Fenix Svart 15.November.2003 Link til dette innlegget Svart 15.November.2003 Tror vedfyring ombord kan bli bra, eller hva syns dere ? Noen som har erfaringer ? Har tilbrakt en kveld og en natt i en vedfyrt lugar. Veden besto av "flisespikkeri". Det var usedvanlig mye varme utover kvelden og fremdeles varmt i ovnen da vi våknet om morgenen. I tillegg var det et klart trivselstilskudd i festlig lag. Hvis du velger dette, er jeg interessert i å høre erfaringer - ikke minst på hva som er den samlede prisen etter installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 15.November.2003 Link til dette innlegget Svart 15.November.2003 En kamerat hadde en slik vedovn i en dorry for noen år siden, tror den var laget av en av de kjente ovnsfabrikkene som er/var her i landet. En fin ting en litt sur kveld eller høstdag. Jeg ville foreslå å ta kontakt med jøtul for eks, det kan hende de vet noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 15.November.2003 Link til dette innlegget Svart 15.November.2003 Har tilbrakt en kveld og en natt i en vedfyrt lugar. Veden besto av "flisespikkeri". Det var usedvanlig mye varme utover kvelden og fremdeles varmt i ovnen da vi våknet om morgenen. I tillegg var det et klart trivselstilskudd i festlig lag. Hvis du velger dette, er jeg interessert i å høre erfaringer - ikke minst på hva som er den samlede prisen etter installasjon. Kommer tilbake med rapport etter at jeg har fått innstallert ovnen ! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 15.November.2003 Link til dette innlegget Svart 15.November.2003 Hei. Hyggelig at vi kan snu noe negativt til noe positivt. Da jeg kjøpte båten fulgte det med en såkalt POD parafinovn. Den fyrer vi opp titt og ofte utpå høsten. Den er rimelig i drift, lager ikke en lyd og er luktfri og varmer noe jæ..ig. Den har en makseffekt på 2200 W og er meget nøysom i drift. Så egentlig hadde vi ikke trengt luftvarmeren. Vet egentlig ikke om den er tillatt brukt i båt men vi forlater den aldri alene og stenger den av når vi legger oss, men vi er meget fornøyd med den ombord hos oss. Den selges bl.a. hos Clas Ohlson, men ikke i Norge. Clas Ohlson selger imidlertid en nesten lik en i Norge. Pris kr. 1.298. Og den er det kokeplate på også. Det skal sies at den ikke lagrer varmen, blir kald med engang du stenger av. KAT Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 16.November.2003 Link til dette innlegget Svart 16.November.2003 Den så jo veldig praktisk ut!! Men stusset litt på forbruk og effekt... 2000watt og bare 0,2l i timen? Det må jo være en livredder for folk med angst for høye strømregninger! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.November.2003 Link til dette innlegget Svart 16.November.2003 ........ en såkalt POD parafinovn. Vet egentlig ikke om den er tillatt brukt i båt ....... Clas Ohlson selger imidlertid en nesten lik en i Norge. Pris kr. 1.298. Og den er det kokeplate på også. Hei Kat!POD'en som du beskriver fås kjøpt hos " Aktiv Fritid" i Sarpsborg, men den er dyr! Tror noe innpå 2.000,- Den er ikke godkjent for bruk i båt. Bruker selv en slik "Clas Ohlson " parafinbrenner i min snekke. Den heter "FUJI" - varenummer 34.3005 og koster 1.298,- den er heller ikke godkjent for bruk i båt. Av typen er det en vanlig "vekebrenner" og varmer meget bra! Ovnen har en automatisk "veltesikring" som må fjernes hvis du har tenkt å bruke ovnen i båten. Sikringen er meget var og stenger flammen for den minste bevegelse. MEN, som du allerede nevner, ovnen må ikke brennes uten tilsyn, dessuten brenner den opp oksygen i det rommet den står i. Det skal man være spesiellt OBS! på - aldri sove i et rom med en slik ovn, som brenner!!!! Det gjelder vel alle ovner med åpen flamme? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Når vi først er i gang med emnet Varme ombord så kan vi vel bruke det til noe seriøst ! Har sett meg om etter ovn til båten. Liker Dickinson ovnene, men de koster litt for mye i Norge syns jeg. Etter å sjekket omkring er jeg kommet fram til at å kjøpe direkte ifra fabrikk er absolutt billigst, og det er fullt mulig, de har online butikk. Nå har ikke jeg sjekket hvor mye toll og avgifter og slike ting som kommer i tilllegg, men vil tro at en sparer en del. Tror jeg kommer til å kjøpe en Newport som kan fyres med ved/kull. Tror vedfyring ombord kan bli bra, eller hva syns dere ? Noen som har erfaringer ? www.dickinsonmarine.com Husker jeg ikke feil, så er det "free shipping" innen US på ovner og utstyr på ovennevnte butikk. For å få varene hjem fra US kan du ta en titt på www.magnum.no, som pleier å være billigere enn å sende med UPS, DHL eller andre. Ta en titt på beregning av vekt/volum da ovnen antagelivis er "tyngre" enn sin egen vekt Tror ikke det er noen toll på disse varene, "bare" 24% mva. