Jump to content

BEP voltsensitivt skillerele


`MINA'

Recommended Posts

Kanskje litt uklart dette? BEP-reléet styrer til hvilke batterier ladingen fra dynamoen går, og IKKE hvilke batterier starteren skal bruke. Til starteren har du en feit kabel direkte fra startbatteriet, eventuelt via en manuell hovedbryter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du er nok på jordet her ja :wink: .

 

Startmotoren din er koplet til startbatteriet og brukes til å starte motoren. Forbruksbanken er helt adskilt og brukes kun til forbruk. BEP'en styrer kun ladingen, dvs når motoren går. Den styrer ikke hvor startmotoren henter strøm fra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei. BEP'en separerer bankene, slik at startbatteriet ikke blir tappet av forbruk. Løsningen Ulv 1 skisserer er en kriseløsning om du av en eller annen grunn likevel har flatt startbatteri (overledning, dårlig batteri etc.). Men samtidig er dette en ekstra mulighet til å gjøre feil. Jeg har valgt å ikke ha en slik bryter, kun en hovedbryter på hver krets og BEP'en til å styre ladingen mellom bankene. Da er du 100% sikker på at startbatteriet ikke blir brukt til annet enn start...

Dette ligner litt på mitt forslag i en annen tråd med lignende tema. Jeg har montert et slikt rele fra Victron som føler spenning på begge sider. Jeg tok likesågodt det største (400A). Den har også en brytertilkobling for å tvangskoble sammen batteribankene. Er man avansert, kan man også endre inn- og utkoblingsprofil. Funker som f... hos meg. Har 800Ah forbruksbank. Tråden inneholder også en liten meningsutveksling om hvilken side det er best å koble dynamoen......

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte et slikt rele i går.

 

Som det meste annet jeg har montert i båten min fulgte det med fra forrige eier, ubrukt.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å justere når disse releene slår ut/inn?

 

Tenker på at for å kunne utnytte båtens totale batteribank kunne det være aktuelt å ha bankene koblet til spenningen synker til f.eks. 12 volt.

Så skilles bankene for å sikre strøm til start...

 

Hvor høy spenning en må ha for å være sikker på å få start er jo naturligvis et spørsmål :confused:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å justere når disse releene slår ut/inn?

 

Tenker på at for å kunne utnytte båtens totale batteribank kunne det være aktuelt å ha bankene koblet til spenningen synker til f.eks. 12 volt.

Så skilles bankene for å sikre strøm til start...

 

Ja, du kan velge mellom 4 profiler som er beskrevet i denne installasjonsveiledningen, dessverre kun på engelsk og noen andre språk. Det er ikke mer komplisert enn at til og med jeg :crazy: forsto den engelske. "Default" innstillingen er grei nok for meg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har BEP ombord som er koblet med lading primært til forbruk og så slåes startbatteriet inn når spenningen kommer opp. Dette har fungert helt utmerket men oppdaget en litt skummel sak jeg lurer på om jeg bør gjøre noe for å unngå.

 

Lå med landstrøm koblet til og kun hovedbryter for forbruk liggende inne. Skulle fyre opp motoren rett etter at landstrøm var tatt av (begge batterier lå fortsatt inne på BEP - rødt lys på) men glemte å skru på hovedbryter for motor. Nå prøvde motoren å fyre gjennom BEPen noe som da selvsagt ikke gikk utover et klikk. Ser ikke ut som dette har gjort noen skade noe sted men kan vel ikke være helt heldig?

Link to post
Share on other sites

Har kanskje misforstått noe her, men...

 

du må vel ha koblet starteren over bryteren til STARTbatteriet. Kan ikke se hvordan startmotoren skal trekke strøm gjennom BEP. I tilfelle ha du en koblingsfeil og har alltid startet med forbruksbatteriene - eller jeg er helt ut på viddene....

Link to post
Share on other sites

Tipper du har koplet BEP'en til på startersiden av hovedbryter til start og ikke til batterisiden. Ikke helt ideelt, da det du nevner kan skje samt at hovedbryter må være slått på for å få lading på startbatteriet....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen andre gode grunner til at jeg bør koble dette om? Synes det er veldig ok å ikke ha bep koblet til batteriet hele tiden med tanke på at det trekker bittelitt strøm. Derfor jeg har satt det på andre siden av hovedbryter både for start og forbruk. Dette opplegget har fungert helt utmerket nå i over et år så kan jeg bare la det stå slik forutsatt at jeg lager meg rutine på å slå på begge hovedbrytere?

Link to post
Share on other sites

Når båten ikke er i bruk så er releet åpen - i alle fall etter en kort stund. Strømforbruket skulle da være så forsvinnende lite, at den ligger langt under selvutladningen av batteriene. Finnes overhode ikke noe grunn å koble den slik det er gjort hos deg.

