jat Startet 4.Mars.2003 Del på Facebook Startet 4.Mars.2003 Er på forsikringsfront om dagen, og har noen spørsmål. 1. Stemmer premieberegningen som gjøres på Norske Sjø sin hjemme side eller blir prisen en annen? 2. Er kontingenten kr 300,- i KNBF når man ikke er medlem av noen annen båtforening? 3. Er det noen som har erfaringer med skadeoppgjør i Norske Sjø? PFT Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 4.Mars.2003 Del på Facebook Svart 4.Mars.2003 Hei jat! Takk for din interesse for Norske Sjø, som er en forsikringsordning som tilbys medlemmer i KNBF og i seilforeninger som er tilsluttet Norges Seilforbund. Her kommer svar på dine spørsmål: 1: Premieberegningen på www.norskesjo.no er korrekt hvis alle spørsmål er korrekt fylt ut. 2: Kontingenten for direkte tilsluttede medlemmer i KNBF er kr. 300,- pr. år (NSF har ikke enkeltmedlemmer, men kun seilforeninger). For medlemmer i båtforeninger er kontingenten kr. 117,- pr. år fordi båtforeningene sender inn kontingenten samlet for sine medlemmer. På www.knbf.no kan du se hva du får igjen for kontingenten. 3: Vi er vel ikke de rette til å svare på dette spørsmålet, men antall klager på skadeoppgjør er svært få. Vi får ofte hyggelige tilbakemeldinger med takk for raskt oppgjør. Hilsen Jan H. Syvertsen Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
jat Svart 6.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Da blir det nok Norske Sjø på meg. Jeg vil spare 1700,- på å bytte fra Gjensidige. :lol: :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Og jeg vil spare drøye 2000,- inkl. medlemskapet i knbf (kr.300,-) Også fra Gjensidige Nor. Ble forbannet på Gjensidige , da de økte premien fra 4600,- til 8200,- for 2 år siden. Den ble redusert med 700 kr. ifjor, men nå er den oppe i 8000,- igjen. Etter hva jeg forstår er det ikke noe vesentlig forskjell på vilkårene. Forsikring er rart: Premien øker fra år til år. Men hvis noe skjer får du mindre og mindre tilbake for vært år som går (verdinedskrivning). Var det ikke en av dere som var forsikret i ett selskap som ikke drev med de fantestrekene. Per Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Syvert Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Velkommen om bord, jat! Hilsen Jan H. Syvertsen Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Rolf Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Pekjan: Var det ikke en av dere som var forsikret i ett selskap som ikke drev med de fantestrekene. Det tyske? selskapet Pantenius har såvidt jeg husker ikke fratrekk for alder. Det har kontor i Danmark http://www.pantaenius.com/dk/yachten/index.htm, har selv vært ikontakt med dem og mottatt pris tilbud. Det var noe dyrere en den forsikringen jeg har nå så det har ikke blitt noe.Men angrer sikkert på det dersom jeg får en skade..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mini Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Til Pekjan: Dette med hinsidige prisøkninger er noe de fleste blir utsatt fra sine forsikringsselskap. Da er det bare ne ting å gjøre, gå ut og sjekk markedet med en gang. Når du så finner et tilbud som er biligere, skift selskap med en jæ..... gang. Dette er en taktikk vi har brukt og spart mye penger på de site 5 årene. Vi har vel det tredje selskapet nå.............................................. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Har noen sjekket hvor langt ut fra land Norske Sjø har forsikringsdekning?. Mener det var altfor kort for f.eks en Danmarkstur. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Hei Jolla Norske Sjø dekker Østersjøen, Nordsjøen ned til Dover-Calais og 4 grader vest (Østkysten av Orkenøyene og Shetland) Se www.norskesjo.no Hilsen Jan H. Syvertsen Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Lotus Svart 6.Mars.2003 Del på Facebook Svart 6.Mars.2003 Mulig du har hatt den der hele tiden Syvertsen, men jeg la først merke til KNBF-logoen akkurat nå når jeg skulle logge av og legge meg. Stilig. En god grunn til å ikke foreta en navneendring... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Og jeg følger etter JAT. Besparelsen min ble på over 40% Så da er det vel bare å komme seg hjem og sjekke resten av forsikringene. Hvis det er like mye å spare på alle de andre, så får jeg vel lov av "Sjefa" å kjøpe noen "duppedingser i år også. Som du ser Jan, det er viktig å synliggjøre seg. Per Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bliss X Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Har dere nå lest alt som står med liten skrift da? Det er ofte stor forsjell på vilkårene rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 7.