Jump to content

Forsikring i Norske Sjø


jat

Recommended Posts

Hej!

 

En liten reflektion i sammanhanget, lurer lite på varför vi seglare skall behöva betala

för 'stöld'-delen av båt-försäkringen , den burde försäkringsbolagen kunna efterskänka til oss!

(skall kolla hur stor den är, när jag kommer hj, om det framgår!)

 

gå in på listan     http://www.toll.no/baat/etterlys_dato.html   o leta segelbåtar!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ok, men da går jeg ut ifra at Alandia forutsetter at forsikringssummen ikke er høyere enn båtens markedsverdi?

Spørsmålet var ikke oppe da avtalen ble inngått. Nå har jo bruktbåtprisene svingt en del etter at forsikringen ble inngått, men summen vi vil få ved totalhavari er den avtalte.
Link to post
Share on other sites

Til Panpan!

 

Eftersom du har ett Orustbygge, kommer ju försäkringsbolaget lindrigt undan om

du 'bare' får pengarna tillbaks.............o inget för värdestegringen..... :lol:

Vel, da jeg gikk inn var verdien/forsikringssummen 50% høyere enn hva båten kostet ny. Jeg følger med og justerer forsikringsbeløpet om markedsverdien tilsier det! :lol: :lol: :lol:
Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke om man forsikrer båten for mer enn den er verdt, man vil aldri få mer tilbake enn det man har tapt.

 

Derimot kan man få avkortning i utbetalingen hvis man har vært underforsikret.

 

Eks: Hvis man har en båt som er verdt 100.000, men forsikrer den for 50.000 er man 50% underforsikret.

Ved et totalhavari vil man da bare få igjen 50 prosent av forsikret verdi, dvs 25.000.

Legg merke til at selskapet kan påberope seg underforsikring selv om det ikke er totalhavari, går man på grunn for 20.000,-kr i ovennevnte eksempel vil erstatningen bare utgjøre 10.000,- (før egenandel).

 

Enkelte forsikringsselskaper, f.eks. Pantaenius, benytter s.k. "Feste taxe", altså avtalt forsikringssum - og frasier seg retten til å påberope underforsikring.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Ved delhavari kan jeg forstå at de kan pårope seg underforsikring.  Dersom f.eks. en båt forsikret for 200.000, men verdt 400.000, får en skade taksert til 200.000 altså 50% av båtens virkelige verdi. Da vil det kunne være forståelig at forsikringsutbetalingen blir nedsatt til 50% av forsikret verdi. Men ved totalhavari der skaden er 100% av båtens verdi bør utbetalingen være 100% av forsikret verdi (så ant den ikke er "overforsikret" da).

Link to post
Share on other sites

Men ved totalhavari der skaden er 100% av båtens verdi bør utbetalingen være 100% av forsikret verdi (så ant den ikke er "overforsikret" da).

Jo, det kan du si.

Men hvor skal isåfall grensen settes?

Det ville føles veldig urettferdig for en båteier som bare hadde 80% havari og fikk avkortning, mens en annen var "heldig" og opplevde totalforlis og ingen avkortning.

 

Det ville også åpnet for en øket risiko for svindel dersom et totalhavari er den gunstigste løsningen for forsikringstageren. Noen ville sikkert da bli fristet til å bare la skuta gå til bunns....

 

PanPan: Selv om summen ikke ble diskutert må man vel regne med at Alandia allikevel vurderte den opp mot markedsverdi?

Eller er det ok for dem at man forsikrer en landstedbåt for 1mill.?

Link to post
Share on other sites

Sitter i disse dager og vurderer forsikringstilbud.  De tradisjonelle norske med if i spissen har priset seg ut, og har ofte også håpløse betingelser.  Feks har if en klausul om at skader fra frost, is og kulde ikke dekkes. Nokså håpløst for en som vil ha båten på vannet om vinteren.

 

Har derfor inhentet tilbud fra Alandia, Pantaenius og Lloyds.

Alandia tilbudet var håpløst dyrt, nesten dobbelt så dyrt som det billigste, men ellers gode betingelser.  Billigst var Lloyds i London som Nilsen Broker står for.  Grunnen kan være at disse er mer rettet mot motorbåt enn seilbåt, ikke vet jeg.

