Jump to content

Forbruksdata 1 vs 2 motorer - Windy 35 Khamsin


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

 

Hadde en fin tur i det nydelig været i går fra Oslo - Tjøme - Medfjorden (Sandefjord) -og tilbake. :cool:

Synes det er litt gøy med tall på forbruk og slikt, så når jeg likevel skulle tilbringe noen fine timer alene bak roret, kunne jeg like så godt lage en forbrukstabell.

 

Båten er utstyrt med et EVC display som viser masse ''live'' data fra motorene i D-serien. Bl.a forbruket i øyeblikket i tillegg til digital avlesning av turtall, alle mulige temperaturer, trykk + endel annet (u)nyttig. Den har også en tripfunksjon som teller antal liter brukt siden siste reset. Pleier og nulle den ved drivstoffylling for å så sammenligne tallet med antall liter fylt ved neste bunkring.

Ved siste bunkring viste EVC displayet 616 liter, mens det gikk på 625 liter. Dette gir en feilprosent på ca. 1,5 som er ganske typisk.

 

I likhet med REM og Forty (og sikkert fler), pleier jeg å gå med én motor når jeg skal gå et stykke i lav fart.

På hastigheter under ca. 6,5 knop er det drivstoff å spare. Fra 6,5 til 7,5 knop er forbruket tilnærmet likt med én eller begge. Over det går den billigst med begge to igang.

En annen bonus ved å bruke én motor til tider er gangtimer spart på motorene... :yesnod:

Om i underkant av 2 uker skal vi på ferie. Endel av tiden skal vi kjøre sammen med en vennebåt som marsjer i 6 - 7 knop. Med disse datene i hånden tenkte jeg å konkurrere litt på forbruket :wink:

 

Ble også ganske overrasket over hvor billig den går i cruising fart. Forbruket ligger rundt 2 l/Nm i området fra 21 til 30 knop. Derifra stiger det jevt og trutt :eek:

 

Er det noen flere her som har samlet tilsvarende data, ville det vært interessant å se det.

Jeg har registrert at Windy ikke har lagd noen "performance test" av 35 Khamsin med 2xD6. Står fremdeles dataene på 34'en med 2x KAD 300.

Mon tro de er interessert i å kjøpe min test...? :lol:

 

 

 

PS. Fant ikke noen måte og lime inn tallene uten at alt ble forskjøvet, så dataene er skannet og lagt inn som bilde. Finnes det en bedre måte å gjøre det på??

 

God sommer :cheers:

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette var interessante opplysninger som ser ut til å stemme godt overens med forventet forbruk for slike motorer...

 

Om en ser på tallene så kan man se at forbruket pr. nm er lavest ved turtall på mellom ca. 2000 og 2400 o/min, det er i dette området dreiemomentet er på sitt høyeste for D6-350, over 2400 så faller dreiemomentet og forbruket øker jevnt og trutt.. Dette stemmer veldig bra med de data som oppgis fra Volvo Penta.. Om vi ser på forbrukkurven oppgitt av VP, så ligger Windyen litt over det oppgitte forbruket pr. time.., men det er ikke mye... det kan vel bero på at propellasten er forskjellig, VP oppgir den til være X^2,5 i sine bereginger... det er dog ikke sikkert dette stemmer med Windyen, uten at jeg kan si noe om dette.. på turtall på 3400 o/min så faller kurvene sammen igjen.... VP oppgir forbruket til være 65 l/time og målt forbruk er 130 l/time så dette stemmer helt... det samme gjelder for max turtall... Har ikke gådt gjennom alle datane men kun sett på noien utvalgte tall...

 

Ser også at det er et lokalt makimum på forbruket ved 10,5 knop og rundt 1500 o/min, dette er vel i området mellom deplasementfart og planing vil jeg anta uten å kjenne noe til denne båten..

 

Og et forbruk på rundt 2 l/nm i marsfart på en slik stor båt er nok veldig bra, det er ikke så mange som kommer lavere enn dette vil jeg tro...

