Jump to content

Erfaring med Mercury 115?


mitsu

Recommended Posts

Må skuffe deg på et av 2 punkter .....

Mercury 115hk 1989 var en 4 sylidret motor bassert på looper 2-takts teknologi .

Siste Mercury 115hk rekke sekkser ble produser i 1988 ( hvis 89 er det en overligger ), var bassert på X-flow direct charge teknologien .

Så enten har du en 4 sylindret 1989 eller en 6 sylindret 1988 :smiley: , resultatet av 16 års utviklig ( første 6 med direct charge kom ca 1972 )

 

Rekke sekksern stiller noe krav til brukeren :

Bytt heller impeller en gang formye, en 1 gang forlite, motoren er avhenging av at kjølesystemet fungerer 100% ( har IKKE noen termostat ).

Max tenning er 21 grader ( uansett hva et eventuel klistremerke sier )

Kravstor på bensin kvaliteten ( helst 98 oktan ) , ble levert med lav kompstempel ifra ca 1982 ( bør derfor kunne gå på 95 oktan )

kunne oppnå 5500 på WOT .

 

Eldre seksere ( 140/150hk )har hatt problemer med stemplene ( spessielt nr 3 og 5 ), 115 ETTER 1984 kom med lavkompresjonstempler + mindre reed areal til sylinderen 2,4,6 .

1984 > 1988 115 er nesten samme motoren som 150hk modellen :yesnod: (pre 84 var effekten målt på veiva , etter 84 ble effekten målt på propellen .)

 

Lykke til

 

Arne Kjetil

Link to post

Kan enkelt finne ut modeltype/årmodel hvis du har serienummeret, men den er relativt lik ifra 1984 til 1988 ( ADI tenning ifra ca 1980 , nyeste powertrimmen ifra 1984 ).

 

Alt du trenger å vite + litt til om Mercury L4/L6 på news : news.kraits.org /bigweek.mercury-inlines .

Eller her , privat forum ( mitt ) i sync med den samme news server ( krever reg ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Ja , rart med det, mange motorer som blir flere år nyere enn de egentlig er når de legges ut for salg... =))

Er merkelig fenomen det :smiley: , de har somregel får greie på årsmodelen av en kamerat som hadde samme (eller nesten ) modelen og den var en 19xx model :lol:

 

Når har ikke et par år +/- så mye å si på motoren HVIS den har blitt tatt godt vare på, men en bør finne ut årsmodelen på et eller annet tidspunkt, da en kommer til å trenge deler .....

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 måneder senere...
heisann. rekke 6èrn fungerer om bare juling.. men et spørsmål.. har mulighet og på kjøpt en 1150 mercury (blått band og fordeler) er det deler på denne som passer på min 87mod? blokk\gir?

 

Kommer litt anpå hva du vilbytte om på......

 

Blokkene ifra :

140 hk 1972 + alt ifra 1973 > 1988 går om hverandre , men du må bruke det tenning annlegget som blokka er laget for (1972 > 1979,5 ( ja 1979 1/2 :yesnod: ) hadde Thunderbolt tenning ( fordeler ), nyere motorer kom med ADI tenning ( 2 tenning boxer + 6 coiler )

 

Under vannhusene går omhverandre ifra 1972 > 1988 ( OBS annen utveksling på den gammle 115 hk ( før 82 ) og 90 hk ( etter 1983 ) , da dette er samme motoren )

 

Powertrimmen går omhverandre i tidsrommet 1972 > ca 1983 ( 2 utvendige sylindere + pumpe inne i båt ), etter ca 1983 ble trimmen integrert på motoren ( 2 trim + 1 tilt sylinder + pumpe montert imellom feste brakketene )

 

Stammen er lik ifra 1972 > 1988, men med et nytt motor feste ifra ca 1983 ( sammen med den nye trim/tilten )

 

Forgasseren går også omhverandre MEN dysene må sjekkes/byttes, bør ikke gjøre uten rådføring ifra en som kan rekke 6 erne .

Choken ble fjernet rundt ca 1982 , ble erstatten av en elektrisk "primer" ( direkt innsprut ) , dog kan choke spjeld monteres på alle forgassere .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Det eneste jeg har fått opplyst er at det er en 115 hk Mercury.

