Jump to content

Hanse Hanse 37 eller 400, erfaringer?


Jakob

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med Hanse 37 eller 400. Kvalitet på innredning/skrog/dekk. seilegenskaper. Har jo en litt annen seilføring.

Tenker da opp mot andre båter i noelunde samme prisområde.

La det ikke bli en Bavaria diskusjon :lol: Ei heller Regina 35 av Vindø(må jo ha litt plass ombord) :lol:

 

 

 

Og ikke minst sørvis/oppfølging fra forhandler etter kjøp.

Link to post
Share on other sites

Du finner en del kommentarer på myHanse (engelsk) og HanseForum (tysk).

 

370 er i bunn og grunn en litt mindre utgave av 400. For dem som har prøvd eldre Hanse-båter er det nokså store forskjeller på 370 og 371, som ble produsert fram til i fjor. 370 har et bredere akterparti enn 371, noe som gir den litt andre seil- og sjøegenskaper. Masten og forstaget er flyttet litt fram, og masten er litt høyere i forhold til 371.

 

Sammenlignet med Bavaria leveres Hanse med litt mer utstyr som standard, bl.a. har 370 og 400 blykjøl. Brøkdelsrigg betyr at det er litt mer storseil, og det er ikke så ille med kryssfokk som noen tror. Både 370 og 400 kan leveres med epoxy-skrog. Det gir et lettere og stivere skrog. I likhet med Bavaria lønner det seg å være litt selektiv med hva slags ekstrautstyr som monteres på verftet, for enkelte ting er det billigere å ordne selv etter at båten er levert.

 

Innredningen er vel en smakssak, men etter min smak er Hanse enkelt og praktisk innredet. Jeg liker f.eks. løsningen for byssa bedre enn den som er i Bavaria, men det var dette med smak og behag (og hva som er de viktigste båtegenskapene for forskjellige mennesker). :smiley:

 

Både Hanse og importøren har nok vært litt preget av at produksjonsvolum og salg har vært høyt i år, men mitt inntrykk er at det er redelige og hyggelige folk hos importøren.

 

Denne sesongens seilturer har vært med båter fra Najad og Hanse, og Hanse er veldig fin til turer med lite mannskap. Lett å håndtere, og veldig høy komfort når du ligger for anker eller i havn. (Jeg begynner å merke alderen og planlegger soloturer til maks 24 timer seiling før jeg trenger :sleep: ) For lengre turer på åpent hav og med fullt mannskap holder jeg nok en knapp på en traust svenske.

 

(Er du interessert i en pent brukt, godt vedlikeholdt og velutstyrt Hanse så er importørens private båt nettopp lagt ut for salg.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Hvordan opplever du båten på slør og lens i de forskjellige vindstyrker. på kryss må jo denne båten være super.

Ser jo for meg at denne båten krever en genakker når vinden er svak, evnt en genoa.

Men hvordan er båten når vi nærmer oss 7ms og oppover , standar seilføring.

Link to post
Share on other sites

Med litt bredere akterparti enn sin forgjenger har 370 i teorien byttet bort litt hastighet på kryss med bedre lens, men i praksis er det såpass mange faktorer som spiller inn at det er vanskelig å mene noe (og desto mer gøy å kappseile). 370 har høyere rigg og større seilareal enn 371, men litt større vinkel på salingshorn. Sammenlignet med en tilsvarende stor Bavaria er det tydelig at Hanse har større tekstilmotor.

 

Brøkdelsrigg betyr at storseilet i større grad er "motor" enn for masthead. Dermed er det ganske greit med selvslåer, hvor standard er et 90% forseil, på kryss. Ulempen med selvslåer kommer på lens hvor det kan være litt vrien å få den til å stå godt. En gennaker er veldig kjekk å ha, det merkes godt på farten når man får opp 100 kvm forseil.

 

Standardseilene som leveres med båten er greie nok, men det første jeg ville gjort noe med er forseilet. Med mannskap vil jeg nok foretrekke å bruke en liten genoa i stedet for sevslåeren. Det kjekke med måten Hanse har rigget selvslåerskjøtet er at det også kan brukes som opphaler for en spribom. En annen mulighet for oppgradering av forseil er å bytte til spilet selvslåer. Det gir litt større seil og du vil få båten litt høyere opp i vinden.

