Jump to content

Mercury 9,9 Viking til 15hk?


Frehau

Recommended Posts

En kamerat har en slik, og lurer på hvordan man gjør den om til 15Hk, evt. hvordan man kan se om det er gjort. I tillegg lurer han på om man kan ta ut likestrøm til et batteri fra den, eller om det må en likeretter og evt. en spenningsregulator i tillegg. Noen som vet?

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har hørt (rykter om) at mercury Viking 10 motoren ikke får nok bensin (man må pumpe bensin ofte for å gi motoren nok drivstoff) ved kun dette tiltaket?

Kan dette ha vært ett unntak, med evt. tett filter el.l. eller må man også bytte dysen for å gi mer drivstoff?

 

Har noen erfaring med dette på en lik motor og kan avkrefte hørte rykter!

 

1440 VF

Link to post
Share on other sites

Hjelper vel ikke særlig å pumpe hvis det er dysene som er mindre.

Må jo være noe med bensinpumpen da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Bensin tilførsel :

Om ikke et visst "trykk" i systemet sørger for tilfredstillende tilførsel?? Er intr. i meninger.

 

Joda5700 / lading :

Fant noe på en annen side som "limes" inn i kursiv under, leste også at regulator ikke var nødvendig hvis batt. var stort - da det ikke lar seg fulllades av en 10 hesters påhenger med 30-40W ladeeffekt - eller mindre??

 

Hva syntes du, Joda5700 ? Det verste er jo at spolen ryker - kjøper da ny spole OG REGULATOR!:-)))

 

 

ref:

Påhengsmotorer kan ha en spole (ei lang-lang tynn ledning viklet omkring ei jernkjerne) som utsettes for varierende magnetbølger - oftest plassert inne under svighjulet og med de magnetene som skal lage magnetbølgene plassert på innsiden av svinghjulet slik at de raser kloss forbi spolen når motoren går. Da produserer spolen strøm - riktignok vekselstrøm.

 

Hvis der ikke er noen strømspole, så er der garantert sikkert klargjorte skruehull for å feste den og et hull i underplaten hvor du kan tre ut ledningen(e). Men for å få dette til, må vanligvis svinghjulet trekkes av. Det blir gjort med en liten svinghjuls-ters som du ganske sikkert får låne av leverandøren hvis du kjøper spolen.

 

Så langt får du som nevnt vekselstrøm, altså strøm som går frem og tilbake i ledningen i et rasende tempo. Den kan brukes direkte, f.eks. på lanterner, men forsvinner når motoren stopper. Hvis du vil ta vare på strømmen, trenger du å kjøre vekselstrømmen gjennom en likeretter - ei lita boks - og så inn på et vanlig bilbatteri, som likestrøm - altså strøm som bare går en vei gjennom ledningen og hvor det er viktig å passe på + (pluss) og - (ninus). Strøm til forbruk tar du så ut fra batteriet.

 

Men som sagt; sjekk hva som allerede finnes under dekselet på motoren. Noen motorer har ingenting, andre har strømspole og uttak for vekselstrøm og igjen andre har begge deler innebygget så det bare er å koble på batteriet.

 

ref. slutt

 

 

 

1440 VF

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...