Jump to content

Lekkasje i dekksluke Scand Classic - trenger hjelp/råd

Draco17

Recommended Posts

Vi oppdaget en potensielt skremmende ting på svigers' båt i ferien. Når vi går på dekk mellom vindu til cabin og dekksluka til tauene, "svupper" det i dekket. Tydelig at det er en lekkasje, og denne er sannsynligvis i dekksluka. Årsaken skulle være lett nok å fikse, men hvordan bør vi ta for oss tørking og evt. rep av treverk som ligger mellom inne i dekket? Holder det å tørke, og så tette, eller må vi til en skikkelig plastreparatør for å åpne dekket og skifte treverket?

Leste i erfaringsbasen om en til (Akira Maru), som har hatt dette problemet, og skriver:

Svake sider: Lekkasje fra dekksluke i baugen. Hele dekket var gjennomtrukket med vann og lakk inn i kabinen da jeg kjøpte båten. Konstruksjonsfeil fra fabrikken. Det er nødvendig å forsegle eller sette inn dryppkant på luka, slik at vann får passere laminatet i dekket uten å trekke seg inn.

Jeg sendte ham en mail i går, men har ikke fått svar. Vi er en smule nervøse for hva dette kan medføre, så derfor prøver jeg å gå litt bredere ut her.

Redigert av Draco17 (see edit history)

Jeg lurer på om jeg har samme problemet? Glassfiberen er så tykk at det er vanskelig å si, men innbiller meg at fremdekket over lugaren svikter litt mer enn den skal når jeg går oppå der.

Går ut fra at du ikke har Sandwich i dekket på Viksunden? På min 27 foter er det i alle fall bare enkelt laminat med innstøpte ribber for forsterkning. Noe svikt er det, men det er visst helt normalt på disse båtene. Har fundert litt på å forsterke dekket litt fra undersiden, men når det har holdt til nå så holder det vel videre også. Får trå litt forsiktig bare...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar. Her er svaret jeg fikk pr. mail som tidligere nevnt:

Joda, dette er et kjent problem med luka i dekket. Nei, jeg har ikke kontaktet Scand ang. dette, men det jeg gjorde var å finne årsaken til lekkasjen. Går det langt nok finner du vann inne i kabinen helt fremme i kabinen. Det var der det begynte for min del og det tok en stund før jeg oppdaget opprinnelsen. Det utrolige er at fabrikken har skåret ut hull til luka i dekket uten å sikre endeveden mot fukt. Følgene er at det hele fungerer som en "svamp" og når det regner renner vannet gjennom luka og inn i endeveden! Over år blir hele dekke søkkvått og frost om vinteren gjør det ikke hyggeligere, med delaminering som resultat.

Vel, løsningen hos meg har vært å sikre endeveden med sikaflex. Dekket har sakte men sikkert "tørket" ut, og er i dag uten fukt. Men, det er en viss delaminering tilstede og overflaten på dekket er skadet som følge av frost. Ergelig.

Håper du slipper å rive opp dekket, det er jo dramatisk.

Noen gode råd på tørking? Båten ligger på vannet nå, og skal vel opp i Oktobertida. Ligger ikke inne om vinteren, så tips på det med tørking hadde vært finfint.

Joda, du kan nok tørke ut ytterområdene, men inni vil det fremdeles være vann i tillegg til det vannet kryssfineren fra naturens side inneholder.

Selv om du stopper lekkasjen, vil det ikke stoppe skadene. Når du går der fineren har sluppet, vil det flekse og skaden vil over tid sakte bre seg. Vann vil etterhvert konsentrere seg i dette området, og når du tråkker der vil glassfiberen sakte knekkes sammen, krakkelere på utsiden og til slutt ikke ha noen styrke.

Eneste måte å fikse dette på er å slipe ut fra innersiden.

At en båtstøper har bygd en båt på denne måten og tro det skal holde er på en god dag forstemmende.

Jeg er fast i min overbevisning om at jeg skal aldri ha en båt hvor kryssfiner er brukt som konstruksjonselement.

