Jump to content

BEP voltsensitivt skillerele


`MINA'

Recommended Posts

Til spørsmål om erfaringer.. løp og kjøp! - Dette funker meget bra, jeg skiller Start (115A) og forbruk (2x115A) med dette. Etter oppstart lades alle batterier og etter stopp tar det noen minutter før den røde dioden slukker på 12.7 V - deretter tapper jeg kun ned forbruk. Hadde før dette 3 hovedstrømsbrytere - jeg kastet ut den ene bryteren og benyttet denne plassen til å sette relèet. Delig å vite at der sier "klikk" og at startbatteriet er isolert og tipp topp når jeg skrur av motoren. Dynamoen min gir 75A.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei alle sammen.

Jeg har en batterivelger idag og tenkte jeg kunne bruke denne slik. Forbruket går i gjennom en egen bryter direkte fra forbruksbatteri.

Ankervinsjen og thruster har hver sin bryter som går direkte til start batteri

Batterivelger i posisjon:

* 0 = Båt ikke i bruk

* 1 = Båt i bruk

* 2 = Kan starte på forbruk hvis start batteri er defekt eller utladet (NØD).

* 1+2 = Kan starte på både start og forbruk (NØD)

 

BEP rele'et styrer seg selv og tapper ikke ut batteriene når båten ikke er i bruk.

Hva synes dere om denne løsningen?

Noen feil her?

ladekrets.jpg

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Bare tips, sørg for å ha to uavhengige brytere for batteriene om dere skal benytte BEP VSR. Jeg tenkte først på å ha en to-kurs bryter som opererte begge batteriene, men etter å ha lest, så er det veldig viktig at batteriene kan "skilles" ved å stenge strømmen på det ene - f.eks ved bruk av radio.

 

Noen har visst tenkt smart før meg ved å gjøre som jeg tenkte først, og det straffet seg når de kom ut for en ulykke.

 

Jeg skal sette opp dette i min båt nå, og da bruker jeg to stk BEP 720 sammen med BEP VSR. :)

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset DelCasa.

Når jeg setter batterivelgeren i pos.1 så er det kun strøm i gjennom "Batt.1" og "Felles".

BEP VSR skal vell kun bruke/måle på "sense" ingangen. Da går det vell ikke noe strøm i kretsen når batterivelgeren står i pos.0.

Kansje jeg burde sette forbruksbryteren min i mellom forbrukbatteriet og BEP VSR ? hmmm....

:confused:

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Det finnes to populære BEP relèer - en med "dual sense" og en uten "dual sense".

 

Har du "Dual Sense" (står på relèet) da skal du koble primær uttak på BEP direkte på startbatteriets +, og uttaket merket "Second" direkte på forbruksbank +

 

Har du ikke "Dual Sense" skal du koble primær uttak på BEP på motorsiden av bryter til start, og uttaket merket "Second" direkte på forbruksbank +

 

Så enkelt!

Link to post
Share on other sites

Beklager uklarheten fra min side. Jeg benytter ikke samme VSR som vist i innlegg #52 eller #49, men denne:

http://www.bepmarine.com/300Amp-Voltage-Se...9-166-1470.html

 

Og her er tipset mitt relevant, ikke i tegningen i posten over. :smiley:

 

Og, jeg kan, med denne sette opp en Emergency Parallel Switch ved resten av instumentene slik at jeg kan manuelt overstye relèet ved f.eks lite effekt igjen i Startbatteriet.

 

Edit:

For å utdype, da kan man styre releèt fra roret fremfor å åpne skap eller fysisk måtte benytte bryteren på selve boksen.

EPS (Emergency Parallel Switch) fungerer på den måten at kretsen åpnes i 10 minutter (ferdig tidsstyrt) og gir deg tilgang til strømmen i begge bankene/batteriene.

Bryteren som skal benyttes er en såkalt self-reset med LED i vippen slik at man får vite hvilken posisjon releèt har til enhver tid.

 

Koplingsskjemaet for denne type VSR ligger bak linken jeg oppga over. :smiley:

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en fin engelsk PC og haaper Norsken blir lesbar. Stoerrelse paa rele bestemmest ikke av stoerrelse paa dynamo. De er stoerrelsen paa batteribanken de skal lade. Jeg har kastet titals av ladereleer ut av baater paa grunn at dem brenner vis banken er blitt naaget over 100amp. Eksempel 200amp batteri kan ta 1000amp i periode etter at rele har opnet seg. Vis forbruksbanken skal kjoeres langt ned loenner seg aa montere rele som taaler konstant 250amp minium eller investere i diodeskiller. Der er faren aa bli tom for stroem i ferien redusert. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 125A BEP VSR som er koblet med senseledningen 25 kvadrat på forbrukssida av hovedbryter for forbruksbanken på 3x115AH og den andre ledningen fra bepen (25 kvadrat) til motorsida på hovedbryteren til startbatteriet.

