Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

Da ble det jaggusnurremeg Ålesund gjestehavn på meg. På nybryggene blir det litt turbulens i sjøen av både losbåt og hurtigbåter som kommer og går.. men det er til å leve med. Med nyanskaffet Netcom mobilt bredbånd til 125 i mnd, slapper jeg godt av med en pils og solnedgang i havet :) God helg alle sammen, nyt det som faktisk kan se ut som starten på en lang fineværsperiode!!

Lurer på om det ikke var dere vi så i kosefart rett syd for Son i ettermiddag, "sjøman"? Vi kom inn gjennom Bevøysundet og gikk på vestsiden av Gjøva på veg mot Mossekanalen.

Dette ble jo en fantastisk ettersommerhelg. Bildet nedenfor er fra kryssingen av fjorden på veg fra Horten indre havn til Bevøya. Periodevis havblikk og varmt og fint i sola!

p1000479.jpg

Fantastisk vær i helgen ja. Vi var ute i går og fikk en tur rundt Fredrikstad, inklusive en tur innom Hankø for å hilse på kjente. Fikk trent litt mørkekjøring med radar og fyr også. Møtte noen båter uten lanterner - stusser på at folk tør det. Jeg registrerer også at mange båters lanterner synes veldig dårlig - tror ikke folk er klar over hvor dårlig de synes.

Dårlig med overnattingsmuligheter - vi var barnevakt i helgen. To små knøtt (eller krapyler :wink:) som måtte passes så foreldrene kunne være med på lystig lag.

Dere som lå på Mølen - jeg hørte at det var en kar som hadde lagt seg på tvers i innløpet og sperret havna der. Var det en protest mot de "fastboende" - eller hadde han en vettig grunn? :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dere som lå på Mølen - jeg hørte at det var en kar som hadde lagt seg på tvers i innløpet og sperret havna der. Var det en protest mot de "fastboende" - eller hadde han en vettig grunn? :smiley:

På tvers: Nei

I innløpet: Ja

Sperret havna: Tja...

Protest mot fastboende: Det er ingenting som tyder på det

Vettig grunn: Han ville vel bare finne en havn for natten.

p9040089.jpg

Jeg hørte ikke alt som ble sakt, men slik oppfattet jeg det:

- Det kommer to båter litt seint (1900 - 2000?). Den ene får en plass inne i havna, den andre legger seg i innløpet.

- Noen "fastboende" forteller at han ikke kan ligge der. Jeg hører bl.a. en som ikke vil legge seg til å sove når det ligger en båt og sperrer. Jeg hører ikke hva han svarer, men jeg har inntrykk av at de ikke kommer til enighet.

- En stund senere går han og den båten som han kom sammen med, videre. (Kanskje i 23 - tiden)

- Litt seinere kommer redningsskøyta. Jeg forstod det slik at han var tilkalt p.g.a. dette, men båten var jo allerede reist.

Det sentrale spørsmålet er jo: Er det plass til en båt i innløpet? Denne helgen, med så lite vind, er det nok ingen problemer å komme seg ut. Det er kanskje større problemer å runde meg som ligger ytterst (med gummibåt i snapdavid). De innerste har også problemer med andre båter som ligger i veien. Og denne natten var det 3 tau tvers over som sperret. Bør dette innføres som en plass i fremtiden? Nei jeg håper ikke det. Med litt vind så kan innløpet være trangt nok som det er.

Gerhard

Så kan en kanskje summere dette opp slik (for en som ikke var tilstede):

- Sperret båten i innløpet for andre som ville inn i havnen, eller var det allerede stappfullt?

- Selv lå han på en utsatt plass for vind og sjø (som var fraværende i helgen)

- Var han villig og edru nok til å forhale og var tilstede til en hver tid dersom noen andre inne i havnen skulle ut før ham, eller kunne selv de største båtene komme seg ut i en bråhast dersom det skulle bli brann i båtene inne i havnen?

