Teerex Startet 21.August.2006 Del på Facebook Startet 21.August.2006 (redigert) Da jeg demonterte min "kjære" 4,2 liter D-tronic etter veivakselbruddet var det kommet dråper av sjøvann inn eksoskanaler og inn i sylindre. Det var litt oveflaterust øverst i de fleste sylindre. Motoren stod et par måneder før den ble demontert. Motoren var i gang da jeg gikk båten inn til slippen (den starta nå og gikk selv om fronttappen av veiva var borte ). Er det nok at hekken på båten kom litt lengre ned enn vanlig under oppsett av båten slik av havnivået oversteg eksos-sneglehuset ? Eller er det noe som er galt med motoren tro? Turbohuset innvendig var også belagt med noe overflaterust. Ikke bra. Det hvite er saltvannsavleiringer: Eksosbend/sneglehus: De hvite feltene er små groper, ikke groing. Redigert 21.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ingar Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig " Saltvann i eksoskanaler og sylindre, hvorfor ?" For mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette PS: Ser at du har postet flere innlegg uten produktnavn i tittelen, du kan rette disse innen 24t. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2006 Ja naturligvis bør jeg det. Må lese etiketten Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Hvor ble det av de motorkyndige her inne tro? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Mål klaringen du har på vanninvået inn i eksosen. Et problem er at bølger som kommer i hekken kan få det til å slå over (er derfor en del har gummiklaffer/belger ol. som lukker den ene veien). Disse kan være defekte om du i så tilfelle har de. Mest sannynslig så har vannet kommet inn via eksosen, dette er et vanlig problem. Det finnes "spacere" som gjør at du kan få hevet manifoilden noe for å forhindre dette, men er ukjent med dette på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Eksosen kommer ut i drevet i dette tilfellet her da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 På volvo drev har du enten klaff i eksos belgen mellom drev og transom eller klaff på selve eksos utløpet på drevet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 På volvo drev har du enten klaff i eksos belgen mellom drev og transom eller klaff på selve eksos utløpet på drevet. Har studert deleskisser og finner ingen klaff noen steder på Bravo-drevet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Da kan jo det være problemet. Er ikke så kjent med Mercruiser om de i det hele tatt har en løsning for dette. Men da er det enda viktigere å sjekke hvor god klaring du har fra vann-nivå til vannet renner inn i sylinderene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Klaffene sitter ikke i drevet, men (dette gjelder bensinmotorer, hvordan det er med diesel vet jeg ikke) i røret mellom transom og albuene. Dette har vært diskutert for ikke lenge siden ang bensinmotorer som drar vanndråper inn gjennom eksosen hvis de får gå på tomgang i lange perioder. Løsningen for å blåse dem rene var å øke turtallet il 1300 rpm de siste minuttene før man stanser motoren. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Teerex Svart 26.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2006 Har ikke sett noen klaff nedi der på min iallefall... kanskje de har glemt det Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Xlnt Svart 30.August.2006 Del på Facebook Svart 30.August.2006 Hei hvis motoren er gammel vil de være rustetbort/brent bort. Når det skjer faller delene ned i røret og kan forårsake "treg eksos" På min lå delene nede i røret. Stakk armen ned og kjente etter, fikk dermed tak i de og fikk de ut og satte i nye. Ved eventuell motorstopp i plan så vil hekkbølgen slå inn i motoren og overfylle den med saltvann hvis disse ikke er i orden. klaffene koster veldig lite men kan bli meget dyrt uten klaffene. -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Teerex Svart 30.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2006 Hei hvis motoren er gammel vil de være rustetbort/brent bort. Når det skjer faller delene ned i røret og kan forårsake "treg eksos" På min lå delene nede i røret. Stakk armen ned og kjente etter, fikk dermed tak i de og fikk de ut og satte i nye. Ved eventuell motorstopp i plan så vil hekkbølgen slå inn i motoren og overfylle den med saltvann hvis disse ikke er i orden. klaffene koster veldig lite men kan bli meget dyrt uten klaffene. -Knut Har ennå ikke funnet ut hvor klaffen er... den må sitte inni drevet hvis den sitter noe sted i det hele tatt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Jeg tror ikke det er noen klaff i bravo drev , men da bør det sitte i røret opp til motoren slik som vist på innlegg #10 Nå kjenner ikke jeg denne motoren men det må jo sitte noe som kan mine om en riser på denne motoren så mulig feilen kan ligge her . Det kan også være pakkningen mellom riser og manifoil som er def. Redigert 1.September.