Selskapet var helt ukjent for meg før jeg fikk et tips ave en bekjent.  Kanskje noe for andre også?  Her er link til norsk agent: http://www.nilsen-brokers.no/

 

Som nevnt tidligere i tråden virker det som om fenomenet med avkorting er noe særnorskt, ettersom ingen av utlendingene hadde dette, men praktiserer "feste-taxe" som de kaller det.  I tillegg var det langt bedre betingelser ift. vinterbruk, ekstrautstyr og jolle/påhenger.  De norske selskapene bør nok skjerpe seg, før det er forsent

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Prøv Quality Broker

Dette er en norsk megler som bruker Lloyds, og som forsikrer båter over 500.000. De har avtale med (og anbefales) av Windy-forhandleren Einar Aaby AS.

 

Jeg betaler 11.500 for forsikringssum 1.500.000 + litt løsøre og gummibåt m/motor. Egenandel 7.500 på "skipet" og 1.000 på resten. Jeg har ikke funnet noe som kan konkurrere med dem i pris på sammenlignbare vilkår (planende båt, 30knop +)

 

Har ikke noen erfaring med skadeoppgjør, men vil tro at det er noenlunde ok, ellers ville neppe den største Windy-forhandleren hatt dem som samarbeidspartner i flere år.

 

Generelt bør ikke megling mot utenlandsk forsikringsselskap være noe problem mht. oppgjør. Jeg har tidligere erfaring med det i helt annen "bransje" (fly) hvor det har fungert helt greit.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Billigst var Lloyds i London som Nilsen Broker står for.  Grunnen kan være at disse er mer rettet mot motorbåt enn seilbåt, ikke vet jeg.

Selskapet var helt ukjent for meg før jeg fikk et tips av en bekjent.  Kanskje noe for andre også?  Mvh

Her det mange fallgruber, eller skulle en kanskje si skumle farvann, å bevege seg i når det gjelder forsikring.

Det er tydelig at mange har erfaring forskjellige erfaringer med forsikringsselskapene, det gjelder bare å finne det rette selskap. Og jeg har fått mange gode tips her.

Selv om jeg planlegger å selge den jeg har - så kommer det nok en "ny" som er 3 fot lengere forhåpentligvis før neste sesong starter.

Har likevel sendt inn skjema til denne megleren som M/Y Ellen Marie nevnte. Meget lettfattelig var den også. Så får vi se når jeg får tilsendt betingelser og pris.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Norske Sjø opererer med hastighetsgrenser som igjen påvirker forsikringspremien. Fabrikken opplyser at denne båten har fartspotensiale opptil 23 - 25 knop. Min båt har aldri kunnet gå over 19 knop med den installerte motor.

Hvordan forholder Norske Sjø seg til denne regelen?

 

Jeg vil gå konkret til verks:

 

Jeg har en båt til salgs under forumet Til salgs https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1064712192

 

Båten skulle være rimelig godt spesifisert.

 

For å belyse det konkrete eksempelet:

 

1: Ved grunnstøting med skrogskade.  Finnes det aldersbestemte trekk utenom eventuell egenandel?

 

2: Ved totalhavari ved enten brann eller forlis, hva ville forsikringsutbetalingen for denne spesifikke båten bli? Finnes det aldersbestemte trekk? Forsikringsum er kr. 550.000,-

 

3: Ved tyveri av gummijolle med motor, hva ville forsikringsutbetalingen for denne spesifikke jollen med motor bli?  Finnes det aldersbestemte trekk? Forsikringssum er 20.000,-

 

3: Ved tyveri av alt løsøre ombord, hva ville forsikringsutbetalingen bli? Forsikringssum 15.000,-

 

4: Ved tyveri fra båthavn av både båt og jolle og løsøre - eller totalhavari av samme, hva ville forsikringsutbetalingen bli? Finnes det aldersbestemte trekk? Forsikringssum er totalt 585.000,-

 

5: Er det markedsprisen eller forsikringssummen som vil bli gjeldende ved havari av denne spesifikke båten? Og hva er egentlig markedsprisen for denne båten?

 

Det hadde vært interessant å høre Norske Sjø, eller representanter for selskapet, sine kommentarer til det ovenstående.

 

For oss båteiere er jo det viktigste (tross alt) at vi får igjen verdien av det vi eventuelt taper.

Eller får vi det?

 

Dette ble kanskje vel omfattende men jeg regner med at de ansvarlige i selskapet har svar på det meste.

Hei KAT  :blush:

Jeg beklager sterkt at du ikke har fått svar før, men den ene ansvarlige er på ferie og den andre er på militærtjeneste, så jeg får svare så godt jeg kan, dog med forbehold om at jeg har tolket spørsmål og vilkår riktig.

