Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har den både i bokform og på pc'en.... har skummet gjennom den litt også... må vel gjøre det flere ganger vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Forsøker meg med et spørsmål på denne tråden selv om de ivrigste seiler-hjernene ligger i vindstilla nord i oslofjorden;

Ser av mange bilder som er postet fra Færderen i dag, og også noe som jeg har observert tidligere - når det er lite vind plasserer tydligvis de erfarne seilerene kjøttet på le side. Hvorfor det - hva er teorien bak dette?

Link to post
Share on other sites

Ser av mange bilder som er postet fra Færderen i dag, og også noe som jeg har observert tidligere - når det er lite vind plasserer tydligvis de erfarne seilerene kjøttet på le side. Hvorfor det - hva er teorien bak dette?

 

Ved å plassere ballasten på le side og dermed krenge båten ned i le, henger busen ("sekken" i seilet) til le og fanger mer vind.

Dersom båten krenger til lo eller ligger flatt, henger seilene rett ned og får ikke noe vind å jobbe med.

Seilene får ikke utnyttet sin flyvingeform.

 

 

 

Når bør jeg slakke opp på storseilet slik at bommen løfter seg... Dette medfører at akterliket?? nok blir noe slakkere og seilet får en annen form.. Er dette noe som er fornuftig å gjøre på lens og slør... og hvordan bør jeg har genoan, og genoavognen...

Det kan være lurt å løfte litt på bommen dersom det er veldig lite vind.

Mange drar da skjøtevognen på storseilskjøtet helt opp i lo og strammen bommen midtskips eller litt i le.

Dvs at man ikke får så stramt akterlik på storseilet. Det samme kan vel også gjøres dersom man løfter bommen litt.

Da vil toppen av storseilet twiste litt ut i le.

 

Tror kanskje også at det kan lønne seg å twiste storseilet dersom det blåser mye, for å få ut litt av trykket.

 

 

Dette er kun erfaringer jeg har gjort ved å seile snipe, en to manns jolle.

Vi har ikke muligheter til å løfte bommen vha rodkick, men har kun en kick i tau som strammer bommen ned /flater ut storseilet.

Vi har heller ikke skjøtevogn til storseilet, men har dette fast sentrert i båten.

Her må man heller bøye masten mer eller mindre for å få twist i storseilet.

 

Snipeseiling anbefales på det sterkeste til alle som ønsker å lære å seile. Serious sailing - Serious fun..

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Jeg har truffet flere turseiler som aldri har tatt seg brytet med å lære å trimme seil og reker rundt med 60% av båtens potensiale. En hadde seilt i over 20 år, ble med som mannskap på en regatta, og så lyset - han lærte å trimme.

Derfor, all honnør til nye båteiere som viser interesse for trim selv om dere er blir pålurt ubrukelige rullestorseil og standardseil som må skiftes etter to år. Vil dere virkelig lære å seil fra start så hvorfor ikke ta kontakt med nærmeste seilforening og ta noe mannskapsoppdrag. Dette gir den beste læringskurven og så kan en hive seg med selv når standardseilene er skifte ut :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt aktivt optimist og europa i flere år. Vi seiler mange regattaer og fokuserer en del på trim.

Eg er blitt dritt lei all fokuseringen på at alle skal bli best og gjørt alt perfekt!

Gleden med din turseiler er å seile og ha det gøy, ikke at jeg presser maksimal fart utav den.

 

Ingenting som gjør meg mer provosert enn overseriøse folk! :puke:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte noen ting på færederen blant annet... Selv de båtene med dyre optimale seil trenger vind for å seile.... Det morsomme var jo at vi passerte racere med krabon/kevlar både her og der, med en gammel ærværdig fransk dame som nesten er skydlig lystall... og den hadde ikke mye racing sail...

 

Jeg tror ikke oppskritften til en lykkelig tur seiling ligger i de råeste seilene, men det er nå min mening fra seil amatør av ypperste klasse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ingenting som gjør meg mer provosert enn overseriøse folk! :puke:

 

 

Jeg tror ikke oppskritften til en lykkelig tur seiling ligger i de råeste seilene, men det er nå min mening fra seil amatør av ypperste klasse..

 

Av og til stusser jeg over snurtenheten i kommentarene her på plassen, er det nødvendig?

At nybakte seilere kan benytte kompetansen i seilforeningen var bare et godt råd ut fra min egen erfaring ved overgang fra motorbåt til seil. Og etter mine begrep blir en ikke overseriøs av å kunne noe seiltrim.

Dersom noen blir støtt av å høre at noen nye båt leveres med dårlige standardseil, er det i alle fall en opplysning som kanskje noen nye båtkjøpere bør vite og sikkert har robusthet til tåle.

Link to post
Share on other sites

reker rundt med 60% av båtens potensiale.

