Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling

Sydvesten

Recommended Posts

Det er det lureste du kan gjøre. Få en erfaren regattaseiler til å seile båten din i noen regattaer. Du lærer mer på en Tirsdagskveld enn med ei uke lesing av bøker.

Han vil også være istand til å sette riggen din optimalt. Uten at jeg vil legge opp til enda en pro/anti Bavariadebatt, så tror jeg ikke Lunde legger så veldig mye arbeid i det.

Og ikke hør på de som preker om å telle gjenger ol ved vinteropplag. Hah sier jeg.

Jeg har prøvd merkelakk, telling av gjenger, skyvelære og foto ved nedrigging for så å prøve å kopiere ved rigging neste vår. Det eneste spennende ved den eksersisen, er hvilken vei masta peker. Det er bare å gå den tunge veien om målebånd og sikting og prøveseling.

Og ikke hør på de som preker om å telle gjenger ol ved vinteropplag. Hah sier jeg.

Jeg har prøvd merkelakk, telling av gjenger, skyvelære og foto ved nedrigging for så å prøve å kopiere ved rigging neste vår. Det eneste spennende ved den eksersisen, er hvilken vei masta peker. Det er bare å gå den tunge veien om målebånd og sikting og prøveseling.

Jeg tviler ikke på at du har helt rett hvis masten tas ned, men er det like håpløst hvis masten er oppe over vinteren, enten båten ligger på land eller i boblehavn? Jeg spør av uvitenhet!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi fikk på helt nye strekkfisker og da jeg tok frem min lille tube med "dertil egnet" smøring så så han bare på meg og sa at "det derre" brukte han aldri for det eneste man oppnådde var at de lettere skrudde seg opp! :eek:

Jeg tviler ikke på at du har helt rett hvis masten tas ned, men er det like håpløst hvis masten er oppe over vinteren, enten båten ligger på land eller i boblehavn? Jeg spør av uvitenhet!

Vantene må uansett strammes opp med ujevne mellomrom, men det er ikke så ille som å starte fra bånn. Likevel, på ett eller annet tidspunkt vil strekkfisker som ikke er smurt bli så trege at de må slakkes, smøres og strammes. Da har du det gående igjen.

(Jeg er ikke helt sikker på fordelen ved usmurte strekkfiskgjenger. Mine toppvant skal i følge riggeren jeg har brukt strammes opp til de trekker drøyt ett tonn hver. Det blir litt arbeid med usmurte strekkfisker. :cryin: )

(Jeg er ikke helt sikker på fordelen ved usmurte strekkfiskgjenger.

Jeg ble også meget forundret! Har justert/strammet vantene etter det, og da var det frem med tuben og på med dertil egnet smøring, følte meg nesten som en uskikkelig unge. :rolleyes:

Et ton - hvet du hvor mye det er i % av bruddstyrken?

Hvordan lære seiling:

Et eldre ektepar jeg kjenner kjøpte sin første seilbåt på 50 tallet. Mirakuløst fikk de manøvrert båten ut av havna på jomfrururen. Når de nermet seg land la han over roret til den ene siden, men seilet begynte å blafre ubehagelig, så han la roret over til den andre siden, hvilket førte til en ubehagelig krengning. Da var det full enighet om å ta ned seilet, vende båten, og seile videre. Slik holdt de på store deler av sommeren til de lærte teknikken. I dag etter x antall båter seiler de en på godt over 50 fot og er med på det meste av regattaer.

Joda, det er enkelt å justere akterstaget. [...] Tror vel ikke jeg kommer til å gjøre så mye med dette [...]. Har vel nok med å finne ut av all tampen som er rundtomkring masten. [...]

Hmm, de viktigste snorene er vel skjøtene, men vil nok påstå at du godt kan bruke akterstaget nokså aktivt på en brøkdelsrigget båt til å flate storseilet skikkelig ut når det blåser opp, så slipper du å rulle inn så tidlig. Resten av tampene kan du vel godt vente litt med.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

[...]. Er man skikkelig proff så justerer man jo vantene etter vindstyrke osv, men da er man i en annen liga (i hvertfall i en annen liga enn meg!).

Er man så proff skulle man vel hatt slike ting som lensebarduner (hvorfor heter de det, egentlig, de brukes jo på kryssen for å stramme forstaget??) og sjekkstag, i stedet for å skru strekkfisker i tide og utide?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Et ton - hvet du hvor mye det er i % av bruddstyrken?

Det er mindre enn 20% slik mine toppvant er dimensjonert.

