Jump to content

Krav til motorverksted?


Sofaseileren

Recommended Posts

Min gamle far har skiftet ut motoren på sin 17 fots Rana til en 25 hk. firetakter. Han kjøpte motoren av et lokalt firma (hytteområde på telemarkskysten) som også monterte den på båtem, samt innstalerte ny kontrollboks og turteller. Under prøveturen oppdager jeg at det er umulig å få opp turtallet når jeg skulle få båten til å bakke. Den lokale mekaniker / selger blir tilkaldt, røsker i spaken som det skulle være en dødsdømt 40 år gammel traktor som han skal få i gear. En av kablene løsner fra boksen. Mens han går bak i motoren, og finner ut at "det er en bolt her som ikke er i bruk- som sperrer...." ser jeg at kabelen som har løsnet er uorginal, og overgangen i enden er spikket til for å passe.Jeg påpeker dette og får som svar at "vi måtte jo slipe den til selv for å få den til å sitte på plass" til han innrømmer at han ikke hadde hatt orginale kabler. Når jeg i tillegg påpeker løse kabler og kontakter som ikke er stripset opp, men ligger i en renne der det pleieer å samle seg sjøvann, skjønner han ikke problemet. Kortslutning? nei, det hadde han ikke tenkt på..... Jeg er nokså direkte, og forklarer hva jeg forventer når man monterer nytt utstyr, og han skifter kabler til orginale og stripser opp ledningene samme dag. Selvfølgelig tester han ikke justering på gearet, så det må finjusteres siden ( og ikke av ham.....)

Det som forundrer meg er: Her er det en hyggelig kar, som selger og reparerer båter og motorer i mangehundretusenklassen som ikke reflekterer noe over mulige konsekvenser ved feil han gjør, og ikke har begreper om kvalitetssikring. (for å kalle en spade en spade: han hadde ikke filla peiling på det han drev med.....) Når jeg forklarte at om ikke den kabelen hadde falt ut da han røsket i den ville den høyst sansynlig sprette av i en mere prekær situasjon, hvor jeg for en gangs skyld røkket til meg spaken, forsto han ikke hva det hadde å gjøre med ham.....

 

Spørsmålet er: Er det ikke krav i det hele tatt til mennesker som livnærer seg med å skru båt for andre? Kan hvem som helst ta på seg å gjøre hva som helst på andres båter mot betaling?

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er: Er det ikke krav i det hele tatt til mennesker som livnærer seg med å skru båt for andre? Kan hvem som helst ta på seg å gjøre hva som helst på andres båter mot betaling?

 

En takstmann fortalte meg at standarden på båtverksteder er på nivå med bilverksteder for 20 - 30 år siden, dvs manglende krav til formell kompetanse, manglende kvalitetssikring av utført arbeid osv.

 

Fikk erfare det selv for et par år siden en større marina i østfold skulle reparere båten min både med plast arbeid og motor, når jeg fikk båten på vårparten var det totall skandale, jeg klarte å få forsikringsselskapet med på at jeg skiftet verksted. Nå har jeg funnet et lite verksted hvor en mann driver for deg selv og leverer kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen bransjeorganisasjon for reparasjon og serviceverksteder for båt? Har forsøkt å søke på nettet uten å finne noe så langt. Bransjeorganisasjoner pleier jo å ha visse krav til sine medlemmer. En ting er at kvalitet på verksteder kan variere, men det å støte bort i folk som ikke har den ringeste anelse om hva de driver med skremmer....

Link to post
Share on other sites

Kan hvem som helst ta på seg å gjøre hva som helst på andres båter mot betaling?

Det ser desverre sånn ut, ja! :sad:

 

.......Spørsmålet er: Er det ikke krav i det hele tatt til mennesker som livnærer seg med å skru båt for andre?

I denne bransjen har det vært oppgangstider i FOR mange år på rad nå. De klarer å selge unna - enkelte kan ikke skaffe båt / motor fort nok for å tilfredsstille etterspørselen. Ja, og sommeren er kort. Er det ventetid så godta folk flest, hva som helst for å komme på sjøen, og blir mindre kritisk til hvor mye de betaler for hvilken vare. Elementær psykologi.

 

Klondyke gir dessuten grobunn for økt "cowboy-mentalitet" hos forhandlere og servicefolk.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Klondyke gir dessuten grobunn for økt "cowboy-mentalitet" hos forhandlere og servicefolk.