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 :confused:Vet du om noen snublekanter vi ikke har oppdaget ? Jeg skal sette meg ned å lese vilkårene som kan lastes ned fra internett. De er litt annerledes lagt opp enn det jeg er vane med. Håper bare de representerer den fulle og hele sannhet, og at det ikke eksisterer liten skrift som ikke synes på utskriften. Egentlig er det vel ikke så farlig. Generelt sett dekker ikke forsikringselskaper noe som helst før alt er gått totalt til helvete og familien på 3 har svømt hjem. Og en slik situasjon dekker de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Hei Lasse! Du har helt rett! Den beste båtforsikringen er mer enn bare prisen. Vilkårene er vel så viktige. Man bør ikke bare sammenligne pris, men også vilkår! Derfor har KNBF og NSF etablert forsikringsordningen Norske Sjø som et medlemstilbud, også fordi en konkurransedyktig forsikringsordning bidrar til å holde premier og vilkår i andre selskaper i "tømme". Dette betyr selvfølgelig også at Norske Sjø ikke alltid er det beste alternativet. På den annen side har vi kanskje bidratt til at båtfolket får bedre priser og vilkår i andre selskaper nettopp fordi de må konkurrere med Norske Sjø. Og takk for det! Hilsen Jan H. Syvertsen Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bliss X Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Noe jeg ville sjekke spesielt er hva som dekkes vedr. transport av båt etter skade. Hvilke krav har man egentlig ved en reparasjon? Båten kan jo befinne seg langt unna det verftet man ønsker å benytte, og frakt av en 5- 6 tonns båt på lastebil koster flesk. Hadde en slik sak i fjor sommer. Båten gikk på lastebil dit jeg ville ha den. Ikke sikker på om alle forsikringsselskaper ville dekket det. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Hei! Skal ikke uttale meg om prisnivå i Norske sjø idag. Var selv forsikret der for noen år siden og det som skremte meg vekk var vilkårene for hva man får igjen ved skade. Som de fleste andre selskapene reduserer Norske sjø verdien på utstyr med mange prosent for hvert år siden det var nytt. Med båt fra 1986 ville erstatningen i mitt tilfelle bare vært en brøkdel av hva ny gjenstand koster. Man kan sikkert diskutere om det er rettferdig å kreve penger nok til en ny gjenstand når den gamle er mange år gammel, men jeg fant et selskap som har den filosofien. PANTAENIUS, riktignok med nærmeste kontor i Skive i Danmark har litt annerledes vilkår.... Ved skade får du erstatning, UTEN fradrag for alder, begrenset til den forsikringssummen du har på båten din. Tror ikke denne forsikringen koster så mye mer enn andre, men erstatningsvilkårene er i allefall mye bedre dersom du skulle få en skade med en eldre båt. Tror mange av dere med eldre båter burde sett mer på hva dere betaler for/ får igjen ved skader enn hvor dere kan få den rimeligste forsikringen... Hilsen Athene Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Helt enig. Jeg har gså vurdert dette, og fikk et tilbud fra dem i fjor. Litt dyrt, men absolutt noe å tenke på hvis man har en eldre båt. Det som er spesielt dårlig med Norske Sjø (og mange andre) er dekningsgraden på riggen. Derfor blir det ikke Norske Sjø på meg hvis jeg skulle finne på å bytte selskap. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Jeg var tidligere forsikret i Norske Sjø, rimelig (for meg - seilbåt), men ganske ussle forsikringsvilkår, sett med mine øyne. 1. Aldersfradragene er veldig høye, i alle fall for en gammel seilbåt. 2. Riggen må ned ved opplag på land. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Hmm - en tanke slo meg etter å ha lest om nedskriving av verdi pga alder. Når jeg ringte Gjensidige for å kaskoforsikre Sjømannen, var et av spørsmålene: Hvor mye vil du forsikre den for? Jeg la meg da på det jeg antok var markedsprisen for et eksemplar tilsvarende den standen Sjømannen min er i. Men hvordan er dette i forhold til nedskriving pga alder? Hvis selskapet har en slags beregning for nedskrivning av skadeoppgjør pga alder, har det vel ingen hensikt å betale for en forsikringssum man aldri får ut hele beløpet av? Hvordan tolker jeg dette i forhold til mitt eksempel? Vil det si at jeg betaler premie for en høyere forsikringssum enn jeg kan regne med å få igjen ved evt. oppgjør, eller vil det si at dette med nedskrivning av verdi ikke er relevant i og med at de spurte hvor mye jeg ville forsikre båten for? Blir helt tvil her. Hva er det som gjelder - verdien man blir spurt om å forsikre for - en fast årlig nedskrivning av nypris - markedsverdi for en tilsvarende båt? Mange båter holder seg jo rimelig bra i pris. Man får jo ingen Sjømann for nypris for 23 år siden, som i tillegg er nedskrevet med en årlig prosentsats... Noen som vet nok til å kunne belyse dette litt? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Jeg har forsikret i SR-Bank, for ett kronebeløp, jeg mener jeg skulle få utbetalt hele dette beløp ved total havari, men jeg trør jeg skal sjekke med banken for å være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Kai G. Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Jeg vet litt om dette. Forsikringstager (båteier) setter forsikringssummen selv. Forsikringssummen skal tilsvare hva det koster å gjenanskaffe tilsvarende eller i det vesentligste tilsvarende båt, og båteieren er således ansvarlig for å justere denne etter markedet. Ved et totalhavari får man erstattet markedsverdien begrenset oppad til forsikriingssummen. Det som ofte er vanskelig er utstyr, og da særlig elektronisk. Hva er f.eks. et fem år gammelt ekkolodd verdt? Noen selskap har egne regler som trekker fra en viss prosent hvert år, mens andre vurderer i hver enkel sak. Hjalp det, eller ble spørsmålene bare flere...? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Huwa26: ...Hjalp det, eller ble spørsmålene bare flere...?Både og. Det som bekymrer meg, er de som forteller om at sum ved oppgjør er nypris minus en årlig nedskrivning pga alder. Mange båter holder seg jo bra i pris, og hvis bra vedlikeholdt, synker de knapt i pris når de når en viss alder. F.eks. ei Sjømann snekke i bra stand og bra utstyrsmessig utrustet er ikke uvanlig ligger oppunder 100 00,-. Uten å vite hva anskaffelseskostnad var for 22 år siden, vil jeg tippe den lå ihvertfall ikke over 100 000,-, heller en del under. Hvis man så nedskriver en anskaffelseskostnad for 22 år siden som vi antar ligger en del under 100 000,- med et årlig prosentuelt beløp over 22 år, blir det ikke igjen rare beløpet å anskaffe en tilsvarende i tilsvarende stand for. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Batdilla: Huwa26: ...Hjalp det, eller ble spørsmålene bare flere...?Både og. Det som bekymrer meg, er de som forteller om at sum ved oppgjør er nypris minus en årlig nedskrivning pga alder. Mange båter holder seg jo bra i pris, og hvis bra vedlikeholdt, synker de knapt i pris når de når en viss alder. F.eks. ei Sjømann snekke i bra stand er ikke uvanlig ligger oppunder 100 00,-. Uten å vite hva anskaffelseskostnad var for 22 år siden, vil jeg tippe den lå ihvertfall ikke over 100 000,-, heller en del under. Hvis man så nedskriver en anskaffelseskostnad for 22 år siden som vi antar ligger en del under 100 000,- med et årlig prosentuelt beløp over 22 år, blir det ikke igjen rare beløpet å anskaffe en tilsvarende i tilsvarende stand for. ?? Nei...de driver ikke med prosentvis avskrivning av selve båten. Bruktprisen på mange båter ligger jo i kroneverdi i dag langt høyere enn nytt. Ved totalhavari tar de vel utganspunkt i en slags "listepris". Sjømann er jo en båt med et enormt sprik i bruktpriser. Har sett dem veldig lavt i pris, da i meget dårlig stand og med kondemnabel motor. Du har ny motor og har etter hva jeg kan dømme planer om å gjøre båten din til et utstillingseksemplar. da bør du sørge for god dokumentasjon på hva du har ombord av utstyr og verdier. Kanskje med bilder av båt og utstyr samt kvitteringer over alt du har kjøpt inn. Jeg ville ringt selskapet, forklart situasjonen og hørt hva de har å si. Det man derimot trekker prosentvis verdi av er utstyr som motor, seil, rigg osv. Dette er jo til en viss grad rimelig ettersom en 20 år gammel saltvannskjølt motor som blir ødelagt av f.eks synking neppe bør erstattes med en splitter ny. Da ville det nok bli mye svindel. Men at et 10 år gammelt varmeapperat som er godt som nytt plutselig bare blir erstattet med under halvparten er for galt hvis dette er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Takk for det Baat-Guru. Du er helt sikkert inne på noe viktig her. I tillegg til det som alt er nytt, har jeg planer om å gjøre en god del utover våren og sommeren. Så båten vil etter hvert kanskje ha en teknisk stand som er over det gjennomsnittlige og da er det nok lurt å kunne dokumentere mest mulig. Heldigvis er jeg ganske pertentlig av meg. Jeg har kvittering på motor o.l. og tar vare på alle kvitteringer etter hvert som jeg gjør ting utover, og fører i tillegg en oversikt over det jeg koster på etter hvert (For moro skyld). Dette havner etter hvert i bankboks sammen med eksamensbevis, videofilmer av dyre gjenstander og kvitteringer ifbm det samme. For sikkerhets skyld har jeg sendt Gjenstridige en mail og bedt dem utrede litt om oppgjør ved skade. Poster det her når jeg har fått svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Kai G. Svart 7.Mars.2003 Del på Facebook Svart 7.Mars.2003 Her kom Guru meg i forkjøpet, han har helt rett i hva han skriver. Og som Dilla er inne på, dokumentasjon er meget viktig i en sak hvor det skal settes en verdi. Så ta vare på alle papirer og kvitteringer. Ellers ønsker jeg alle en riktig god helg!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.