Først til spørsmålet om fart. I følge vilkårene tar Norske Sjø utgangspunkt i maks fart oppgitt fra båtprodusenten (som måles i henhold til gjeldende regler for måling av fart) og ikke den farten som du oppnår med båten.

Så til spørsmålene hvor svarene tar utgangspunkt i normalpremie. For mellompremie og lavpremie gjelder egne satser for egenandeler, hvilket fremgår klart av vilkårene:

1: Det er ikke aldersfradrag på skrogskade, kun på drev, propeller og aksling(er).

2: Ved totalhavari dekkes forsikringssummen i sin helhet med fradrag av egenandel såfremt ikke havariet skyldes grov uaktsomhet (beruselse, påvirkning av stoff etc.).

3: Ved tyveri av gummijolle med motor er egenandelen for normalpremie kr. 2.000,-. Utbetalingen vil således i dette tilfellet bli kr. 18.000. Det er en forutsetning at både båt og motor har vært forsvarlig låst og sikret.

3:3: Hvis løsøre er innelåst og forsvarlig oppbevart dekkes kr. kr. 13.000 (kr. 15.000 minus egenandel kr. 2.000). Hvis båten ligger i vinteropplag forutsettes det at alt løsøre fjernes fra båten. Dette fremgår klart av vilkårene.

4: Forsikringsutbetalingen vil bli forsikringssummen fratrukket egenandel.

5: Det forutsettes i vilkårene at forsikringssum og markedsverdi er samme sak. Det vil si at når selskapet har godkjent den oppgitte verdien som forsikringssum, så er det forsikringssummen som gjelder. I mitt tilfelle er forsikringssumen tilsvarende den prisen jeg betalte for båten. De fleste benytter den prisen de har betalt for båten + verdien på eventuelle nyanskaffelser/forbedringer som utgangspunkt for den forsikringssum som ønskes og som tilsvarer den prisen vedkommende må betale for en tilsvarende båt med tilsvarende utstyr.

 

Jeg håper ovenstående gir tilfredsstillende svar på dine spørsmål. Etter min mening fremgår det ganske klart av vilkårene hva som dekkes og hvordan. Til slutt et lite apropos til de andre innleggene over: Lloyds står 100% bak Norske Sjø! Det er imidlertid norske regler som gjelder og eventuelle tvistemål føres for norsk rett. Ved tegning av forsikringer i utlandet er det meget viktig å sjekke om rettstvister føres for norsk rett eller i selskapets hjemland. Normalt føres slike saker i selskapets hjemland og etter dette landets lover. Det kan bli veldig dyrt!

Hilsen Syvert  :blush:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

...3: Ved tyveri av gummijolle med motor er egenandelen for normalpremie kr. 2.000,-. Utbetalingen vil således i dette tilfellet bli kr. 18.000. Det er en forutsetning at både båt og motor har vært forsvarlig låst og sikret.

Er det definert i vilkårene hva forsvarlig låsing og sikring av gummijolle med motor innebærer? :blush:
Link to post
Share on other sites

Er det definert i vilkårene hva forsvarlig låsing og sikring av gummijolle med motor innebærer?

Hei Batdilla  :blush:

Tja...det står i vilkårene at jolla og motor skal være forsvarlig låst, men jeg tror neppe at Norske Sjø vil krangle om hva dette innebærer. Det er vel neppe noe som stopper en tyv som er ute for å stjele!

Hilsen Syvert  :blush:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei KAT  :seeya:

Først til spørsmålet om fart. I følge vilkårene tar Norske Sjø utgangspunkt i maks fart oppgitt fra båtprodusenten (som måles i henhold til gjeldende regler for måling av fart) og ikke den farten som du oppnår med båten.

2: Ved totalhavari dekkes forsikringssummen i sin helhet med fradrag av egenandel såfremt ikke havariet skyldes grov uaktsomhet (beruselse, påvirkning av stoff etc.).

3: Ved tyveri av gummijolle med motor er egenandelen for normalpremie kr. 2.000,-. Utbetalingen vil således i dette tilfellet bli kr. 18.000. Det er en forutsetning at både båt og motor har vært forsvarlig låst og sikret.

3:3: Hvis løsøre er innelåst og forsvarlig oppbevart dekkes kr. kr. 13.000 (kr. 15.000 minus egenandel kr. 2.000). Hvis båten ligger i vinteropplag forutsettes det at alt løsøre fjernes fra båten. Dette fremgår klart av vilkårene.

