Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling


Sydvesten

Recommended Posts

Enig med Enzo, samtidig har du ikke rullegenoa, men har tenkt å ha båten. Skaff en. Da skjer reving fra Cockpit. En

investering du blir meget glad i. Utsetter heller ingen for å stå på fordekk å skifte fokk. Ingen spesiel fornøyelse i litt sjø

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Litt snodig, men vår første seilbåt var også en Vega kjøpt i Sandefjord og seilt til Vestlandet med rederinne og to 10-12 åringer. Og det var mange slike episoder underveis hvor luer, hatter og fendrer gikk til sjøs. Jeg syntes du reagerte helt

grei med å gå opp i vinden og med litt trening gjør du sikkert slik som Enzo foreslår. Vega er nokså rank og legger seg lette ned så rullebommen på storseilet var slett ikke så ueffen (kanskje "modernisert" bort hos deg?). Men båten er trygg nok bare en ikke faller overbord, så hold fast. Å være klar til å slakke på skjøtene er bra når viden er ujevn. først på storseilet.

Foresten slører Vegaen fantastisk bra - med spinnaker på en rom slør tar hun garantert alle båter i samme størrelse og mange større båter. På kryss skal man ta livet med ro eller bruke jerngenoa på Vega.

Gratulere med trivelig båt, og har du innspill vil jeg og mange andre her svare etter beste evne :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever sånt titt og ofte i den lette båten min. Normalt ikke like dramatisk som beskrevet over, men jeg begynner å bli vant til det og har mer eller mindre fått noen reflekser. Når kastene kommer loffer jeg (helst før kastet treffer), og i noen tilfeller slipper jeg ut storseilet til det blafrer og strammer det inn på ny kurs. Om mulig/nødvendig fortsetter jeg turen på en skarpere kurs. Vil jeg falle av, gjør jeg det med (evt. mye) tvist i storseilet. Seiler stort sett med tvist i fokka også, tilfelle det kommer kast. Tur-mannskapet mitt kan ikke sendes på dekk for å flytte blokker...

 

Albin Vega er vel masthead, og genuaen større enn storseilet, så den vil vel ha andre trimmeprosedyrer? Flytte genuablokkene så langt bak som mulig, stramme genoaskjøtet og gå opp mot vinden til det begynner å blafre. Tilsvarende tvist i storseilet.

 

Det er nå mitt forslag, da.

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Takker for greie svar. Vi hadde seilt på kryss helt fra Koster og var svært fornøyd da vi klarte å snike oss inn fjorden uten å baute. Det var da vi dreide mot nord innover mot Sandefjord og fikk vinden på tvers, at underholdningen begynte. Det har vært mest motvind siden jeg køpte båten, så jeg har ikke noe særlig trening på slør.

 

Rullegenoa har jeg, men når man henger etter tennene er det ikke akkurat den man griper etter. Det var de mest akutte tiltakene jeg var ute etter.

 

Av rådene slutter jeg at første grep bør være å slakke ut på storseilet. Da gjelder det å ikke surre tampen for mye, slik at man noenlunde lettvint kan gi ut litt.

 

Når dekket blir flatere og pulsen går ned, kan man rulle inn noen kvadratmeter på genoaen.

 

Skal finne en prosedyre på dette på neste tur og informere medrederen.

 

Takk igjen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har vi hatt en fin dag på fjorden i bris og tiltider frisk bris... og da dukker selvsagt spørsmålene opp... Har lest litt om sagging på forstaget.. og jeg oberserverte dette i dag på en skarp kryss... rundt 30-35 grader. Jeg hadde da en markant sagging på forstaget... vel markant er vel realtivt det da... men en god fot eller to tenker jeg, strammet opp akterstaget men man lurer jo alltid på hvor mye jeg kan stramme da..har vel to treskorne blokker på akterstaget og i tillegg er det dobbelt akterstag i bunnen slik at det blir jo litt utveksling her... Drar kun til med håndmakt... men hva er akseptabel sagging på forstaget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

To fot er altfor mye.

Få riggspenningen din kontrollert.

Den kvikkeste måten å ødelegge noe på er å ha for slakk rigg.

Jeg seilte kryss over fjorden igår, og hadde kanskje 15 cm. sag før lensetaklene kom opp.

Men jeg har svært stramme overvant.

Treskåren talje og hanefot kan du trekke i til det svartner.

Jeg har firskåren talje og hanefot kun til å bøye mastetoppen.

