Selco 18.. Skal få tatt en service og bytte av impeller. Noen hær som har erfaring med denne motoren? Ting man bør være ekstra oppmerksom på? Gleder meg til lyden av rekkesekser`n. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2006 Del på Facebook Svart 14.Juli.2006 Må skuffe deg på et av 2 punkter ..... Mercury 115hk 1989 var en 4 sylidret motor bassert på looper 2-takts teknologi . Siste Mercury 115hk rekke sekkser ble produser i 1988 ( hvis 89 er det en overligger ), var bassert på X-flow direct charge teknologien . Så enten har du en 4 sylindret 1989 eller en 6 sylindret 1988 , resultatet av 16 års utviklig ( første 6 med direct charge kom ca 1972 ) Rekke sekksern stiller noe krav til brukeren : Bytt heller impeller en gang formye, en 1 gang forlite, motoren er avhenging av at kjølesystemet fungerer 100% ( har IKKE noen termostat ). Max tenning er 21 grader ( uansett hva et eventuel klistremerke sier ) Kravstor på bensin kvaliteten ( helst 98 oktan ) , ble levert med lav kompstempel ifra ca 1982 ( bør derfor kunne gå på 95 oktan ) MÅ kunne oppnå 5500 på WOT . Eldre seksere ( 140/150hk )har hatt problemer med stemplene ( spessielt nr 3 og 5 ), 115 ETTER 1984 kom med lavkompresjonstempler + mindre reed areal til sylinderen 2,4,6 . 1984 > 1988 115 er nesten samme motoren som 150hk modellen (pre 84 var effekten målt på veiva , etter 84 ble effekten målt på propellen .) Lykke til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mitsu Svart 15.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Ok,takk for svar. Er en sekser så da er den vel et par år eldre.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Kan enkelt finne ut modeltype/årmodel hvis du har serienummeret, men den er relativt lik ifra 1984 til 1988 ( ADI tenning ifra ca 1980 , nyeste powertrimmen ifra 1984 ). Alt du trenger å vite + litt til om Mercury L4/L6 på news : news.kraits.org /bigweek.mercury-inlines . Eller her , privat forum ( mitt ) i sync med den samme news server ( krever reg ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Ja , rart med det, mange motorer som blir flere år nyere enn de egentlig er når de legges ut for salg... =)) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 15.Juli.2006 Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Ja , rart med det, mange motorer som blir flere år nyere enn de egentlig er når de legges ut for salg... =))Er merkelig fenomen det , de har somregel får greie på årsmodelen av en kamerat som hadde samme (eller nesten ) modelen og den var en 19xx model Når har ikke et par år +/- så mye å si på motoren HVIS den har blitt tatt godt vare på, men en bør finne ut årsmodelen på et eller annet tidspunkt, da en kommer til å trenge deler ..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mitsu Svart 15.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 er en sekser med powertrim, ska få sjekka motornr/modell etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 15.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2006 Hadde en 85 Thunder Ignition før.Var fornøyd med den.. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 15.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2006 heisann. rekke 6èrn fungerer om bare juling.. men et spørsmål.. har mulighet og på kjøpt en 1150 mercury (blått band og fordeler) er det deler på denne som passer på min 87mod? blokk\gir? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Kan enkelt finne ut modeltype/årmodel hvis du har serienummeret Hei , kan du hjelpe med følgende serie nummer på Mercury : op 387060 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Se her. Kan benyttes for de fleste merker. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 heisann. rekke 6èrn fungerer om bare juling.. men et spørsmål.. har mulighet og på kjøpt en 1150 mercury (blått band og fordeler) er det deler på denne som passer på min 87mod? blokk\gir? Kommer litt anpå hva du vilbytte om på...... Blokkene ifra : 140 hk 1972 + alt ifra 1973 > 1988 går om hverandre , men du må bruke det tenning annlegget som blokka er laget for (1972 > 1979,5 ( ja 1979 1/2 ) hadde Thunderbolt tenning ( fordeler ), nyere motorer kom med ADI tenning ( 2 tenning boxer + 6 coiler ) Under vannhusene går omhverandre ifra 1972 > 1988 ( OBS annen utveksling på den gammle 115 hk ( før 82 ) og 90 hk ( etter 1983 ) , da dette er samme motoren ) Powertrimmen går omhverandre i tidsrommet 1972 > ca 1983 ( 2 utvendige sylindere + pumpe inne i båt ), etter ca 1983 ble trimmen integrert på motoren ( 2 trim + 1 tilt sylinder + pumpe montert imellom feste brakketene ) Stammen er lik ifra 1972 > 1988, men med et nytt motor feste ifra ca 1983 ( sammen med den nye trim/tilten ) Forgasseren går også omhverandre MEN dysene må sjekkes/byttes, bør ikke gjøre uten rådføring ifra en som kan rekke 6 erne . Choken ble fjernet rundt ca 1982 , ble erstatten av en elektrisk "primer" ( direkt innsprut ) , dog kan choke spjeld monteres på alle forgassere . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Hei , kan du hjelpe med følgende serie nummer på Mercury : op 387060 Finner ikke noe på det nummeret, har du mere info ?? Type motor, antall hester. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Det eneste jeg har fått opplyst er at det er en 115 hk Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 16.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2006 ok,takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Det eneste jeg har fått opplyst er at det er en 115 hk Mercury. Hjelper litt , problemet er at Mercury sitt system ikke er noen eksakt vitenskap. Kan dette stemme : 115 hk, 4 sylinder, 2-takt . Ble produsert imellom 1999 og 2004?? ( softwaren jeg har dekker perioden 1965 > 2004 ) Serienummere tyder på at den ble produser på slutten av den perioden . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Takker for ditt svar.Kan nok stemme at den er fra 2003-2004. Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Ja nå står 6-ern godt og varmt i stallen. Lurte på en ting: Når jeg beveger på motoren forover og bakover er det en del slakk mellom stammen\motor i overkant. er det slitte foringer og er det en kurant sak og ordne iløpet av vintern? god helg alle sammen.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Ja nå står 6-ern godt og varmt i stallen. Lurte på en ting: Når jeg beveger på motoren forover og bakover er det en del slakk mellom stammen\motor i overkant. er det slitte foringer og er det en kurant sak og ordne iløpet av vintern? god helg alle sammen.. Kan være slitte motor fester, men hva menes med "en del slakk" , burde ikke være så mye, selv med utslitte fester. Finn bolt nr 9 , kjenn om den er stram ( det er 2 stk ), selve foringa er nr 10 , slakk bolt eller 1 brukket bolt kan gi ekstra slark. På denne motoren sitter det 4 opphengs foringer( 2 oppe + 2 nede ), de 2 nederste kan byttes relativt enkelt, men for å bytte de øverste må du ta av selve motor blokka ( ta kontakt vis behov... ) Foringene er oppbygget av en liten metal hylse inne i en større hylse med gummi imellom, kan byttes ut med faste ( massive ) motor fester, gir er stivere motor ( bra ved høy fart ) men gir også mere motor vibrasjoner inn i båten . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mitsu Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 ok,takk. får ta meg en tur på og sjekke boltene imorra. Droll,du e merc-konge no.1 Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 28.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2007 Starta Mercuryen ikveld på verkstedet. Lyden av rekkesekser og lukta av av sommer.. Ikke lenge igjen nu... Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 1.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2007 Heisann. Har tatt av motorblokka ikveld pga bytting av slitte foringer. Tok en kompressjonstest først: Syl 2 lå på 95 psi,resten mellom 105-118psi Ifølge rep handboka bør kompressjon ikke ligge under 100psi.. Bør jeg vurdere bytte av stempelringer eller satse på at det går greit?? Andre ting som bør gjøres når blokka er av? Reedventiler? Takker for svar.. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 (redigert) Heisann. Har tatt av motorblokka ikveld pga bytting av slitte foringer. Tok en kompressjonstest først: Syl 2 lå på 95 psi,resten mellom 105-118psi Ifølge rep handboka bør kompressjon ikke ligge under 100psi.. Bør jeg vurdere bytte av stempelringer eller satse på at det går greit?? Andre ting som bør gjøres når blokka er av? Reedventiler? Takker for svar.. Hva boka sier om minimum kompresjon erikke så viktig , det er viktigere at alle cylinderene ligger innen 10% ifra hverandre. Hvilken sylinder er det som har lavere kompresjon ?? , på en rekke sekkser kan kan de ofte fortelle deg hva som har gått galt..... Glem reed ventilene, hvis motoren går på tomgang er de bra, såkalte "effekt" reed ventiler fungerer heller dårlig på disse motorene, for å komme til må du kløve blokka og løfte veiva da reed ventilene sitter rund denne. Arne Kjetil Redigert 2.Mars.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Du bør sjekke et par ting før du avgjør hva du skal gjøre videre.... Ta ut pluggene, finn ei lykt, lys inn i sylinderen, se på toppen av stemplet. Skal være et tynt lag med sot, alt annet kan tyde på problemer, se spessielt etter små kratere på "øye brynet" på toppen av stemplet, sjekk også pluggen for rester av aluminium. Du kan også ta av dekslene som sitter på siden av blokka ( sitter bak coilene og switch boksene ), under disse har du direkte adgang til innsugs portene, her kan du få en vis formening om tilstanden på stempel ringene ( bruk en flat skrutrekker, dytt ringen inn imot stemplet, hvis de er hele vil de fjære ut igjen ( en brukket/eller låst ring vil ikke fjære ) . Hvis alle ringene virker ok ( alle hele ) kan du sprøyte inn litt olje i sylinderen, går kompresjonen opp......tid for nye ringer, muligen nye stempler/borring . Uansett bør du ta av og rense den øverste forgasseren ( helst alle ). Arne kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
mitsu Svart 2.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Ok. Får åpne og se hvordan det ser ut. Motoren har funket greit,eneste litt varierende tomgang. Rensing av forgassere og grunninnstilling blir også gjort. Har bestilt tetning nedre del av veiv også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.