Jump to content

Større motor med samme aksel.


Ojda

Recommended Posts

Hei. Det ser ut til at det blir motorbytte på skipet etterhvert, og i den forbindelse lurer jeg litt på det med hestekrefter og akseldimensjon.

Det gjelder en 29" halvplaner 3400 kg.

Det står nå en BMW 135hk i båten, denne driver en 35 mm aksel som er ca 2 meter lang.

Med denne motoren får (fikk) jeg båten opp i ca 14 kn.

Lurer på og bytte ut gammel motor med en på 175 eller 200hk. Kjenner ikke til gearutveksling, men går ut ifra 2:1. Maxturtallet på ny motor er 3600 o/min, så da snakker vi om ca 1800o/min på propellakslingen. Hvordan virker utvekslingen i gearet på påkjenningen på akslingen.

Jeg er klar over at det er mange variabler her men høres dette helt riv ruskende galt ut, eller greier jeg meg med 35mm akslingen som står i båten. Jeg vet ikke stålkvaliteten på akslingen, men det er iallefall en aksling fra 1985 om det kan gi noe hint om hva som var vanlig å bruke dengang. (båten er Finsk)

Etn ting til. Eksosslangen som står i båten er Ø 80mm mens dimensjonen på motorsiden er Ø 90mm, er dette bare å skru sammen eller blir motstanden i eksosen for stor.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Heisann !

Formoder du har en vanlig 316 aksel på 35 mm... denne tåler inntil 150 hk med en sikkerhetsfaktor på 2.... Om du endrer på gearutvekslingen, en lavere utveksling så kan du bruke større motor.. med reduskjon på 1,5 kan du benytte en motor på inntil 200 hk..

 

Som en kan se av beregingene så er det en sammenheng mellom turtall på aksel og maks effekt som akselen kan tåle med den gitte sikkerhetsfaktoren..

 

Så om du tar en motor på rundt 200 hk, så vil jeg anbefele at du har en gearreduksjon på rundt 1,5:1, da har du en rimelig sikkerhet mot at en "unønsket hendelse" skal inntreffe med akselen..

 

 

Dette er for reduksjon på 2:1 i gearet for en 316 aksel

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 1800

Safety Factor: 2

Maximum Power: 147 SAE hp.

109 kW.

149 Metric hp.

 

Dette er en beregning for:1,5:1

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 35mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 2400

Safety Factor: 2

Maximum Power: 196 SAE hp.

146 kW.

198 Metric hp.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tilleggsinformasjon til Sydvesten, det han skriver er helt ok.

 

Det som bestemmer anvendt kraft, er det som holder igjen i andre enden, propellen. Går den for fort med for stor kraft, vil den til slutt kavitere. Skriver dette som innspill til å geare om kassa. Slik omgearing er ikke billig og krever ofte noe utstyr for å gjøre jobben.

 

Akslingen din er sikkert 316. Dette materialet har en strekkfasthet på rundt om 210 N/mm2. Bytter du akslingen til Duplex, vil strekkfastheten øke til minst 400 N/mm2. Bytter du akslingen, kan du beholde propellen og gearet som de er (sannsynligvis).

 

Når det gjelder motstand i eksosen, bør du forholde deg til motorfabrikanten.

Link to post
Share on other sites

Bytter du akslingen, kan du beholde propellen og gearet som de er (sannsynligvis).

Tja, han kan sikkert beholde gearet, men vil tro proellen blir litt i letteste laget om en øker fra 135 hk som i dag og til 175-200 hk.. så jeg tror nok en ny propell vil være på sin plass..

 

Det er klart at en kan komme inn i kavitasjonområdet med for lav gearreduskjon, men det betinger jo at man kjører i dette turtallområdet som nok de færreste av oss gjør... Kavitasjonsfaren vil nok være størst ved maks turtall og der ligger en sjelden over lengere tid er min erfaring.

 

På Stauden som hadde 31,75 mm duplex aksler(byttet fra 316) og 1,93 geareduskjon på 3800 o/min på motorene med 190 hk.. havnet jeg i kritisk sone med tanke på kavitasjonsfaren... hadde der 16x21 kuppete propellere.... men så lenge jeg ikke oppholdt meg i dette turtallområdet på bortimot 3800 o/min så ble ikke dette noe problem.... Forøvrid så setter lommeboken en fin stopp for kjøring på max turtall

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode inspill.