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Riseren ser du stikke opp bak motoren der: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) Hvordan er flaten mellom riser og manifoil ? Sjøvann setter sitt preg på støpejern / alu så hvis du har tid og muligheter så skader det sikkert ikke om du får planslipt begge deler før du setter det i sammen . Du er sikkert klar over hva som skjer hvis du får sjøvann inn i motren din Redigert 1.September.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2006 Hvordan er flaten mellom riser og manifoil ? Sjøvann setter sitt preg på støpejern / alu så hvis du har tid og muligheter så skader det sikkert ikke om du får planslipt begge deler før du setter det i sammen . Siden det er en turbodiesel så går eksosen igjennom turboen først så det er ingen flate mellom riser og manifoil Her er et bilde (riktignok av en 320-hester men det er samme riser): Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Det vil men andre ord si att kjølevannet går ut via dette huset ett turbon . Hvordan ser det ut på eksossiden på din turbon ? Da er det vel kun via drevet som det er teoretisk mulig for sjøvannet å komme inn til toppen din siden den bærer preg av litt sjøvann i eksokanalen. Hvor langt er det fra senter turbo til vannlinja ? tenker da på mulighetene for att motoren rett og slett står litt for lavt i forhold til vannlinja.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 (redigert) Hvor langt er det fra senter turbo til vannlinja ? tenker da på mulighetene for att motoren rett og slett står litt for lavt i forhold til vannlinja.. Sjøvannet har nok entra gjennom turboen ja, for den bar preg av noe salt inni. Båten lå dypere i vannet før da det var to tunge volvodiesler i den, men forsåvidt, den ene motoren som er nå er jo montert lengre ned, så det burde vel bli cirka det samme. Men det er jo ganske dyp v-bunn på båten da faktisk. Redigert 2.September.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
power Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Da kan det virke som att feilen er , mangel på eksosklaff som er avbildet på innlegg #10 . Hvor mye vil det koste for og få satt i stand motoren ? Er det kun veiva som må byttes . Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 (redigert) Da kan det virke som att feilen er , mangel på eksosklaff som er avbildet på innlegg #10 . Hvor mye vil det koste for og få satt i stand motoren ? Er det kun veiva som må byttes . Dettte med sjøvannet inn i motoren var jo noe jeg oppdaga da jeg demonterte motoren pga. veivbruddet. En slik klaff har jeg ikke funnet på noen deleliste da. Det vil vel ikke koste så mye å få satt den istand siden jeg tar jobben selv med litt hjelp innimellom av ekspertisen. Men mange timers grubling over hvordan alt skal monteres sammen, og hvilke lager o.l. som skal byttes/kontrolleres i samme slengen blir det jo. Har fått ny veiv, pakningssett og diverse (svingningsdemper/reimhjul, sjøvannspumpe m.m.) i erstatning (deler for nærmere 50.000 ). Har nå motoren demontert i de enkelte atomer stort sett. Må visst bl.a. ha nye topplokksbolter, da disse skal byttes etter 3 gangers bruk, og motoren har vært skrudd på før... De koster sikkert minst en hundrings pr. stk og det er jo 26 av dem hvis jeg ikke husker feil.. så pengene ruller vel avgårde skal man se. Redigert 2.September.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
slettet Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 (redigert) klaffene - tilbakeslagsventilene egentlig som er et must på bensinmotorene hjelper ikke dersom problemet er vannivået i forhold til kritisk høyde for eksosmanifoil/turbo. disse tetter ikke fulstendig og er kun beregnet for hindre motoren i å suge inn vann i sylindrene ved plutselig gassavslag da det dannes et betydelig vakuum på eksossiden. dieseler skal ikke ha dette problemet så de mest sannsynelige årsakene er vel beskrevet tidl som: korrosjon i anleggsflater alt for høyt sjøvannsnivå i forhold til manifoil mv. "valve time overlapping" som forårsaker at vannstøv trekkes inn i eksosmanifoiler på tomgang skal kun finnes på NA bensinmotorer bør ikke finnes på turbomatede dieselmotorer da noe av matingen fra turboen vil "lekke" rett ut eksosventilen på grunn av "lang" åpningstid. Redigert 2.September.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.