Jump to content

Kjøp av ny seilbåt. Hva med garanti, service etc


ivarha

Recommended Posts

Tidspunktet for messen "Båter i sjøen" nærmer seg. Tenker å ta en tur for å sondere markedet for nye seilbåter. Valgets kval står mellom å kjøpe en 15-25 år gammel båt i størrelsen 32-34 fot eller en ny i tilsvarende størrelse. Har lest andre tråder på forumet med diskusjoner rundt båter fra 80 tallet i "Orust kvalitet" og nye "billig" båter ala Bavaria. Mye synsing og følelser, men også en del vettuge argumenter. Jeg har i hvertfall ikke blitt skremt ifra å kjøpe ny båt fra Bavaria, Hanse, Beneteau etc. Har hatt seilbåt i 4 år (Maxi 77) Det som jeg ikke har funnet ut er hva slags garanti man får når man kjøper ny båt. Er det kun kjøpsloven som gjelder eller opererer man med type garanti som på biler ? Hva med service ? Er det vanlig å forlange/få tilbudt etterkontroll/service, f.eks etter 1 års bruk. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

1-2 års garanti er vanlig på motorbåter i hvertfall. Nidelv gir 2 års garant. Windy gir 1 års garanti. Utover dette gjelder naturligvis Forbrukerkjøpsloven

 

Jeg har ikke hørt om noen som krever eller tilbyr at båten gjennomgås etter ett år. På nye båter er det som regel noe som rister løs eller som ikke fungerer helt 100% etter en tid. Er dette mindre saker samler man det ofte opp og tar det før neste sesong. Er det større ting ordner de seriøse forhandlerne det på en enkel måte.

 

Vi har hatt et par små utbedringer på båten vår etter at vi overtok den. Vi byttet to slanger til autopiloten - det ble byttet da vi tok førstegangsservice på motorene. I sommer løsnet en ledning til varmeapparatet (den ristet definitivt løs med den sjøen vi hadde). En svipptur innom Windy i Arendal så var det i orden.

 

Da vi overtok båten vår var ikke elektronikkpakka helt korrekt satt opp. Windy kontaktet Simrad som sendte servicemann fra Drøbak. Eneste vi måtte sørge for var at han fikk nøkler til båten. Ellers var det ikke noe heft for oss.

 

Totalt sett er jeg meget fornøyd med båten og den service som er gitt.

Link to post
Share on other sites

Er vel 5 års reklamasjonrett på det aller meste på en ny båt. Min erfaring er at butikker stort sett nekter å etterkomme reklamasjon etter 5 års regelen men stort sett gir seg etter en eller flere skriftlige henvendelser.

 

Har lurt litt på dette. Mener en på forumet for litt siden måtte bytte simmerringer på vannpumpen på en 2003 modell VP motor gått 400 timer. Burde ikke dette gått på reklamasjon?

Link to post
Share on other sites

Du har fem års reklamasjonsrett under forutsetning at varen, eller delen, er ment å vare i minst fem år. De færreste slitasjedeler som f.eks vifterem på en bilmotor vil da være dekket.

 

Det forutsettes også at varen er ivaretatt og brukt på en skånsom måte, men her er det vel produsent som sitter med bevisbyrden og ikke forbrukeren!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har man nå gått vekk fra formuleringen "vesentlig lenger enn 2 år" ?

Hentet følgende ordlyd fra Forbrukerrådets hjemmeside:

 

"Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. "

 

Håper vi har fått det helt riktig nå! Det er jo en helt fantastisk sikkerhet for oss forbrukere. Tror ikke det er noe annet land som har like gode rettigheter for forbrukerne, men det koster jo noe for importører/selgere så de har vel økt avansen tilsvarende?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Håper vi har fått det helt riktig nå! Det er jo en helt fantastisk sikkerhet for oss forbrukere. Tror ikke det er noe annet land som har like gode rettigheter for forbrukerne..

Skulle berre mangla. Meiner at lovendringa kom etter at ein grunnmur i Leca gjekk i oppløysing, og det berre var to års garanti på fabrikasjonsfeil. :headbang:

 

Håper vi har fått det helt riktig nå! Det er jo en helt fantastisk sikkerhet for oss forbrukere. Tror ikke det er noe annet land som har like gode rettigheter for forbrukerne, men det koster jo noe for importører/selgere så de har vel økt avansen tilsvarende?