Dette er helt upløyd mark for meg, så rådene er av stor verdi. Da ser det ut til at iallfall gammelt hylserør og stevnrør kan benyttes, og det er jo det viktigste. Arbeidstimer fra marint verksted er jo ikke helt gratis. Det kommer nok til å bli en ny motor, så jeg kan jo sjekke hvilke utvekslingsalternativer som er mulige. Når det gjelder propell har jeg pr idag en trebladers 19"-16

som kommer til å byttes ut. Har plass til å sette inn 20". Ved lavere utveksling 1,5:1 trenger jeg jo større/brattere propell, uten å finregne på det SER DET UT TIL AT DETTE KAN LØSES MED 19 ELLER 20 TOMMER ??? Dette spørsmålet fordi det er avhengig om jeg kan velge 1,5:1 gearkasse.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Nå antok jeg, helt urettmessig, at det var kun motor som skulle byttes. Bytter du hele pakka, så velger du naturligvis gear som passer til propell og turtallsområde. Poenget er at du bør kunne beholde akselgjennomføringsdimensjonene.

 

Diameteren på propellen påvirker dyttet gjennom vannet, mens stigningen tar seg av framdriften. Hulda har et gedigent kraftoverskudd. Når skuta dundret inn i en brottsjø, stanset farten opp, motoren snurret ufortrødent videre med gearing 2:1 på 1800 rpm som ga marsjfart. Maks. turtall er 4000 rpm på denne motoren.

 

I vinter gearet jeg om kassa til 3:1. Til våren skal jeg montere ny propell, som skal ha dia et par tommer mer enn den jeg har i dag, for å motvirke at båten stanser. Stigningen skal økes med en tomme, som med denne nye gearingen, vil gi nytt marsjfartturtall i området 2000 rpm. Dette gjør jeg for at motoren skal ha det bedre. Dessuten får skipper'n det bedre, i og med at tidligere var minimum fart på båten nesten 5 knop. For stor fart i trange havner. Maks skrogfart er ca 8,5 knop. Med det nye opplegget kan jeg både dorge og håndtere hårdt vær midt i trynet.

 

Hulda har 40 mm aksling i Duplex, båten veier ca. 15 tonn.

 

Avhengig av båttype og bruksområde, ting å vurdere sammen med motorbytte.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode inspill.

Dette er helt upløyd mark for meg, så rådene er av stor verdi. Da ser det ut til at iallfall gammelt hylserør og stevnrør kan benyttes, og det er jo det viktigste. Arbeidstimer fra marint verksted er jo ikke helt gratis. Det kommer nok til å bli en ny motor, så jeg kan jo sjekke hvilke utvekslingsalternativer som er mulige. Når det gjelder propell har jeg pr idag en trebladers 19"-16

som kommer til å byttes ut. Har plass til å sette inn 20". Ved lavere utveksling 1,5:1 trenger jeg jo større/brattere propell, uten å finregne på det SER DET UT TIL AT DETTE KAN LØSES MED 19 ELLER 20 TOMMER ??? Dette spørsmålet fordi det er avhengig om jeg kan velge 1,5:1 gearkasse.

Om du kommer med litt mere data om båten så kan jeg bistå med noen overslagsberegninger for deg med tanke på propellvalg med forskjellige utvekslinger....

 

Har du vekten

lengden i vannlinjen

antar det er planende skorg du har

Motor turtall er vel 3600

gearreduksjon på 1,5, 2 eller 2,5...

 

Gjerne informasjon om hva du oppnår av fart i dag slik valget av skrogtypen i beregningen blir mest mulig korrekt.. effekten på motor, reduskjon og propell...

 

Mere data, gjør det lettere å gjøre beregningen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten, jeg tar deg på ordet, men jeg venter til jeg har kommet litt lenger i prosessen.

Båten det dreier seg om er en Tristan 870. Det ser ut som det må bli et 2:1 gear, og vannlinja vet jeg ikke nå. men skal måle før jeg maser på deg. Det er et planende skrog, men har en markant kjøl på ca 20cm høyde de bakerste 1,5 meterne. Det ligger et ganske greit bilde av det her

 

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=763...92917&pos=3

 

Var i kontakt med Sleipner tidligere idag i forbindelse med pris på aksel, det er ikke ofte jeg sier det i sammenheng med båt men den synes jeg var overraskende billig. Han bekreftet også at 35mm i den stålkvaliteten de førte lå akkurat i grenseområdet og kunne benyttes med 2:1 gear.

