Bitteliten Startet 22.Juli.2006 Del på Facebook Startet 22.Juli.2006 Vi har et bruce anker i baugen med kjetting - det hele styres av en Lewmar V3 ankervinsj. Ganske praktisk og erfaringene med ankeret er utelukkende positive så langt. Faktisk sliter jeg med å få det opp uten å kjøre det løs med båten. Når vi ligger på svai "gnager" kjettingen litt i kabelaret på vinsjen - det blir litt "små smell lyder" for å sitere ØKH. Det er bare hun som hører dette om natten - antakelig fordi jeg er litt dauhørt (i følge ØKH ) og fordi lugaren vår er i baugen omtrent 1/2 meter fra vinsjen. Har hørt at enkelte langturseilere sjakler innpå en taustump med strekkavlaster på ankerkjettingen og fester tauet i kryssholt i baugen. Er det noen andre som har hørt om dette og har erfaring med hvordan dette fungerer? Bruker man ett tau til ett kryssholt eller to tau til to kryssholt? Hvor langt skal tauet være? Jeg ser også en fordel med å ha en ekstra rykavlastning om det skulle blåse opp for å dempe rykkene i ankeret tilfeldigheten er også slik at jeg har to 1,5 meter lange nesten nye fortøyninger fra forrige båten med kause, øye og strekkavlastere liggende - kanskje de kan passe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 22.Juli.2006 Del på Facebook Svart 22.Juli.2006 Har hørt at dette funker, men har ikke prøvd det selv. Ser ingen grunn til at dette ikke skulle gi en fullgod løsning som gir din bedre halvdel bedre nattesøvn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Hej Bitteliten. du skall aldrig henge i winsjen/ankerspelet....skaffe en kort repstump o använd dom vanlige kryssholtene.....jag har oxo en forsheda-gummi dämpere.......... sen många långseglare har oxo en kjettingkrok....istellet för en schakel...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Har hørt at enkelte langturseilere sjakler innpå en taustump med strekkavlaster på ankerkjettingen og fester tauet i kryssholt i baugen. Er det noen andre som har hørt om dette og har erfaring med hvordan dette fungerer?Det brukes av langt flere enn langturseilere. Det fungerer, men det er ingen grunn til å bruke et sjakkel. Jeg bruker en kort tamp med 8 mm statisk tau som knyttes på kjettingen nedenfor rullen, strammer den over rullen og fester den i et kryssholt. Dersom linen ryker har det blåst opp såpass at det bare er greit å bli vekket. Strekkavlaster vil virke mot sin hensikt fordi kjettingen vil trekkes over rullen når tauet strekkes (med tilhørende skrangling), og trenger du strekkavlaster for å dempe rykkene i kjettingen så har du lagt ut for lite kjetting. (Ok, nå kommer det sikkert reaksjoner fra blytaugjengen...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) ...du skall aldrig henge i winsjen/ankerspelet....Gunga - bare så jeg ikke misforstår: Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...) R. Redigert 25.Juli.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...)Har du lest bruksanvisningen til ankervinsjen din? For min står det klart og tydelig at kjettingen skal festes eller sikres med tau for å unngå store belastninger på vinsjen. (Når jeg demper kjettingskrangling på ankerrullen med en relativt tynn line er kjettingen festet i båten før den går gjennom vinsjen.) Jeg tviler ikke på at det finnes vinsjer hvor kjettingen kan låses for ankring, men sjekk i så fall bruksanvisningen (og at monteringsanvisning er fulgt). Ligger båten fortøyd til land med ankeret ute så er det vind og bølger som avgjør hvor stor belastning ankeret må ta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 På en bra båtbutikk kan du kjøpe en liten "klo" tilpasset din kjettingdim. I denne fester du en tautamp som som festes på krysholten. Du kan bruke en strekkavlaster på denne tampen, det er bare å ha så mye slakk på kjettingen at den ikke skarmler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 For eksempel: (Finnes her) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 Riktig, har nettopp kjøp en selv og den virker bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) Du kan bruke en strekkavlaster på denne tampen, det er bare å ha så mye slakk på kjettingen at den ikke skarmler.Om du får til dét. Min erfaring er at slakken blir så stor at kjettingen kan slenge og skrangle, og er ikke slakken stor nok blir det bråk og skrammel om slakken strammes helt inn. Det kommer selvsagt an på tau, strekkavlaster og hvor stor og tung båt du har. Redigert 25.Juli.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 25.Juli.2006 Del på Facebook Svart 25.Juli.2006 (redigert) Har du lest bruksanvisningen til ankervinsjen din? For min står det klart og tydelig at kjettingen skal festes eller sikres med tau for å unngå store belastninger på vinsjen. ... Ja, jeg har da det. Men må innrømme at det sikkert er 7-8 år siden - eller mer. Kan ikke huske å ha lest noe om dette, men skal selvsagt ta en dobbeltsjekk når jeg er i båten til helga (har kun fått med en svært enkel variant på norsk fra Ilerød). Men det hører med til historien at jeg har ligget ankret på vinsjen uten uten tausikring el.l. i alle år, og tildels i kraftig vind, uten at jeg har opplevd dette som problem. Jeg har forøvrig en Lofrans Kobra på 1000W - noen andre som har denne og evt. vet om den bør sikres med tau el.l. i tillegg? Forresten.... like ved kabelaret er det en liten låse-hendel som er mulig å vippe "inn i" kabelret slik at dette låses. Har egentlig aldri helt skjønt når denne skal brukes - kanskje den er tenkt brukt nettopp til å sikre ved oppankring.....? [Lagt til: Ser nå at denne låse-hendelen omtales som "pawl" i produsentens oversikt over reservedeler. Betyr vel mothake, sperre el.l.. Da er det antakelig denne jeg etter hvert bør venne meg til å bruke ....] Redigert 25.Juli.