Ingar Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Har bestilt tetning nedre del av veiv også.Får man ikke også tynne syrefaste hylser til å presse på veiva? Da holder simmerringen mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Motoren har funket greit,eneste litt varierende tomgang.Finn ut hva som ga den lave kompresjonen, rens forgasserene, juster opp hele motoren ( print ut dette ) . Du kan også fjerne "IDLE SPEED CONTROL ASSEMBLY" boksen, sitter på brakketten som er forran forgasserene ( 3 ledninger som går til tennings modulene ) , gjør ofte større skade hvis den ikke fungere 100% ( er kjent for å IKKE gjøre det ). Du kan også blokkere den tynne slangen som går over forgasseren ( ca 5 mm i diameter, 1 pr forgasser ), fjern eller borr opp dysa på venstre side ( se bilde ). Dysa til venstre, ser også slange som du kan blokkere . OBS vil antagelig bruke litt mere bensin, da du nå har fjernet en sparefunksjon ( gir en magrere bensin mix i mellomregisteret, ikke bra for denne motortypen) . Får man ikke også tynne syrefaste hylser til å presse på veiva? Da holder simmerringen mye lenger. Kan ikke helt se nytten av å presse på ei hylse på veiva HVIS det ikke er noen skade/slitasje på stedet. En god rengjøring , eventuelt med fint våtslip papir for å pollere opp området høres bedre ut . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Det er vel lite sannsynlig at en såpass gammel veiv er uten skader, slitasje og/eller korrosjon? Mulig hvis motoren bare har gått i ferskvann. Selv om den er uskadet vil en slik hylse hindre at korrosjon oppstår i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Det er vel lite sannsynlig at en slik veiv er uten skader, slitasje og/eller korrosjon? Mulig hvis motoren bare har gått i ferskvann.Selv om den er uskadet vil en slik hylse hindre at korrosjon oppstår i fremtiden. Nederste delen av veiva på en R6 ligger godt avskermet ifra vannet, har liggende flere veiver, ingen av dem har noen rust/slitasje skader. Er snakk om en klassisk Mercury vet du, ingen Yamaha . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Mars.2007 Del på Facebook Svart 2.Mars.2007 Klar over det, men grunnen til at jeg kjenner disse hylsene er at jeg i sin tid monterte en slik på en Merc. 40hk 72 modell. Denne var betydelig korrodert i enden av veiva og tok inn store mengder vann. Gikk uten problemer i mange år etterpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Takk for tips. Skrudde av dekslene idag. Stempeltoppen på syl 2 hadde endel krater. Stempeltoppen syl 6 var noe "blankere" en de andre. Det som var overraskende var at stempel nr 2 hadde bare 2 ringer mens de andre hadde 3 ringer. Da er det vel bare og sprette opp eller hva? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Takk for tips. Skrudde av dekslene idag. Stempeltoppen på syl 2 hadde endel krater. Stempeltoppen syl 6 var noe "blankere" en de andre. Det som var overraskende var at stempel nr 2 hadde bare 2 ringer mens de andre hadde 3 ringer. Da er det vel bare og sprette opp eller hva? Kan nok være en fordel å plukke ned motoren ja . Men et par ting .... mangle det ei fjør på stempel #2 eller var det et stempel med 2 ringer ?? Var det alluminiums rester på pluggen til sylinder #2 ?? (Detonation ) Sjekk maks tenning på ALLE sylinderene ( et kjent fenomen på R6 modellene , finn den sylinderen som har mest fortenning , juster den til MAKS 20º ved 300 rpm ( på starteren) vil gi 18º ved WOT. Hvor ren var #6 ?? som spylt ren av vann/damp ??, i såfald ta av dekselet på eksos siden også, er muligheter for vann inntrenging via eksosporten eller eventuelt via nedre simmring...... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Stemplet på syl 2 må ha vært byttet.,stempel med 2 ringer Ingen rester etter alluminium på plugg nr 2 Plugg nr 6 var lik de andre,bare stemplet som var litt mindre sot på. Men skal sjekke uansett. Er det best og kjøpe originalt stempel og ring-sett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 3.Mars.2007 Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 Stemplet på syl 2 må ha vært byttet.,stempel med 2 ringerIngen rester etter alluminium på plugg nr 2 Plugg nr 6 var lik de andre,bare stemplet som var litt mindre sot på. Men skal sjekke uansett. Er det best og kjøpe originalt stempel og ring-sett? Alle stemplene burde være av samme type, enten med 2 eller 3 ringer, lav/høy dome ( orginalt er det lav-dome, 3 ringer ). Trenger du nye stempler/ringer bør du kjøpe Mercury/Sierra/ProMarine, Sierra og ProMarine er egentlig samme stemplet ( Persan ), Wiseco er IKKE å anbefale på disse motorene. Jeg brukte disse , ProMarine høy-dome 0.150" over ( du bør bruke lav-dome ), jeg betalte ca 450.