Det omtalte firmaet er helt klart ganske Klondykepreget, vokst seg store på få år, med kjøpesterke hytteboere som står i kø for å kjøpe nytt eller å reparere drevene sine fordi det stikker uanmeldte skjær opp på høyst upassende steder i sjærgården utenfor.... Det rare i mine øyne er at innehaveren virker som en sympatisk og ærlig kar, som stiller opp når man trenger ham, han har som sagt bare ikke peiling på det han driver med. Hadde det vært en røver, som feks nektet å yte service når problemer oppsto ville det liksom være enklere å forstå........ Og mere behagelig å bli forbanna :lol: .

 

Egentlig er jo dette et stort paradoks: EU- godkjenningen av fritidsbåter har blitt såpass rigid at den slår beina under mange av de små båtprodusentene, men det finnes ingen kontroll over de som etterpå reparerer og utruster de samme båtene? Noen som vet om det er noen godkjenningsordning på verksteder innen EU?

Link to post
Share on other sites

Det måtte vel være norboat - http://www.norboat.no. Selv om de uttatt i all hovedsak driver med utstillingene.

Hadde oppe spørsmålet her på BP for et par år siden og utfordret sågar KNBF. Den gang var ikke dette en kjernesak for KNBF. Vet faktisk ikke om andre organisasjoner som kunne talt denne saken for oss. Norboat tror jeg blir for mye "bukk og havresekk". Med det mener jeg at fokuset hos dem ligger mer på salg og ikke ettermarked og service.

 

Det er i høyeste grad på tide at vi får ukulturen på dagsorden. Vi har her på BP strengen Forretninger jeg har dårlige erfaringer med. Dette kan til en viss grad gi et varsku om å styre unna de useriøse. Problemet er at alle forretningene/verkstedene snart føles useriøse, m.a.o. alternativene er få.

 

Skal vi som forbrukere bare finne oss i dette? :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå gikk spørsmålet ut på en BRANSJE-organisasjon, ikke eksplisitt en kontroll/overvåknings/klage/godkjennings-organisasjon. Men kanskje det var det som spørsmålsstilleren hadde i tankene?

På hjemmesidene til Norboat kan man jo få inntrykk av at dette er en bransjeorganisasjon hvor statuttene sier:

 

"NORBOAT representerer en samlet norsk båtbransje. NORBOAT SKAL GÅ I BRESJEN FOR Å SIKRE AT RAMMEBETINGELSENE FOR BÅTBRANSJEN OG BÅTLIVET TIL ENHVER TID ER DE BEST MULIGE".

 

Dette gjøres bl. a. ved at man autoriserer verksteder for ulike typer reparasjoner. Spørsmålet mitt er da hva er denne autorisasjonen verdt for meg som forbruker?

 

Et autorisasjonsorgan med påsynsplikt tuftet på et regelverk ville kunne komme uvesenet til livs. Kan ikke se at så er tilfelle for NORBOAT. Dermed er hele ordningen verdiløs for meg som forbruker, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det var en bransjeorganisasjon jeg etterlyste, og det ser ut til at det er NORBOAT som dekker dette.

Nordboat har slik jeg leser det sin egen autorisasjon som burde luke ut de værste tilfellene. Det er hva jeg etterlyste. Siterer fra wbsidene deres:

NORBOAT har som en av sine målsettinger å bidra til at reparasjons- og vedlikeholdsarbeid tilbudt av profesjonelle aktører i fritidsbåtmarkedet - i tillegg til å ivareta gjeldene lover og forskrifter - skal være av høy kvalitet og utføres innenfor rammene av god forretningsskikk.

 

For å oppnå denne målsettingen har NORBOAT etablert en autorisasjonsordning for marinemotorverksteder, som for det første skal bidra til å heve standarden på de næringsdrivende innen denne delen av båtbransjen, og for det andre stimulere til at reparasjons- og vedlikeholdsarbeid i størst mulig grad utføres av autoriserte bedrifter. Ordningen retter spesiell fokus mot at:

 

  • Autoriserte marinemotorverksteder skal disponere personell med nødvendig faglig kompetanse.
  • Autoriserte marinemotorverksteder skal disponere utstyr og lokaler som er egnet for slikt arbeid.
  • Autoriserte marinemotorverksteder skal følge en definert og akseptabel standard på alt reparasjons- og vedlikeholdsarbeid.
  • Når reparasjons- og vedlikeholdsarbeid er påkrevet skal autoriserte marinemotorverksteder foretrekkes benyttet.
Dette er mye av det samme som andre bransjeorganisasjoner gjør: De ser at bransjen som helhet er tjent med visse minimumskrav. Jeg ser forøvrig, ikke overaskende, at det aktuelle verkstedet jeg snakker om ikke er på listen over autoriserte verksteder .

 

Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...