Jeg skal også finne ut av stålkvalitet på den akslingen som står der, var vel noe med hefteevne for magnet. Vet jeg har lest det på en av trådene her tidligere.

Det blir vel til at jeg velger 200 hk`n da det ikke skiller mer en 5000 kr på den og 175hk`n

Det synes jeg forresten også var litt rart at samme motor med samme toppturtall og samme volum spriker så mye i effekt.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten, jeg tar deg på ordet, men jeg venter til jeg har kommet litt lenger i prosessen.

Båten det dreier seg om er en Tristan 870. Det ser ut som det må bli et 2:1 gear, og vannlinja vet jeg ikke nå. men skal måle før jeg maser på deg. Det er et planende skrog, men har en markant kjøl på ca 20cm høyde de bakerste 1,5 meterne. Det ligger et ganske greit bilde av det her

 

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=763...92917&pos=3

 

Var i kontakt med Sleipner tidligere idag i forbindelse med pris på aksel, det er ikke ofte jeg sier det i sammenheng med båt men den synes jeg var overraskende billig. Han bekreftet også at 35mm i den stålkvaliteten de førte lå akkurat i grenseområdet og kunne benyttes med 2:1 gear.

Jeg skal også finne ut av stålkvalitet på den akslingen som står der, var vel noe med hefteevne for magnet. Vet jeg har lest det på en av trådene her tidligere.

Det blir vel til at jeg velger 200 hk`n da det ikke skiller mer en 5000 kr på den og 175hk`n

Det synes jeg forresten også var litt rart at samme motor med samme toppturtall og samme volum spriker så mye i effekt.

Sleipner bruker Duplex i sine akslinger. Sjekk av egen aksling: Ta et vanlig jernstykke og en magnet. Stikk ned i båten og prøv magneten på akslingen. Ingen vedheft, du har AISI 316. En del vedheft, sjekk magneten mot jernstykket. Hvis du har Duplex, skal magneten holde med tilnærmet halvparten av kraften som mot jernstykket. NB!!! Dette er ikke en vitenskapelig test, men gir en indikasjon. Jeg bruker den selv med hell.

Link to post
Share on other sites

200 hester på veivaksel, 2,04:1 ZF45 gir og 3600 o/min går helt fint i kombinasjon med 35mm Sleipner aksel.

 

Marex har denne kombinasjonen i alle sine 280 Holiday og installasjonen er godkjent av DNV. Motoren som benyttes er en Yanmar 4LHA-DTP (147 kW veivakseleffekt ved 3300 o/min). I teorien skulle akselen ha vært 37,5mm, men 35mm er altså godkjent som god nok sikkerhetsmargin. Akselen er ca 1,8m. Med 3600 o/min og 2,0m aksel har du uansett en bedre margin enn disse Marexene.

 

La være å bytte til større akseldiameter, eventuelt sett inn en 35mm fra Sleipner hvis den du har viser seg å ikke være god nok. En 3000 kroners akselkostnad og fint lite arbeide ellers. Alternativet blir mye dyrere.

 

Eksosslangen og gjennomføringen burde du imidlertid bytte ut, så fremt du da ikke har en meget kort slange med kun fall og ingen skarpe bend. 10 mm ekstra diameter gir 26% større slangeareal. Det er ikke å kimse av. Yanmaren i eksempelet over har 102mm slangediameter.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei LOtus.

Hvis alt hadde vert plankekjøring hadde jeg nok byttet eksosslange også, men det har seg slik at slangen er fårt langs kjølen under dørken i akterkabinen. Der snakker vi om milimeterpresisjon (litt overdrevet).

Da jeg var i kontakt ned Nogva spurte han om hvordan slangen var ført, og det er somsagt rett bakover med et bend ved utføringen. Dette ble velsignet.

Det er sikkert et godt råd du gir, men med tanke på jobben med å forhøye dørken i akterkabinen tror jeg nok at jeg i første rekke bruker den som den er.

Om det skulle skjære seg helt får jeg heller se på det senere.

Om det skulle vise seg at det i praksis er for liten diameter på eksosslangen, hva slags konsekvenser/symptomer er det sansynlig at dette gir. "Turtallssperre", lavere toppeffekt eller vil det medføre noen fare for motoren?

Takk for eksemplene fra Marex, det er alltid godt med dobbeltbekreftelser.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...