Jump to content

Denne helgen går turen til......

Astor

Recommended Posts

bilde

Sio sesongen no er åpna, blei sambuar og dattera vår på 10mnd også med.

Bildet over viser øya Romsa rett forut. Her tenkte me første overnatting.

Under er bildet fra bøya, nord på Romsa. Flott start på dagen.

bilde

Etter ein stopp på Halsnøy for litt shopping, gjekk turen videre mot Husnes. Som ein ser på bildet under

bilde

Lettmatrosen gjer det lettmatrosen skal, og haler i skjøte.bilde

No er med framme ved gjestebrygga på Husnes, der med tilbringer natta.

Kva med gjer eller kor med skal i morgen , er ennå uvisst.

Tar ting som da kjem :)

Redigert av Steini (see edit history)

Avgang Moss torsdag formiddag. Sesongens første tur med overnatting. Vi har planer om å bli noen dager på Oscarsborg. Her får vi vann, strøm og treffer kjente.

Sol og pent vær, ved Halvorshavn stuper vi inn i tykk tåke. Sniker oss videre, ankommer Borgen, finner oss en plass.

Litt skiftende vær men noen fredelige dager her inne i fjorden. Litt formiddagsfyll med bobledrikke og jordbær i nabobåten i dag.

Det er fem båter med mannskaper ombord her i kveld.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Etter 13 netter på Oscarsborg med to dager avbrudd hjemme, var det tid for å finne et annet sted å ligge i helgen. Med fruen bortreist hos moren i Kristiansund, ble det guttetur (skipshunden og jeg) til Holmsbu. Her ligger vi alene på gjestebryggen. To andre båter har kronglet seg inn på fiskebåtens plass og dagbryggen. Nå har jeg hatt meg en god middag med kyllingfilet og ris med litt rødt til. Det var litt NW vind tidligere, men nå er det nesten stille.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Går inn mot vår 14 overnatting. Ligger på Sætre mens fruen jobber. I morgen går vi en kvartmil lenger sør til Sandspollen. En solid bunke med rykende fersk Båtens Verden er med ombord. Om noen vil titte på bladet så deler jeg gladelig ut. Bare å komme bortom.

Det blir test av nyheter kombinert med latmannsliv er en koslig pensjonistjobb.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Søndag går vi vel nordover til Borgen etter kanskje en tur innom Kommersøya for å se hvordan ståa er der. Jeg må i hvert fall være tilbake hjemme neste søndag når Trude kommer tilbake fra Kr.  sund. Kanskje det heller blir en tur til Bolærne før det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter 13 netter på Oscarsborg med to dager avbrudd hjemme, var det tid for å finne et annet sted å ligge i helgen. Med fruen bortreist hos moren i Kristiansund, ble det guttetur (skipshunden og jeg) til Holmsbu. Her ligger vi alene på gjestebryggen. To andre båter har kronglet seg inn på fiskebåtens plass og dagbryggen. Nå har jeg hatt meg en god middag med kyllingfilet og ris med litt rødt til. Det var litt NW vind tidligere, men nå er det nesten stille.

bilde

Såg dig på Marine T och förstod att du ville få lite vattenbyte på båten.

Nu får du en vecka med fint vårväder

God tur.

Redigert av Svensk (see edit history)

Det tror jeg ikke, men det er jo en del båter som ligger i vinteropplag på Borgen. Ellers er det ikke dumt med "liten" båt. For vår Saga 27 koster det kr.150,- "off season". Det samme koster det for oss her i Holmsbu nå. Begge steder er dette inkludert strøm.

Mitt webcam: trudelutt.com/cam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Så ble jeg litt lei av 5 - 10m/s nordavind i Holmsbu. Dermed forflyttet vi oss til Åsgårdstrand med vind og sjø inn aktenfra på turen. Her ligger vi som i en andedam i Ås seilforenings gjestehavn.

bilde

bilde

bilde

Tester ut AnchorRoll i Sandspollen denne helgen for Båtens Verden.

En nyskapning som enda ikke har norsk importør.

En snor festet til ankeret via en rulle. Den markerer der ankeret ligger.

Det vil hindre andre å legge ut sin ankerkjetting over vår.

Om virkningen uteblir eller om båtfolket skjønner dette får tiden vise.

Akkurat nå løyet vinden.

Seks båter i pollen.

Redigert av Astor (see edit history)

Om virkningen uteblir eller om båtfolket skjønner dette får tiden vise.

Ikke skjønnte jeg dette, men OK, jeg ville vel neppe droppe ankeret rett på en slik orange duppeditt. Men for all del, kanskje et greit salgsobjekt? Det er utrolig hva enkelte klarer å tro vi båtfolk trenger.

Du får inte lägga ut såna fina bilder Lars.

Jag får det travelt att besöka alla dessa fina platser.

Ja, men da er det bare å sette kursen retnig NW! Åsgårdstrand er jo stedet der maleren Edvard Munch malte det berømte bildet "Pikene på broen". Der gikk jeg med Max for hans kveldsbæsjetur i dag.

Etter en fin påske på vannet har jeg hatt båten på verksted den siste uken pga en garantisak. Idag har jeg kjørt tog fra Drammen til Fredrikstad der jeg hentet båten og fått en fin tur over fjorden til Vrengensundet der jeg hentet resten av familien. Nå ligger vi på Gåsøkalven  utenfor Melsomvik der vi har et lite ærend imorgen. 8 C i vannet, og vinden fra N har løyet nesten helt :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vi ligger syv båter på svai i bekmørket her i Sandspollen. Kun to av oss har ankerlanternen tent. Hm...

Det slurves mye her har jeg lagt merke til. Med ledlys i toppen er det svært lite strøm som tappes ila natten.

Selv erfarne seilere som ligger ibJavseilserklubbens bøyer ligger mørke.

Er det noen som har synspunkter her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...