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Ovnen har en automatisk "veltesikring" som må fjernes hvis du har tenkt å bruke ovnen i båten. Sikringen er meget var og stenger flammen for den minste bevegelse. Bruker samme ovnen som deg,med veltesikringen på plass.Null problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 MEN, som du allerede nevner, ovnen må ikke brennes uten tilsyn, dessuten brenner den opp oksygen i det rommet den står i. Det skal man være spesiellt OBS! på - aldri sove i et rom med en slik ovn, som brenner!!!! Det gjelder vel alle ovner med åpen flamme? Det at ovnen bruker oksygen til forbrenningen er jo det samme som vedovnen hjemme i stua,og det er ikke noe annet som skjer enn at den slukker ved for lite oksygen.Faren med POD er at den ikke har skorstein slik at den fyller rommet den står i med karbon-oksyd som er svært giftig.Dette skjer selv om den ikke "oser" men i mindre mengder! Lukten av brent parafin er heller ikke det beste ,så skal man ha varme i båt er "danskebyssa" det man burde satse på. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Lukten av brent parafin er heller ikke det beste ,så skal man ha varme i båt er "danskebyssa" det man burde satse på. Har hørt om danskebyssa i årevis , men vet ikke hva det er. Jeg vet at ufullstendig forbrenning fra sigarettglo , grillkull danner karbonoksyd som er livsfarlig, men CO dannes vel ikke i særlig grad ved vanlig forbrenning/flammer? eller tar jeg feil? Har også hørt at det dannes karbondioksyd ved vanlig forbrenning, og denne er vel først farlig hvis konsentrasjon blir for høy- (kan plutselig besvime hvis blodets CO2 konsentrasjon blir for høy). Men med litt utlufting skulle både ekstra oksygen bli tilført og CO2 nivået holdes på akseptabelt nivå. Hadde neste år lurt på å prøve ut om f.eks. 2 X gassbluss eller gass steikeovn ville kunne benyttes som varmekilde når jeg ligger i uthavn tidlig på våren. Når jeg ligger i havner med strøm har jeg en vifteovn som fungerer utmerket og som blir gratis når man først ligger for strøm. Har også i tidligere lenker her på båtplassen hørt at et annet problem med gassoppvarming er at det blir fuktig pga. at gassforbrenning danner vanndamp -dette skjer hvis man ikke har eksos avløp. Hadde lurt på å installere diesel varmer, men det kommer jo på 10-15 000 kr hvis man gjør det selv og det å finne egnet plass og strekking av varmeslanger etc .blir ikke helt enkelt da det er ganske fullt fra før. Har foreløpig funnet ut at når det er kaldt om kveldene passer jeg på å ligge i havner med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Hvis du først varmer opp et rimelig lukket rom ved å brenne et brensel så SKAL du fører avgassene ut av det rommet. Punktum. Med mindre du brenner ren hydrogen eller metall Alt annet er å ta unødvenige sjanser Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Har hørt om danskebyssa i årevis , men vet ikke hva det er. http://www.maritim.no/ se under varme ventilasjon/varmeapperater/refleks Her har du bilder av det som på folkemunnet går under navnet "danskebysse" Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 17.November.2003 Link til dette innlegget Svart 17.November.2003 Husker jeg ikke feil, så er det "free shipping" innen US på ovner og utstyr på ovennevnte butikk. For å få varene hjem fra US kan du ta en titt på www.magnum.no, som pleier å være billigere enn å sende med UPS, DHL eller andre. Ta en titt på beregning av vekt/volum da ovnen antagelivis er "tyngre" enn sin egen vekt Tror ikke det er noen toll på disse varene, "bare" 24% mva. GeirKS Takk for tipset. Dickinson Newport for vedfyring koster NOK 1850 ifra produsent. Vil tro at en sparer en god del å kjøpe den ifra USA. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Har en panel ovn på 400w i båten. Var i båten i dag og det dryppet fra vinduene foran. Har 1 tørrball er det for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Hei. Det var en lengere diskusjon om dette tidligere, men det var litt uenighet om det skulle være så tett som mulig eller om det skulle være lufting, dvs. tilførsel av ny fuktig luft utenfra hele tiden. Håper på oppklaring denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Håper på oppklaring denne gangen.Det kan jo teoretiseres ganske mye omkring dette men praktiske erfaringer tilsier at lufting er første bud, varme er andre.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jada Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Der hvor det plasseres tørrball/fuktsluker, kan det vel ikke være lufting og tilførsel av ny fuktig luft. Jeg har i alle fall en fuktsluker i hver kabin, og de drar til seg mye fuktighet, og kabinene står helt lukket . Ute i cockpiten har jeg ikke noe, der står alt åpent, og det er god lufting i begge ender på presenningen over båten. Men med plussgrader ute, og regn i lufta, så er det fuktig i cockpiten. Men dette har aldri skapt noen problemer. God lufting i begge ender tydeligvis ikke godt nok til å holde fuktigheten unna Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Jeg har aldri forstått hvorfor noen har varme i båt om vinteren (med mindre man oppholder seg der). Litt fuktighet er normalt ikke noe problem sålenge fuktigheten ikke kondenseres. Ønsker man at fuktighet kondenseres, er det bare å sørge for god temperaturforskjell mellom ute- og inneluft. Det får man ved å ha varme i båten. Men god lufting gjør ingen skade. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Hei, Har 500 watts ovn i motorrommet som står til ca 5 grader. I cabinen står en elektrisk avfukter. Denne trekker ut fort 10 liter på en uke hvis været varierer rundt 0 C. For å unngå å tørke uteluften er motorromslufting plugget igjen. Poenget er vel å ha god lufting ved bruk av tørrballer o.l da disse ikke er effektive nok når kondensen renner fra skottene. Tettest mulig ved bruk av elektriske tørkeaggregater. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 ......Ønsker man at fuktighet kondenseres, er det bare å sørge for god temperaturforskjell mellom ute- og inneluft. Det får man ved å ha varme i båten. Eivind Hei Det er vel motsatt; Lavere temperatur -> mindre fuktighet klarer lufta å holde på -> mer kondensering Høyere temperatur ->mer fuktighet klarer lufta å holde på -> mindre kondensering (...og derfor blir det dugg i graset om natta ) Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
SveinHa Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Det er vel motsatt; Lavere temperatur -> mindre fuktighet klarer lufta å holde på -> mer kondensering Høyere temperatur ->mer fuktighet klarer lufta å holde på -> mindre kondensering Når du varmer opp innelufta vil denne kunne ta til seg mer fuktighet og det vil den gjøre litt etterhvert. Når så lufta beveger seg mot vindu/skrog o.l. blir den nedkjølt pga. at utetemperaturen er lavere enn inne og mister evnen til å holde på vannet den tok opp tidligere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 jepp, stemmer det, men det forutsetter at du hele tiden får tilført ny luft med ny fuktighet i. Et tett motorrom for eksempel, med litt varme og gjerne en tørrball, er knusktørt vinteren igjennom. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Trond M. Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 I høst har båten vært utsatt for kraftige temperatursvingninger (0 - 20 grader), men den har vært like tørr inni hele tiden. Jeg har ikke varme, kun to lufteventiler. Jeg synes det virker fornuftig å holde mest mulig lik temperatur inne og ute for å unngå kondensering, samtidig som lufting er med på å hindre kondensering når temperaturen ute skifter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Min forrige båt (Viksund 31) hadde kun 2 ventilatorer som suger ut og noen rister som slipper luft inn. Hadde aldri varme ombord og klær ombord hele året. Aldri noen problemer med fukt. Min nåværende båt (SummerDream) har for dårlig ventilasjon så her har jeg en liten elektrisk vifte som går året rundt og den sørger for tilstrekkelig ventilasjon. Bruker ALDRI varme når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sebaldus Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Er det ikke ganske fåfengt å holde jevn temperatur i båten? I alle fall om den ligger på vannet? Vannet er varmere enn luften når det er kaldt og solen steiker på båten.... Min erfaring er i alle fall at det hjelper veldig å ha varme på i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.