Jump to content

Varme i båt


s32

Recommended Posts

Noen bruker en varmepære i motorrommet, andre bruker en varmeovn.  Se tilbud hos Malfix under tilbud fra leverandører.  Jeg bruker ikke noen varmekilde, men har en avfukter med hydrostatstyring.  Avfukteren regulerer på 40% relativ fuktighet.  Jeg antar du vil finne mye om dette om du søker på avfukter, fuktighet, tørrball, vinter etc.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har du muligheter for landstrøm?? - Hvis så er tilfelle, så kan jeg anbefale en godkjent varmeovn kombinert med et par fuktslukere. Da skulle båten holde seg tørr og fin gjennom vinteren. Og du slipper problemer med mugg / soppvekst ect.

Legger ved en link til et forslag på ovn...... Jeg har bestillt en slik selv.

 

http://www.harstadmarina.no/nyhet.asp?N=13

Link to post
Share on other sites

Har du muligheter for landstrøm?? - Hvis så er tilfelle, så kan jeg anbefale en godkjent varmeovn kombinert med et par fuktslukere. Da skulle båten holde seg tørr og fin gjennom vinteren. Og du slipper problemer med mugg / soppvekst ect.

Legger ved en link til et forslag på ovn...... Jeg har bestillt en slik selv.

http://www.harstadmarina.no/nyhet.asp?N=13

Bestill heller hos Malfix, da sparer du noen kroner.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en el. ovn av typen oljefylt. Lar den stå ved nedgangen til salongen i seilbåt, og stiller termostaten på min. Blir det veldig kaldt skrur jeg litt opp på termostaten. Båten ligger i boblehavn.

 

Dette gir meg mellom 5 og 10 grader, og knusktørr luft (forusetter god ventilasjon)

Ingen god løsning rent økonomisk (strøm er dyrt) men veldig behagelig. Behøver ikke ta ut noe av båten.

 

Om dette ville  fungert like bra på land har jeg ingen formening om. Det er både kaldere og råere luft på land.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste greier seg uten varme, og slipper den forhøyede strømregningen som følger med. Kald luft er vel også tørrere enn varm luft. Jeg har fuktslukere i kabinene som trekker ut fuktigheten i lufta, og varme trenger jeg ikke da vinterkonserveringen er gjort etter beste evne. Har aldri hatt problemer gjennom vinteren. Båten står på land med presenning over stativ. Åpning i begge ender.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste greier seg uten varme, og slipper den forhøyede strømregningen som følger med. Kald luft er vel også tørrere enn varm luft. Jeg har fuktslukere i kabinene som trekker ut fuktigheten i lufta, og varme trenger jeg ikke da vinterkonserveringen er gjort etter beste evne. Har aldri hatt problemer gjennom vinteren. Båten står på land med presenning over stativ. Åpning i begge ender.

Hvorfor synker da den relative luftfuktigheten betydelig (fra ca.90 til ca.60) hver gang jeg skrur varmen på?

 

 

mvh

:yesnod:

Barsk 1

Link to post
Share on other sites

Hvorfor synker da den relative luftfuktigheten betydelig (fra ca.90 til ca.60) hver gang jeg skrur varmen på?

Ein av måtane å måla luftfuktighet på er relativ fuktighet.  Dette er eit forholdstal på kor mykje vatn det er i lufta i forhold til kor mykje vatn lufta kan ha ved den aktuelle temperaturen.  Til kaldare det er, til mindre vatn kan lufta halda på.  

 

Den kalde lufta i båten din inneheld ei viss mengd vatn pr kg luft.  Når du varmar opp lufta, er potensialet lufta har for å halda på vatnet auka, og den relative fuktigheten går ned.

Kald luft er vel også tørrere enn varm luft.

Ja, på ein måte, vassmengd pr kg luft er mindre, men som regel er ein nærare metningspunktet, slik at den relative fuktigheten er høg.  Dersom båten ligg på sjøen, og sjøen er varmare enn utelufta,  vil du (i teorien) ha tørr båt gjennom vinteren så lenge du har god lufting.

 

Luftfuktighet kan og målas i g vatn/kg luft, i Delta-t som er antal ºC temperaturen kan synka før du får doggfelling, og i Delta-x som er antal g/k luft før lufta er metta.  I veksthus måler vi gjerne i Delta-x.  Når Delta-x blir mindre enn 2-3g/kg luft lufter og fyrer vi samtidig for å få ned luftfuktigheten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor synker da den relative luftfuktigheten betydelig (fra ca.90 til ca.60) hver gang jeg skrur varmen på?

 

 

mvh

:yesnod:

Barsk 1

Greit forklart av Nils. Det står mer om emnet her:

http://sologregn.nettavisen.no/oracle.jsp?...ion=25&list=all  

http://met.no/met/met_lex/l_p/metning.html

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har litt problemer med varmen som er koblet fra vannet fra motoren og inn i flere registre som er koblet i serie med varmeveksleren,via varmvannstanken.

