Jump to content

Merc. 4.2 D-tronic saltvann i eksoskanaler og sylindre


Teerex

Recommended Posts

Da jeg demonterte min "kjære" 4,2 liter D-tronic etter veivakselbruddet var det kommet dråper av sjøvann inn eksoskanaler og inn i sylindre. Det var litt oveflaterust øverst i de fleste sylindre.

Motoren stod et par måneder før den ble demontert.

 

Motoren var i gang da jeg gikk båten inn til slippen (den starta nå og gikk selv om fronttappen av veiva var borte :rolleyes: ).

Er det nok at hekken på båten kom litt lengre ned enn vanlig under oppsett av båten slik av havnivået oversteg eksos-sneglehuset ? Eller er det noe som er galt med motoren tro?

Turbohuset innvendig var også belagt med noe overflaterust. Ikke bra.

 

Det hvite er saltvannsavleiringer:

Posted Image

 

Eksosbend/sneglehus: De hvite feltene er små groper, ikke groing.

Posted Image

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja naturligvis bør jeg det. Må lese etiketten :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvor ble det av de motorkyndige her inne tro? :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mål klaringen du har på vanninvået inn i eksosen. Et problem er at bølger som kommer i hekken kan få det til å slå over (er derfor en del har gummiklaffer/belger ol. som lukker den ene veien). Disse kan være defekte om du i så tilfelle har de.

 

Mest sannynslig så har vannet kommet inn via eksosen, dette er et vanlig problem. Det finnes "spacere" som gjør at du kan få hevet manifoilden noe for å forhindre dette, men er ukjent med dette på diesel.

Link to post

Eksosen kommer ut i drevet i dette tilfellet her da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På volvo drev har du enten klaff i eksos belgen mellom drev og transom eller klaff på selve eksos utløpet på drevet.

Har studert deleskisser og finner ingen klaff noen steder på Bravo-drevet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Klaffene sitter ikke i drevet, men (dette gjelder bensinmotorer, hvordan det er med diesel vet jeg ikke) i røret mellom transom og albuene.

 

Posted Image

 

Dette har vært diskutert for ikke lenge siden ang bensinmotorer som drar vanndråper inn gjennom eksosen hvis de får gå på tomgang i lange perioder. Løsningen for å blåse dem rene var å øke turtallet il 1300 rpm de siste minuttene før man stanser motoren.

Link to post

Har ikke sett noen klaff nedi der på min iallefall... kanskje de har glemt det :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

hvis motoren er gammel vil de være rustetbort/brent bort. Når det skjer faller delene ned i røret og kan forårsake "treg eksos" På min lå delene nede i røret. Stakk armen ned og kjente etter, fikk dermed tak i de og fikk de ut og satte i nye. Ved eventuell motorstopp i plan så vil hekkbølgen slå inn i motoren og overfylle den med saltvann hvis disse ikke er i orden. klaffene koster veldig lite men kan bli meget dyrt uten klaffene.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Hei

hvis motoren er gammel vil de være rustetbort/brent bort. Når det skjer faller delene ned i røret og kan forårsake "treg eksos" På min lå delene nede i røret. Stakk armen ned og kjente etter, fikk dermed tak i de og fikk de ut og satte i nye. Ved eventuell motorstopp i plan så vil hekkbølgen slå inn i motoren og overfylle den med saltvann hvis disse ikke er i orden. klaffene koster veldig lite men kan bli meget dyrt uten klaffene.

 

-Knut

Posted Image

Har ennå ikke funnet ut hvor klaffen er... den må sitte inni drevet hvis den sitter noe sted i det hele tatt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tror ikke det er noen klaff i bravo drev , men da bør det sitte i røret opp til motoren slik som vist på innlegg #10

 

Nå kjenner ikke jeg denne motoren men det må jo sitte noe som kan mine om en riser på denne motoren så mulig feilen kan ligge her .

 

Det kan også være pakkningen mellom riser og manifoil som er def.

Redigert av power (see edit history)
Link to post

Riseren ser du stikke opp bak motoren der:

 

Posted Image

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvordan er flaten mellom riser og manifoil ?

Sjøvann setter sitt preg på støpejern / alu så hvis du har tid og muligheter så skader det sikkert ikke om du får planslipt begge deler før du setter det i sammen .

Siden det er en turbodiesel så går eksosen igjennom turboen først så det er ingen flate mellom riser og manifoil

 

Her er et bilde (riktignok av en 320-hester men det er samme riser):

 

Posted Image

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det vil men andre ord si att kjølevannet går ut via dette huset ett turbon .

Hvordan ser det ut på eksossiden på din turbon ?

Da er det vel kun via drevet som det er teoretisk mulig for sjøvannet å komme inn til toppen din siden den bærer preg av litt sjøvann i eksokanalen.

 

Hvor langt er det fra senter turbo til vannlinja ? tenker da på mulighetene for att motoren rett og slett står litt for lavt i forhold til vannlinja..

Link to post

Hvor langt er det fra senter turbo til vannlinja ? tenker da på mulighetene for att motoren rett og slett står litt for lavt i forhold til vannlinja..

Sjøvannet har nok entra gjennom turboen ja, for den bar preg av noe salt inni.

 

Båten lå dypere i vannet før da det var to tunge volvodiesler i den, men forsåvidt, den ene motoren som er nå er jo montert lengre ned, så det burde vel bli cirka det samme. Men det er jo ganske dyp v-bunn på båten da faktisk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da kan det virke som att feilen er , mangel på eksosklaff som er avbildet på innlegg #10 .

Hvor mye vil det koste for og få satt i stand motoren ? Er det kun veiva som må byttes .

Dettte med sjøvannet inn i motoren var jo noe jeg oppdaga da jeg demonterte motoren pga. veivbruddet. En slik klaff har jeg ikke funnet på noen deleliste da.

 

Det vil vel ikke koste så mye å få satt den istand siden jeg tar jobben selv med litt hjelp innimellom av ekspertisen. Men mange timers grubling over hvordan alt skal monteres sammen, og hvilke lager o.l. som skal byttes/kontrolleres i samme slengen blir det jo.

Har fått ny veiv, pakningssett og diverse (svingningsdemper/reimhjul, sjøvannspumpe m.m.) i erstatning (deler for nærmere 50.000 :eek: ). Har nå motoren demontert i de enkelte atomer stort sett.

Må visst bl.a. ha nye topplokksbolter, da disse skal byttes etter 3 gangers bruk, og motoren har vært skrudd på før... De koster sikkert minst en hundrings pr. stk og det er jo 26 av dem hvis jeg ikke husker feil.. så pengene ruller vel avgårde skal man se.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

klaffene - tilbakeslagsventilene egentlig som er et must på bensinmotorene hjelper ikke dersom problemet er vannivået i forhold til kritisk høyde for eksosmanifoil/turbo.

 

disse tetter ikke fulstendig og er kun beregnet for hindre motoren i å suge inn vann i sylindrene ved plutselig gassavslag da det dannes et betydelig vakuum på eksossiden.

 

dieseler skal ikke ha dette problemet så de mest sannsynelige årsakene er vel beskrevet tidl som: korrosjon i anleggsflater alt for høyt sjøvannsnivå i forhold til manifoil mv.

 

"valve time overlapping" som forårsaker at vannstøv trekkes inn i eksosmanifoiler på tomgang skal kun finnes på NA bensinmotorer bør ikke finnes på turbomatede dieselmotorer da noe av matingen fra turboen vil "lekke" rett ut eksosventilen på grunn av "lang" åpningstid.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...