 

Når det nærmer seg 7 ms er det veldig gøy å seile 370 eller 400. Nesten litt for gøy, for øker vinden så er det ikke så dumt med et rev i storseilet. Revesystemet Hanse bruker er for øvrig veldig greit. Enkelt reveline, ikke noen fikling med revekrok. Vanligvis ikke noe behov for å gå på dekk for å reve.

Link to post
Share on other sites

(Er du interessert i en pent brukt, godt vedlikeholdt og velutstyrt Hanse så er importørens private båt nettopp lagt ut for salg.)

Er det denne?

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=1

 

Den stod først til 1.400.000 så gikk den plutselig opp til 1.520.000. Antar 1.400.000 er mer fornuftig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det denne?

Nei. For øvrig ligger det ikke mer i betegnelsen demobåt enn at båten har vært brukt på utstillinger og/eller at importøren har gjort avtale med eier at båten brukes til visning. Dette er ofte båter som har litt ekstra utstyr og som holdes i presentabel stand.

 

Har en båt vært demobåt fram til den selges er den gjerne pent brukt og godt vedlikeholdt. Hvis det derimot er en stund siden båten var demobåt så er den vanligvis godt utstyrt, men det forteller ikke så mye om hvordan eieren har brukt den.

 

Båters historie og selgers motivasjon for å kvitte seg med båten er alltid interessant når du er mulig kjøper. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

På seilegenskaper ligger nye 370 og gamle 371 på omtrent samme nivå; området 1,24-1,27. Det betyr at hanse holder seg i området under de virkelig raske performance cruiserne som elan 37, x-37 osv. Men de er betydelig raskere enn båter som bav 37, oceanis 37 o.l.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På seilegenskaper ligger nye 370 og gamle 371 på omtrent samme nivå; området 1,24-1,27.

 

Jeg har stusset litt på de ulike lys-tall som er oppgitt for disse båtene. Kan du være litt mer detaljert i angivelse av lys-tall? Har dette noe med/uten spinnaker å gjøre? Og/eller med/uten foldepropell?

Link to post
Share on other sites

Var det denne?

Nei, men dette er vel første skroget ut av 370-formen. Godt og pent utstyrt for utstillinger og prøveseiling.

 

På seilegenskaper ligger nye 370 og gamle 371 på omtrent samme nivå; området 1,24-1,27.

Omtrent. Tror 371 er et hår bedre på kryss. 371 har litt mindre vindfang i skroget enn 370.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da burde de hevet seg mer i regattaer. Men det kan også tenkes at det er mange av de som har båtene ikke seiler regatta, men ønsker noe annet en Bav ol.

 

Jeg forsto ikke det med Bav o.l.

 

Er det en utbredt oppfatning at disse båtene gjør det dårlig i regattaer?

 

Jeg søkte litt på nettet, og fant resultatlisten fra årets Watski Skagerrak Twostar interessant.

 

Jeg ble mest imponert over at en svensk Nova gjorde det så bra i det selskapet av skærpseilere.

 

Men for øvrig deltok det jo mange 370/400/411, og med varierende resultat. Når man ser på klassen Lys 1,24-1,28 kan man vel ikke si at Hanse'ene dummet seg ut?

Link to post
Share on other sites

Med Bav ol mener jeg følgende.

 

Kjøpere av Hanse ønsker kansje ikke en Bavaria, Jeanneau, Benetau , Cyclades. Hvis du leser hav Tool skriver synes han

at LYS-tallet er satt lavt. Da er det enklere å komme på pallen, en f.eks å kjøpe en Elan 40 hvor LYS er 1,4.

 

Bavaria gml model 36/38 har også relativt lavt LYS. Vi ser da også at 38 har vunnet mange regattaer, som feks Færdern "alle klasser" og Tjorn rundt.

 

Men å skrive at de burde ha hevet seg litt, er ikke de samme som å si att de har gjordt det dårlig. Det er noen nyanser imellom :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har opplevd "gamle" hanse 411 som en vanskelig båt å slå på regatta. Det er dessuten en båt jeg liker veldig godt.

