Jump to content

Varme i båt


s32

Recommended Posts

Tror vedfyring ombord kan bli bra, eller hva syns dere ? Noen som har erfaringer ?

Har tilbrakt en kveld og en natt i en vedfyrt lugar. Veden besto av "flisespikkeri". Det var usedvanlig mye varme utover kvelden og fremdeles varmt i ovnen da vi våknet om morgenen. I tillegg var det et klart trivselstilskudd i festlig lag.

Hvis du velger dette, er jeg interessert i å høre erfaringer - ikke minst på hva som er den samlede prisen etter installasjon.

Link to post
Share on other sites

Har tilbrakt en kveld og en natt i en vedfyrt lugar. Veden besto av "flisespikkeri". Det var usedvanlig mye varme utover kvelden og fremdeles varmt i ovnen da vi våknet om morgenen. I tillegg var det et klart trivselstilskudd i festlig lag.

Hvis du velger dette, er jeg interessert i å høre erfaringer - ikke minst på hva som er den samlede prisen etter installasjon.

 

Kommer tilbake med rapport etter at jeg har fått innstallert ovnen !

Link to post
Share on other sites

Hei.  :headbang:

 

Hyggelig at vi kan snu noe negativt til noe positivt.

 

Da jeg kjøpte båten fulgte det med en såkalt POD parafinovn. Den fyrer vi opp titt og ofte utpå høsten. Den er rimelig i drift, lager ikke en lyd og er luktfri og varmer noe jæ..ig.

Den har en makseffekt på 2200 W og er meget nøysom i drift. Så egentlig hadde vi ikke trengt luftvarmeren.

 

Vet egentlig ikke om den er tillatt brukt i båt men vi forlater den aldri alene og stenger den av når vi legger oss, men vi er meget fornøyd med den ombord hos oss.

 

Den selges bl.a. hos Clas Ohlson, men ikke i Norge. Clas Ohlson selger imidlertid en nesten lik en i Norge. Pris kr. 1.298. Og den er det kokeplate på også.

 

Det skal sies at den ikke lagrer varmen, blir kald med engang du stenger av.

 

KAT :headbang:

Link to post
Share on other sites

........ en såkalt POD parafinovn.

 

Vet egentlig ikke om den er tillatt brukt i båt .......

 

Clas Ohlson selger imidlertid en nesten lik en i Norge. Pris kr. 1.298. Og den er det kokeplate på også.

Hei Kat!

POD'en som du beskriver fås kjøpt hos " Aktiv Fritid" i Sarpsborg, men den er dyr! Tror noe innpå 2.000,- Den er  ikke godkjent for bruk i båt.

 

Bruker selv en slik "Clas Ohlson " parafinbrenner i min snekke. Den heter "FUJI" - varenummer 34.3005 og koster 1.298,-  den er heller ikke godkjent for bruk i båt. Av typen er det en vanlig "vekebrenner" og varmer meget bra!

Ovnen har en automatisk "veltesikring" som må fjernes hvis du har tenkt å bruke ovnen i båten. Sikringen er meget var og stenger flammen for den minste bevegelse.

 

MEN, som du allerede nevner, ovnen må ikke brennes uten tilsyn, dessuten brenner den opp oksygen i det rommet den står i. Det skal man være spesiellt OBS! på - aldri sove i et rom med en slik ovn, som brenner!!!! Det gjelder vel alle ovner med åpen flamme?  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når vi først er i gang med emnet Varme ombord så kan vi  vel bruke det til noe seriøst !

 

Har sett meg om etter ovn til båten. Liker Dickinson ovnene, men de koster litt for mye i Norge syns jeg. Etter å sjekket omkring er jeg kommet fram til at å kjøpe direkte ifra fabrikk er absolutt billigst, og det er fullt mulig, de har online butikk.

Nå har ikke jeg sjekket hvor mye toll og avgifter og slike ting som kommer i tilllegg, men vil tro at en sparer en del.

Tror jeg kommer til å kjøpe en Newport som kan fyres med ved/kull. Tror vedfyring ombord kan bli bra, eller hva syns dere ? Noen som har erfaringer ?

 

www.dickinsonmarine.com

Husker jeg ikke feil, så er det "free shipping" innen US på ovner og utstyr på ovennevnte butikk.

 

For å få varene hjem fra US kan du ta en titt på www.magnum.no, som pleier å være billigere enn å sende med UPS, DHL eller andre. Ta en titt på beregning av vekt/volum da ovnen antagelivis er "tyngre" enn sin egen vekt  :sad:

 

Tror ikke det er noen toll på disse varene, "bare" 24% mva.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

MEN, som du allerede nevner, ovnen må ikke brennes uten tilsyn, dessuten brenner den opp oksygen i det rommet den står i. Det skal man være spesiellt OBS! på - aldri sove i et rom med en slik ovn, som brenner!!!! Det gjelder vel alle ovner med åpen flamme?  

 

Det at ovnen bruker oksygen til forbrenningen er jo det samme som vedovnen hjemme i stua,og det er ikke noe annet som skjer enn at den slukker ved for lite oksygen.Faren med POD er at den ikke har skorstein slik at den fyller rommet den står i med karbon-oksyd som er svært giftig.Dette skjer selv om den ikke "oser" men i mindre mengder!

 

Lukten av brent parafin er heller ikke det beste ,så skal man ha varme i båt er "danskebyssa" det man burde satse på.

Link to post
Share on other sites

Lukten av brent parafin er heller ikke det beste ,så skal man ha varme i båt er "danskebyssa" det man burde satse på.

Har hørt om danskebyssa i årevis , men vet ikke hva det er.