For meg som kun har kikket inn i havnen, høres dette ut som en farlig havn brannteknisk, med tau og dregger på kryss og tvers. Jeg holder meg unna!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja Lars, dette er en farlig havn om noen skulle ta fyr. Jeg har ligget der en gang og som du ser av bildet, ikke bare dregges det på tvers av havnen, det strekkes også tauverk i luften på tvers av havnen.

Koselig er det der, men skummelt om noe skulle skje. Nå blir det uansett et hypotetisk spørsmål siden havna er opptatt av de samme båtene helg etter helg. Det ser nesten ut som deres betalte Campingplass :lol:

Joller legges igjen fra helg til helg for å holde av plass ! (dette er noe overdrevet, men med en god posjon sannhetsgehalt)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mølen er kjent for at båter blir liggene igjen for å holde av plasser. Forkastelig mener jeg

Jeg synes havna var trang da jeg var der med en 23 foter. Og jeg forstår ikke at folk tør å ligge så trangt. Men vi er jo ulike der virker det som. Det er jo ikke sjelden å store båter ligge helt helt innerst i havner heller - som feks i Tanumstrand.

Innløpet var jo ikke helt sperret - men det er jo ikke lett å komme ut derfra med den nordWesten liggende i "hølet". Han kunne vel strengt tatt ha lagt seg på utsiden av moloen med akterdregg også slik været og værmeldingen var

Redigert av Bitteliten (see edit history)
den nordWesten liggende i "hølet". Han kunne vel strengt tatt ha lagt seg på utsiden av moloen med akterdregg også slik været og værmeldingen var
Selvfølgelig kunne han det, med det været som var, men litt stusslig med en molo mellom seg selv og den lune fine havnen Mølen er? Er det fullt, er det fullt og da drar en til en annen og mye triveligere havn enn Mølen. Det får da være måte på møøøøl. Tenker det var noen av de "faste" som ble sure dersom ikke sværingen var en av dem og hindret dem i de beste plassene (som alle selvfølgelig vil ha).Om noen har en litt større båt enn oss med småbåter( har selv en liten Saga 27), må de vel ikke ligge ytterst og dårligst for det? Og nå snakker jeg ikke om 65-fotinger og derover.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvor går ferden denne helgen? Tja si det......Noen som har forslag?
Jeg tar nok en tur med skipshund (uten kone til Kommers da hun jobber i helgen). Kanskje du skulle ta en tur der også? Der er det "freden og roden" med stort sett bare faste "beboere". Alderen er nok ikke blant de yngste, men gamle er vi ikke, det er ikke så mange over 80 år. På bryggen sitter vi med bord og stoler, og det er alltid plass til nyankomne. Spiller du Petane (kulspell, der man kaster stålkuler fremover, er det noe det er gode muligheter for på Kommers). Om kvelden er det fyr på gruen på land, og så blir det stille og ro slik at alle får en god natt søvn etter en aldri så liten ankerdram som ikke overdrives.

Lars H.

Snart helg igjen ,dugnad lørdag så da går jo fredagen i søppla .Men er det ok vær ,så reiser jeg aleine ut på lørdag.Kansje ta en tur til Borgen ,men tipper det blir tur til Horten gjestehavn .Da det er lenge siden ,å det er jo ok med en kort tur også da det bare blir ei natt .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Chanty foreslo at vi skulle ta en til til Mølen i helgen, men etter alt som skrives om den plassen på forumet her, så tror jeg at jeg venter med å dra dit til "campingfolket" har tatt inn forteltet for sesongen.

Frua skal til fjells og unga gidder nok ikke å være med, så det blir vel bare bikkja og meg denne helgen også.

Blir nok en annen uthavn en Mølen på oss denne helgen. Hvor vet jeg vel som vanlig ikke før rett før jeg kaster fortøyningene :crazy:

/per

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...