tom-ass Startet 8.August.2006 Del på Facebook Startet 8.August.2006 Jeg sliter litt her nå. Jeg har en strekning på 65 nm. og lurer på hvor lang tid jeg vil bruke. Skuta går i 7 knops. Hvor lang tid? Når jeg kommer frem vil jeg se på klokka, og regne det om andre veien, slik at jeg ser gjennomsnittsfarta. Hvordan? NB: Jeg vil ha utregningsmetoden, ikke bare svarene. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 65 nm / 7 knop (nm/time) = 9,3 time 65nm / 9,3 time = 7 knop dvs distanse / fart = tid distanse / tid = fart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 (redigert) Formel er s=v*t der s=strekning v=fart og t=tid Formelen kan snus til: v=s/t eller t=s/v Din utregning blir da t= 65nm/7knop=9,28 timer Husk at 1 knop = 1nm pr time Kommentar: jeg var vist et min for sent ute der, ref svar fra oblix Redigert 8.August.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 (redigert) 65nm : 7 knop = 9,28 timer eller altså 9 timer og 17 minutter. Omvendt blir det f.eks reelt brukt 10 timer og 23 minutter som er 623 minutter eller 10,38 timer, gir 65 nm : 10,38 timer = 6,26 knop. Ehhh.... jeg så det var et par som kom meg i forkjøpet. mvh tuffff Redigert 8.August.2006 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 (redigert) Regnestykket er som andre har dkrevet 65 delt på 7 Som blir 9,29 timer. Siden dette er i titallsystemet må desimalene omregnes til minutter. Det er så lenge siden jeg har gjort at her får det bli med ett overslag, ca 18 minutter. Utreging av gj.snitts fart: Strekning delt på tid. Men her må du igjen omregne minuttene til desimaler før du deler. Edit: Og Tuffff kom meg i forkjøpet når det gjalt omregning av minuttene Redigert 8.August.2006 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Hvis man også tar hensyn til strøm, er det slik at hvis man har samme strøm over hele strekningen, og man måler tiden man bruker både på frem- og tilbaketuren, så vil gjennomsnittet gi hastighet uten strøm, altså reell hastighet. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Joda, forsåvidt riktig, men hvis turen tar seks/syv timer så har vel også noe skjedd med strømmen i mellomtiden? Kanskje motsatt vei p.g.a. tidevannet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Vi går ut fra at strømmen er konstant i styrke og retning. Hvis vi ser på forbrukt tid, så bruker vi lenger tid på strekningen i motstrøm eller i medstrøm. Altså kjører i lenger tid i redusert hastighet enn i økt hastighet. Hvilket gir feil "gjennomsnittshastighet" når man skal kalkulere virkelig hastighet. Eksempel: Hvis vi tenker oss en rett strekning på 10 nm. Strømmmen er 2,5 kts på langs av strekningen, og båten gjør 10 kts. Da vil hastigheten den ene veien bli 12,5 kts og den andre veien 7,5 kts. Forbrukt tid vil da bli 1t 20min den ene veien og 48 min den andre veien, altså 2t 8 min tilsammen. Snitt 1t 4min på strekningen, som gir en gjennomsnittshastighet på 9,37 kts. Var ikke den fin? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Var ikke den fin? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 8.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2006 takk takk! Mange fine tanker å ta med seg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Merker også strømmen mindre med min 25 fot plastbalje enn med kutteren på 50. Vet ikke riktig hvorfor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Arealet under vann er mye større på kutteren enn på snekka. Derfor har strømmen større innvirkning på kutteren! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Vi går ut fra at strømmen er konstant i styrke og retning. Desverre er den vanligvis ikke det ... Når en har stor tidevannsforskjell (som vi har her borte), så regner man med avdrift i retning med endringer hver time i retning og styrke, for å kunne kalkulere styreretningen, slik at man kommer fra A til B med færrest kurskorreksjoner. Våre skjøkart har tidevanns retninger og fart tabeller kalkulert hver time + / - før / etter høyvann påskrevet, som sammen med tidevannstabeller brukes til kalkylene. Meget tilfredstillende når de blir brukt riktig, slik at tidevann og vind jobber sammen med deg, og gir deg mulighet til å øke fart over grunn med alt fra 1 - 10 knop .... men ikke så tilfredstillende når det går feil vei..... Morsomt å se en seilbåt som i en god bris gjør 15 knop over grunn.... men da marsjer jo vi på nesten 30 .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Arealet under vann er mye større på kutteren enn på snekka. Derfor har strømmen større innvirkning på kutteren!Det har nok ingen ting å si, så lenge man er underveis. Båten og propellen forholder seg bare til vannet, og hvis vannet "flytter seg" i forhold til havbunnen bryr ikke propellen seg om det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 :nono: Og dermed ingen innvirkning på gjennomsnitts hastigheten heller?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Gjennom vannet nei! Over grunnen ja! FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.