Jump to content

VHF - antennelengde


NilsPils

Recommended Posts

Har hatt en diskusjon med båtbyggeren min og andre her i Thailand om lengde på VHF-antenne. Her har alle båter antenne som er 8-9 fot lang, mens jeg ser at i Norge er det så si bare 3 fot (90 cm) som gjelder. Jeg blir ikke trodd på det og det går nok mot at jeg får en 8-9 fot antenne. Er det nødvendig? Båten skal brukes langs Norskekysten.

 

Jeg mener å vite at antennelengden skal være 1/2 bølgelengde (90 cm), alternativt 1 1/2, osv., slik at 8-9 for også blir riktig (og kanskje bedre?), men er det nødvendig å dra rundt med en kjempepisk som det i våre farvann?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Min antenne er montert på siden av skroget ved styreposisjon. Den stikker ca 1/2 meter over kalesja. Jeg har utmerket forhold, mulig jeg mister noen mil på å ikke ha den stikkene enda høyere opp, men til mitt bruk er den helt OK. Total lengde på pisken er 1 1/2 meter.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke antennelengeden bestemt av lengden på bærebølgen eller noe sånt da ? Pisken de bruker i Thailand er kanskje lik lengden på sinuskurven ? Jeg bruker en Glomex antenne rundt 90 cm kan nok stemme,og den fungerer ok. Lang antenne betyr jo bare at du må passe på litt ekstra under bropasseringer. Selv ville jeg valgt en kort antenne.

Link to post
Share on other sites

Ideelt sett skal antennen være like lang som bølgelengden men det blir litt mer praktisk men en deling, dvs. 1/2, 1/4 e.l. av bølgelengden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

VHF signalene går horisontalt (eller rett frem)fra antennes tupp til horisonten sett fra antennetuppen. Dvs at jo høyere antennetuppen er jo lenger rekkevidde får du. Det er derfor seilbåter oftest har antenna i toppen av masta.

 

I Norge er det ganske vanlig å bruke 1/2 og 1/4 lengde antenner, dvs 1/2 og 1/4 av bølgelengden som SveinH skriver. Mulig det har å gjøre med at vi ikke trenger så lang rekkevidde pga vår skjærgård og at Kystradiostasjonene har et velutviklet antennenett for å dekke skjærgården. I mer åpne farvann kan det være større behov for lang rekkevidde kanskje og dermed også mer vanlig med lengre antenner. Jeg har sett på enkelte brosjyrebilder av f.eks store Princesser at de har to lange antenner på targabøylen. Ser jo litt profft ut - jeg har til nå trodd at det var HF antenner, men nå har jeg kanskje fått forklaringen?

Link to post
Share on other sites

Det maritime VHF bandet er litt under 2 meter.. Radioamatør bandet som ligger litt lavere (145Mhz) kalles 2 meter bandet.

 

Dertil er en full bølge antenne ca 2 meter. Men. En kvartbølge klarer gjerne bedre fjell og fjorder bedre men har dertil dårligere langdistanse rekkevidde.

 

Ideelt sett skulle det kunne gått ann å kjørt splitt på 2 antenner.

 

Heilbølge (2 meter) har en enorm rekkevidde der hvor det er åpent og fint.

 

Håper dette forklarte litt og eg ikke har forklart no feil. Dette er bare på husken.

 

Husk også at der spole på noen antenner slik at lengden kan bedra. Antenna kan være 70cm men være en 1/2 bølge.

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Anntenner er et komplekst tema.

 

Alle antenner som skal brukes til sending må være tilpasset frekvensen de skal brukes på.

 

Nesten alle sendere i dag har 50ohm utgangsimpedans.

 

Hvis en bruker en 1/4 bølgelengde lang antenne (300/frekv. i MHz), får en tilnærmet 50ohm. Denne er imidlertid avhengig av jordplan (eks. GP-antenne) En kan også brukke odde antall 1/4bølger, 3/4, 5/4 osv.

 

Hvis en øker antennelengden til en 1/2 bølgelengde vil en få både større forsterking og ei antenne som er jordplansuavhengig. Dette er den vanligste VHF-antenna. Dette krever imidlertid en tilpassing i antennas fødepunkt da dette ellers ville gitt ca. 4000ohm impedans, mer enn nok til å ødelegge senderen. (tilpassingen er gjort av produsenten)

 

Rekkevidde for VHF er normalt til horisonten. Ved de effektene som er brukt på VHF har antennehøyde større betydning for rekkevidde enn type antenne.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

"Antenner er eit komplekst tema!"