 

Det er morsomt med slike reelle data som man kan kose seg litt med, og da ser man at teorien stemmer forbløffende godt med virkeligheten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe Båtmagasinet ikke får tak i tallene dine, da kommer det nok en test som kjapt slår fast: Windy Khamsin med én motor bruker mindre drivstoff enn med to! :lol:

 

Spøk til side, en god og informativ tråd du startet, sap_2000. Har igrunnen aldri tenkt på det, men det er jo selvsagt at man sparer drivstoff med å kun bruke den ene motoren i veldig lav fart.

Link to post
Share on other sites

Interessante tall, og helt i samsvar med mine observasjoner. Jeg går stort sett alltid på en maskin når været er bra og ved flatt hav. Jeg legger meg i 1500RPM fordi jeg da oppnår god temperatur på motoren, (85 grader) god lading og oljetrykk samtidig som jeg har et meget behagelig støynivå. Forbruket her er 5 l/t eller 0,86 l/nm. Hastigheten er rundt 5,8 kn. Kopler jeg inn en motor til og legger denne også i 1500RPM øker farten med lusne 0,6kn, samtidig som forbruket selvfølgelig dobles.

 

Forrige helg toppet jeg tankene i Horten etter ferien og gikk med begge maskinene i 18Kn @ 3200RPM hjem til Asker. Tirsdag gikk vi turen tilbake igjen og toppet tankene pånytt i Horten. Forbruk ved konstant 3200 RPM ble 2,83 l/nm. Omtrent som forventet og slett ikke verst synes jeg for en relativt tungdreven båt på 8500 kg og med to gamle 41 motorer.

 

På ferieturen på 280nm ble forbruket på blandet kjøring målt til 1,5 l/nm

 

Så kan man jo i mellomtiden undre seg på hvordan sydvesten klarer å tolke tabellene dine til at forbruk pr nm er lavest ved mellom 2000 og 2400 RPM?

 

Det som forundrer meg ved tabellene dine er at forbruket ikke synes å doble seg si ved 1000RPM etter at du kopler inn en motor til. Farten øker fra 6,1 til 7,4 kn. Burde ikke forbruket målt i l/t doblet seg?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forrige helg toppet jeg tankene i Horten etter ferien og gikk med begge maskinene i 18Kn @ 3200RPM hjem til Asker. Tirsdag gikk vi turen tilbake igjen og toppet tankene pånytt i Horten. Forbruk ved konstant 3200 RPM ble 2,83 l/nm. Omtrent som forventet og slett ikke verst synes jeg for en relativt tungdreven båt på 8500 kg og med to gamle 41 motorer.

Nei slett ikke galt for en såpass tungdrevet båt med strake aksler :yesnod:

Men blir ikke forbruket ditt på nevnte tur over noe høyere ved 3200 RPM da du må ha brukt litt tid på manøvrering, fortøyning og sakte kjøring inn og ut av hjemmehavn og i Horten? (regner med det var indre havn?)

 

Opphavet hadde også en P35 fra '85 til '95. Dog med 40B motorer. Han var av typen som logget absolutt alt av data fra den dagen båten var ny til den dagen den ble solgt. Bl.a antall timer og liter fyllt SB/BB, utseilt distanse (sumlogg på den tiden), gj. fart, l/Nm, liter/time SB/BB etc.

Gikk gjennom loggboka for noen år siden og hvis hukommelsen er korrekt, varierte snittforbruket fra ca. 1,8 L/Nm til tett opptil 4,0 L/Nm ved hard kjøring på transportetapper.

Denne hadde mindre motorer enn din som kan forklare noe høyere forbruk da de jobbet under veldig hard belastning. Satt også litt for tunge propellere på den. Maks turtall var 3300-3400.

