Jump to content

Erfaring med Mercury 115?


mitsu

Recommended Posts

Motoren har funket greit,eneste litt varierende tomgang.
Finn ut hva som ga den lave kompresjonen, rens forgasserene, juster opp hele motoren ( print ut dette ) .

 

Du kan også fjerne "IDLE SPEED CONTROL ASSEMBLY" boksen, sitter på brakketten som er forran forgasserene ( 3 ledninger som går til tennings modulene ) , gjør ofte større skade hvis den ikke fungere 100% ( er kjent for å IKKE gjøre det ).

Du kan også blokkere den tynne slangen som går over forgasseren ( ca 5 mm i diameter, 1 pr forgasser ), fjern eller borr opp dysa på venstre side ( se bilde ).

forgasser.jpg

Dysa til venstre, ser også slange som du kan blokkere .

OBS vil antagelig bruke litt mere bensin, da du nå har fjernet en sparefunksjon ( gir en magrere bensin mix i mellomregisteret, ikke bra for denne motortypen) .

 

 

Får man ikke også tynne syrefaste hylser til å presse på veiva? Da holder simmerringen mye lenger.

Kan ikke helt se nytten av å presse på ei hylse på veiva HVIS det ikke er noen skade/slitasje på stedet.

En god rengjøring , eventuelt med fint våtslip papir for å pollere opp området høres bedre ut .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det er vel lite sannsynlig at en slik veiv er uten skader, slitasje og/eller korrosjon? Mulig hvis motoren bare har gått i ferskvann.

Selv om den er uskadet vil en slik hylse hindre at korrosjon oppstår i fremtiden.

 

Nederste delen av veiva på en R6 ligger godt avskermet ifra vannet, har liggende flere veiver, ingen av dem har noen rust/slitasje skader.

Er snakk om en klassisk Mercury vet du, ingen Yamaha :wink: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Skrudde av dekslene idag. Stempeltoppen på syl 2 hadde endel krater. Stempeltoppen syl 6 var noe "blankere" en de andre. Det som var overraskende var at stempel nr 2 hadde bare 2 ringer mens de andre hadde 3 ringer. Da er det vel bare og sprette opp eller hva?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Skrudde av dekslene idag. Stempeltoppen på syl 2 hadde endel krater. Stempeltoppen syl 6 var noe "blankere" en de andre. Det som var overraskende var at stempel nr 2 hadde bare 2 ringer mens de andre hadde 3 ringer. Da er det vel bare og sprette opp eller hva?

 

Kan nok være en fordel å plukke ned motoren ja .

 

Men et par ting .... mangle det ei fjør på stempel #2 eller var det et stempel med 2 ringer ??

Var det alluminiums rester på pluggen til sylinder #2 ?? (Detonation )

Sjekk maks tenning på ALLE sylinderene ( et kjent fenomen på R6 modellene :rolleyes: , finn den sylinderen som har mest fortenning , juster den til MAKS 20º ved 300 rpm ( på starteren) vil gi 18º ved WOT.

 

Hvor ren var #6 ?? som spylt ren av vann/damp ??, i såfald ta av dekselet på eksos siden også, er muligheter for vann inntrenging via eksosporten eller eventuelt via nedre simmring......

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Stemplet på syl 2 må ha vært byttet.,stempel med 2 ringer

Ingen rester etter alluminium på plugg nr 2

Plugg nr 6 var lik de andre,bare stemplet som var litt mindre sot på.

Men skal sjekke uansett. Er det best og kjøpe originalt stempel og ring-sett?

Link to post
Share on other sites

Stemplet på syl 2 må ha vært byttet.,stempel med 2 ringer

Ingen rester etter alluminium på plugg nr 2

Plugg nr 6 var lik de andre,bare stemplet som var litt mindre sot på.

Men skal sjekke uansett. Er det best og kjøpe originalt stempel og ring-sett?

 

Alle stemplene burde være av samme type, enten med 2 eller 3 ringer, lav/høy dome ( orginalt er det lav-dome, 3 ringer ).

 

Trenger du nye stempler/ringer bør du kjøpe Mercury/Sierra/ProMarine, Sierra og ProMarine er egentlig samme stemplet ( Persan ), Wiseco er IKKE å anbefale på disse motorene.

Jeg brukte disse , ProMarine høy-dome 0.150" over ( du bør bruke lav-dome ), jeg betalte ca 450.- pr stk ( alt inkludert ) ifra USA :smiley: , kan skaffes ifra www.rickracers.com for ca 650 + frakt + Norsk mva .

 

Har du noen historie på motoren??, kan nr 6 ha blitt byttet ut ?? derfor renere enn de andre ??

En ting ang #2 , 2-rings stemplene bruker "semi keystone" ringer, disse gir en lavere kompresjons måling, måler dårlig MEN virker bedre under bruk .

Kan være derfor #2 måler lavt ???

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

**har du forresten erfaring med karbonfjerning på 2-taktere?

HVis du tenker på forsellige vidundermiddler ( decabonisers ), nei har aldri hatt brukt for noe slikt.

 

Hvis du tenker på mekanisk fjening ...stålbørste eventuelt en roterende stålbørste .

Bløtlegging i diesel eller white sprite , for deretter regjøring med en gryte svamp eller lignende går også.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan se ut til at du har hatt en vann lekasje på #6, litt usikker på om det er nedre tetting, kan være inndre kjølekappe på eksos siden .

 

Hvordan var stempel #1 ??, det stemplet deler samme forgasser, når #2 går magert er #1 mye værre ( gravitasjon ).

Har større tro på feiljustert tenning, eventuelt feil på tenninga ( giver eller tomgangs regulatoren ).

 

Sjekk gjerne tennings innstillingene på ALLE sylinderen ( 0.101" BTDC , du trenge et måleur ), juster hele motoren etter den sylinderen med mest fortenning.

 

Har blitt fortalt at disse motorene kan gå på mindre enn 1:50 oljeblanding, men er mer følsom for saltvann da..

Kanskje før da man kjørte på blybensin..?

 

IKKE kjørt på mindre en 2%, bruk heller litt ekstra hvis du bruker det øvre turtallsregisteret mye, blybensin gjør ikkenoe med en 2-takter.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Du har selvsagt passer på å IKKE blande rullene ifra de forsellige rådene og bærelagerene ??, eller har du nye lagre ??.

På de nye rådene ( de med kun bolt ) til L6 modellene skal råde boltene byttes, IKKE gjennbrukes, de gamle ( bolt/mutter ) kan gjennbrukes.

 

Trivelig påske kos det der, blir et par såre fingre senere når du skal putte stemplene på plass igjen da :wink:

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...