Jump to content

Vinterlagring av batterier


Larspo

Recommended Posts

Batteriene skal lagres kaldt, så om de står i båten er det greit. det er i alle fall bedre enn å sette dem varmt hjemme. Forutsetningen er imidlertid at de er fulladet, og det er de jo om vedlikeholdsladeren er koblet til og påslått.

 

Tidligere tok jeg batteriene hjem, og plasserte dem i kjelleren (8 - 12 grader). Ladet opp en gang i løpet av vinteren. Så fant jeg ut at jeg ikke gad å dra dem hjem, så de ble i båten. Ble fortsatt ladet en eller to ganger i løpet av vinteren. Dette fant jeg ut etterhvert at var en betydelig bedre løsning. Både når det gjelder arbeide og holdbarhet. Nå ville jeg ikke engang vurdere å ta dem hjem (8 X 110Ah). Derfor står de i båten med vedlikeholdslading vinteren igjennom. Meget bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hulda har benyttet typen 'lagret i båt med lader tilkoplet' i flere år. Før de elektroniske laderene kom på markedet var det 'lagret i båt og ladet et par ganger i løpet av vinteren'. Batteriene mine har alltid holdt mer enn 8 år. Jeg har hatt båter med batterier i noenogtredve år.

 

Kunne ikke tenke meg å dunke disse syrefylte, blytunge kassene rundt for å få dem hjem i kjelleren. Fytterakker'n.

Link to post
Share on other sites

Jeg har batterien stående i båten hele vinteren. Vedlikeholdsladeren kunne vært koblet til, men jeg har valgt å fullade, toppe i januar og ellers la de stå adskilt, dvs at jeg fjerner parallelkoblingen mellom mine 3 batterier og lar de leve sitt eget liv. Parallellkoblet ser de ut til å utlades litt raskere, uvisst av hvilken grunn.

 

Ved strømbrudd hopper nemlig min lader ut av vedlikeholdsmodus og gir 4 timer med 14,7V før den går over til vedlikehold igjen. Et sekund med strømbrudd er nok.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvor langt ned kan spenningen gå før man må vedlikeholdslade på vinteren? Snakker om vanlige blybatterier på 60 og 75AH.

 

Før det fantes elektroniske ladere, benyttet jeg 'Lotusmetoden' over. Jeg målte ikke spenning, men syrevekt. Det gjør jeg forresten fremdeles, måler syrevekt. Det ser ut til at Hulda har utviklet seg fra å være dubbeditt-freak til å bli det diametralt motsatte. Jeg har ikke engang tankmåler i dieseltanken, bruker peilepinne. Pinnen funker hver gang, med usvikelig sikkerhet. Uten at den er tilkoblet strøm.

 

Batterien mine ser ut til å tåle et strømbrudd nå og da ute å klage. Hulda blir ladet temmelig hardt fra motorens dynamo. I år fylte jeg vann for første gang på to år (eller noe deromkring). Ved fylling var væskestanden fremdeles et stykke over cellene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forrige vinter stod batteriene i båten uten at jeg gjorde noe. Brukte litt strøm på å tilte motoren opp og ned, men båten startet greit på våren den.

Blir batteriet ødelagt om jeg ikke lader i løpet av vinteren?

Greidde å ødelegge 2 batterier i løpet av 2 sesonger. Kom aldri til det punktet å fulllade de før vinteren. Fungerte sånn halvj.... andre sesongen og 3 sesongen gjorde de ikke annet enn å motta strøm, men ga aldri noe ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Er det noen synspunkter på å la batteriene vinterlagres ombord i båt, men tilkoblet 3 stegs lader hele vinteren? Er det bedre å ta de ut, eller har det lite å si så lenge de er fulladet?

Vil anbefale å la disse overvintre i båten på vedlikeholdslading. Blir densiteten lav får du oksidering på platene i batteriet, og levetiden bli kortere. Batterier bør lades kontinuerlig. Densiteten til svovelsyra på et toppladet batteri skal være 1,24 g/cm3 - 1,28g/cm3.

 

Når det gjelder temperatur så er ladespenningen tempraturavhengig. Anbefalte verdier gjelder som regel for temperaturer mellom 5 og 35 grader. Under 5 grader så bør ladespenning økes, og reduseres ved over 35 grader. Anbefalte temperaturkoeffisienter er 5mV/ grader C ved ukentlig eller daglig lading, og 3,3mV/ grader C ved konstant lading.

 

Det enkleste og beste ville vært å spandere på deg en skikkelig vedlikeholdslader så er batteriene gode som "nye" når vinteren er over, og du slipper å bekymre deg.

Link to post
Share on other sites

"Mr. Ladac" Paul Rosenquist's oppskrift på beste vinterlagring er fulladede batterier plassert i frysboksen. Dette er til batteriets beste men når en ser litt mer praktisk på det og tar hensyn til både potensielle kiropraktorbesøk o.l. så har nok batteriene det best i båten, fulladede og frakoblet eller med fullautomatisk lader tilkoblet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...