Jump to content

Ligge på svai - hvordan festes ankerkjettingen i baugen


Bitteliten

Recommended Posts

Vi har et bruce anker i baugen med kjetting - det hele styres av en Lewmar V3 ankervinsj. Ganske praktisk og erfaringene med ankeret er utelukkende positive så langt. Faktisk sliter jeg med å få det opp uten å kjøre det løs med båten.

 

Når vi ligger på svai "gnager" kjettingen litt i kabelaret på vinsjen - det blir litt "små smell lyder" for å sitere ØKH. Det er bare hun som hører dette om natten - antakelig fordi jeg er litt dauhørt (i følge ØKH :rolleyes: ) og fordi lugaren vår er i baugen omtrent 1/2 meter fra vinsjen.

 

Har hørt at enkelte langturseilere sjakler innpå en taustump med strekkavlaster på ankerkjettingen og fester tauet i kryssholt i baugen. Er det noen andre som har hørt om dette og har erfaring med hvordan dette fungerer? Bruker man ett tau til ett kryssholt eller to tau til to kryssholt? Hvor langt skal tauet være? Jeg ser også en fordel med å ha en ekstra rykavlastning om det skulle blåse opp for å dempe rykkene i ankeret

 

tilfeldigheten er også slik at jeg har to 1,5 meter lange nesten nye fortøyninger fra forrige båten med kause, øye og strekkavlastere liggende - kanskje de kan passe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej Bitteliten.

 

du skall aldrig henge i winsjen/ankerspelet....skaffe en kort repstump o använd dom vanlige

kryssholtene.....jag har oxo en forsheda-gummi dämpere..........

 

sen många långseglare har oxo en kjettingkrok....istellet för en schakel......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har hørt at enkelte langturseilere sjakler innpå en taustump med strekkavlaster på ankerkjettingen og fester tauet i kryssholt i baugen. Er det noen andre som har hørt om dette og har erfaring med hvordan dette fungerer?

Det brukes av langt flere enn langturseilere. :yesnod: Det fungerer, men det er ingen grunn til å bruke et sjakkel. Jeg bruker en kort tamp med 8 mm statisk tau som knyttes på kjettingen nedenfor rullen, strammer den over rullen og fester den i et kryssholt. Dersom linen ryker har det blåst opp såpass at det bare er greit å bli vekket. :wink:

 

Strekkavlaster vil virke mot sin hensikt fordi kjettingen vil trekkes over rullen når tauet strekkes (med tilhørende skrangling), og trenger du strekkavlaster for å dempe rykkene i kjettingen så har du lagt ut for lite kjetting. (Ok, nå kommer det sikkert reaksjoner fra blytaugjengen...)

Link to post
Share on other sites

...du skall aldrig henge i winsjen/ankerspelet....

Gunga - bare så jeg ikke misforstår: Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...)

 

R.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...)

Har du lest bruksanvisningen til ankervinsjen din? :rolleyes:

 

For min står det klart og tydelig at kjettingen skal festes eller sikres med tau for å unngå store belastninger på vinsjen. (Når jeg demper kjettingskrangling på ankerrullen med en relativt tynn line er kjettingen festet i båten før den går gjennom vinsjen.)

 

Jeg tviler ikke på at det finnes vinsjer hvor kjettingen kan låses for ankring, men sjekk i så fall bruksanvisningen (og at monteringsanvisning er fulgt).

 

Ligger båten fortøyd til land med ankeret ute så er det vind og bølger som avgjør hvor stor belastning ankeret må ta.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke en strekkavlaster på denne tampen, det er bare å ha så mye slakk på kjettingen at den ikke skarmler.

Om du får til dét. Min erfaring er at slakken blir så stor at kjettingen kan slenge og skrangle, og er ikke slakken stor nok blir det bråk og skrammel om slakken strammes helt inn. Det kommer selvsagt an på tau, strekkavlaster og hvor stor og tung båt du har. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du lest bruksanvisningen til ankervinsjen din? :rolleyes:

 

For min står det klart og tydelig at kjettingen skal festes eller sikres med tau for å unngå store belastninger på vinsjen. ...

Ja, jeg har da det. Men må innrømme at det sikkert er 7-8 år siden - eller mer. Kan ikke huske å ha lest noe om dette, men skal selvsagt ta en dobbeltsjekk når jeg er i båten til helga (har kun fått med en svært enkel variant på norsk fra Ilerød). Men det hører med til historien at jeg har ligget ankret på vinsjen uten uten tausikring el.l. i alle år, og tildels i kraftig vind, uten at jeg har opplevd dette som problem.