Jeg er fast i min overbevisning om at jeg skal aldri ha en båt hvor kryssfiner er brukt som konstruksjonselement.

Jeg har hele veien vært av oppfatning av at dere "kryssfiner og balsa hatere" er hysteriske, og at jeg ikke skal hive meg på det hylekoret der.

Etter noen flere års " erfaring " må jeg motvillig innrømme; Dere har rett.

Jeg kjøper neppe en båt med f.eks Balsa Sandwich igjen. Faststøpte treplater er om mulig enda værre..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har samme båt, men jeg kan ikke finne hvor denne eksponerte enedeveden er. Er det på luken til kabinen (vindusluken) eller gjelder det luken for fortøyningsutstyret (som min båt mangler) ? :confused:

Lekkasjen er i luken til fortøyingsutstyr. Den du ikke har, og dermed er du trygg for denne skaden ihvertfall.

Ser ut som svigers må en tur til plastreparatøren, ja. Takker for hjelpen folkens.

Redigert av Draco17 (see edit history)
  • 10 måneder senere...
Tar frem igjen denne tråden da en kollega er på vei til å kjøpe en slik båt, hvordan kan han sjekke om problemet er tilstede på båten han kjøper? Han har luke til anker fremme i baugen. Hvordan skal man eventuellt utbedre skaden?

De fleste av spørsmålene dine er besvart i tråden, men er det vått i forpiggen kommer det sannsynligvis fra luka. Det er lamineringen i selve utskjæringen av luka som er problemet. Denne er ikke dekket tilsrekkelig slik at det siger vann inn i kyssfineren som videre drypper inn i forpiggen. Utbedring er også beskrevet; bruk sika for å tette endveden på kryssfineren - om mulig sørg for å tørke ut først.

Er dette en problemstilling for alle årsmodeller av Scand 25 Classic? Jeg er svært nær ved å kjøpe en 1987 modell, men jeg la merke til at helt fremme i baugen/forpiggen der hvor kryssholt kommer igjennom dekket (på selve gjennomføringen/bolten for kryssholtet) så var det en vanndråpe som har piplet frem (tectylaktig konsistens). Det var også en liten dråpe vann som hang på en skrue/bolt som går gjennom dekk (helt klar/ren vanndråpe).

Det virker ikke som om kryssfineren (endeveden) går helt ut til utskjæringen for selve luken, slik at trikset med sikaflex blir vanskelig. Det ser ut om om utskjæringen/hullet i kryssfineren avsluttes ca 5 cm fra selve lukeåpningen (rundt på alle sider).

Hvem/hva type fagfolk bør jeg kontakte for å få sjekket dette her? Eller kan en i det hele tatt få klarhet i om det er lekkasje og vann inne i skroget/sandwich-konstruksjonen?

Hadde virkelig satt pris på tilbakemelding her, slik at jeg slipper å kjøpe "katta i sekken".

Redigert av Hemnes (see edit history)

Erling

Problemet du beskriver høres for meg ut som ganske likt deg jeg selv opplevde å min 86-modell. Der drypte det også fra skruer i forpiggen. Har du studert utskjæringen av luka? Det er en del år siden, så jeg husker ikke eksakt hvor endeveden slutter, men har vanskelig for å tro at det er forskjell fra denne og til 87-modellen. Jeg smørte i allefall inn med sika på langs kanten av utskjæringen av luka og siden var det pottetett.

Sjekk også om dette har stått så pass lenge at du kan registeres svikt i selve dekket rundt luka. Ser dette greit ut ville jeg ikke latt dette stoppe meg fra å kjøpe denne båten som etter mitt syn er en av de mest vellykkede snekkene fra denne tiden.

Lykke til!

Takk for tilbakemelding.

Problemet mitt er at dette er den første båten jeg kjøper, så hva som er normal eller unormal svikt i fordekket sliter jeg litt med å kunne avgjøre....