 

Hjelper litt :smiley: , problemet er at Mercury sitt system ikke er noen eksakt vitenskap.

 

Kan dette stemme :

115 hk, 4 sylinder, 2-takt .

Ble produsert imellom 1999 og 2004?? ( softwaren jeg har dekker perioden 1965 > 2004 )

Serienummere tyder på at den ble produser på slutten av den perioden .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 1 måned senere...
Ja nå står 6-ern godt og varmt i stallen. Lurte på en ting: Når jeg beveger på motoren forover og bakover er det en del slakk mellom stammen\motor i overkant. er det slitte foringer og er det en kurant sak og ordne iløpet av vintern? god helg alle sammen.. :cheers:

 

Kan være slitte motor fester, men hva menes med "en del slakk" , burde ikke være så mye, selv med utslitte fester.

 

motor_feste.gif

 

Finn bolt nr 9 , kjenn om den er stram ( det er 2 stk ), selve foringa er nr 10 , slakk bolt eller 1 brukket bolt kan gi ekstra slark.

 

På denne motoren sitter det 4 opphengs foringer( 2 oppe + 2 nede ), de 2 nederste kan byttes relativt enkelt, men for å bytte de øverste må du ta av selve motor blokka ( ta kontakt vis behov... )

 

Foringene er oppbygget av en liten metal hylse inne i en større hylse med gummi imellom, kan byttes ut med faste ( massive ) motor fester, gir er stivere motor ( bra ved høy fart ) men gir også mere motor vibrasjoner inn i båten .

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 4 måneder senere...

Heisann. :smiley: Har tatt av motorblokka ikveld pga bytting av slitte foringer. Tok en kompressjonstest først: Syl 2 lå på 95 psi,resten mellom 105-118psi Ifølge rep handboka bør kompressjon ikke ligge under 100psi.. Bør jeg vurdere bytte av stempelringer eller satse på at det går greit?? Andre ting som bør gjøres når blokka er av? Reedventiler? Takker for svar..

Link to post
Heisann. :smiley: Har tatt av motorblokka ikveld pga bytting av slitte foringer. Tok en kompressjonstest først: Syl 2 lå på 95 psi,resten mellom 105-118psi Ifølge rep handboka bør kompressjon ikke ligge under 100psi.. Bør jeg vurdere bytte av stempelringer eller satse på at det går greit?? Andre ting som bør gjøres når blokka er av? Reedventiler? Takker for svar..

Hva boka sier om minimum kompresjon erikke så viktig , det er viktigere at alle cylinderene ligger innen 10% ifra hverandre.

 

Hvilken sylinder er det som har lavere kompresjon ?? , på en rekke sekkser kan kan de ofte fortelle deg hva som har gått galt.....

Glem reed ventilene, hvis motoren går på tomgang er de bra, såkalte "effekt" reed ventiler fungerer heller dårlig på disse motorene, for å komme til må du kløve blokka og løfte veiva da reed ventilene sitter rund denne.

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Du bør sjekke et par ting før du avgjør hva du skal gjøre videre....

 

Ta ut pluggene, finn ei lykt, lys inn i sylinderen, se på toppen av stemplet.

Skal være et tynt lag med sot, alt annet kan tyde på problemer, se spessielt etter små kratere på "øye brynet" på toppen av stemplet, sjekk også pluggen for rester av aluminium.

 

Du kan også ta av dekslene som sitter på siden av blokka ( sitter bak coilene og switch boksene ), under disse har du direkte adgang til innsugs portene, her kan du få en vis formening om tilstanden på stempel ringene ( bruk en flat skrutrekker, dytt ringen inn imot stemplet, hvis de er hele vil de fjære ut igjen ( en brukket/eller låst ring vil ikke fjære ) .

 

Hvis alle ringene virker ok ( alle hele ) kan du sprøyte inn litt olje i sylinderen, går kompresjonen opp......tid for nye ringer, muligen nye stempler/borring .

 

Uansett bør du ta av og rense den øverste forgasseren ( helst alle ).

 

Arne kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...