4: Forsikringsutbetalingen vil bli forsikringssummen fratrukket egenandel.

5: Det forutsettes i vilkårene at forsikringssum og markedsverdi er samme sak. Det vil si at når selskapet har godkjent den oppgitte verdien som forsikringssum, så er det forsikringssummen som gjelder. I mitt tilfelle er forsikringssumen tilsvarende den prisen jeg betalte for båten. De fleste benytter den prisen de har betalt for båten + verdien på eventuelle nyanskaffelser/forbedringer som utgangspunkt for den forsikringssum som ønskes og som tilsvarer den prisen vedkommende må betale for en tilsvarende båt med tilsvarende utstyr.

 

Hilsen Syvert  :smiley:

:seeya:

Hei, og takk for utfyllende svar.

Men jeg har likevel noen spørsmål og kommentarer til noen punkter:

 

1:

Hvilken normer eller regler ligger til grunn for måling av fart? Dette kan selvfølgelig slå begge veier da endel båter idag har større fart en det produsenten har opplyst, pga installert større motor.

   Det er likevel ingen hemmelighet at endel båtprodusenter har en tendens til å oppgi for høy fart i sine brosjyrer. Da jeg kjøpte min sa selgeren at den gikk i 22 kn. Desverre hadde han en mekanisk logg som igjen var stilt på miles/hour. Ved måling med GPS og tom båt er maksfart 19 kn.

 

2 og 5:

Ref. forsikringsvilkårene: 7.3 Forsikringsverdien er det beløp som det da skaden oppsto ville ha kostet å anskaffe tilsvarende ting i samme stand og av samme årgang, modell og type (markedsverdien).Forsikringssummen er ikke noe bevis for forsikringsverdien.

 

Det betyr at Selskapet skal godkjenne den oppgitte forsikringsverdi i etterhånd. Hvorfor kan det ikke tas en takst ved inngåelse av avtale? :nono:

 

Det sies også ovenfor at normalt er verdien det du betalte for båten + eventuell tilleggsutstyr. Båtprisene kan jo variere endel avhengig av hva selger vurderer den til eller hvor "desperat" han er på å få solgt. Hva forsikringstager har betalt for båten kan kan vel ikke være noen tema eller poeng i et eventuelt forsikringsoppgjør.

 

3:

Spesifiserer Selskapet hva som er "forsvarlig låst og sikret" i forsikringsvilkårene når det gjelder gummijolle og motor? :confused:

 

3.3:

Med innelåst og forsvarlig oppbevart antar forsikringstageren at det er med båtens originale lås og beslag?  Forutsetter her at det ikke er forringet.

Ref. forsikringsvilkårene: "6.1.2.1 For løst tilbehør som er innelåst ombord svarer forsikringsgiver med inntil kr 5 000,– pr. skadetilfelle "

Betyr dette at en innelåst kartplotter til kr 20.000,- ikke dekkes med mere enn kr. 5.000,- ved f.eks. tyveri? :nonod:

 

Vi som kunder kan kanskje virke både provoserende og kverulerende, men det er kanskje en fordel å være det før skaden skjer, så unngår en kanskje endel problemer etter at skaden har skjedd.  :discuss

Og så er vel en diskusjon om vilkår og betingelser også opplysende for både gamle og potensielle nye kunder.

 

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Hei KAT  :seeya:

Jeg får bare svare så godt jeg kan:

1: Såvidt jeg vet er disse normene nedfelt i "Nordisk Båtstandard", men dette er ikke noe "lovpåbud". Om produsenten ønsker å legge gjeldende stadarder til grunn for fartsmålingen er opp til den enkelte produsent. Forsikringsselskapene må nødvendigvis ha en norm å følge. Derfor har man lagt seg på maksfart oppgitt av produsenten.

2-5: Båter som er eldre enn 25 år må ha takst for å få forsikring i Norske Sjø. Enkelte andre forsikringsselskaper praktiserer også dette i sine vilkår. For båter som er yngre enn 25 år, er den forsikringssum som er oppgitt ved tegningen av forsikringen å anse som godkjent forsikringsverdi for båten. Jeg har ikke noen informasjon om at Norske Sjø har drevet noen "finregning" på dette.

3: Nei, det er ikke spesifisert i vilkårene hva som menes med "forsvarlig låst og sikret". Det må nødvendigvis baseres på et skjønn i hvert enkelt tilfelle. Jeg kjenner ikke til at dette har vært noe problem i Norske Sjø.

