Stian_Matros Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Stian_matros:Sammen med et BEP rele, kan du vel kjøre begge kanaler til forbruksbatteriet ditt(så sant det er greit for laderen), så fikser BEP det andre. Det blir vel akkurat det samme som om BEP releet kobler batteriene sammen, sikkert ikke helt heldig. Er vel 2 kanaler for å kunne lade 2 banker forskjellig, litt dumt da å ikke benytte seg av denne funksjonen. Er det en utgave av BEP releet som tar hensyn til dette? HVordan blir det med det som har dobbel sensing? Den vil vel fortsatt koble batteriene sammen siden den registrerer lading på begge bankene eller? Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
Lotus Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 BEP spenningsstyrt skillerele er en helt kurant sak som gjør ting enklere i mange situasjoner. Poenget mitt er at det ikke er noe must å ha. Langt enklere løsninger er ofte å foretrekke. Det hele er en vurdering av hva man har tilgjengelig av batterikapasitet, hva man har av forbrukere og hvor hardt man tyner sitt anlegg. For noen er en hovedbank til absolutt alt en helt ubrukelig løsning, for andre er det helt glimrende. Jo mer veldimensjonert anlegg man har og jo mer oversikt man har, jo bedre er det etter mitt syn med en hovedbank til alt. For de som har en stor forbruksbank de sjeldent tapper særlig mer ned enn 50%, er dette en glimrende løsning. Jo mer man beveger seg i retning liten forbruksbank og mye nedtapping, jo verre blir det. Da blir det et must å ha et startbatteri som håndterer start, ankervinsj og baugpropell uten problemer. Et BEP spenningsstyrt rele sørger for at så skjer og er derfor vel anvendte penger for dem som absolutt ikke vil foreta noen manuell brytervridning, mener nå i alle fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei. Har nå motatt bep voltsensitive rele 125a. Hvor stor må kabel være fra rele til batteriene? Startbat 60 amp forbruk 110 amp. festus. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Så mange mm2 du får plass til, men kommer an på avstand fra batteriene, og ladestrømmen. Hvis avstanden (kablene til fra BEP) ikke er lang (inntil 1 m) bør 16 mm2 gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Ok. Takk. Det blir ca 70/80 cm, noen i havna sa 25m2, syns det hørtes mye ut,men det er vel bedre med litt for tjukk kabel enn for tynn.. festus Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 (redigert) Hvis du lader med 50 A gjennom releet, blir det et spenningsfall på 0,05 volt med 16 mm2 (med 0,75 m kabel). Det er helt ok, men bruk 25 mm2, så er du "sikker" (hvis du får plass i releet). Redigert 19.August.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ja det var det med plass da, bolt i releet er 6mm og 25m2 kabelsko det blir trangt. Men takk for raskt svar. festus Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Om du har forbruksbanken som batt.1, er det kun det lille som skal til for å toppe opp startbatteriet som går gjennom releet. Jeg har samme opplegg, og har en 10mm2 til startbatteriet. Men det hadde nok gått fint med mindre også, startbatteriet er jo alltid nesten 100% fullt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Å i sava Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Hadde bare 35mm2 tilgjengelig og det gikk fint. Måtte kutte litt ut i "veggen" på BEP SVR - helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Vi har BEP laderelé i vår båt, og har ikke bare positive erfaringer. Vi har AGM start (Optima RedTop) og 2x160A GEL batteri forbruk. GEL batterier har lang utjevning av spenning (opptil flere dager, tydeligvis) før spenningen synker til 12,7-12,8V. Dette medfører at når releét først har koblet inn, så kobler det ikke ut igjen, selv om det er sense på AGM start batteriet, da det får (tilsynelatende) spenning fra GEL banken som følgelig holder spenningen oppe. Releét er lunkent, og forbruker tydeligvis strøm i denne perioden. Hvor mye aner jeg ikke. Jeg har koblet direkte mellom start og forbruksbank, men kommer til å flytte over til "house" bryterens utside for å skille batteriene fysisk når båten er i havn. Ute på tur, så er jo alle bryterene på, og vil da følgelig være overlatt til elektronikk styringen i releét, som i dette tilfellet ikke ser ut til å fungere helt etter planen. Men, tipset er vel at du kobler etter "house" bryteren (om du har BEP panel, ellers har det kanskje et annet navn -forbruk..), så du kan skille dem manuellt når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Erfaring. Har et 100 A BEP VSR som jeg har brukt 3 år. Tror det nå har feilet. Har fått lav ladespenning, ca 14,2 volt - mot 14,4 før. Fikk ny regulator og da var spenningen på en kort test 14,4 volt - ok m.a.o. Men på en prøvetur falt ladespenningen til 14,2 volt igjen. Ladestrømmen mot forbruk var 0 (null). Trodde problemet med ladespenningen var dynamoen, jf. annen tråd. Men altså etter ny regulator, det samme som før (men var da nede i 13,9 volt). Koblet ut BEP og da ble ladespenningen 14,4 volt. Jeg setter likhetstegn mellom dette og feil på BEP. Jeg overveier nå å bruke vanlige D+ styrte releer mellom forbruk og start, eller: Det finnes FET batteri isolator med tilnærmet 0 (null) i spenningstap. Er det noen her på BP med erfaring med slik isolator? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Har nettopp koplet opp et slikt FET-ladeskille: Tråd der jeg spør og graver om virkemåte til en tilkopling jeg ikke trengte bruke... Studer-ladeskillet ble kjøpt hos Electropartner i Stavanger. Vet ikke om andre forhandlere i Norge. Har registrert at Victron og Quick har tilsvarende produkter. Slik jeg ser det må dette være en bedre løsning enm BEP-rele, og dersom du har behov for mer enn ett BEP-rele ser den ut til å bli rimeligere også. Forsinkelsen i BEP-relene jeg studerte spec på ville uansett vært for stor til at mitt problem - som var spenningsdropp v/bruk av baugtrøster - ville bli løst. Alt funker fint så langt, men jeg har vel bare rundt 15-20 gangtimer siden jeg innstallerte. Sitér dette innlegget Link to post
boort Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Se på emne som heter. HVORDAN VIRKER EN LADESEPARATOR.Har aldri hatt så bra lading. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 ... Trodde problemet med ladespenningen var dynamoen, jf. annen tråd. Men altså etter ny regulator, det samme som før (men var da nede i 13,9 volt). Koblet ut BEP og da ble ladespenningen 14,4 volt. Jeg setter likhetstegn mellom dette og feil på BEP. Jeg overveier nå å bruke vanlige D+ styrte releer mellom forbruk og start, eller: ... En oppdatering: Koblet ut BEP og satte inn D+ styrt vanlig rele. Ladespenning 14,0 - 14,2 volt på prøvetur. Dvs. BEP friskmeldes. Da er jeg like langt med å finne årsaken til at ladespenningen ikke er stabil på på 14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 7.September.2012 Link til dette innlegget Svart 7.September.2012 Hei! Henter opp denne gamle tråden. Vuderer å kjøpe en bedre lader og denne bep. Hvilken er best med tanke på lading fra landstrøm og fra motor? Tenker å kjøpe Nordic Power Lader 3-Steg 30A 12V og Bep Voltsenitivt Rele 125A Dual Sense Ser det er forskjellige bep voltsensitive releer hos maritim. Hvilken skal man ha? Og,- Hvordan kobles disse? Har en 1,2 All nå, er det noe hokus pokus,- eller er det bare å ta fra denne bryteren og koble til? Har ingen hovedbryter. Men, har en gammel hund av en lader som jeg ønsker å bytte ut,- som også skal være koblet sammen med dette. Bank er start 115 + forbruk 115x2 Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 Hei Jazzmatazz Hvis det holder med en 25A lader så har jeg en mobitronic ( type 925-012TB) som jeg ikke trenger mere ( byttet ut til 50A lader). Har selv koblet opp BEP releet og det var bare å følge koblingskjemaet ( har nå diode løsning). Hjelper teksten her på valget? http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterivelger/bep-voltsenitivt-rele-125a-dual-sense Ellers er det noen bra alternativer her ( her får du god hjelp til riktig valg): http://www.farco.no/Skilledioder-releer/pmenu-4920 Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
hegra Svart 8.September.2012 Link til dette innlegget Svart 8.September.2012 jazzmatazz : Tenker å kjøpeNordic Power Lader 3-Steg 30A 12V og Bep Voltsenitivt Rele 125A Dual Sense Ser det er forskjellige bep voltsensitive releer hos maritim. Hvilken skal man ha? Når det gjelder laderen har vel den to uavhengige utganger, en til start, og en til forbruk. Da blir et rele med dual sense overflødig. Det går like greit med et vanlig VSR rele da det kun skal skille batteriene fra hverandre når motor er stoppet.jazzmatazz : Har en 1,2 All nå, er det noe hokus pokus I grunnen ikke, men etter min mening får du ikke full glede av ett VSR rele på et slikt anlegg, Årsaken er at du selv med releet montert til stadighet må betjene bryteren slik at den rette batteribanken brukes. Men du slipper og sette bryteren på All etter start da releet sørger for at forbruk også blir ladet, selv om bryter står på 1(start). Likevel, du må slå over på 2(forbruk) hvis du skal stoppe for ei natt i uthavn, og tilbake på 1 ved start neste dag.Har du store forbrukere som ankervinsj,truster må du planlegge nøye hvordan du vil ha det. Fordelen med vsr skillerele er størst når start og forbruk er adskilt. Da går startbatteri bare til startmotor, gløding, motorinstrumenter, dynamo, i det hele tatt bare det som har med start og drift av motor. Forbruksbatteri går bare til lys, kjøleskap, radio, tv, i det hele tatt ting som brukes mens man ligger i havn uten motor i gang. Det eneste som kobler batteribankene sammen er VSR releet, men det skjer bare når motoren er i gang, og dermed lader alle batterier, ellers er bankene adskilt. Start og forbruksbatteri er da utstyrt med hver sin hoved bryter. Selv om begge står på er det bare forbruksbatteri som tappes så lenge motor er stoppet og tenningsnøkkel avslått. Altså ingen fare om man glemmer hovedbryter til start. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 hegra : Når det gjelder laderen har vel den to uavhengige utganger, en til start, og en til forbruk. Da blir et rele med dual sense overflødigNåja, overflødig i sammenheng med laderen, men dual sense er slett ikke dumt med tanke på lading fra dynamo. Hvis du glemmer å sette batterivalgbryteren i rett posisjon er det jo en fordel med dual sense da lading av alle batteri skjer uansett hvor denne bryteren står bortsett fra 0 eller OFF.Altså, slett ikke dumt med dual sense likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Da jeg skal bygge om min egen batteribank med separate batteribrytere og BEP rele ble jeg i helgen klar over at det jo nå har kommet en ny utgave på markedet. Var på Maritim i Tønsberg men de hadde den gamle typen. Etter hva produsenten selv sier er det mange fordeler med den nye. Den skal blant annet ikke trekke noe strøm og det burde jo gjøre at man ikke trenger å slå av hovedstrømsbryterne så ofte. Sammenlign selv. Kablingen virker også mer fornuftig. Seatronic og Flak har tatt inn den nye typen i sortimentet. Min bestilling går til Seatronic. Jeg står over den gamle typen. Også er Seatronic mye billigere. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Aq 28 Ht Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Din-Båt AS på Barkåker hadde flere releer av de nye typen på lager sist jeg sjekket, men det blir en stund siden da. Sitér dette innlegget Link to post
Hillestaden Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Se her! Hadde akkurat fått båten opp fra havet og på hengeren, og skulle oppi båten en snartur før vi kjørte hjem. kjente det lukta svidd, og så det kom røyk fra skillereleet. skrudde av hovedstrømbryterne. Under et minutt senere tok det fyr i releet. Fikk det slukka. Hadde det skjedd ett minutt senere hadde vi vært i kjøringa med brennende båt på slep.. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51256/dsc_0145.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51256/dsc_0146.jpg Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Hva er alle ledningene som er/var koblet inn på sense ? På Biltema sitt er den en ledning som kommer ut fra releet der, og kunn terminalen mot batteriene som er skrutilkoblinger. Kan det ha vært varmgang i jordingspunktet ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hillestaden Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Den orange ledningen er for tilkobling av ledpære i instrumentpanel, samme funksjon som led på selve releet. Den røde kobles til tenning hvis man vil at releet skal slås av når båten ikke er i bruk. Tydelig at den sorte (jord) har kortsluttet inni releet. Kunne endt katastrofalt hvis jeg ikke var i båten når det skjedde.. Verken den orange eller den røde ledningen var i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Ser ut til å være varmeutvikling i området der SENSE-ledningen er festet ? Kan jo være hva som helst, egentlig. Oppdaget at sense-ledningen trakk ca 150 mA, så jeg har en egen bryter for å isolere VSR-et fra jord. Hva er alle ledningene som er/var koblet inn på sense ? På Biltema sitt er den en ledning som kommer ut fra releet der, og kunn terminalen mot batteriene som er skrutilkoblinger. ....... En leser som er mindre kjent med disse releene kan bli forledet til å tro at noen av de små kablene skal kobles til batteriets pluss-pol for å sense spenningen. Da blir det feilkobling de-lux !! Dette BEP's DVSR har ingen separat senseledning !! Releet senser spenning fra den av hovedterminalene som er merket med en liten rød dott. På bildet fra Hillestaden er det hovedterminalen øverste til høyre. Den røde dotten er nesten avslitt, men kan sees såvidt. Releet senser altså spenningen på pluss-polen på batteri(ene) som er koblet til denne terminalen. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 13.August.2015 Link til dette innlegget Svart 13.August.2015 Den svarte har da ingenting med Sense å gjøre! Det er rett og slett batteriminus til releet, som er nødvendig for å få releet til å virke. Den senser ikke noe som helst på minus, dette foregår på plussiden. Jeg ville ha vært svært skeptisk til å kople til noe annet til den tynne svarte, så tynn som denne er skal det ingenting til før den blir overbelastet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.