 

Husker også fra loggboka at første dieselfylling etter anhenting hos daværende Princess importør vest for Mandal var på Tregde (Marna)Marina i August 1985. Det ble da fyllt 645 liter til en pris av hele 1,98 kr/l :lol:

Det som var mer sjokkerende var at tankkapasiteten skal være 684 liter og at ekteparet som hadde kjørt båten opp fra Plymouth dagen før hadde kjørt over fra Bornholm elns. til Mandal

Ganske flaks at de i det hele tatt kom frem... :sailing:

 

På ferieturen på 280nm ble forbruket på blandet kjøring målt til 1,55 l/nm

Meget bra forbruk. Uten tvil det at du har gått endel for én maskin som sørger for et så bra snitt.

 

Så kan man jo i mellomtiden undre seg på hvordan sydvesten klarer å tolke tabellene dine til at forbruk pr nm er lavest ved mellom 2000 og 2400 RPM?

Tror han mente lavest forbruk ved planings/ marsjfart...?Jeg tolket det hverfall slik.

 

Det som forundrer meg ved tabellene dine er at forbruket ikke synes å doble seg si ved 1000RPM etter at du kopler inn en motor til. Farten øker fra 6,1 til 7,4 kn. Burde ikke forbruket målt i l/t doblet seg?

Tror det har noe å gjøre med at D-motorene holder et fast turtall uansett belastning. På veien hjem fra Arendal i Mai hadde vi ca. 3 meter medsjø. I oppoverbakkene kunne forbruket stige 15-20 liter og synke tilsvarende i nedovebakkene. Motorturtallet forandret seg ikke én omdreining, men man hører motorene jobber hardere.

Tror det er forklaringen på at L/time ikke dobbler seg, da begge motorene jobber lettere ved si 1000 RPM enn det én gjør alene...

 

Vi har forøvrig skaffet oss samme leverandør av fossiler som du bruker/ brukte. Tror han har nok å gjøre om dagen, ja :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tror han mente lavest forbruk ved planings/ marsjfart...?Jeg tolket det hverfall slik.

Det var det jeg mente ja, men jeg burde nok selvsagt ha skrevet det slik at misforståelser blir unngått...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men blir ikke forbruket ditt på nevnte tur over noe høyere ved 3200 RPM da du må ha brukt litt tid på manøvrering, fortøyning og sakte kjøring inn og ut av hjemmehavn og i Horten? (regner med det var indre havn?)

 

Vi har forøvrig skaffet oss samme leverandør av fossiler som du bruker/ brukte. Tror han har nok å gjøre om dagen, ja :yesnod:

Jo det stemmer at forbruket mitt på 2,83 l ikke er for konstant 3200RPM. Finmanøvrering og ut/inn av Horten Indre ligger også inne slik at forbruket nok blir noe høyere ved 3200 isolert. Når man ikke har forbruksmåler var dette allikevel det nærmeste jeg kom.

 

Horten indre havn eller hos HSR Marine som tankstedet heter får du nå fyllt for 6,85, antagelig den beste prisen du finner i Oslofjorden for tiden. Fylling fra tankbil og Marin Gassolje kan du nok allikevel finne til lavere priser.

 

Hilsen rem

(som stort sett koser seg i 5 kn i det fine været vi har om dagen)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I likhet med REM og Forty (og sikkert fler), pleier jeg å gå med én motor når jeg skal gå et stykke i lav fart.

På hastigheter under ca. 6,5 knop er det drivstoff å spare. Fra 6,5 til 7,5 knop er forbruket tilnærmet likt med én eller begge.

Om i underkant av 2 uker skal vi på ferie. Endel av tiden skal vi kjøre sammen med en vennebåt som marsjer i 6 - 7 knop. Med disse datene i hånden tenkte jeg å konkurrere litt på forbruket :wink:

Ja, det kan bli interessant.

Jeg har også "konkurrert" lit med vennebåter når vi går sammen og forøvrig sammenlignet forbruk med andre. Mine erfaringer er:

 

1) Nogenlunde tilsvarende båt som min egen, (planende, 30 fot ++) men med en motor: Ingen match i det hele tatt. For ikke å gå sure må alle opp i hastigheter som gir langt høyere forbrukstall.