3.3: Dette er et spørsmål som jeg må overlate til ekspertisen å svare på. Jeg kommer tilbake til dette når de er tilbake på plass. Det vil ta en drøy uke.

Jeg oppfatter deg definitivt ikke som hverken provoserende eller kverulerende!  :smiley: Du stiller relevante, vettuge og interessante spørsmål som trolig er av interesse for de fleste båteiere. Jeg beklager bare at mine kunnskaper ikke strekker til for å kunne gi deg fyldige og korrekte svar. Men som sagt; jeg kommer tilbake til saken.

GOD BÅTHELG!  :confused:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen  :nonod:

Her kommer svarene fra ekspertisen. Jeg håper at dette gir tilfredsstillende informasjon til alle Baatplass-venner.

Hilsen Syvert  :confused:

 

Svar til innlegg i Baatplassen.no

 

 

Når det gjelder fart, så opererer vi med fabrikkens oppgitte maksimalfart med valgte motor og propell, og altså ikke hva båten egentlig gjør for den enkelte. Dette er gjort fordi utslaget i premie rundt intervallene i vår premietabell er ganske store, og vi mener at en objektiv standard må gjelde. Vi hører stadig at den enkelte båt ikke gjør den fart som er oppgitt av fabrikk, men farten vil vel variere ut fra om båten nettopp er sjøsatt med ny bunnmaling, vannbeholdning, bunkersbeholdning, innredning etc. Ikke minst vil valg av propell påvirke farten, samt antall folk ombord.

 

Så til de konkrete eksemplene:

 

1.      Ved en ren skrogskade er det ikke andre trekk bortsett fra avtalt egenandel.

2.      Ved totalhavari ved enten brann eller forlis, vil forsikringsutbetalingen være lik forsikringssum uten aldersbestemte fratrekk. Merk at dersom forsikringssum er satt høyere enn markedsverdien, vil forsikringsutbetalingen begrenses til markedsverdien. Markedsverdi vil nødvendigvis være hva tilsvarende båt omsettes for. Tilsvarende vil forsikringssum være øvre grense for forsikringsutbetalingen dersom markedsverdi er høyere enn forsikringssum.

3.      Ved tyveri av gummijolle med motor vil forsikringsutbetalingen være lik forsikringssum uten aldersbestemte fratrekk. Forøvrig samme merknad som pkt. 2.

4.      Ved tyveri av løsøre vil forsikringsutbetalingen være lik forsikringssum uten aldersbestemte fratrekk. Unntaket er her elektronikk som ikke er fastskrudd, og som da teller som løsøre. Elektroniske instrumenter har aldersfradrag på 10% av nyverdi pr. påbegynt år.

5.      Ved tyveri av båt, jolle og løsøre, venter vi med oppgjør i 30 dager for å se om båten kommer til rette. Deretter vil svaret være det samme som pkt. 2 over. Dersom båten kommer til rette, vil vi nødvendigvis skaden dekkes uten aldersfradrag, idet ’primærskaden’ er tyveri.

6.      Når det gjelder markedspris kontra forsikringssum siterer jeg vilkårenes 7.4.2 Underforsikring:

Er forsikringssummen lik forsikringsverdien eller høyere, erstattes skaden med fradrag av egenandel. Er forsikringssummen lavere, erstattes en så stor del av skaden, fratrukket egenandel, som svarer til forholdet mellom forsikringssummen og forsikringsverdien (underforsikring). For personlig løsøre gjøres underforsikring ikke gjeldende.

Forsikringssum er her selvsagt den forsikringssum som er angitt av eier i bestillingsskjema, og forsikringsverdi er markedsverdien av båten på skadetidspunkt. Ved underforsikring, altså at forsikringssummen er lavere enn markedsverdi, vil vi oppfatte det slik at eier har valgt å være selvassurandør for det overskytende, noe som gir fradrag iht paragrafen over. Ved overforsikring, vil markedsverdi være utgangspunktet for erstatning.

Rent generellt kan man si at det er båteiers ansvar å forsikre båten for en sum som tilsvarer markedsverdi. For de aller fleste båters vedkommende kan man enkelt få et godt grunnlag gjennom annonser på Båtplassen, Finn etc. Dersom man imidlertid har en spesiell båt som det er vanskelig å finne sammenligningsgrunnlag for, bør det avholdes takst, noe vi selvsagt vil legge til grunn for et oppgjør, basert på at taksten er realistisk.