Ja det er riktig det, men ein treng ikkje gjera det meir komplekst enn nødvendig.

 

I dei aller fleste tilfeller vil ein i Norske farvatn klare seg lenge med ei antenne som er ein halv bølgelengde (dvs ca 90cm). Halvbølgeantenna er å fortrekka fordi den fungerer greit uavhengig av jordplan, og vil då fungere godt når den er montert på ein plastbåt, eller i masta på ein seglbåt. Halvbølgeantenna har eit "smultringforma" strålingsdiagram og har såpass stor vertikal halveffektvinkel (ca 90 grader) i strålingsdiagrammet (vertikal halveffektvinkel = mål på kor mange grader du kan gå på sida av den retningen antenna stråler sterkast, før effekten er sunke til det halve). Dette gjer at den vil fungere greit sjølv om båten krengar ein del (opp til +-45 grader.....) :yesnod:

 

Ein kan få ei antenne med betre antennevinning med å auke antennelengden, men det er feil å snakke om 3/4 og 1/1 bølge antenner. Ei "heilbølgeantenne" vil ha eit strålingsdiagram som er "firkløverforma" i vertikalplanet og vil ikke stråle noko særleg i det vannrette planet i det heile. All effekten går ca 45 grader oppover og ca 45 grader nedover... uegna til båtbruk :nonod:

 

Antenner som er mykje over 90 cm for maritim VHF vil i dei fleste tilfeller vera samansatte 1/2 bølge antenner. Kan og vera 5/8 bølge antenner, men då er ein avhengig av jordplan som er ugunstig når ein skal montera antenna på båt. Vil anta at det som blir tilbudt båten din er samansette 1/2 bølge antenner. Viss ein set saman to 1/2 bølge antenner så vil ein få ein antennevinning på ca 3 dB. For mottakeren vil det da sjå ut som du har dobbla effekten, men det du har gjort er å trykke saman det vertikale strålingsdiagrammet slik at det strålar meir i horisontalplanet og minder oppover og nedover. Halveffektvinkelen her vil vera redusert til ca 45 grader. Det vil sei at båten kan krenge +- 22.5 grader før du kjem utav strålingdiagrammet. Dette går kanskje fint for ein motorbåt men er litt i minste laget for ein seilbåt (sjølv om eg synns det blir litt vel skrått når seglbåten krengar så mykje....). For å få 3 dB til må ein nok ein gong dobble talet på halvbølgeantenner, då må ein ha 4 halvbølgeantenner og totale lengden på antenna blir omtrent 4 meter. Då er ein kome ned i vertikal halveffektvinkel på ca 22 grader, men har ei antennevinning på 6 dB frå der ein starta med ei halvbølgeantenne. For mottakeran ser det da ut til at du har firedobbla effekten din, men båten kan kun krenge 10-12 grader før ein er utanfor vertikaldiagrammet. Min påstand er at denne antenna ikkje er noko særleg godt egna til bruk i båt (fastmontert på land derimot er den heilt fin....)

 

Ut frå dette ser ein og at det er viktig at antenna vert montert loddrett. Kan hende det er stilig å ha antenne "sveipt" bakover, men for å få godt samband er det ikkje særleg smart.

 

Men attende til hovedspørsmålet til NilsPils. Eg vil tru at du klarer deg lenge i Norske farvatn med ei antenne som er 3 fot (ca 90 cm) viss du får montert den slik at den kjem fri av overbygg og ikkje er skjerma i nokon retning. Ei antenne som er 6 fot vil nok også fungere greit, men viss den er montert "på sida" slik at deler av antenna er skjerma så går nok vinninga opp i spinninga og strålingsdiagrammet vert nokså uforutsigbart. Antenner lengre enn 6 fot vil eg ikkje tilrå å bruke med mindre båten er så stor at den ikkje blir noko særleg påverka av bølger..... :wink:

 

mvh

 

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Antenner er eit komplekst tema!"

Ja det er riktig det, men ein treng ikkje gjera det meir komplekst enn nødvendig....

Rossicus

Det var jo ikke så lite komplekst det du kom med, men takk for svar likevel.

Tror jeg går for 90 cm antenne montert på kabintaket.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på enkelte brosjyrebilder av f.eks store Princesser at de har to lange antenner på targabøylen. Ser jo litt profft ut - jeg har til nå trodd at det var HF antenner, men nå har jeg kanskje fått forklaringen?

Jeg har sett slike i virkeligheten også. Mener at dette er såkalte dipiolantenner. Da er lengden mellom antennespissene viktig. Du får en stående svingning i systmet of tar ut signalet på bølgetoppen i midten (tror jeg).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...