 

Jeg har forøvrig en Lofrans Kobra på 1000W - noen andre som har denne og evt. vet om den bør sikres med tau el.l. i tillegg? Forresten.... like ved kabelaret er det en liten låse-hendel som er mulig å vippe "inn i" kabelret slik at dette låses. Har egentlig aldri helt skjønt når denne skal brukes - kanskje den er tenkt brukt nettopp til å sikre ved oppankring.....?

 

[Lagt til: Ser nå at denne låse-hendelen omtales som "pawl" i produsentens oversikt over reservedeler. Betyr vel mothake, sperre el.l.. Da er det antakelig denne jeg etter hvert bør venne meg til å bruke ....]

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg bruker en tau fra hoved pulleren på forekket og ut over baurulla. Tauet har jeg trukket inn i en plast slange der den går over baurulla. I enden av tauet har jeg spleiset inn en kjetting krok, som jeg huker i kjettingen.

I tillegg benytter jeg 2 stk daumann a`12,5 kg. Ankerspillet er helt avlastet. Ikke en lyd...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se behovet for å ha en strekkkavlaster på tauet. Jeg har ankret i tildels MYE vind og bølger, men aldri merket noen ubehagelige rykk fra ankerkjettingen. Som Sjøtummel sier har du da lagt ut for lite kjetting. Hvis jeg skal liggge over natten på svai og det er litt ubeskyttet/fare for vinddreing el.l. legger jeg gjerne ut 5 ganger dybden med kjetting hvis det er plass nok til å svinge.

 

Selv om selve ankervinsjen tåler at du henger direkte i den, er det ikke sikkert at innfestingen av vinsjen er solid nok. Kryssholtene er beregnet å fortøye i, så da er du iallefall sikker. Jeg pleier bare å legge kjettingen to runder rundt kryssholtet for å avlaste vinsjen. Det fungerer fint for min båt hvis det ikke er for mye bølger. Løkkene i kjettingen låses mot hverandre, og jeg har aldri opplevd at det ikke holder. Blir det for urolig, avlaster jeg med en taustump.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Gunga - bare så jeg ikke misforstår: Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...)

 

R.

Når en ligger fortøyd mot land er det etter hvert vanlig å ha fjernstyrt ankervinsj akter for å kunne kjøre båten litt ut mens en er på land. Da blir det meningsløst å sikre mot belastning av vinsjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars Herman.

Har aldri hatt problem med rykk fra ankeret på svai. Legger ut godt med kjetting gjerne 2-5 x dybde, dette gjør at det kjettingen skjelden strekker seg så mye at det kan skapes rykk. Om en vinsj ikke tåler og bli hengende med litt strekk i kjettingen så må vel det sies og være en dårlig vinsj. Har aldri sett at noen gjør noe annen ved ankring, i alle fall ikke ved akter dregging mot land. Jeg tror ikke at det er ved selve dreggingen at vinsjen får juling med ved opptrekk, her syndes det nok mye, ser mange som "nesten" drar baugen under vann når ankeret skal opp, bruk båtens vekt og motor til og løsne ankeret samt til og komme i rett posisjon under ankeret, så starter man og trekke ankeret opp.

Link to post
Share on other sites

Eller lag deg en syrefast plate med et spor nedenfra halvveis gjennom plata. Tre plata på kjettingen og i hvert av de nederste hjørnene har du festet tau (med sjakkel) til pullertene. Eventuelt med gummirykkavlaster. Lett å sette på ved ankring og lett å ta av. Nesten gratis er det og hvis du har tilgang til tykke syrefaste plater. Skraphandler?

Link to post
Share on other sites

Det med skraphandlerne kan jeg nok være enig i, men å skaffe seg en bit rustfritt eller syrefast tynnplate til en billig penge går an overalt: gulesider med stikkord "mekanisk verksted" eller "rustfritt" eller "tynnplate" og så dukker det også opp 'mer sentrale' adresser, enn om ikke akurat "Rådhusplassen" eller "Karl Johan"

Link to post
Share on other sites

Sorry, det heter vel kildesortering/avfallsdeponi nå. Mye greit å finne i containerne der.

Jeg har flere ganger kommet ut igjen fra avfallsdeponiet med tyngre tilhenger enn jeg hadde på vei inn..

En gang hadde jeg med 3 flotte radionette-radioer, av den store typen med bånd og platespiller i skap under tilbake fra fyllinga, og de forstod ingenting da vekten var høyere enn da jeg kjørte inn.. (Næringskunder betaler ihvertfall ut fra vekt på levert søppel, vet ikke hvordan privatpersoner betaler jeg)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...