Jump to content

BEP voltsensitivt skillerele


`MINA'

Recommended Posts

Presisering;

batteriene er tilkoblet når båten brukes. Relet skal altså benyttes for å koble sammen start + forbruk, sånn at dynamoen kan ladee BEGGE.

Det gamle motoroppsettet mitt inneholdt 2 dynamoer, som ladet hver sin bank...

Jeg liker spenningsløse systemer. Mulig jeg overdriver litt her ja... :smiley:

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg misforstod, trodde du skulle bruke reléet som automatisk hovedbryter.

Så lenge dynamoen er tilkoblet forbruk holder det ut fra min erfaring med ett vanlig 30A "Biltema" relé som kobler til startbatt.

Ellers så har bilelektriske verksteder kraftge 12V reléer.

Vanlig relé er en bedre løsning enn BEP da det ikke bruker strøm i passiv tilstand, er uten elektronikk samt ikke kan oscillere.

Ulempen er at man må trekke en kabel til D+.

Ok at man liker spenningsløse systemer, men en bryter på minus har overhodet ingen hensikt. Det kan ikke gå noe strøm så lenge pluss er frakoblet. Det blir som når fuglene sitter på stømledningene.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å kople opp en BEP til dette opplegget, følg bare standard koplingsskjema! Men et vanlig rele kan nok gjøre mer eller mindre samme nytten, Ingar har jo blant annet brukt dette i mange år. Etter hva jeg har forstått er det da en fordel å kople ladingen direkte til forbruksbanken, og la ladelampen kople inn startbatteriet via rele etter start. Det skal veldig mye til før det går mer enn 30A inn på startbatteriet skulle man tro..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg veit det ikke kan gå noe strøm, men som de fleste andre har jeg endel utstyr som er koblet direkte på batteriet utenom hovedbryteren.

Lenseutstyr, alarmer, kjøleskap ( for å få dritten til å starte ) osv.

Disse er det selvsagt spenning på etter at hovedstrømmen er fjernet. Derfor ønsker jeg å koble fra -polen.

 

Når det er sagt; ønsker jeg egentlig å koble ladingen direkte til startbatteriet. Grunnen er at på min nye motor, kommer det en felles ledning fra motoren, som går til dynamo OG start, som skal til batteriet. Å bruke kniv på den flotte kabelpakka for å splitte den opp, og koble nye kabler direkte fra batteri til dynamo, og fra et annet batteri til starter, er ikke ønskelig. Om det finnes kraftige nok relèler til å håndtere ladestrømmen gjennom seg da. Vil vel tro at et relè som takler 50A holder på en 60A dynamo ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte biltemarelé da jeg brukte denne løsningen for ladefordeling. Var innom Hella sin avdeling i Bergen, de hadde større relé, men de var en god del dyrere og biltema sitt holdt til mitt bruk.

 

Denne løsningen med relé ble imidlertid sterkt advart mot av en forhandler for Ladac-produkter. Han snakket noe om at hvis reléet gikk i stykker kunne det komme strøm på ville veier og ødelegge mye - eller noe slikt. Jeg forstod det ikke helt, kanskje han mente at man da risikerte at batteristrømmen ble koblet inn på styrekretsen til reléet?

 

Noe som tenker de vet hva han mente, og i så fall risikoen for noe slikt?

 

Gubben forhandlet da Ladac sin variant av spenningsstyrt relé, som var en god del dyrere enn BEP, og ladestrømstyrt relé som også var dyrere - men forsåvidt også med langt større kapasitet enn biltema sine

Link to post
Share on other sites

Mulig at han så for seg at dynamoen var koblet til start og ladac'en til forbruk. Hvis releet ikke skulle lukke vil startbatteriet bli overladet. Over tid kan spenningen komme så høyt at elektronikk kan bli skadet.

unngåes ved å koble Ladac og dynamo til samme bank, fortrinnsvis forbruk.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke Ladac sitt laderelé, produktet jeg vanligvis forbinder med dem, men Ladac lager relé for skilling av start- og forbruksbatteri:

 

Ladac skillerelé

 

Disse Ladacreléene, automatiske og styrte, er vel deres variant av min biltemaløsning og BEP sin voltsensitive løsning.

 

Jeg oppfattet selgeren sit syn slik at et billig lite relé lett gikk i stykker, med mulige alvorlige følger, at jeg burde velge et kraftig relé av den ene eller den andre type, fortinnsvis Ladac :smiley:

 

Biltemareléløsningen har i alle fall fungert fint for meg i flere år.

Link to post
Share on other sites

Eneste følge, så lenge det er koblet som jeg beskrev over, er at en av bankene ikke blir ladet. Noe som neppe kan betegnes som alvorlig, det kan skje uansett hvilket system man velger.

Har man først klart å koble opp en Ladac bør det ikke være noe problem å bruke ett vanlig, rimelig rele.

Ladac's koster kr 1350. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
før bryteren ble lagt inn.

 

Her er info om dette fra www.maritim.no`s sider :

 

10032-30.jpg

 

GeV

 

Trenger jeg å forandre på kablingen i båten for at denne skal være en fordel? Har en Mariah 2006 mod. som har et batteri som styrer alt(lys i cabin, cd/radio,kartplotter, utvendig lys,aut.lensepumpe og motorvifte). Ønsker et batteri nummer 2 som tar seg av forbruket når motoren er slått av.

 

Er det slik at jeg fysisk må koble startmotoren på batteri nummer 2, slik at det opprinnelige batteriet tar seg av det som allerede er installert?

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan uttale seg om størrelser på relè? Jeg skal bruke det til en motorbåt som har dynamo på 55A, har et startbatteri på 105Ah og forbruksbatteri på 95Ah.

 

Er blitt tilbudt et Bep-rele på 100A. Er dette ok for mitt system? Har alder på disse relèene noen betydning hvis de er ubrukt?

(Ser på Bepmarine at "minste" de selger nå er på 125A)

Link to post
Share on other sites

Jeg har det gamle på 100 amp men får snart 115 amp dynamo. Lurer litt på om det går...

Jeg har lest "ett eller annet sted" at releene tåler 10 % over oppgitt verdi - men jeg klarte ikke i farten å finne referansen. Dessuten er det vel også et spørsmål om hvilken laderegulering du har på dynamoen. Jeg har fått ei tykk bok av Jørg som omtaler PDAR regulatoren, og det virker som om denne regulatoren ikke går rett opp i maks lading umiddelbart ved motorstart. Jeg ville tro at du derfor ganske sjelden har 115 A effektiv lading. Men,.... jeg hadde for min egen del instalert kraftigere¨rele. Jeg foretrekker å være på den "sikre" siden.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har ikke lenger koblingsskjemaet som fulgte med BEPen min. Lurer på hvilken av boltene bakpå som skal ha kabel fra dynamo sammen med kabel ut til primærbank og hvilken som skal ha sekundærbank. En av boltene har en rød prikk. Er kanksje best å spørre om dett spiller noen rolle og om det er den nærmest jordkabelen som skal ha lading + primær eller den andre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...