The Gannet Startet 3.August.2006 Del på Facebook Startet 3.August.2006 Har en fiin gammel Autohelm ST6000 med lineært drev som har virket upåklagelig i 8 år. I det siste har den plutselig svingt hardt styrbord eller babord uten grunn. Eller så justerer den kursen gradvis raskere og raskere styrbord eller babord. Siste versjon er at den holder roret rett uavhengig om båter er ute av kurs. Dagen etter er alt OK (eller etter en times av og påskruing av strømmen), og autopiloten virker i flere dager for så å få et nytt "anfall". Grmmmfff! Noen som har gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Opplevde også at piloten uten åpenbar grunn la fullt over mot styrbord. Etter litt sjekking viste det seg at jeg hadde montert en septikpumpe for nært fluxgaten. Når jeg kjørte septikpumpa gikk fluksgaten i spinn og slo fullt stb. Andre elektriske duppeditter som setter opp et magnetfelt kan også påvirke fluksgate. Sjekk dette. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
The Gannet Svart 3.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2006 Kan ikke se at jeg har montert noe nytt det siste halve året, og problemet oppstår oftere og oftere. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Jeg har samme problemet, med en Autohelm 6000, vet ikke om det er ST 6000. Har lokalisert feilen til dårlig kontakt mellom selve styringesenheten og tilkoblibgboksen, står en 21 pins hurtigkontakt mellom den, har støttet opp med kiler, og det hjelper, men plutselig så tar båten en rundans. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 7.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2006 Har lokalisert feilen til dårlig kontakt mellom selve styringesenheten og tilkoblibgboksen, står en 21 pins hurtigkontakt mellom den, har støttet opp med kiler, og det hjelper, men plutselig så tar båten en rundans. Har samme hurtigkontakt. Skal sjekke hvordan den ser ut. Hvorfor mistenker du dårlig kontakt der? Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 sjekk supportforumet på raymarine.com. Derc er det flere tips om fremgangsmåte for feilsøkning. The problem described could be caused by a number of different things, but the one factor they all have in common is related to insufficient power being delivered to the autopilot's course computer. Raymarine modular autopilot systems consist of a core pack (computer, compass, rudder unit), drive unit and controller. The core pack and computer is the brain of the autopilot, and also provides electricity to the controller and drive unit, which is the muscle of the system. The drive unit, in particular, uses a lot of power to keep the boat on course. In order to keep everything functioning correctly, there is a minimum threshold voltage the boat's electrical system must be able to deliver to the course computer, typically about 11.5 volts DC (for a course computer intended for 12V electrical systems.) If the power falls below the minimum acceptable level the course computer will disengage the drive unit (the heaviest electrical load) to prevent damaging the course computers internal power supply components. Was the autopilot to continue operating in a low-voltage situation, permanent and costly damage could occur in the course computer. Things to check on your boat and installation to prevent a low power situation include: Low Battery Voltage: Using a multimeter or voltage tester, take a reading on the output of the boat's battery bank. Make sure your battery switch is in the correct position to allow for maximum power delivery, and also proper charging. Keep in mind the cable distance between where the batteries are situated and where the connection is ultimately made to the autopilot system. Electrical voltage naturally drops over the length of any cable run. If the voltage is at or near the minimum required at the batteries, it will probably be lower by the time it reaches the autopilot. Loose Wires and Connections: Double-check the power cable the connects the autopilot's course computer to its power source. On the pilot side, make sure the clamps on the power terminals are solidly engaging the copper in the cable, and not biting into the insulation instead. Check the connections at the other end of the cable where it connects to the boat's distribution system. If there are terminal lugs attached to the cable make sure they are crimped tightly, or consider soldering them for better power transfer. If you had to extend the power cable in any way, check the connections where the cable and extension were crimped or clamped together. Poor Power Ground: In order for 12V DC devices to work they must be properly grounded to the boat's power system. Like in the previous check, make sure the ground cable makes solid contact with the terminal on the course computer, and where it connects to the boat. Insufficient Current Carrying Capacity: Electrical voltage naturally drops off as it travels through a cable. To counter that effect, it is necessary to move up to heavier gauge power cables if we are going to run them over longer distances. Cables that are too small will create resistance in the line, and rob the connected devices downstream of electrical current. The cable will also heat up if too small, further exacerbating the problem. If you had to extend or replace the power cable for your autopilot during installation, make sure the cable used was of suitable gauge for the distance you ran. Your autopilot's installation guide contains a table to help you select the proper gauge wire to use. You should be able to measure the voltage at the end of your cable run where it goes in to the course computer. If you have an assistant with you, you can further observe what happens to the line voltage when AUTO is pressed on the controller to confirm whether or not the voltage drop is present. Inspect Your Autopilot Drive: At this point, if you have eliminated ALL of the previous items in your troubleshooting, you should next inspect your autopilot drive unit. In the unlikely event it has malfunctioned, it could be calling for more current than the course computer can deliver, causing the shutdown. To test a 12V DC autopilot drive unit disconnect its two leads from the course computer, and apply power to them directly from a battery or other 12V DC power source. The drive unit should turn (or thrust) in one direction when the power is applied. Next, reverse the power to the drive by switching the polarity of the leads. The drive unit should now turn (or thrust) in the other direction. If the drive unit responds and drives smoothly in both directions, it can be assumed that the drive is working correctly. If it does not respond in one or both directions, or if the drive does not respond smoothly, then it should be further inspected by an authorized Raymarine Service Agent or repair center. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Har samme hurtigkontakt. Skal sjekke hvordan den ser ut. Hvorfor mistenker du dårlig kontakt der? Fordi den begynner å virke igjen, når jeg klemmer/vrir litt på den i det området. Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 7.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2006 Fordi den begynner å virke igjen, når jeg klemmer/vrir litt på den i det området. Hehe, se det var high-tech feilsøking. Det viktige er vel å finne feil, ikke hvordan man finner den. Takker for tips og skal sjekke dette ombord hos meg bare det blir litt kaldere. Klarer ikke helt å stå på hodet i trange rom i 30+. En ide hva angår 21 pinskontakten kan kanskje være å lodde på ledninger (eventuelt med skjøtepunkt) og broe over alle 21 ledningene. Da skulle det i alle fall være 100% kontakt Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 13.Mai.2014 Del på Facebook Svart 13.Mai.2014 Hei Sliter med alarmen "Low battery" på min Autohelm ST600 - noen som har et tips ? Har sjekket alle koblinger (tror jeg) uten resultat Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.August.2017 Del på Facebook Svart 25.August.2017 Nok en Raymarine-enhet har konka ut!Har Raymarin autopilot ST 6000. Trøbbel begynte forrige med at autopiloten ble svært skarp; Den overkompenserte, slik at kjølvannsstripa ble s-formet; Stillte ned følsomheten på piloten fra 7 til 3, og det ble litt bedre. Piloten fallt ut et par ganger pga Seatalk-feil. På hjemturen i går kuttet den stadig oftere og til slutt kuttet den helt ut. Jeg kommer ikke lengre inn i menyen OG ror-indikatoren funker heller ikke! Den piper av og til og den lyden stopper ved å trykke "manuell". Av og til står det i dispayet: "Seatalk error" og "no pilot"Noen som har tips?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 10.September.2017 Del på Facebook Svart 10.September.2017 Prøver igjen: Noen som har tips på denne? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.