Jeg vil nå mye heller reke rundt, enn å løpe rundt og trimme seil som om jeg seilte regatta. Det er ikke noe som er så utrivelig for mannskapet som en kaptein som griner på nesa hvis seilene ikke står 100%, og konstant trimmer for å få optimal fart ut av båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Av og til stusser jeg over snurtenheten i kommentarene her på plassen, er det nødvendig?

Jeg oppfattet ikke dette som noen surhet, men man tolker sikkert forsjellig. :wink:

Vi må skille mellom turseiling og regattaseiling. Man kan selvfølgelig lære mye ved å delta i regattaer, men man kan også lære mye ved å prøve seg fram på egenhånd. Seiling skal være morro, og hva man definerer som morro er sikkert veldig individuelt.

 

Jeg seiler ikke regatta, men synes likevel det er morro å jobbe litt for å seile fra andre båter når anledningen byr seg.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg trommet jo alltid slik at seilene står fint og ikke blaffrer foran med masten og forstaget. Men 1cm eller 2 inn eller ut på storseilet gidder jeg ikke å bry meg om på turseiling. Hadde jeg gjort det hadde jeg heller aldri fått med meg noen på tur å båten. De hadde blitt dønn lei av alt maset. For skal seilet alltid være perfekt nytter det ikke å feste sjøtene i kliten. Da må du holde dem og jobbe litt ut og inn hele tiden. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Var det ikke noe med å barbere seg og å skjære nesa av, dvs at temaer en diskutere nærmest umiddelbart havner ut i absurde ytterpunkt som forestillingen om en (tyran?) skipper som krever 100% trim.

Det som er mitt poeng er at seilet er båtens motor. Og har motoren 4 syl. så vil en sjeldent være fornøyd når den bare går på tre. Noen av vår glede med å seile er samspillet med naturkreftene som krever noe mer engasjemet enn å bare styre etter et strek i kartplotteren. Det betyr at alle kan ha mulighet for å delta i framdriften også barna (barnebarna for mitt vedkommene). Men det er selvfølgelig noe som er galt dersom en setter likhetstegn mellom stress og aktiv seiling. Da tenker jeg et lite skipsråd er på sin plass :yesnod:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bare styre etter et strek i kartplotteren.

Hva er galt med det? Når jeg er ute med familien, er det mange elementer som er mye viktigere enn å seile en optimal kurs til en hver tid. Unntaket blir selvfølgelig på kryss.

 

Du koser deg når båten yter 100%. Jeg koser meg når kaffen er god, når jeg ser en annen flott båt, når været er bra, når jeg mestrer en vanskelig navigering, når jeg vet at jeg ikke skal på jobben på mange dager/uker /måneder, når noen går nedenunder og lager varm lunsj fordi de slapper av og har lyst osv, osv. Den rene seilingen er bare noe som følger med. Hvis det er et poeng å komme raskt fram, starter jeg motoren. Seilene mine kan uansett ikke konkurrere med den.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som er så utrivelig for mannskapet som en kaptein som griner på nesa hvis seilene ikke står 100%, og konstant trimmer for å få optimal fart ut av båten.

 

:rolleyes: Jeg prøver å la vær all trimmingen, men det er så fantastisk (/fanatisk) morsomt!

 

Nå skal vi ut å seil tur, tenker jeg - men når jeg er ute i båten skjer det noe med meg :blush:

-Fortest mulig uten så mye krengning at fruen klager...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

-Fortest mulig uten så mye krengning at fruen klager...

 

Yes, yes viktig dette. Vår båt går ikke fortest når den krenger. Maks krenging er ca 20%. Derfor viktig å holde seilføringen

relativt korrekt. Seiling med familien skal være kos, fruen gidder ikke holde på med trim. Men har heller fokus på

brunfargen. Jr sitter å ser på cruiserne som flyr forbi, synes seiling går treigt. :lol: Men er villig til å hjelpe til. Jr ine sitter

med sine seilhansker å lurer på hva hun kan gjøre. Viktigste er trivslen ombord. Alle skal trives.

 

Derfor tusler jeg litt rundt med Autopilot på, strammer/slakker for å se om noe hjelper. Men har som sagt mer enn nok hjelp av lillemor. Kryssing kan skje noen ganger, men får vi ikke nok høyde etterhvert, da startes monstret.

Dette er gjeldene regel ombord, mener jr. :wink:

 

Skal vi trimme skikkelig å jobbe, blir det guttetur. Ellers snart helg igjen :cool:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du koser deg når båten yter 100%. Jeg koser meg når kaffen er god, når jeg ser en annen flott båt, når været er bra, når jeg mestrer en vanskelig navigering, når jeg vet at jeg ikke skal på jobben på mange dager/uker /måneder, når noen går nedenunder og lager varm lunsj fordi de slapper av og har lyst osv, osv. Den rene seilingen er bare noe som følger med. Hvis det er et poeng å komme raskt fram, starter jeg motoren. Seilene mine kan uansett ikke konkurrere med den.

