Jump to content

"Boknabåt", noen som kjenner den?


Alnor 25

Recommended Posts

  • 3 år senere...

Peder Våga på Austre Bokn bygde ein tresnekke (tror det va rundt 1975) - meine den var 25-26 fot.

Den hette Monika og var eid av Einar Sæbø fra Bokn, den blei solgt til ukjent person rundt 1990.

 

Det bli visstnok lagd ei form fra same type skrog så det blei støypt nåken få båtar av, kan det ha vært på Alnor ?

Eg tror de blei benevnt Boknabåtar... men det va ikkje på Bokn det foregjekk.

 

Det blei og støypt nåken på midten av 70 tallet - så blei kallt Bokn Plast båtar.. men de va mindre smalare og hadde tverr hekk.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer at man på hobbybasis støpte noen glassfiberbåter på Alnor på den tiden du nevner. Jeg mener også å huske at det var to forskjellige typer og at den ene hadde speil.

 

Det jeg kanskje husker best er at en av dem fikk havari midtfjords i Karmsundet en fin søndags formiddag. Det var propellhylsen som slet seg løs fra skroget og vannet fosset inn. Far og jeg rykket ut med en liten motorbåt og fikk berget folkene og slept havaristen inn til lands slik at den sank på grunt vann i stranden vår i Kopervik.

 

Det blir også fortalt at man produserte noen av den sorten i det sjøhuset som jeg nå har på Tømmervikstraen på Hundvåg . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Jeg mener også å huske at det var to forskjellige typer og at den ene hadde speil.

 

IMG_0744small.JPG

Bildet fra innlegg #1

 

Litt merkelig at en "skogsmatros" fra Østlandet skulle ha svar på det som foregikk innover øyene hos dere på Stavanger- Bokn- og Karmøy-kanten....men, jeg tror faktisk jeg har noen bilder av disse båtene. Tror det ihvertfall, siden jeg har lagret dem som hhv. Boknaplast 23 og Boknaplast 25. Akkurat pene kan man jo ikke påstå at de er....

 

boknaplast_23.jpeg

Boknaplast 23' med tverrhekk.

 

 

boknaplast_25.jpeg

Boknaplast 25

 

Den siste - 25-fotingen - tror jeg, gikk en tid også under navnet HMV (Haugesund Mekaniske Verksted) 25 en gang - mener å huske fra den tid - men det er jo så lenge siden og harddisken min er forlengst angripen av både det en og det andre viruset, pluss at det er noen "bad sectors" i den fra før! Men det er ihvertfall det jeg husker.

:lol:

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det stemmer ja! Fritidsklubben til HMV overtok formene etter klubben på Alnor, Så disse er produsert både her og der. De aller fleste er godt overdimensjonerte sånn for sikkerhets skyld, så det er tunge og solide båter. Litt artig å se på skrogene, du ser tydelig at formen er tatt fra en trebåt. Man kan nesten telle bordgangene i plasten, som man ser på den hvite i Walters innlegg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil ser det ut som det er båten jeg er oppvokst i. Skroget er bygd på Bokn, hadde da 2 "hytter" med kalesje på midten. Fins noen "orginale" ennå. Bl.a i Hillevågsvannet.

Far slepte denne hjem med en 12 fots Li plast og 4 hk Evenrud tidlig på 70 tallet. Hadde mistet skroget flere ganger før han fikk dette hjem. Blandt annet i Boknafjorden hadde den slitt seg ett par ganger.

Skar av bakre hytte, fikk bygget "hardtopp" og fikk satt inn hel bakvegg med 2 dører. 1 til kabin og 1 til wc. Vi hadde en 24-32 Marna bensin i denne. Denne ble solgt til lensmannen i Dirdal en gang sent på 90 tattet tror jeg. Han solgte denne videre.

Ligger fremdeles i Dirdal men har i dag diesel motor.

Link to post
Share on other sites

Hvor fikk du tak i dette bilde?

 

Lastet det ned fra fra salgsannonser på finn.no - en gang for noen år siden - da jeg selv var på jakt etter et ombyggnings-emne. Trengte bare et solid skrog og en brukbar motor. Men det ble dagens Tromøy 23 (MALAIKA) isteden.

 

 

Boknabåte er en trebåt, nermere bestemt en færing med lange tradisjoner på vestlandet.

Ikke FJÆRING (4 bord) men TREBØRING (3 bord på langs) og for å rett opp de såred følelser til en trebåt entusiasts sarte sjel får vi vel rette opp feilen her og nå:

 

DSC00922_nett.png

Boknabåten er en tradisjonell trebøring fra Rogaland:

 

 

figur%20440.jpg

 

 

Det meste av info er lånt fra: http://www.ryfylketrebaat.no/bater2.html

 

og: http://www.bokn.kommune.no/index.cfm?tmpl=...amp;nyhetid=657

 

Håper at de tilgir meg. Det er gjordt i beste mening!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror også den ble bygget som fjæring, men er ikke sikker ....uansett, det var godt du fikk lagt ut disse flotte bildene...

Så jeg fikk noe å hvile øye på i denne plastråden... :giggle

 

 

Har en kmerat som og er innpå her i ny og ne som eig ein Boknaplast på ca 28 fot med akterkabin og tverr hekk.

Det er greit å kalle det Boknaplast....men ikke Boknabåt.. :smash:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil ser det ut som det er båten jeg er oppvokst i.

Kan nå bekrefte at det er den gamle båten til far. Med litt rettelser. Var 8 år på denne tiden.

Er støypt på Alnor på Karmøy som Poseidon skriver.

Dette ble vist gjort av Hydro sine ansatte på fritiden. Skroget er kopiert og "stjålet" fra en trebåtbygger fra Møre.

Det ble reist sak mot alle som var med og støypte disse og de ble dømt til å betale 1000 kr. i bot pr. avstøp.

Det ble laget mellom 50 og 60 eksemplar.

 

Far kjøpte båten i 1972 på Karmøy. Skrog ,dekk, overbygg skal han ha gitt 10.000,- for.

Slepte denne til Stavanger hvor Dysvik på Hundvåg bygde heltre mahogny overbygg.

Monterte maskin 24-32 marna bensin med et gear som hadde en utveksling på 2,5 - 1.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Olaf øvrebø bygde monika, ein 25 fots trebåt (snekke) på Austre Bokn til Einar sæbø.

 

Denne laga han og form til og støype skråg i glassfiber på.

 

Denne forma blei så ombygd til 27 fot og tverr hekk. Flesteparten av disse båtene er laga på Hundvåg.

Men dei 3 siste er laga på Bokn (ikkje på Bokn plast).

 

Den orginale 25 fots tresnekka eies av Jarle eller Jostein larsen på Bokn i dag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...