 

2) Deplasementsbåter (snekker oa.) i 30 fot ++ med typisk 80 hk Perkins/Ford el.: De legger seg stort sett i en høyere marsjfart enn meg (8-10kn) og har med den hastigheten også et høyere forbruk enn meg. Utallelser fra eiere av slike båter tyder på at ved min hastighet på 5,5 kn ville de ha et noe lavere forbruk enn mine 5 l/t, og det tror jeg nok er riktig. De er tross allt bygget for å gå optimalt i denne hastigheten, og med halve vekten burde de gå vesentlig billigere.

 

3) Planende 24 fot med innenbords bensinmotor. Det doble forbruket av meg i 6kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har vi også fått kjørt gjennom noen tanker med diesel - har klokket ca 80 timer på Vera og Petra i maskinrommet. Dette er 2 D4'er på 260 hk hver. Vi har også et slikt EVC instrument å leke oss med, og har også erfart attripptelleren på forbruket mellom hver tanking stemmer ganske så bra med det som går på tanken.

 

Vi har maks forbruk og maks fart med ferielastet båt (testet over Oslofjorden i dag) på 37,4 knop. Da topper vi 3500Omin og forbruket er 104 liter i timen (til sammen altså :wink: ). Slakker jeg av til 32 knop går det med ca 75 liter i timen og i 30 knop går det med 65 liter i timen. Har ikke kikket så mye på forbruk pr nm, men det ligger i marsfart på runt 2 liter pr nm og på maks på rundt 2,7 liter pr nm. Etter at vi nå har lastet ut av båten ser jeg at vannlinje er ca 5 cm lengre ned nå enn da vi var ferielastet. Må ut en tur og teste i morgen også da kanskje :lol:

 

Jeg går så og si aldri bare for en motor når vi går sakte. Jeg synes båten blir litt vinglete å kjøre da, så vi rusler gjerne på tomgang på begge motorene. Da gjør vi 5,5 knop og graver ikke noe sjø. Drar jeg på et par hundre omdreininger gjør vi 8,5 knop og da begynner vannscooterne å like oss.

 

SAp 2000 - har Khamsinen deres DPR eller DPH drev? Windy trodde jo at båten skulle gjøre 50 knop med DPR drev - ser at dere topper ca 46 knop.

Link to post
Share on other sites

SAp 2000 - har Khamsinen deres DPR eller DPH drev? Windy trodde jo at båten skulle gjøre 50 knop med DPR drev - ser at dere topper ca 46 knop.

Den har DPH, ja. Tross mange iherdige overtalelsesforsøk fra Windy pusheren om å gå for DPR for å kunne se 50-tallet, stod vi fast på DPH. Grunnen til det er at fordelene med DPR er IMO fra ca. 45 knop og oppover. En hastighet båten vil befinne seg i en brøkdels promille av gangtiden.

I normale hastigheter er DPH bedre pga. større propelldiameter som gir bedre statisk skyv, akselerasjon og økonomi vil jeg tro.

Pratet med en Volvofyr på messen i år. Han ville påstå at Volvo solgte 100-200 DPH-drev for hvert DPR. Så si man er ''uheldig'' og plutselig skulle trenge deler og/ eller propellere i en fei, er det nok bedre og ha et vanlig drev.

 

Pratet med en annen Khamsin-eier som som tydeligvis ikke greide å stå imot og endte opp med DPR. Han fikk 48,8 knop på hjemturen fra Arendal. Vi greide 47,4 på vår hjemtur. Så slett ikke galt at den greier 46,4 nå etter noen månder i sjøen med stappfulle tanker og alt pikk-pakk som etterhvert har sneket seg ombord :rolleyes:

For min del er jeg sjelden over 30 knop uansett :nono: :wink:

 

Jeg går så og si aldri bare for en motor når vi går sakte. Jeg synes båten blir litt vinglete å kjøre da, så vi rusler gjerne på tomgang på begge motorene. Da gjør vi 5,5 knop og graver ikke noe sjø. Drar jeg på et par hundre omdreininger gjør vi 8,5 knop og da begynner vannscooterne å like oss.