Et annet poeng som er tatt opp, er om man får igjen verdien av det man taper. Selve hensikten med å forsikre seg er at man skal få en erstatning som gjør at man kan anskaffe tilsvarende ting i samme stand og av samme årgang, modell og type som det som er skadet/ødelagt. Paragrafen om aldersfradrag, §7.3.1, er formulert for å gi båteier et tilstrekkelig oppgjør for å kunne gjøre nettopp dette: anskaffe tilsvarende ting i samme stand og av samme årgang, modell og type som det som er skadet/ødelagt. I enkeltsaker kan nok beløpet være for lavt, fordi brukt utstyr kanskje ikke finnes, men vi har vanskelig for å se at man har krav på ’nytt for gammelt’. Husk at brukte båter omsettes for mindre enn nye, og her ligger hele poenget: båten er nedskrevet i verdi på grunn av bruk og alder. Det vil derfor for brukte båter desverre alltid være slik at differansen mellom forsikringsoppgjør og nypris vil falle på båteier. Noen velger å legge til differansen og kjøpe nytt, og andre velger å skaffe brukt utstyr. Dette valget overlater vi til den enkelte båteier.

Til sist vil vi gjerne takke for interessen, og be den enkelte lese grunding gjennom vilkårene til de selskapene de innhenter tilbud fra, slik at en sammenligning av premie etterfølges av en sammenligning av vilkår. Husk at det du kjøper ikke er et forsikringsdokument, men trygghet om et ryddig oppgjør i henhold til vilkårene til selskapet du har valgt.

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen  :seeya:

Her kommer svarene fra ekspertisen. Jeg håper at dette gir tilfredsstillende informasjon til alle Baatplass-venner.

Hilsen Syvert  :sad:

Takk til Syvert for oppklarende svar.   :sad:

 

Håper også andre har fått litt mere viten om hvordan Norske Sjø tenker i forbindelse med eventuelle forsikringsoppgjør.

Har også spurt andre selskap omtrent de samme spørsmålene, men der henviser de stort sett bare til forsikringsvilkårene.

 

:seeya:

KAT

Link to post
Share on other sites

Billigst var Lloyds i London som Nilsen Broker står for.  Grunnen kan være at disse er mer rettet mot motorbåt enn seilbåt, ikke vet jeg.

Selskapet var helt ukjent for meg før jeg fikk et tips ave en bekjent.  Kanskje noe for andre også?  Her er link til norsk agent:http://www.nilsen-brokers.no/

Fylte ut tilbuds-skjemaet deres, men fikk ikke noe svar. Andre som har prøvd?
Link to post
Share on other sites

Ser at ingen har kommentert Quality Broker.

 

Mitt inntrykk er at mange med hurtiggående båter bruker dem. Da jeg tegnet forsikring vinteren 2001 var det ingen som kunne konkurrere på pris. IF kom nærmest, men det hadde sammenheng med at vi også har firmaavtale der, i tillegg til at jeg har skade- og ulykkesforsikringer der.

 

Det kunne vært interessant om noen her på båtplassen kunne kommentere, eller sjekke ut tilbudet. På hjemmesiden deres er det anledning til å legge inn forespørsel om forsikringstilbud ved å fylle ut relevante data om båten.

 

Jeg venter i spenning  :seeya:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar  :seeya:

Jeg har forsøkt og det fungerte helt ok. Jeg bruker XP. En annen sak var at tilbudet på M/Y "SKIBET" lå kr. 4.800 over Norske Sjø, som var desidert billigst, på forsikringssum kr. 700.000, av de selskapene hvor jeg innhentet tilbud. NB: Min forsikring ble tegnet på helt normal måte og jeg er ikke sponset med en eneste krone.

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det kunne vært interessant om noen her på båtplassen kunne kommentere, eller sjekke ut tilbudet. På hjemmesiden deres er det anledning til å legge inn forespørsel om forsikringstilbud ved å fylle ut relevante data om båten.

 

Jeg venter i spenning  :yesnod:

 

Ja, takker for tipset KOB.  Nå blir det Quality Broker :yesnod:

Etter å ha finlest vilkårene til Lloyds hadde også de unntak for dekning av skade etter "berøring med is".  Dermed falt de ut, selv om de var soleklart billigst på helårsdekning.

Havner nå på en premie på 11500 pr. år for total forsikringssum 1 170 000.  Da er båt, jolle m. motor, "innbo" og maskinskade (og drev... :wink:) dekket i sjøen hele året.  Egenandel er 15000 på båten og 1500 på resten.

Håper dog jeg aldri får bruk for dem.

 

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...