Jump to content

Erfaring med Mercury 115?


mitsu

Recommended Posts

Ting tar tid.. Siden veiva er ute lurte jeg på hvordan man sjekker reed-ventilene? Ser like ut.samme spennet.

Ja, stort sett .

 

Du kan sjekke eventuel åpning imellom reed og reed blokk, de skal ligge helt jevnt med overflaten ( MAX åpning er 0.007" ).

Du kan også ta av ventil og stopper, merk hvilke vei de er montert, rengjør de godt, selve reed blokka kan med fordel planslipes 100% gjevn ( glassplate + 400 våtslip papir + olje ).

 

Monter deretter ventiler og stoppere (moment 25 inch lbs ),gjerne med en dråpe Locktite på mutteren.

OBS, IKKE snu reed ventilene for at de skal tette bedre ( da brekke de ), IKKE bytt ut reed ventilene med effekt reeds ( Boyesen ), de fungerer dårlig på disse motorene .

 

Juster åpningen imellom reed ventilen og stopperene til 5/32" .

 

Sjekk også labyrinten ( hullet til veiva ), bør ikke være noe tegn på kontakt med veiv, labyrinten har 2 oppgaver

  1. Samle olje, som igjen fungerer som tetting imellom sylinderene.
  2. Fungerer også som støtte for veiva ( ved høye turtal ).

Slittasje kommer gjerne av slitte bærelager (slark på veiva ), som igjen kan gi problemer med tomgang .

 

 

OBS merk hver reed blokk med plassering + hva som er opp FØR du demonterer .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

*** sierra stempel og persan ringer på resten..

 

Persan leverer stemplene til Sierra :smiley: og til ProMarine, har også levert oem til Mercury.

 

The metallurgy of the pistons are pretty close although some of the

aftermarket, namely DMI now sold under the Sierra and PRO names started

using a higher grade of hiogh silicon content aluminum. The silicon makes

the piston harder, less prone to detonation and scuffing.

 

The cast piston as used by PRO, Sierra, ( they are cast PERSAN inside) were

produced from the original Mercury blueprints.

 

Jeff Grigg

Former Service Director DMI Preformance Pistons

( I wrote all the break in directions, tech litature, gave the seminars, and

did the warranty)

 

Hentet ifra bigweek.mercury-inlines (en nntp news gruppe kun for Mercury rekke motorer)

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fortsetter på dette evnet.

 

Noen som kan svare meg på hvordan skifte gearolje på en Mercury 135 1997 modell?

 

Er det en annen måte enn å demotere undervannshus for å finne ut om impeller må skiftes?

Kjenne på kjølevann osv?

 

Og til slutt, hvilke vitale deler må smøres opp før sesongen tar til?

 

Er ikke innehaver av noen manual.

 

 

3_1116725932.jpg

Redigert av jankospeed (see edit history)

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Olje skift er det samme på denne som på de fleste andre utenbords motorer.

 

Finn og skru ut luft og påfylling skruene på undervannshuset ( blanke spor skruer ), sammle opp oljen i et egnet kar.

Påfylling skjer ifra nederste hull, oljen presse opp til den kommer ut av øverste hullet, hold trykk på olje tuben/flasken, sett inn øverste skrue ( helst med ny pakning) , fjern deretter påfyllings tuben/flasken og sett inn den nederste skruen( helst med ny pakning).

 

Når du har skrudd inn den øverste skruen vil vakumet hindre oljen å renne ut ( vill renne sakte ) .

 

Beste måten for å sjekke impeller er å ta av undervannshus, er en fordel å gjøre dette vært år ........+ ha litt fett på splinsa på akslingen samtidig ( bare litt )

 

Når det gjelder smøring så vil du finne fettnipler på alle bevegelige deler, kan også med fordel ha på noen dråpet med olje på alle ledd/stag og bevegelige deler .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Du hadde bra rett ang. såre fingre,Droll :wink: Men gikk greit.

Har div tiltrekningsmomenter,men de er i in.-lb og ft.-lb..

Hvor mye Nm er f.eks 180 in.-lb?

 

Har moment nøkkel med in.lbs og Nm så jeg har ikke tenkt på den saken, MEN BP har en enhetskonverter her .

 

180 in.-lb ?? driver du med momentet på råde boltene ??, disse bør i følge boka strammes i 3 etapper, på ca 60/120/180 In.-lb.

 

Har du gamle råder ? ( med bolt/mutter ) eller nye råder ? ( med kun bolt ).

 

Hvis du har de gamle rådene + har satt inn stemplene kan det tenkes du trenger noen extra fingere + tollmodighet og ro i sjelen :wink: .

 

Råder = 180 In.-lb

Reed block = 85 In.-lb

Cylinder crank case = 200 In.-lb ( de grove boltene som sitter ved bærelagrene )

Cylinder block cover = 85 In.-lb ( Små boltene )

End caps ( oppe/nede ) = 150 In.-lb

Eksos cover = 250 In.-lb ( inndre lokk )

Svinghjul = 100 ft.-lb

Main bearing support screws = 100 In.-lb ( 3 bolter i front, på senter linja )

 

Ellers ... alle 1/4" boltene trekkes til med 85 In.-lb .

Lykke til videre .

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...