Jump to content

knop-mil=tid og motsatt (mattematikk)


tom-ass

Recommended Posts

Jeg sliter litt her nå. Jeg har en strekning på 65 nm. og lurer på hvor lang tid jeg vil bruke. Skuta går i 7 knops. Hvor lang tid?

 

Når jeg kommer frem vil jeg se på klokka, og regne det om andre veien, slik at jeg ser gjennomsnittsfarta. Hvordan?

 

NB: Jeg vil ha utregningsmetoden, ikke bare svarene.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Regnestykket er som andre har dkrevet 65 delt på 7 Som blir 9,29 timer. Siden dette er i titallsystemet må desimalene omregnes til minutter. Det er så lenge siden jeg har gjort at her får det bli med ett overslag, ca 18 minutter.

 

Utreging av gj.snitts fart: Strekning delt på tid. Men her må du igjen omregne minuttene til desimaler før du deler.

 

Edit:

Og Tuffff kom meg i forkjøpet når det gjalt omregning av minuttene

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hvis man også tar hensyn til strøm, er det slik at hvis man har samme strøm over hele strekningen, og man måler tiden man bruker både på frem- og tilbaketuren, så vil gjennomsnittet gi hastighet uten strøm, altså reell hastighet.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vi går ut fra at strømmen er konstant i styrke og retning.

 

Hvis vi ser på forbrukt tid, så bruker vi lenger tid på strekningen i motstrøm eller i medstrøm. Altså kjører i lenger tid i redusert hastighet enn i økt hastighet.

Hvilket gir feil "gjennomsnittshastighet" når man skal kalkulere virkelig hastighet.

 

Eksempel:

Hvis vi tenker oss en rett strekning på 10 nm.

Strømmmen er 2,5 kts på langs av strekningen, og båten gjør 10 kts.

Da vil hastigheten den ene veien bli 12,5 kts og den andre veien 7,5 kts.

 

Forbrukt tid vil da bli 1t 20min den ene veien og 48 min den andre veien, altså 2t 8 min tilsammen. Snitt 1t 4min på strekningen, som gir en gjennomsnittshastighet på 9,37 kts.

 

Var ikke den fin?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Vi går ut fra at strømmen er konstant i styrke og retning.

Desverre er den vanligvis ikke det ... Når en har stor tidevannsforskjell (som vi har her borte), så regner man med avdrift i retning med endringer hver time i retning og styrke, for å kunne kalkulere styreretningen, slik at man kommer fra A til B med færrest kurskorreksjoner. Våre skjøkart har tidevanns retninger og fart tabeller kalkulert hver time + / - før / etter høyvann påskrevet, som sammen med tidevannstabeller brukes til kalkylene.

 

Meget tilfredstillende når de blir brukt riktig, slik at tidevann og vind jobber sammen med deg, og gir deg mulighet til å øke fart over grunn med alt fra 1 - 10 knop .... men ikke så tilfredstillende når det går feil vei..... Morsomt å se en seilbåt som i en god bris gjør 15 knop over grunn.... men da marsjer jo vi på nesten 30 ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Arealet under vann er mye større på kutteren enn på snekka. Derfor har strømmen større innvirkning på kutteren!

Det har nok ingen ting å si, så lenge man er underveis. Båten og propellen forholder seg bare til vannet, og hvis vannet "flytter seg" i forhold til havbunnen bryr ikke propellen seg om det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...