- pr stk ( alt inkludert ) ifra USA , kan skaffes ifra www.rickracers.com for ca 650 + frakt + Norsk mva . Har du noen historie på motoren??, kan nr 6 ha blitt byttet ut ?? derfor renere enn de andre ?? En ting ang #2 , 2-rings stemplene bruker "semi keystone" ringer, disse gir en lavere kompresjons måling, måler dårlig MEN virker bedre under bruk . Kan være derfor #2 måler lavt ??? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 3.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2007 tryggeste er vel og bytte til riktig stempel syl 2 og alle ringene. blir mer tilbakemld når jeg har fått demontert. takker.. har du forresten erfaring med karbonfjerning på 2-taktere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 4.Mars.2007 Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 **har du forresten erfaring med karbonfjerning på 2-taktere? HVis du tenker på forsellige vidundermiddler ( decabonisers ), nei har aldri hatt brukt for noe slikt. Hvis du tenker på mekanisk fjening ...stålbørste eventuelt en roterende stålbørste . Bløtlegging i diesel eller white sprite , for deretter regjøring med en gryte svamp eller lignende går også. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 4.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2007 Har blitt fortalt at disse motorene kan gå på mindre enn 1:50 oljeblanding, men er mer følsom for saltvann da.. Kanskje før da man kjørte på blybensin..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 15.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Fått bestilt stempel,ringsett,øvre/nedre lager,rep.sett forgassere ++.. Har tatt div bilder,men plages litt med og få lastet de opp.. Data kunnskap som en gullfisk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 (redigert) http://bildr.no/view/52255 Stempel nr 6 (nederst) Redigert 2.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 http://bildr.no/view/52257 stempel nr 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 (redigert) http://bildr.no/view/52259 råde syl 2,må ha gått magert siden lakken er begynt og boble Lagerbanen/rullene ser bra ut (ikke blå) Redigert 2.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 http://bildr.no/view/52261 nedre tetninger veiv.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Kan se ut til at du har hatt en vann lekasje på #6, litt usikker på om det er nedre tetting, kan være inndre kjølekappe på eksos siden . Hvordan var stempel #1 ??, det stemplet deler samme forgasser, når #2 går magert er #1 mye værre ( gravitasjon ). Har større tro på feiljustert tenning, eventuelt feil på tenninga ( giver eller tomgangs regulatoren ). Sjekk gjerne tennings innstillingene på ALLE sylinderen ( 0.101" BTDC , du trenge et måleur ), juster hele motoren etter den sylinderen med mest fortenning. Har blitt fortalt at disse motorene kan gå på mindre enn 1:50 oljeblanding, men er mer følsom for saltvann da..Kanskje før da man kjørte på blybensin..? IKKE kjørt på mindre en 2%, bruk heller litt ekstra hvis du bruker det øvre turtallsregisteret mye, blybensin gjør ikkenoe med en 2-takter. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 3.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2007 (redigert) http://bildr.no/view/52446 ikke no synlig lekkasje,men har nye pakninger/simmringer http://bildr.no/view/53447 stempel syl 1 Redigert 3.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 3.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2007 (redigert) ser ikke bort ifra at tenninga er feil,synkroniseringa av forgasserne og skruene på gass-armen var feiljustert da jeg kjøpte motoren.. Redigert 3.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 http://bildr.no/view/53767 http://bildr.no/view/53771 rengjøring,rengjøring.. fint påske arbeid.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Du har selvsagt passer på å IKKE blande rullene ifra de forsellige rådene og bærelagerene ??, eller har du nye lagre ??. På de nye rådene ( de med kun bolt ) til L6 modellene skal råde boltene byttes, IKKE gjennbrukes, de gamle ( bolt/mutter ) kan gjennbrukes. Trivelig påske kos det der, blir et par såre fingre senere når du skal putte stemplene på plass igjen da Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 (redigert) http://bildr.no/view/53674 takk for tips ang bolter råder.. stempel nr 2 hadde et originalt dele nr: 774-9137a3.. bestilte deler fra ravns garage,trivellige folk. sierra stempel og persan ringer på resten.. Redigert 7.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Ting tar tid.. Siden veiva er ute lurte jeg på hvordan man sjekker reed-ventilene? Ser like ut.samme spennet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.