Jeg har ladning fra dynamo 60A Valeo direkte på forbruksbanken med 50 kvadrat kabel og egen separat kabel fra startmotor til startbatteri.

Jeg ser ingen grunn til å koble Bepen til batterisida på noen av hovedbryterne. Når jeglader med landstrøm lader jeg normalt bare forbruksbanken, men hvis jeg ønsker også å lade startbatteriet lar jeg begge hovedbryterne stp på i den tiden som jeg lader startbatteriet.

Dette har fungert helt fint hittil.

Link to post
Share on other sites

Slik har jeg også koplet det opp nå. Ser ut til å fungere utmerket det! Ellers er det ikke noe stort problem å ha den tilkoplet på batterisiden heller, releet forbruker vel ca 1 Ah i måneden med denne type kopling. Så hvis man ikke har båten liggende i månedsvis uten bruk og uten landstrømslading så er vel problemet knapt nok til stede!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Servicemannen Postet idag 14:04

Betre er aa koble dynamo direkte inn paa forbruksbanken og foere lading der fra inn paa startbatteri via rele. Der blir mindre paalag paa releet.

Mener du å koble dynamo direkte på forbruksbanken utenom hovedbryter ?

Jeg ser en fare ved å koble dynamo mot forbruksbanken via hovedbryter og egen separat kabel fra startmotoren til startbatteriet. Det er hvis du glemmer å skru på hovedbryteren for forbruksbanken, men bare skrur på for startbatteriet. Da kan du klare å starte motoren, men dynamoen får ikke gitt fra seg noe ladning, og den kan dermed bli ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Du kan koble den direkte paa batteri eller batterivegna paa hovedbryter men felles minus kan du forstatt ha paa motor. Vis du bruker 35mm kabel paa + og - kan du oke ladningen om ca 20% gjennomsnitt. Anbefalt aa montera stor nokk sikring ved batteri til aa beskitte + kabelen.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne er enkel og grei å kople til! Pluss fra dynamo inn, pluss ut til forbruksbank og en tynn svart til jord! Ladingen til startbatteri kan gå direkte slik den er fra før. Sett i gang, dette blir nok bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har bare et spørsmål til dette BEP rele:

 

Når man skal starte, er da slik at spenningen fra dynamoen går over 13,7V med en gang slik at startbatteriet slår inn?

For hvis den ikke gjør det, slår vel ikke startbatteri inn under oppstart?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Det tar nok litt tid før dynamoen får opp spenningen i batteriet til å bli 13,7 volt, altså slår ikke rele'et inn med en gang men kommer etterhvert.

Skal du koble sammen batteriene for å få starthjelp, så lønner det seg å sette på en egen hovedbryter på en kabel mellom + på begge batterier, utenom rele osv.. da kan du vri på denne bryteren for å kunne starte ved hjelp av begge batteriene.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Skal du koble sammen batteriene for å få starthjelp, så lønner det seg å sette på en egen hovedbryter på en kabel mellom + på begge batterier, utenom rele osv.. da kan du vri på denne bryteren for å kunne starte ved hjelp av begge batteriene.

 

 

Så hvis man ikke setter på en slik hovedbryter, så kan man risikere å ikke ha nok strøm til start hvis forbruksbatteriet er nedtappet?

Poenget med BEP er jo å ikke tappe ned startbatteri til forbruk.

 

Blir ikke da begrepet startbatteri litt feil, er jo ikke det man vanligvis vil bruke til oppstart da. (Hvis man ikke kobler det inn med hovedbryter)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Nei. BEP'en separerer bankene, slik at startbatteriet ikke blir tappet av forbruk. Løsningen Ulv 1 skisserer er en kriseløsning om du av en eller annen grunn likevel har flatt startbatteri (overledning, dårlig batteri etc.). Men samtidig er dette en ekstra mulighet til å gjøre feil. Jeg har valgt å ikke ha en slik bryter, kun en hovedbryter på hver krets og BEP'en til å styre ladingen mellom bankene. Da er du 100% sikker på at startbatteriet ikke blir brukt til annet enn start...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er du 100% sikker på at startbatteriet ikke blir brukt til annet enn start...

¨

 

Men er det ikke slik at startbatteriet kun er koblet inn over 13,7V?

Starter man ikke i praksis da med forbruksbatteriet, eller er jeg helt på jordet?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...