De fleste vil vel være enige i det du skriver, dette er noen av de mange forhold som gjør at både du og jeg liker oss på sjøen. :yesnod: Men så var det temat da som var seiltrim og hvordan lære seiling :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig seiltrim har ikke bare med marginale fartsforbedringer å gjøre.

 

Riktig seiltrim er viktig for komforten til alle om bord. Ved riktig seiltrim kontrolleres både krenging og ballansen i båten.

Altfor mange har skremt vannet av medseilerne sine selv i moderate vindforhold. Å forakte kunskap er dumskap.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Å forakte kunskap er dumskap.

Det er ikke snakk om å forakte kunnskap. Bare å ikke være så veldig opptatt av å benytte seg av den til enhver tid. Jeg har nok kunnskap til å trimme, spørsmålet er om jeg gidder, og om trimmingen gjør at seilasen altid blir triveligere for alle hvis man bruker den til fulle.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok kunnskap til å trimme, spørsmålet er om jeg gidder, og om trimmingen gjør at seilasen altid blir triveligere for alle hvis man bruker den til fulle.

Nei det er så, og en nokså individuell vurdering, men jeg tenkte nå mest å trimming siden det var tema. Og jeg snakker gjerne om det, fordi at det for mange kan gi båtlivet en ny dimensjon. Bl.a med å aktivisere alle ombord, voksen som barn. Det krever gjerne noe innsats, men å oppleve en engasjert familie som seiler er løft i bålivets mobilkran :sailing:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål fra en nesten nybegynner: Jeg seilte litt for drøye tretti år siden, og har nå kjøpt en gammel Vega. Det går rimelig greit, og vi hadde en fin tur fra Koster til Sandefjord sist søndag, mens andre tydeligvis lå i vindstille. Ca 6-7. m/s vind over sør for Færder, litt friskere inn mot Tønsber Tønne på ettermiddagen.

Men da vi rundet inn mot Sandefjord med alle kluter oppe, var det plutselig et annet liv. Slør med vind rett fra siden, og noen kastevinder som må ha vært oppimot 20 m/s. Plutselig lå båten like flat som Valla burde gjort. Kanskje 45-50 grader, selv om jeg tar høyde for at bedømmelsen kan være preget av situasjonen. Utrivelig er vel bare fornavnet, selv om jeg vet at båten tåler vinden, er det ikke greit når det meste ombord blir ommøblert og man må klamre seg fast, mens fruen lurer på om skipperen vet hva han driver med.

 

Sånn i ettertid lurer man jo på hva man skulle gjort - bortsett fra å reve i god tid. Hvis jeg hadde vært kjent med lokale vindforhold og tenkt meg litt bedre om, hadde jeg kanskje tenkt at stekende sol over land og sjø lager temperaturforskjeller som kan produsere heftige lokale vinder. Men når man er der, og masten ligger nesten flat, hva gjør man?

 

Så langt jeg kan begripe, har man i hovedsak tre muligheter: Dreie opp mot vinden, og la genoaen blafre hvor mye den vil. Roret tar ikke så veldig godt, men på en langkjølet båt med roret godt under båten, bør det vel gå. Eller gå mot le, og få en litt ustyrlig bom over hodet, selv om den var satt stramt på slør. Og siste mulighet: Å gi ut på skjøtene - enten genoa eller storseil eller begge. Problemet er at når man ikke har tenkt på forhånd, er skjøtene kanskje satt godt fast.

 

Etter noen sekunders tankevirksomhet valgte jeg å gå opp mot vinden, samtidig som jeg fikk løs genoaskjøtet. Det gikk ganske greit, selv om det sikkert var fin underholdning for dem som satt på land og solte seg. Resten av turen inn til kai gikk for motor.

 

Jeg har vanskelig for å tro at jeg er den første som har vært dum, og jeg blir sikkert ikke den siste heller. Men jeg tar gjerne imot råd fra mer erfarne folk. Hva bør man gjøre i slike situasjoner, bortsett fra å unngå å havne i dem?

Link to post
Share on other sites

Så vinden endret seg fra forenom tvers til midt på og økte til opp mot 20sek/m.

Ville fortsatt på samme kurs men snarest sluppet ut storseilet til det begynte å få innslag langs forliket og etter det ville jeg om det ikke roet seg litt satt igang å reve genuaen , har du denne på rull så er det en smal sak , er det snakk om seilbytte så ville jeg muligens om plassen tillot det lenset unna været og prøvd å ta ned genoaen i le bak storseilet.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme erfaring på søndagen, vi heiste seilene rett vest av Tjøme radio og gikk mot Svenner hvor vi spiste klokken 15.00 på søndagen, gikk videre mot Porsgrunn og ved 17.30-18.00 tiden så kom det noen skikkelige kastevinder (rett vest av Helgeroa som også gjorde at vi måtte reve litt... vi seilte kun på genoan da.... med vinden inn fra sørvest (aktenom tvers på båten)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...