Merker ikke noe spes vingling her. Klart den ikke er så presis som med begge igang, men ikke noe å bry seg om. Jeg fyrer alltid opp nr.2 ved manøvrering for å la baugpropellen fortsette søvnen :lol:

 

Drivstoffbersparelsen ved å gå med én maskin er ikke alene grunnen for min del. Men det at nr.2 nesten ikke gjør noe nyttig arbeid i 5-7 knop + at jeg blir stresset av å se timetellerene flyr i været :lol: Motorene har pr. klokken 21.30 i kveld gått 106,7 timer hver på 2 måneder og 10 dager. Tipper de står ett sted mellom 200 og 250 når sessongen er slutt.

 

5.5 knop er voksent på tomgang. Hva gjør den med én koblet inn? Khamsinen gjør ca. 4,8 med begge og ca. 3,8 med én. Har ikke D4 høyere tomgang enn D6 (600 o/min)? Det forklarer kanskje den høyere tomgangsfarten :confused:

 

Ellers.. Har dere hatt en bra ferie? Har registrert at du har tilbakelagt endel Nm på turen :flag_sw::flag:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

5.5 knop er voksent på tomgang. Hva gjør den med én koblet inn? Khamsinen gjør ca. 4,8 med begge og ca. 3,8 med én. Har ikke D4 høyere tomgang enn D6 (600 o/min)? Det forklarer kanskje den høyere tomgangsfarten :confused:

På en motor på tomgang gjør vi rundt 4,5 knop - så det stemmer at motor nr 2 ikke har stor effekt. Tomgangsturtallet er 700Omin, så det er litt høyere. Er vel ulempen med å få en 4'er til å gå pent på tomgang kanskje

 

Båten er overraskende enkel å manøvrere. Det blir oftest at vi går på en motor i havner for å holde en noenlunde moderat fart. Baugpropellen er bare i bruk i nødsfall - og mye mindre enn på vår forrige båt. Eneste gangene er når vi har behov for å gå ut eller inn sidelengs til en brygge, og da like mye for å bremse farten mot brygga som for å komme inntil. Og med de svære propellene på DPH drevet er det ikke mer enn et litet sekund med kraft som skal til for å få båten dit man vil. Svære skovler på de propellene

 

Ellers.. Har dere hatt en bra ferie? Har registrert at du har tilbakelagt endel Nm på turen :flag_sw::flag:

Antall nm har jeg faktisk ikke registrert, men motorene har gått over 80 timer og det er ikke lenge siden jeg var på Vollen og tok første service, og da hadde de gått ca 30 timer. Timene går fort unna. På det meste hadde vi 10 gangtimer på en dag - da var ruta Kristiansand - Ny Hellesund - Lillesand-Grimstad-Lyngør. Mye av tiden har vi gått i sakte tempo, og når vi går lange strekk går jeg ut av småbåtleia og går i skipsleia i stedet. Mye enklere for alle parter. Til og med ØKH begynner å like seg litt fra land nå. :smiley:

 

Og angående timetall på motorene. En Windy selger sa til meg at normalt timetall pr sesong er ca 50 timer :eek: Bruker ikke folk båtene sine eller? Jeg tror fortsatt at motorene har best av å bli brukt. Tror jeg har nevnt det her før - men jeg snakket for noen uker siden med en taxibåteier i Sverige som nettopp hadde byttet ut to KAD 44 med en D6 350. KAD'ene hadde gått 6000 timer, og eneste feilen han hadde erfart var litt EDC problemer på slutten pga irring på en jordingskabel. Han byttet til D6 nå for å få ned drivstoffutgiftene.