Når vi er inne på dette med å stramme opp riggen helt fra start så er det ikke så dumt å starte med å sjekke røstjernene. Dersom dekket må ta opp kreftene fra vant så risikerer du i beste fall at dører setter seg fast og luker begynner å lekke. :rolleyes:

Hentet følgende fra testen på min båt, Maxi 800. Båten ble laget da Nimbus overtok Maxi og var den førrste båten Nimbus laget etter det. Overdimensjonert og påkostet og bommet totalt på markedet p.g.a. pris/produksjonskostnad! Men det er jo jeg glad for i dag da! :yesnod:

"Vantene er festet med stålstenger fra strekkfiskene ved dekket til en 80 cm lang og solid stålplate i hyllen bak rygglenene. Det er en meget sterk og nesten overdimensjonert konstruksjon."

Tror ikke alle nye båter i dag kan få den samme "attesten"?

Da har vi hatt en flott helg på sjøen med varierende vindforhold... fikk jo testet seilene på Stauden II og vind på inntil 7-8 m/s...

Vi forlot hjemmehavnen fredagen for å seile til Jomfruland, vinden var nord vest og ganske frisk på Frierfjorden... mellom Stathelle og Langesund, ved Salen for de kjente heiste vi stor seilet.... og Studen fikk opp dampen.... siden vinden kom inn nesten rett aktenfra(platt lens??) så fikk vi jo testet et par ufrivillige jibber.. Greit nok så lenge det ikke bøåser smådjevler.. Uansett så fikk jeg båten opp i mellom drøye 6-7 knop med kun storseilet og vind på 13-14 knop, gikk litt i rykk og napp men det gikk da fremover så det holdt så vi ventet med fokka. Gikk ut på østsiden av Langøya for seil og la om kursen rett mot Jomfruland.. Seilte med kun storseilet frem til vi kom inn ved Flesa for de som er loakalkjent. Der ble vi tatt igjen en svenskebåt i begynnelsen av de 30 fot som kom med fulle seil.. han feis forbi oss.... Som tidlige sagt av andre her så er definisjonenen på en ragtta nåt to båter ser hverandre og jge kunne jo se på dette.... så fruen tok roret la opp mot vinden og jeg tdro ut fokka... og hei hvor det gikk... og jeg passertre "svensken" lignet på en Maxi eller noe.. igjen til og med på le side... litt høflig er man jo.... fikk en kommentar om at det var dårlig gjort å passere dem....kona kjente jo damen på denne båten..

Hva fant vi ut da.... vel det gikk greit med bare storseilet sålenge det blåser litt....båten krenget lite og farten var moderat...med fokka så ble en annen dans...

Lørdagen blåste det lite så vi ble liggende i havna på Jomfruland... alle faselititeter der..Søndags morgen var det vindstille og vi gikk for motor etter et kort opp hold hos noen venner på en hytte ved Bjørnholmen gikk ferden hjemover og vinden hadde tatt seg opp.. Vi fikk opp seilene og det gikk som bare fy med vind inn fra siden.. og vi dreide litt inn mot Langøytangen(Skjæregg) fikk da vinden inn neste fra akter platt lens eller lens... da ble vi innhentet av en annen båt som kunne dette med seiling.. Jeg kikket på hvordan han hadde satt seilene og forsøkte det samme... men han bare strøk av gårde og vi ble liggende i kjølvannet av denne båten... måtter bare erkjenne at denne karen viste hva han gjorde.. men fant jo selvsagt mange unnskyldninger som gjorde at jeg beholdt motet... som at han hadde bedre seil og sikkert 150 års erfaring osv... sikkert en bedre båt osv....

Men du verden så gøy dette er... livet på sjøen har fått en ny dimensjon... og jeg må finne ut hvordan jeg kan seile bedre på lens og platt lens.... med den farten jeg hadde så kunne jeg jo tillate meg "å slå lens" også...

Det er en utrolig deilig følelse når man føler at båten skyter fart gjennom vannet helt lydløst.... i opptil 7-8knop som var det vi logget som maks i denne vinden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette var kjekt å lese Knut.

Når det gjelder plattlensinga, så snakket vi jo litt om dette tidligere i tråden:

Jibbpreventer.

Jeg gidder som regel ikke plattlense på tur, synes det er mer behagelig å skjære opp en 25-30 grader, og jibbe meg avgårde (så blir det litt sikk-sakk i medvind også, til glede for våre motorbåtvenner :smiley: )

S/Y Surprise

Men du verden så gøy dette er... livet på sjøen har fått en ny dimensjon...
Kan skrive under på det ja. Ble ikke noe seiling denne helgen men hadde en fin tur i opptil 7.8 knop søndag for en uke siden.