 

Jeg vet at ufullstendig forbrenning fra sigarettglo , grillkull danner  karbonoksyd som er livsfarlig, men CO dannes vel ikke i særlig grad ved vanlig forbrenning/flammer?  eller tar jeg feil?  Har også hørt at det dannes karbondioksyd ved vanlig forbrenning, og denne er vel først farlig hvis konsentrasjon blir for høy- (kan plutselig besvime hvis blodets CO2 konsentrasjon blir for høy). Men med litt utlufting skulle både ekstra oksygen bli tilført og CO2 nivået holdes på akseptabelt nivå.  

Hadde neste år lurt på  å prøve ut om f.eks. 2 X gassbluss eller gass steikeovn ville kunne benyttes som varmekilde når jeg ligger i uthavn  tidlig på våren. Når jeg ligger i havner med strøm har jeg en vifteovn som fungerer utmerket og som blir gratis når man først ligger for strøm.

Har også i tidligere lenker her på båtplassen hørt at et annet problem med gassoppvarming er at det blir fuktig pga. at gassforbrenning danner vanndamp -dette skjer hvis man ikke har eksos avløp.

 

Hadde lurt på å installere diesel varmer, men det kommer jo på 10-15 000 kr hvis man gjør det selv og det å finne egnet plass og strekking av varmeslanger etc .blir ikke helt enkelt da det er ganske fullt fra før.

Har foreløpig funnet ut at når det er kaldt om kveldene passer jeg på å ligge i havner med strøm.

Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil, så er det "free shipping" innen US på ovner og utstyr på ovennevnte butikk.

 

For å få varene hjem fra US kan du ta en titt på www.magnum.no, som pleier å være billigere enn å sende med UPS, DHL eller andre. Ta en titt på beregning av vekt/volum da ovnen antagelivis er "tyngre" enn sin egen vekt  :cool:

 

Tror ikke det er noen toll på disse varene, "bare" 24% mva.

 

GeirKS

Takk for tipset.

 

Dickinson Newport for vedfyring koster NOK 1850 ifra produsent. Vil tro at en sparer en god del å kjøpe den ifra USA.

Link to post
Share on other sites

Håper på oppklaring denne gangen.

Det kan jo teoretiseres ganske mye omkring dette men praktiske erfaringer tilsier at lufting er første bud, varme er andre....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Der hvor det plasseres tørrball/fuktsluker, kan det vel ikke være lufting og tilførsel av ny fuktig luft. Jeg har i alle fall en fuktsluker i hver kabin, og de drar til seg mye fuktighet, og kabinene står helt lukket :yesnod:.  Ute i cockpiten har jeg ikke noe, der står alt åpent, og det er god lufting i begge ender på presenningen over båten. Men med plussgrader ute, og regn i lufta, så er det fuktig i cockpiten. Men dette har aldri skapt noen problemer. God lufting i begge ender tydeligvis ikke godt nok til å holde fuktigheten unna  :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri forstått hvorfor noen har varme i båt om vinteren (med mindre man oppholder seg der). Litt fuktighet er normalt ikke noe problem sålenge fuktigheten ikke kondenseres. Ønsker man at fuktighet kondenseres, er det bare å sørge for god temperaturforskjell mellom ute- og inneluft. Det får man ved å ha varme i båten. Men god lufting gjør ingen skade.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har 500 watts ovn i motorrommet som står til ca 5 grader. I cabinen står en elektrisk avfukter.

 

Denne trekker ut fort 10 liter på en uke hvis været varierer rundt 0 C.

 

For å unngå å tørke uteluften er motorromslufting plugget igjen. Poenget er vel å ha god lufting ved bruk av tørrballer o.l da disse ikke er effektive nok når kondensen renner fra skottene.

 

Tettest mulig ved bruk av elektriske tørkeaggregater.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

......Ønsker man at fuktighet kondenseres, er det bare å sørge for god temperaturforskjell mellom ute- og inneluft. Det får man ved å ha varme i båten.

Eivind

 

Hei

 

Det er vel motsatt;  

Lavere temperatur -> mindre fuktighet klarer lufta å holde på -> mer kondensering

Høyere temperatur ->mer fuktighet klarer lufta å holde på -> mindre kondensering

 (...og derfor blir det dugg i graset om natta :eek:)

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det er vel motsatt;  

Lavere temperatur -> mindre fuktighet klarer lufta å holde på -> mer kondensering

Høyere temperatur ->mer fuktighet klarer lufta å holde på -> mindre kondensering

Når du varmer opp innelufta vil denne kunne ta til seg mer fuktighet og det vil den gjøre litt etterhvert. Når så lufta beveger seg mot vindu/skrog o.l. blir den nedkjølt pga. at utetemperaturen er lavere enn inne og mister evnen til å holde på vannet den tok opp tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I høst har båten vært utsatt for kraftige temperatursvingninger (0 - 20 grader), men den har vært like tørr inni hele tiden. Jeg har ikke varme, kun to lufteventiler. Jeg synes det virker fornuftig å holde mest mulig lik temperatur inne og ute for å unngå kondensering, samtidig som lufting er med på å hindre kondensering når temperaturen ute skifter.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt (Viksund 31) hadde kun 2 ventilatorer som suger ut og noen rister som slipper luft inn. Hadde aldri varme ombord og klær ombord hele året. Aldri noen problemer med fukt. Min nåværende båt (SummerDream) har for dårlig ventilasjon så her har jeg en liten elektrisk vifte som går året rundt og den sørger for tilstrekkelig ventilasjon. Bruker ALDRI varme når båten ikke er i bruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...