Link to post
Share on other sites

Og angående timetall på motorene. En Windy selger sa til meg at normalt timetall pr sesong er ca 50 timer :eek: Bruker ikke folk båtene sine eller? Jeg tror fortsatt at motorene har best av å bli brukt. Tror jeg har nevnt det her før - men jeg snakket for noen uker siden med en taxibåteier i Sverige som nettopp hadde byttet ut to KAD 44 med en D6 350. KAD'ene hadde gått 6000 timer, og eneste feilen han hadde erfart var litt EDC problemer på slutten pga irring på en jordingskabel. Han byttet til D6 nå for å få ned drivstoffutgiftene.

Ja. ikke tvil om at motorene har bedre av å gå mer enn 50 timer pr. sessong. Noen av de timene er jo også varmkjøring ifm. med konservering og oljeservice samt til og fra kjøring til opplagsplass. Da er det ikke så mye disse gutta bruker båtene sine.... :sleep: Jeg skjønner ikke vitsen med å legge så mye penger i båt, da...?

 

Er ikke redd for at motorene skal bli slitt ut akkurat :lol: Men hvordan vil det stille seg hvis båten skal selges om si 3 år og har gått 6-700 timer mens de andre som annonseres har gått 150-200. Hva tror du om det? Ser folk seg blinde på timetall??

 

Hvor mye tror du at du har på timetellerene når sessongen er slutt?

 

Tror jeg har nevnt det her før - men jeg snakket for noen uker siden med en taxibåteier i Sverige som nettopp hadde byttet ut to KAD 44 med en D6 350. KAD'ene hadde gått 6000 timer, og eneste feilen han hadde erfart var litt EDC problemer på slutten pga irring på en jordingskabel. Han byttet til D6 nå for å få ned drivstoffutgiftene.

Det var jo veldig bra, men ikke overraskende. Regelmessig og riktig vedlikehold samt kyndig(forsiktig) bruksmønster er nok grunnen til det.

Vet du om drevene hadde holdt sånn noenlunde i 6000 timer også?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er ikke redd for at motorene skal bli slitt ut akkurat :lol: Men hvordan vil det stille seg hvis båten skal selges om si 3 år og har gått 6-700 timer mens de andre som annonseres har gått 150-200. Hva tror du om det? Ser folk seg blinde på timetall??

Det lurer jeg på også. Men så lenge vedlikehold er fulgt ihht boka og litt til og båten totalt sett ser bra ut tror jeg det går greit. Men å selge en lystbåt med flere tusen timer på telleren tror jeg påvirker prisen. De som er på kjøpern på dyrere lystbåter vet kanskje (?) litt mer enn bare å se på timetallet??

 

jeg ville ikke kjøpt en 5 år gammel båt med 100 timer på telleren. Da hadde jeg lurt på om båten egentlig var brukt slik den skal. En egen betraktning jeg kom til å tenke på etter at denne diskusjonen startet er at jeg selv ikke syntes en 2000 modell med 600 timer på timetelleren var mye da vi kikket på båt sist

 

Hvor mye tror du at du har på timetellerene når sessongen er slutt?

Et sted mellom 100 og 150. erfaringsmessig går det ikke på så mange timer etter 15/8.

 

Vet du om drevene hadde holdt sånn noenlunde i 6000 timer også?

Ja, han sa at drevene var de samme.

 

Jeg har hørt at motortimer ikke er det samme som klokketimer. Jeg vet ikke om det stemmer. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at motortimer ikke er det samme som klokketimer. Jeg vet ikke om det stemmer. Noen som vet?

Skal ikke påstå at jeg vet 100% sikkert, men jeg er temmelig sikker på at dagens timetellere i båt teller klokketimer - min stemmer i hvert fall veldig bra med klokka :smiley:

 

På traktorer var det i hvert fall slik tidligere at timetelleren telte raskere når rpm var over et nominelt turtall og saktere når rpm var under, slik at timene på en måte ble "normalisert" ift. belastning. Husker fra fjern fortid at jeg studerte dette i den fillete instruksjonsboka til Massey 35'en vi hadde hjemme på den tida.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...