 

Kommer ikke noe varme i andre enden,noen som vet hva problemet er.

 

Litt usikker,men motoren er oppe i 120 grader og da skulle det holde?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har litt problemer med varmen som er koblet fra vannet fra motoren og inn i flere registre som er koblet i serie med varmeveksleren,via varmvannstanken.

 

Kommer ikke noe varme i andre enden,noen som vet hva problemet er.

 

Litt usikker,men motoren er oppe i 120 grader og da skulle det holde?

Hei igjen,

 

For å begynne med det siste: hvis du virkelig hadde en temperatur på 120 grader C, da måtte du ha et så høyt trykk på systemet at det trolig ville ha sprengt både radiator og motor i filler. Derfor tror jeg det kunne være en ide å sjekke termometeret..... :lol:

 

Videre; hvis du kjører varmt vann inn på en kald varmeveksler, da vil det gå en tid før du varmt vann på utgangen. Det viser bare at varmeveksleren virker som den skal, og avgir det meste av varmen sin til det andre mediet. (Det skulle vel aldri være varmtvannstanken som spiller deg et puss ved at den "stikker av" med all varmen?)

 

Derfor foreslår jeg; først bør du sjekke at du har vann på systemet og deretter at det virkelig sirkulerer. Du har trolig noen lufteskruer hist og her eller kanskje noen ventiler eller klemmer som du kan slakke på for å slippe ut de luftlommene som høyst sannsynlig forhindrer sirkulasjon.

 

Termometeret er egentlig ikke så kritisk, det holder lenge å kjenne etter med en hånd om varmen kommer dit den skal. Kjenn også på inngang og utgang på de forskjellige enhetene i sirkulasjonssløyfen slik at du får et inntrykk av temperaturforskjellene.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Enig med rhea. Denne utestengingen skjønner eg ikkje helt. Vi har alle forskjellig bakgrunn og erfaring, så om spørsmålet virket "bort i natta" for noen, så bør man vente og se tingene an før utestengingen taes ibruk.

Hallo, Vanisian og rhea! Les det som står øverst her da, som denne utestengte Glitre "spør om" innledningsvis... Noe tull om seriekobling av registre via varmtvannnstanken, og motoren er oppe i 120 grader!!! Han her ber ikke om råd og hjelp, han er bare ute etter å lage kvalme, skjønner dere ikke det da? Merkelig at noen gidder å svare i det hele tatt, men kanskje vi båtfolk er "lettlurte"?  :headbang:
Link to post
Share on other sites

Hallo, Vanisian og rhea! Les det som står øverst her da, som denne utestengte Glitre "spør om" innledningsvis... Noe tull om seriekobling av registre via varmtvannnstanken, og motoren er oppe i 120 grader!!! Han her ber ikke om råd og hjelp, han er bare ute etter å lage kvalme, skjønner dere ikke det da? Merkelig at noen gidder å svare i det hele tatt, men kanskje vi båtfolk er "lettlurte"?  :headbang:

Men denne spesifikke varianten var jo faktisk en ganske artig "practical joke" - i tråd med de doble fustasjopphengsforkoblerne, om noen husker dem.

Forøvrig støtter jeg litt autoritær håndhevning av folkeskikk-regler overfor dem som bringer med seg en dårlig tone.

Link to post
Share on other sites

Hallo, Vanisian og rhea! Les det som står øverst her da, som denne utestengte Glitre "spør om" innledningsvis... Noe tull om seriekobling av registre via varmtvannnstanken, og motoren er oppe i 120 grader!!! Han her ber ikke om råd og hjelp, han er bare ute etter å lage kvalme, skjønner dere ikke det da? Merkelig at noen gidder å svare i det hele tatt, men kanskje vi båtfolk er "lettlurte"?  :headbang:

Jeg er vist lettlurt. Registre er så vidt jeg vet et navn som brukes på "radioatoren" som det blåses luft gjennom i ett varmeapparat. At dette settes i serie med hverandre er normalt hvis du har vannbåren oppvarming i båten.

 

Vi er vel litt bortskjemte her på Baatplassen, så vi tar det som kommer for god fisk.

 

Regner med at Ingar følger med på IP adressene så han "kjenner lusa på ganga"

 

Fortsatt god helg!

 

knut

Link to post
Share on other sites

Når vi først er i gang med emnet Varme ombord så kan vi  vel bruke det til noe seriøst !

 

Har sett meg om etter ovn til båten. Liker Dickinson ovnene, men de koster litt for mye i Norge syns jeg. Etter å sjekket omkring er jeg kommet fram til at å kjøpe direkte ifra fabrikk er absolutt billigst, og det er fullt mulig, de har online butikk.

Nå har ikke jeg sjekket hvor mye toll og avgifter og slike ting som kommer i tilllegg, men vil tro at en sparer en del.

Tror jeg kommer til å kjøpe en Newport som kan fyres med ved/kull. Tror vedfyring ombord kan bli bra, eller hva syns dere ? Noen som har erfaringer ?

 

www.dickinsonmarine.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...