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindl Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Ved å legge en svamp eller vaskefille under kjettingen i kabelaret blir det stille i vår båt. Bare husk å fjerne den før du går neste dag.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cassie Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Jeg bruker en tau fra hoved pulleren på forekket og ut over baurulla. Tauet har jeg trukket inn i en plast slange der den går over baurulla. I enden av tauet har jeg spleiset inn en kjetting krok, som jeg huker i kjettingen. I tillegg benytter jeg 2 stk daumann a`12,5 kg. Ankerspillet er helt avlastet. Ikke en lyd... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Jeg kan ikke se behovet for å ha en strekkkavlaster på tauet. Jeg har ankret i tildels MYE vind og bølger, men aldri merket noen ubehagelige rykk fra ankerkjettingen. Som Sjøtummel sier har du da lagt ut for lite kjetting. Hvis jeg skal liggge over natten på svai og det er litt ubeskyttet/fare for vinddreing el.l. legger jeg gjerne ut 5 ganger dybden med kjetting hvis det er plass nok til å svinge. Selv om selve ankervinsjen tåler at du henger direkte i den, er det ikke sikkert at innfestingen av vinsjen er solid nok. Kryssholtene er beregnet å fortøye i, så da er du iallefall sikker. Jeg pleier bare å legge kjettingen to runder rundt kryssholtet for å avlaste vinsjen. Det fungerer fint for min båt hvis det ikke er for mye bølger. Løkkene i kjettingen låses mot hverandre, og jeg har aldri opplevd at det ikke holder. Blir det for urolig, avlaster jeg med en taustump. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Gunga - bare så jeg ikke misforstår: Dette gjelder forhåpentligvis kun når man ligger på svai? Håper ikke det også gjelder for en vinsj montert akter når jeg ligger fortøyd med baug mot land?? (I så fall har jeg gjort noe dumt mange ganger...) R. Når en ligger fortøyd mot land er det etter hvert vanlig å ha fjernstyrt ankervinsj akter for å kunne kjøre båten litt ut mens en er på land. Da blir det meningsløst å sikre mot belastning av vinsjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Enig med Lars Herman. Har aldri hatt problem med rykk fra ankeret på svai. Legger ut godt med kjetting gjerne 2-5 x dybde, dette gjør at det kjettingen skjelden strekker seg så mye at det kan skapes rykk. Om en vinsj ikke tåler og bli hengende med litt strekk i kjettingen så må vel det sies og være en dårlig vinsj. Har aldri sett at noen gjør noe annen ved ankring, i alle fall ikke ved akter dregging mot land. Jeg tror ikke at det er ved selve dreggingen at vinsjen får juling med ved opptrekk, her syndes det nok mye, ser mange som "nesten" drar baugen under vann når ankeret skal opp, bruk båtens vekt og motor til og løsne ankeret samt til og komme i rett posisjon under ankeret, så starter man og trekke ankeret opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Enda bedre med to .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
The Gannet Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Eller lag deg en syrefast plate med et spor nedenfra halvveis gjennom plata. Tre plata på kjettingen og i hvert av de nederste hjørnene har du festet tau (med sjakkel) til pullertene. Eventuelt med gummirykkavlaster. Lett å sette på ved ankring og lett å ta av. Nesten gratis er det og hvis du har tilgang til tykke syrefaste plater. Skraphandler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Skraphandler? Og DET er vel strengt tatt det vanskeligste problemet ? Særlig her i Oslo regionen Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Det med skraphandlerne kan jeg nok være enig i, men å skaffe seg en bit rustfritt eller syrefast tynnplate til en billig penge går an overalt: gulesider med stikkord "mekanisk verksted" eller "rustfritt" eller "tynnplate" og så dukker det også opp 'mer sentrale' adresser, enn om ikke akurat "Rådhusplassen" eller "Karl Johan" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
The Gannet Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Sorry, det heter vel kildesortering/avfallsdeponi nå. Mye greit å finne i containerne der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Mye greit å finne i containerne der. Jepp. Siste fangst, et funklende flott Märklin togsett, komplett med vogner, damplokomotiv, skinner og det hele. Tut- tut, klar for avgang... ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Bruker du fritiden til å seile ? eller besøke containere ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Sorry, det heter vel kildesortering/avfallsdeponi nå. Mye greit å finne i containerne der. Jeg har flere ganger kommet ut igjen fra avfallsdeponiet med tyngre tilhenger enn jeg hadde på vei inn.. En gang hadde jeg med 3 flotte radionette-radioer, av den store typen med bånd og platespiller i skap under tilbake fra fyllinga, og de forstod ingenting da vekten var høyere enn da jeg kjørte inn.. (Næringskunder betaler ihvertfall ut fra vekt på levert søppel, vet ikke hvordan privatpersoner betaler jeg) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Bruker du fritiden til å seile ? eller besøke containere ? Ingen av delene dessverre. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.