 

Nye 370 var nylig med i en regatta her vestpå uten å imponere (se http://www.kmturhav.com/resultat.php ). Mener at Hanse har funnet ut hvor de vil ligge seilmessig og at de nye seiler veldig likt de gamle. De er raske, men ikke fullt så "hotte" som det moderne utseendet gir inntrykk av. Oppfølging fra importøren har jeg hørt litt av hvert om.

 

Hanse sin 430 var med i vurderingen da jeg lurte på å skifte i sommer. Nå ble det ikke en slik av ulike årsaker, men jeg har sansen for båtene likevel.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Da burde de hevet seg mer i regattaer. Men det kan også tenkes at det er mange av de som har båtene ikke seiler regatta, men ønsker noe annet en Bav ol.

Det kan hende det er en brukbar observasjon. Jeg vil tro skrogformen er god nok, men ville foretrukket en helt annen design på dekk - bl.a. smalere hyttetak, mer effektiv plassering av vinsjer, og kanskje til og med litt lavere fribord dersom jeg var på jakt etter en regattabåt. Med selvslåer er Hanse veldig rask i slagene, men det er ikke nok til å gi den et generelt regattafortrinn.

 

Jeg har et inntrykk av at 430 i større grad kan modifiseres til en mer effektiv arbeidsplass, men ettersom jeg ikke har prøveseilt den eller kjenner egenskapene i litt sjø så skal jeg ikke si noe om hvor god seiler den egentlig er. Prismessig betyr en godt utstyrt 430 et lite hopp oppover, og dersom ikke størrelsen betyr for mye blir det mer å velge mellom i båter opp til 40 fot for dette budsjettet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte 350en sa selger til meg at, dette er en turbåt som seiler godt. Det er ingen regattabåt slik den er rigget og levert fra verft. Han sa også at han fryktet at LYS ble for høyt på 350en, kanskje 1.23-1,24 noe han mente ville være for høyt. Dette mente han egentlig var et generelt problem på nye båter, som eks tok han 341/342 som han mente hadde for høyt LYS...

 

Basert på dette (jeg hadde ikke kjøpt båten når han fortalte dette) fikk jeg en følelse av at kanskje kjøpere av Hanse har litt store forventninger. Det er tross alt ikke allverdens seil som leveres med selv om storseilet skal være greit. Fokkene til Hanse hører jeg flere klager på, grei nok til tur, men ikke bra nok til regatta. Mulig LYS blir noe høyt ifht kvaliteten på seilene og seilerene? Det er jo også slik at de med store regatta ambisjoner kanskje velger enda vassere enn Hanse?

 

Jeg har tenkt å stille i tirsdagsregatta med min 350 til våren, men kommer jo ikke langt opp på resultatlistene siden jeg ikke kan ta meg råd til en genoa og ergo må seile med ugunstig fokk. Genaker håper jeg at jeg får tatt meg råd til (vi får se hva NOK mot EURO ender på når resten skal betales:)... Tipper det er en del slike som "meg" der som kanskje får det til å se ut som om båtene seiler dårligere enn forventet. På Bav er det jo omvendt, ingen snakker om de som havner langt nede på listen, bare de som hevder seg :smiley: Helt greit for meg, dette er ikke et tema jeg får så veldig mye adrenalin av...

 

Litt mer til saken, du var vel også opptatt av oppfølging fra forhandler? Du kan lese en del på nettet om ting som høres ut til å være meget svakt og det må vel sies at ryktet som går ikke er det beste, iallefall finnes det mange som snakker høyt om dårlig oppfølging, og noen som snakker lavt om det også. Nå må en ikke glemme at selv om Lundebaat har fått mye positivomtale har jeg hørt flere som irriterer seg over dette, da deres oppfatning er helt annerledes, mulig det kan være på vestlandet at dette ikke fungerer så bra som på østlandet, ikke vet jeg. Poenget mitt er at noe er det med alt, men en god forhandler er svært viktig. Helt enig og jeg vet jeg kommer til å irritere meg om jeg får oppleve dårlig service!