Sikkert, eller kanskje dei har slutta å ta sjansar som går ut over kvaliteten?
Link to post
Share on other sites

Sikkert, eller kanskje dei har slutta å ta sjansar som går ut over kvaliteten?

Helt sikkert ikke. All produktkvalitet er en nøye avveining av hva som er godt nok. Ofte skyldes det at markedet ikke er villige til å betale den økte materialkostnaden som økt teknisk kvalitet vil innebære. Heller ikke er markedet villige til å betale for 100% kvalitetskontroll.
Link to post
Share on other sites

Einig i at kvaliteten blir vurdert i forhold til kostnader, og alt etter til kva segment i marknaden ein markedsførar seg mot, om det er låg pris eller high end. At eit firma har ein merkevare å ta vare på betyr kanskje meir for kvaliteten enn garantiar for fabrikasjonsfeil, i alle fall for dei øverste segmenta.

 

Det eg trur blir luka bort, er feil av typen- går det så går det, som «Vi bruker ei dårleg kamakselreim», eller «vi har blanda polyesteren feil- men støyper likevel» etc.

 

Elles hadde ein større produsent av isolerglass sin måte å handtera kvalitet på. Dei visste at ein del av produksjonen ville bli produsert med flekkar på innsida av glasset. Dette måtte i alle fall på 80-talet kontrollerast visuelt for å få bort alt. Dei kunne bruka to stillingar til denne kvalitetskontrollen, men droppa det, og brukte dei to årsverka til å bytta ut rutene med feil heime hos forbrukar. Leiinga i bedrifta meinte det var ein meir triveleg jobb å bytta vindauge enn å sitta passivt ved samlebåndet og kontrollera.

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det var en triveligere jobb for de ansatte - men etter min mening er bedriften til for kundene, og en slik holdning er fullstendig forkastelig med tanke på at man da belaster kundene med ekstra heft og plunder bevisst. Håper den bedriften har endret sine tanker om kvalitet

Link to post
Share on other sites

Sikkert, eller kanskje dei har slutta å ta sjansar som går ut over kvaliteten?

Tja, husk at dette gjelder for alle varer uavhengig av produksjonssted/land. Vet ikke prosentsatsen, men synes det meste jeg kjøper er laget alle andre steder enn i Norge?

 

Med vårt lille marked (globalt sett) så kan norske importører/forhandlere bare i meget liten grad påvirke kvalitet. Dette betyr, i mange tilfelle, at importør/forhandler har måttet gå med på nye regler/forbrukerrettigheter (Forbrukerkjøpsloven) uten at kvaliteten på varen har blitt noe bedre.

Eneste måten å få dekket dette opp på (økt antall reklamasjoner/erstatningsvarer osv) er å øke pris på varen, eller også la være å senke prisen når deres innkjøpspris på varen har gått ned.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche - det du påpeker er kanskje også årsaken til at de fleste velger litt med omhu hva de tar på seg å importere. Det er ikke så mange indisk produserte båter i Norge, men Inda lager mange båter til sin 1 milliard mennesker. Men de har andre krav til kvalitet og komfort, og derfor importeres ikke varen til Norge.

 

Således kan man også si at produsentene velger å produsere for utvalgte markeder, og det finnes svært få globale produkter i dag. De aller fleste produktene er tilpasset lokale forhold

Link to post
Share on other sites

Mouche - det du påpeker er kanskje også årsaken til at de fleste velger litt med omhu hva de tar på seg å importere. Det er ikke så mange indisk produserte båter i Norge, men Inda lager mange båter til sin 1 milliard mennesker. Men de har andre krav til kvalitet og komfort, og derfor importeres ikke varen til Norge.

 

Således kan man også si at produsentene velger å produsere for utvalgte markeder, og det finnes svært få globale produkter i dag. De aller fleste produktene er tilpasset lokale forhold

Er det en ting som er sikkert så er det at båter man ser, og som selges, i Norge blir produsert i stadig flere land! Kypros, Romania, Sri Lanka, Kina, Australia, Syd-Afrika, Estland, Lithauen, Polen, Østerike, Singapore - bare noen av de "nye" landene jeg kom på sånn i farten!

 

Og flere nye produsenter/produksjonsland kommer med mindre båtmarkedet ramler sammen hvilket jeg ikke tror skjer på en god stund enda i hvertfall.