Link to post
Share on other sites

Mener vi regnet ut en gang at det ville gå ca 1,5Ah i måneden ved å ha BEP'en tilkoplet konstant. Det er så lite at jeg for min del velger å ha den koplet direkte til batteriene. Fordelen er at den da også håndterer fordeling av lading ved landstrøm, selv når hovedbrytere er avslått.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, jeg jeg innser at den nok helst burde vært koblet annerledes. Jeg byttet jo ut en Volvo skillediode som stod i motorrommet og da var det fristende å bruke kabelnettet som alt lå der. Trakk dog opp en ekstra kabel ved bytte av motor siden den nye lader kraftigere enn de gamle. Tror jeg lar det være som det er og legger rutine på å skru på begge hovedbrytere når jeg kommer ombord.

Link to post
Share on other sites

Om du flytter ledningen på startsiden over til batteriet og lar den være som den er på forbruk, vil du fortsatt ikke bruke strøm siden denne blir trukket fra primærbatteriet. Altså ingen ulemper, men du slipper å ødelegge releet om du glemmer hovedbryteren en gang til...

 

Redigert:Med mindre du har Dual sense da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når du starter så vil spenningen på start batteriet synke kraftig ned, et godt stykke under 12,7V i alle fall. Så releét vil da koble ut.

 

Jeg har en annen erfaring med BEP releét som kanskje også andre har. Jeg kjenner ofte at det er litt varme i det, selv når båten ikke har vært i bruk på en dag eller to.

 

Jeg har nettopp sjekket koblingen, og det er som det skal være.

 

Varme vil jo indikere et effektforbruk, som igjen stjeler X-antall Amp når båten ikke er i bruk. Lunken jeg opplever forholder seg slett ikke til de 1,5A/mnd som ble nevnt over.

 

Noen som har synspunkter på dette ?

 

/F

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er tydeligvis mange meninger om hvordan koble BEP-releet og litt forskjellig oppfatning om hvor mye strøm det trekker.

 

Samtidig sier produsenten BEP Marine at det må være et visst maksimum størrelsesforhold mellom forbruksbank og dynamokapasitet for at releet ikke skal koble hurtig inn og ut når forbruksbanken er litt nedtappet.

 

Så er det spørsmål om hvor mange ampere som som går gjennom releet ved forskjellige scenarioer og om det kan bli for mye strøm av og til.

 

 

Nå finnes jo alternativet med manuelle skillebrytere, men mange vil jo ikke manuelt slå av og på brytere når de starter og stopper. Hvorfor da ikke bruke forbruksbanken som en stor hovedbank og la startbatteriet kun være et reservebatteri som kobles inn dersom hovedbanken er så flat at den ikke klarer å starte motoren?

 

Hva er ulempene med en slik løsning?

Vel, for det første passer den dårlig for folk som har for vane å tappe ned forbruksbanken mye. Andre ulemper kan jeg ikke se.

 

Og fordelene?

For det første kan man glemme alt av brytere. Normalt skrur man jo bare på brytere når man vil koble inn reservebatteriet.

 

For det andre får man en hovedbank som klarer å levere veldig mye strøm, selv når den er betydelig nedtappet, men bare hvis den er 3-4 ganger større enn startbatteriet. Da gir selv en mye utladet hovedbank gjerne mer strøm enn et fulladet starbatteri. Ypperlig når man f.eks. skal kjøre baugpropell mye og samtidig bruke ankervinsjen.

 

For det tredje står jo bare reservebatteriet der fulladet. Det vil dermed ha en svært lang levetid. Er det da sløsing å bare la det stå der og kanskje aldri bli brukt i hele batteriets levetid?

 

For det fjerde? Løsningen er jo billig, enkel å koble opp og enkel å feilsøke. Det bør telle med.

Se på bildet under. Oversiktlig uten mange muligheter for feil her, er det vel?

Likevel velger flere og flere disse BEP spenningsstyrte releene.

 

hovedbank_til_alt.gif

 

La bryteren stå i stilling 1 fra du går ombord til ferien er slutt.

Går du tom for strøm midt i ferien? Skru bryteren på 2, start motoren, vri bryteren til 1+2 og lad opp både hovedbank og reserven samtidig.

 

 

 

Jeg inrømmer gladelig at BEP-releet er ypperlig for folk med liten forbruksbank og for sløvinger som ukritisk tømmer forbruksbanken. Hva med alle oss andre? Hva gir et spenningsstyrt BEP rele som ikke en stor hovedbank til alt kan gi? (utenom mer kobling og en ekstra feilkilde da... :wink: )

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et lite spørsmål. Jeg har 2 stk 110AH ett til start og ett til Forbruk. Mercruiser D-Tronic samt Mobitronic lader med 2 utganger. Hvordan vil dette

fungere sammen med et BEP rele? Når laderen er på vil vel ikke den like at BEP rele'et linker batteriene sammen. Eller finnes det en lur løsning

på dette?

 

Stian

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke like greit bruke det siste batteriet til noe også da? Drasser jo rundt på det likevel, så da kan det vel likegjerne være dedikert til start av motor?

Skjønner ikke helt at BEP skal sette noen begrensning for forbruksbank i forhold til dynamo heller jeg da, så lenge man kobler ladingen direkte til forbruk, og lading til start gjennom BEP.