Er dette noe som enhver proff båtbygger (uavhengig av fabrikk) vil kunne finne ut av? Kanskje jeg kan klare å leie inn en eller annen fra en av produsentene i nærområdet (Kristiansand - Egersund)?

Er det mulig å måle hvor langt eventuell fuktighet har strukket seg innover i dekket, uten å bore "ørten" hull for å se om det pipler ut vann? Kan fuktmålere "lese" fuktighet gjennom glassfiberen?

Redigert av Hemnes (see edit history)

Erling

Takk for tilbakemelding.

Problemet mitt er at dette er den første båten jeg kjøper, så hva som er normal eller unormal svikt i fordekket sliter jeg litt med å kunne avgjøre....

Er dette noe som enhver proff båtbygger (uavhengig av fabrikk) vil kunne finne ut av? Kanskje jeg kan klare å leie inn en eller annen fra en av produsentene i nærområdet (Kristiansand - Egersund)?

Er det mulig å måle hvor langt eventuell fuktighet har strukket seg innover i dekket, uten å bore "ørten" hull for å se om det pipler ut vann? Kan fuktmålere "lese" fuktighet gjennom glassfiberen?

Fordekket skal ikke gi noe vesentlig etter. Kan du stå å gynge på det skal du være litt obs. Hva sier selger om dette da? Det finnes en egen vennetjeneste her på forumet for å hjelpe hverandre med å besiktige båter. Er båten i Kr.sand kan jeg prøve å hjelpe deg. Send meg i så fall en IM. Dette med fuktmåler er jeg usikker på, men generelt ville jeg ikke lagt avgjørende vekt på dette med dekksluka om båten ellers virker godt holdt. Er du usikker, bør du uansett få med deg noen til å besiktige. Det er mange sider ved en båt som er lett å overse om dette er din første båt.

Redigert av Swande (see edit history)

Har sjekket på nytt;

På (denne) 1987 modellen går ikke kryssfineren (endeveden) helt ut til utskjæringen for selve luken. Utskjæringen/hullet i kryssfineren avsluttes ca 7 cm rundt selve lukeåpningen. Det er en fin fals som ser tett og fin ut.

Jeg var ombord på en 1983 modell i helgen og kikket på luken. Nå forstår jeg hvordan vannet kan trekke inn i treet! Jeg klemte litt på kanten rundt luken, og vannet tøt ut fra kryssfineren.

Erling

Løsningen i svigers' båt var følgende:

- Ta av lokket til luka med ramme

- Legge over plastdekke for å ikke få mer vann på dekk

- Ta ut hull i glassfiber under dekk, dette greide vi uten å lage hull i kryssfinèr

- Tørke leeeeeeenge med avfukter, vifteovn og sol(så lenge den varte)

Vi kontrollmålte med fuktmåler. Tok ikke resultatet bokstavelig mht verdier, men brukte målingene som referanse. Så lenge fuktnivået sank, skjønte vi at det tørket.

Regner med at vi lar dette stå åpent i hele sommer, så vi er sikre på at det tørker og forblir tørt. Deretter skal luke med ramme på plass igjen, denne gang med sika ;-)

Skal se om jeg får tid til å ta noen bilder og legge dem ut her.

• 7 år senere...

Løsningen i svigers' båt var følgende:

- Ta av lokket til luka med ramme

- Legge over plastdekke for å ikke få mer vann på dekk

- Ta ut hull i glassfiber under dekk, dette greide vi uten å lage hull i kryssfinèr

- Tørke leeeeeeenge med avfukter, vifteovn og sol(så lenge den varte)

Vi kontrollmålte med fuktmåler. Tok ikke resultatet bokstavelig mht verdier, men brukte målingene som referanse. Så lenge fuktnivået sank, skjønte vi at det tørket.

Regner med at vi lar dette stå åpent i hele sommer, så vi er sikre på at det tørker og forblir tørt. Deretter skal luke med ramme på plass igjen, denne gang med sika ;-)

Skal se om jeg får tid til å ta noen bilder og legge dem ut her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...