 

Poenget mitt er at på messa på Sotra forrige helg så fortalte Nelson at de nå slår sammen NMvest med morselskapet (Nmarine) og etablerer en avdeling som skal dekke hele vestlandet. Vet ikke om det fortsatt blir Stavangerbasert, men de skulle iallefall etablere en ordning med servicebil slik at vi slipper å seile vestlandet på langs for å få fikset båtene ved behov. Dette høres ut som en kjempeforbedring så får vi se om de lykkes...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du har tidligere gitt uttrykk for at 370 ikke er førstevalg for langtursseiling i bøljer og blæst.

 

Kan du utdype dette nærmere? Har det noe med kryssegenskapene å gjøre?

Det har ingenting med egenskapene på kryss å gjøre. Hovedårdaken er at det etter min mening er litt for flat bunn, og det har kun med komfort å gjøre. I tillegg er det litt arbeid å få montert på et kutterstag til stormfokk, noe jeg ville satt relativt høyt på listen for ønsket langturutrustning. Verre er det ikke, og det er stor forskjell på å ikke være førstevalget, og å være uegnet - særlig når det dreier seg om noe så smak-og-behag-preget som komfort.

Link to post
Share on other sites

Litt å tenke på tool mener at LYS er satt lavt, mens Nelson mener tallet er høyt.

 

Ingen imp ønsker tallet for høyt, det gjør at for de som er int i regatta vil slite mer for å pallen. Men dette vil utjevne seg etterhvert som typen for flere eiere.

Jeg tror at Hanse vil blir mere populære, de som ønsker en rimelig inngangsbilett til litt mer fart. Her kan også Delphia score.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto ikke det med Bav o.l.

 

Er det en utbredt oppfatning at disse båtene gjør det dårlig i regattaer?

 

Jeg søkte litt på nettet, og fant resultatlisten fra årets Watski Skagerrak Twostar interessant.

 

Jeg ble mest imponert over at en svensk Nova gjorde det så bra i det selskapet av skærpseilere.

 

Men for øvrig deltok det jo mange 370/400/411, og med varierende resultat. Når man ser på klassen Lys 1,24-1,28 kan man vel ikke si at Hanse'ene dummet seg ut?

 

Nova'n som gjorde det veldig bra ble seilt av ett meget keent mannskap. Peter Gustafsson med mannskap har gjort det meget bra i mange seilaser og båten er optimalisert på alle mulig måter. Han har forøvrig en meget bra blogg. http://www.blur.se/

Som regel er det mannskapet ombord som avgjør om en båt klarer å seile opp LYS tallet eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med instrumentplasseringen i Hanse 350 og 371 ?

 

Det er vel knapt noen andre enn imp som har seilt 350 til nå. (Seilas og Båtnytt i Sverige er på trappene med test av 350, Båtnytt skal være i butikken 30/10 så jeg venter i spenning :wink: ) Etter mitt syn er det en kjempeløsning måten instrumentene for vind og logg er montert på. MEN det krever dobble sett. Det er en kostnad, men å ha alt dette på pidestalen er jo praktisk i mange båter, men når en vet at disse verdiene du får ut er mest interessant når du seiler og da ikke står/sitter bak pidestall syns jeg Hanse har tatt dette et skritt i riktig retning.

 

Nå har Hanse valgt å lage en meget smal pidestal som er lik på 320,350,370 og 400 fra nå, den har lite plass og derfor er nå autopiloten montert på ene siden, ikke så ideelt, samme gjelder montorkontrollen som jeg mener absolutt burde vært på pidestall, antar det blir kronglete å få opp kabler mv i den slanke og smekre pidestalen... Her ser du såvidt alle instrumentene, vindinstr på babord ved den naturlige sitteplassen for rormann under seilas, autopilot montert nede på samme side, motorkontroll på samme sted styrbord og logg/dybde/temp samme sted som vind på andre siden...

 

Kan være enig i at under regatta er det kjedelig for andre å ikke kunne se, men det blir langt for rormann hvis disse skulle vært plassert over luka som det er på noen. Skal du trykke på dem i tillegg så blir det upraktisk.

 

img_2670.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...