Har alltid lurt på hvorfor seilbåter har slepejolla hengende 100 meter eller mer bak moderskipet men fant det ut..... Baugsjøen fra jolla bråker jo for mye :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Har alltid lurt på hvorfor seilbåter har slepejolla hengende 100 meter eller mer bak moderskipet men fant det ut..... Baugsjøen fra jolla bråker jo for mye :cool:

Jeg har eksperimentert litt med å la gummibåten alltid ligge i "unnabakke", dvs i fremkant av den lille hekkbølgen, og har funnet ut at jeg tjener litt på det mhp hastighet.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Det er sikkert mye som er kjekt å har for å seile bedre, som gennaker... men dit er jeg ikke kommet ennå... og det er mye annet som står høyere på listen.... med 10 tonn matchvekt på båten så er ankervinsj i hekken første prioriotet, deretter ligger en baugpropell.... Det er et vanvittig vindfang på denne flatbunnede saken og den roterer som en propell rundt kjølen.. Skal jeg føle meg rimelig komfortabel og trygg i trange havner så er dette ting som er viktig.... hvis ikke så havner en fort der "at dit kan jeg ikke gå når vinden er slik" .....

En gummijolle skal også anskaffes i løpet av vinteren, og siden støyen når den slepes kan bli i meste laget så får jeg vel legge den på fordekket da.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis du skal seile platt lens er det jo mulig å bare bruke Genoaen istedenfor storseilet. Ufrivillige jibber med Genoa får litt mindre konsekvenser enn med storseil. For platt lens funker det dårlig med begge seil samtidig, med mindre man sprir Genoaen. Men det er jo litt pes for turseiling.

Ellers har jeg svært god erfaring med å seile kun med Gennaker (i strømpe) på Plattlens.

Når man har lært seg det seilet litt er det faktisk mye lettere å håndtere enn man tror.

Om det er det jeg tror det er Mulligan, er det to spridde genoaer på dobbelt forstag eller forstagsprofil. Har brukt det endel selv på den gamle balja mi, vanvittig å kunne dra forbi andre, teoretisk mye raskere båter, på platt lens. Men sikten er jo bedrøvelig...... Har opplevd en skremmende nestenulykke, og har siden ikke seilt slik uten en som nesten kontinuerlig titter under seilene og har utkikk.

Det er et vanvittig vindfang på denne flatbunnede saken og den roterer som en propell rundt kjølen..

Det er rimelig enkelt å manøvrere slike båter så lenge du har styrefart, men du kan ikke stoppe opp for å ta noen tenkepause. De eneste gangene jeg hatt litt lyst på baugpropell er når jeg skal ut av en trang havn i litt vind. Likevel går det som regel veldig greit med fornuftig bruk at fortøyningsliner for å hindre at baugen driver av i det jeg går ut, så det er bare nå jeg seiler alene at jeg henfaller til å dagdrømme om thrustere. :lol:

For platt lens funker det dårlig med begge seil samtidig, med mindre man sprir Genoaen. Men det er jo litt pes for turseiling.

Platt lens med gennaker er ikke alltid noen god løsning. Det lages selvsagt gennakere som egner seg godt til dette, men er budjettet begrenset til en enkelt gennaker ville jeg nok valgt en allround-type.

Med litt øvelse er det nok enklere å spri genoaen enn å sette gennakeren, men jeg tar forbehold om at jeg foretrekker å bruke en mindre genoa enn 140% til turseiling. Et forseil på 120-125% er litt lettere å håndtere og tåler litt mer vind før det blir snakk om å reve. Tungen på vektskålen for min del er at jeg har en gennaker, og da blir savnet av et 140% forseil minimalt.

Likevel går det som regel veldig greit med fornuftig bruk at fortøyningsliner for å hindre at baugen driver av i det jeg går ut, så det er bare nå jeg seiler alene at jeg henfaller til å dagdrømme om thrustere. :lol:

Dette var nye tanker Sjøtummel. Baugthrustler

Jeg synes det er helt fornuftig. Ellers istedenfor platt lens, kryss heller som beskrevet. Bav går

fint da.

Prøv kun Genoa eller kun Storseil. Jeg har ved 1 seil oppe kun, kun genoa. Rever inn på storseilet

og genoan når seilføringen blir for stor.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...