Mener det ble sagt for en stund siden, at en nedtappet stor forbruksbank ikke leverte høy nok spenning til trustere også, selv om det var strømkapasitet igjenn.

 

Stian_matros:Sammen med et BEP rele, kan du vel kjøre begge kanaler til forbruksbatteriet ditt(så sant det er greit for laderen), så fikser BEP det andre.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener det ble sagt for en stund siden, at en nedtappet stor forbruksbank ikke leverte høy nok spenning til trustere også, selv om det var strømkapasitet igjenn.

Det stemmer bare dersom forbruksbanken er liten og mye nedtappet. I de fleste tilfeller leverer forbruksbanken mer strøm med høyere spenning enn et lite, fulladet startbatteri.

 

Man kan selvfølgelig dedikere startbatteriet til start av motor, men når man har en forbruksbank som er mye større og som i de fleste tilfeller klarer å gjøre jobben bedre, så ser jeg ikke helt vitsen med det.

Link to post
Share on other sites

Lotus, jeg liker skissen din. Muligens mest fordi den ligner på det jeg har, men ellers også (tror jeg).... :wink:

 

Min praktisering har imidlertid vært anderledes - jeg sjalter alltid til startbank ved oppstart, og de første minuttene deretter, så svitsjer jeg etter noen minutter til forbruksbanken i fart (ja ikke bra å gjøre det "i fart" kanskje, men har gåt fint til nå), for lading (og bruk) av denne. Antakelig helt unødvendig - jeg burde ha holdt meg på forbruk hele tiden så kunne jeg spart meg for å gå ned på kne og under tiljer "hele tiden"...

 

Likevel et par spørsmål:

  1. Jeg har ikke spesielt stor forbruksbank (150A, start er 105A). Ikke det at jeg pleier å kjøre den tom, men hvorfor er det så viktig at det unngås med din løsning? Er det først og fremst for å slippe å koble inn startbatteriet dersom det skulle være nødvendig (en sjelden gang)? (har ikke baugpropell, dog ankervinsj)
  2. Startbatteriet er kjøpt som nettopp det, og forbruksbatteriene som fritidsbatterier. Muligens dette er en salgsfloskel fra batteriprodusentene som ikke betyr noe i praksis? Men hvis det faktsik er forskjell i egenskapene - er det da så lurt å starte motoren på fritidsbatterier stor sett hele sesongen?
  3. Du skriver noe om å sette bryteren 1+2 (evt. "both") den ene / få gangen(e) startbanken trenger lading. Er det så lurt å koble startbanken sammen med forbruksbanken? På det tidspunktet kan de jo være i høyst ulik "tilstand". Er det ikke bedre å kjøre kun med startbanken inne når/hvis denne trenger lading en time eller to i blant?

Link to post
Share on other sites

Hei Ronald.

Jo mer man tapper ned en batteribank, jo mer slites den. Den slites faktisk forholdsmessig veldig mye mer jo mer ned den tappes. Derfor er det viktig å ikke tappe ned. I tillegg får man lavere spenning og det er det ikke alle forbrukere som liker like bra.

 

Startbatterier er forholdsmessig bedre enn forbruksbatterier til å levere strøm. Ikke veldig mye bedre dog. For åpne bly/syre batterier klarer et forbruksbatteri av samme størrelse å levere omlag 70% av det et startbatteri kan levere. AGM-batterier kan brukes greit til begge deler og Gel bør i hovedsak brukes som forbruksbatteri.

 

Forskjellige banker har ingen problemer med å bli sammenkoblet når de lades. Dette selv om den ene banken er mye utladet og veldig forskjellig fra den andre. Når de utlades er derimot bildet litt annerledes, men slett ikke så ille som mange mener.

 

Med 150Ah forbruksbank og 105 Ah startbank, bør du fortsette å bruke startbatteriet til start og forbruksbatteret kun til forbruk.

Link to post
Share on other sites

...Jo mer man tapper ned en batteribank, jo mer slites den...
Jo, det er jeg klar over. Det er jo bl.a. derfor jeg bytter "hele tiden". Men jeg skjønner din argumentasjon - en relativt liten forbruksbank som har vært brukt gjennom natten/siste døgn, vil lettere få "juling" om den så skal brukes også til start etter dette.

 

...Med 150Ah forbruksbank og 105 Ah startbank, bør du fortsette å bruke startbatteriet til start og forbruksbatteret kun til forbruk.
Jo, men da får jeg ingen forbedring når det gjelder bedagelighet. Selv om du er litt skeptisk til produktet...betyr det at et BEP skillerelé kan passe (og være en god løsning), om ikke annet for meg - og andre med mindre forbruksbanker?

 

Ser forresten at BEP også har motoriserte hovedstrømsbrytere som kan styres f.eks. fra instrumentpanelet. Det også er jo litt fristene. Da kan jeg gjøre akkurat som i dag, men jeg slipper styret med å komme fram til batteriene. Noen som har erfaring med en slik bryter?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...