Link to post
Share on other sites

Hadde en mistanke om at det var for mye så jeg strammet til ekstra... men det er jo ikke lett å få dette eksakt for en amatør... heller... Har vært inne på å sette merker på tauet slik at jeg hvor "stramt" det er... Ellers så tro jeg riggen er bra, i allefall sidevies.... Jeg pleier jo at kjenne på vantene på alle båtene jeg ser slik at jeg danner meg et bilde av hvordan dette skal være, pluss et lite kakk slik at jeg hører på resonansen.... undervantene er nok muligens litt slakke vil jeg tro.. Skal avmaste til vinteren siden jeg har litt monteringsjobb på riggen før neste sesong, så da skal jeg finner noen som kan dette til våren når masten skal på igjen slik at masten blir satt korrekt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner at jeg er alt for pingelet her.... ser ut som det er mye å gå på ja... Da får jeg dra til det jeg orker da... og litt til

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var det da... duppeditt listen er mye større enn tilsvarende budsjett, selv om jeg bruker opp alt på uforutsett posten som er 150%... Plotter, radar, ny propell, og en propell som virker sideveis... Riktignok skal fruen få radar i julegave da.. men men

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Satte opp riggen på IF'en i vår, og fulgte da Ivar Dedekams bok "Seil- og riggtrim" til punkt og prikke, trodde jeg. Nå er jeg litt i tvil. Merker vibrasjoner i båten i havn, når seilene er nede, og det blåser litt. Disse vibrasjonene stammer fra masten. Er dette normalt, eller OK? Tenker at det kanskje hadde hjulpet å stramme undervantene litt for å stabilisere masten bedre, men forsto boka slik at undervantene ikke skulle være spesielt stramme, bare såpass at de ikke ble slakke i le på kryss. (Har ikke boka, bare lånte den, så jeg får ikke sjekket).

Merker også at forstaget er litt slakt, beveger seg litt mot le på kryss. Er det dette som kalles sagging?

Burde kanskje fått assistanse av en seilmaker jeg også...

Ett spørsmål til. Bør stag og vant byttes fra tid til annen, selv om det ikke er synlig skade/slitasje på dem?

Link to post
Share on other sites

Har du samme system som meg?

bavaria_34_2.jpg

(det er ikke bare treskåren talje - den drar kun det ene benet i hanefoten som igjen går over en blokk som dobler kraften på akterstaget...), men - selv på min 34 er dette ALT for slappe greier til å få noe særlig spenn på riggen. Som tidligere sagt; legg det på en vinsj og dra til det piper :cool: .

Jeg antar imidlertid at du trenger strammere overvant før det er så mye vits i å dra på akterstaget. Dersom du ikke har 'vajert' eller annen forspenningsmåler (trikset med tommestokk er også beskrevet her inne tror jeg) så dra til vantene så mye du tør + et par tørn.

 

Med 25 cm lang arm (fastnøkkel) på vantskruene greier du ikke å skru ting istykker med håndmakt. :smash:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har ikke moderne Bavariaer brøkdelsrigg?

 

Om det er så mye sagg i forstaget er det vel noe av den "permanente" riggtrimmen som også er slakk? Dvs. over- /toppvant og forsåvidt forstaget i seg selv. Å stramme akterstaget pinnstramt uten at resten er satt synes jeg høres ut som en dårlig ide...

 

Om undervantene (som holder igjen mastebøyen) er "for" slakke og akterstaget strammes med vinsj, vel...ville jeg tenkt meg litt om på før jeg hadde gjort det.

 

Til Cleopatra vil jeg si at vibrasjoner i masten ved sterk vind er relativt normalt. "Litt" sagg i forstaget er også normalt, og tilogmed ønskelig. 1-2 fot som beskrevet under er derimot i overkant...selvfølgelig avhengig av båtstørrelse.

 

Stående rigg som stag og vant bør byttes. Hvilket tidsintervall er iallefall ikke jeg sikker på. Konservativt 5 år for rod-rigg, og 10 år for wire. Jeg aner ikke om det noensinne har vært byttet på min (23 år...), alt ser fint ut, men vurderer å bytte for sikkerhets skyld. Rustanløpninger i terminaler eller brutte kordeler er et sikkert tegn på at det bør byttes.

Link to post
Share on other sites

En enkel og grei måte å trimme riggen på,er følgende: Stram toppvant og undervant for hånd(likt på hver side)+ et par omdreininger,sjekk at "sporet "i masta er rett,og trekk så til noen omdreininger til på toppvant,likt på hver side,slik at masten står tilnærmelsesvis rett langskips .Mål så med storseilfall+målebånd at masten er rett sideveis i båten.Trekk så til akterstaget,ikke altfor hardt.Nå strammer man endel på toppvant,og noe mindre på undervant.Når man nå slakker akterstag,vil man ha en "liten " bøy /logg på masta.Sjekk masta sideveis igjen med storseilfall/målebånd.Nå er båten klar for trimming under seil,og det bør skje på kryss når man krenger 20-25 grader.