 

Det snakkes hele tiden om at årssaken er utgiftene til lønninger er for høye i Europa, men husker jeg leste for et par år siden at hos Bavaria så utgjør lønningene kun ca 11 prosent av kostnadene ved å produsere en båt. Etter dette har de bygget helt nye produksjonslokaler osv så denne prosentsatsen har ikke gått opp. Bayern er jo heller ikke diekte sjønært så lave transportkostnader er heller ikke noen god grunn for å legge en fabrikk i Bayern!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det snakkes hele tiden om at årssaken er utgiftene til lønninger er for høye i Europa, men husker jeg leste for et par år siden at hos Bavaria så utgjør lønningene kun ca 11 prosent av kostnadene ved å produsere en båt. Etter dette har de bygget helt nye produksjonslokaler osv så denne prosentsatsen har ikke gått opp. Bayern er jo heller ikke diekte sjønært så lave transportkostnader er heller ikke noen god grunn for å legge en fabrikk i Bayern!

 

:sailing:

Jeg tror ikke at man i produktkalkylene skal se helt bort fra at Bavaria kanskje har svært høye kapitalkostnader og avskrivninger.At de således har en lav andel lønnskostnader har etter min mening ikke så stor betydning. I et industrielt perspektiv er man mer avhengig av store volumer over mange år med så stor automatisering som Bavaria har fordi man må nedbetale investeringene. En mer manuell produksjon er mer fleksibel der da man enklere kan tilpasse kapasiteten om markedet synker

 

Jeg tror du misforstår litt mitt eksempel med hvor båtene er produsert. FOr meg er det samme om det er indiske eller norske hender som støper skroget så lenge båten oppfyller kvalitetskravene jeg har.

 

Ta et annet eksempel: Kina har en kraftig voksende bilproduksjon til hjemmemarkedet. De har også startet eksport av en gammel Opel SUV modell (Frontera). Denne fikk 0 -null - stjerner i Ncap testen (EU sikkerhetstest der 5 stjerner er maks). Den kolapset totalt i kollisjonstesten. Sikkert en f in bil for Kina, men ikke for vår del av verden. Men endrer de på kollisjonssikkerheten blir det nok en bra bil for en rimelig penge i våre markeder også

Link to post
Share on other sites

I praksiss er det de færreste selgere som faktisk vet hva de selv legger i begrepet garanti for den varen de selger. En garanti skal gi noe mer enn det som følger av forbrukerens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. Neste gang du kjøper bil eller båt, skal du be om å få en skriftlig beskrivelse av hva garantien gir av tilleggsrettigheter ut over det som følger av Forbrukerkjøpsloven. Ikke mange er i stand til å gi dette.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at man i produktkalkylene skal se helt bort fra at Bavaria kanskje har svært høye kapitalkostnader og avskrivninger.At de således har en lav andel lønnskostnader har etter min mening ikke så stor betydning. I et industrielt perspektiv er man mer avhengig av store volumer over mange år med så stor automatisering som Bavaria har fordi man må nedbetale investeringene. En mer manuell produksjon er mer fleksibel der da man enklere kan tilpasse kapasiteten om markedet synker

Det er jo klart store kostnader ved produksjon av lystbåter, og det blir en avveining m.h.t. hva som lønner seg; store lønnskostnader, lave kapitalkostnader eller omvendt osv. Ja det er lettere å si opp folk enn å si opp sine kapitalforpliktelser - det siste heter vel raskt konkurs?

 

Ingen tvil om at Bavaria kan bli sårbare ved et plutselig og/eller kraftig fall i salg/etterspørsel. Vi er vel nå inne i den lengste økonomiske oppgangstid på svært svært lenge og "trærne gror som kjent ikke inn i himmelen", så den som vinner i lengden er den som klarer å forutse (litt hell!) og tilpasse seg endrede økonomiske betingelser (som vil komme?).

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I praksiss er det de færreste selgere som faktisk vet hva de selv legger i begrepet garanti for den varen de selger. En garanti skal gi noe mer enn det som følger av forbrukerens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. Neste gang du kjøper bil eller båt, skal du be om å få en skriftlig beskrivelse av hva garantien gir av tilleggsrettigheter ut over det som følger av Forbrukerkjøpsloven. Ikke mange er i stand til å gi dette.

Siterer denne fra Forbrukerrådets hjemmeside for den presiserer ytterligere det du så riktig påpeker!

 

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...