Har strammer man le toppvant til de ikke har antydning til slakk+ 1 -2omdreininger,likt på begge halser selvsagt.Og man strammer undervant til de såvidt ikke har slakk,men de skal være noe slakkere enn toppvant.

Så sjekker man med en "spenningsmåler for vant" at man har .f.eks 15-20% av bruddstyrken eller hva man måtte ønske/hva som er anbefalt.Dette har fungert for meg i alle år :yesnod: ,vel og merke med brøkdelsrigget båt.

En rigg skal ikke være for slakk,men etter min oppfattning heller ikke altfor stram,det ødelegger lettvindsegenskaper.

Husk at mellomvant ikke må være for stramme,det kan føre til rigghavari.

mvh :smiley:

 

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

trekk til strekkfiskene for hånd så hardt du klarer, bruk storseilfallet og mål ut til relingslisten at du har lik avstand på begge sider så du er sikker på at riggen står rett, når dette er gjort teiper du en 2 meter tommestokk til toppvantet slik at den står ned på strekkfisken. nå kan du begynne og teite til strekkfiskene likt på begge sider, feks. 1- 2 hele runder på hver side helt til du har et gap på 3 mm mellom tommestokken og strekkfisken, 1mm strekk over en lengde på 2 meter er lik 5% forspenning i vaieren hvis du har masthead rigg er vanlig forspenning 15% dvs. 3mm strekk på toppvantet.Er det brøkdelsrigg med vinklede salinger er det vanlig med 20% forspenning dvs. 4mm strekk i vaieren dette for og få forstaget stramt nok. Noen brøkdelsrigger strammes til 25% forspenning for og ha et stramt nok forstag. Når du har gjort dette sikter du oppover i likrenne på masten og kontrollerer at den er rett. Så kan du stramme undervantene til ca. halvparten av toppvantene. Forstaget bestemmer hvor mye riggen luter bakover prebend reguleres med undervant. Når dette er gjort kan du etterjustere under seil og sjekke at riggen står rett på begge halser og at ikke toppvantene slakker på le side under seil, Dette bør gjøres i frisk vind. Mange rigger havarerer fordi de ikke er satt stramt nok. Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy.

Link to post
Share on other sites

Om det er så mye sagg i forstaget er det vel noe av den "permanente" riggtrimmen som også er slakk? Dvs. over- /toppvant og forsåvidt forstaget i seg selv.

 

De fleste moderne turbåter mangler strekkfisk på forstaget. Hvis man gjør alt det andre riktig og forstaget fremdeles har for mye sagg, må man kanskje kutte eller montere strekkfisk selv. (fullt mulig på selden rulleforstag)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk motsatt vei på min båt : forlenget forstaget med en 'toggle' for å få litt mer mastelogg.

Synes båten seiler bedre med dette oppsettet. En merkelig effekt er at båten har blitt mindre logjerrig. Etter teorien skulle den jo blitt mer logjerrig med seilenes kraftsentrum lenger akter.... Må ha noe med ekstra twist i storseilet å gjøre (lettere å sette noe twist i toppen) antar jeg :confused:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er inne på noe.

Jeg har ei skinne til forstagsfeste og satte forstaget i det fremste hullet samtidig med at jeg byttet om på kilingen i hyttetaket i et forsøk på å flytte seilplanet forover. Blei iallefall ikke noe bedre. Jeg må ned mot 10% på undervantene og ha ganske kraftig trekk i akterstaget for at hun ikke skal bli helt balstyrif dersom det blåser litt.

Link to post
Share on other sites

De fleste moderne turbåter mangler strekkfisk på forstaget. Hvis man gjør alt det andre riktig og forstaget fremdeles har for mye sagg, må man kanskje kutte eller montere strekkfisk selv. (fullt mulig på selden rulleforstag)

 

Dessverre blir alfor mange nye båter idag levert med for langt forstag,hvilket gjør at "hele masten" logger,ofte oppmot 70cm-1m (alt avhengig av båtstørrelse selvsagt)og det blir totalt feil,og logjerrig båt..Masten skal stå rett(langskips) til over salingen før mastelogg starter.Etter min oppfattning ca.30cm for en mast på 16-17 m er tilnærmet riktig,vel og merke ved slakt akterstag :crazy:

 

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...