Jump to content

Temperatur alarm Yanmar 4 JH-TE


benq

Recommended Posts

:flag: Har en Rana 630 med 55 hk. Yanmar 4 JH-TE, i det siste så har alarmen for høy motortemp. gått ett par ganger, da er det bare å stoppe og ligge stille 5 til 10 minutter og så starte igjen.Dette har gått bra ,men hva hvis det er skikkelig dårlig vær. Er det noen som har vært borti noe lignende, og hva har dere gjort?
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på min 4JH-UTE. Fant en del info her på forumet om at rød frostvæske i 40% blanding var å anbefale (iflg. Yanmar Norge). Snakket med folket på LASA maskin og de fortalte at kjølingen på disse motorene er marginal. Når man da får avleiringer pga. feil frostvæske (viser seg som brunt belegg i ekspansjonstanken) går alarmen.

 

Kjørte gjennom Systemrens (mange tråder om dette her på forumet) og byttet til rød frostvæske i 40% blanding og har ikke hatt alarm siden. Temp-måleren liogger dog hele tiden opp mot det røde feltet.

 

Mvh,

Harald

 

P.S. Hvis (når) alarmen går er det bedre å kjøre på redusert turtall enn å stoppe motoren, når den står får den jo ingen kjøling bortsett fra luften...

Redigert av haraldk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Hadde en 77hk Yanmar som er i samme familien - og det er riktig som det sies her at disse motorene er marginale på kjøling - hvilket betyr at de begynner å gå varme på høy belastning etter noen år. Først - ikke stopp motoren når det piper - dra av på turtallet, så stopper pipingen innen kort tid, og du slipper tenke på å ikke ha framdrift. Varmebortledingen vil også gå bedre på denne måten.

 

Så hva kan gjøres:

 

Pkt en er jo å forsikre deg om at du har full flow på saltvannet - at impeller/sjøvannsfilter er OK.

 

Du kan kjøpe en ny varmeveksler - det har visstnok kommet en replacement modell med flere messingrør, og bedre kapasitet - men det er dyrt - tror vi snakker om ca 10 lakser.

 

Så har Yanmar kommet med en føler som venter med å pipe til motoren når en høyere temp enn den som leveres originalt. (tror dret var ca 96 grader eller noe deromkring)

 

Mindre frostvæske hjelper - jeg kjørte med 30 % rød, men skiftet da annethvert år for at ikke antikorrosjonsegenskapene skulle bli for dårlige. Jeg kjørte også en omgang med systemrens samtidig med at jeg byttet kjølevæske. Jeg brukte også batterivann - for å tilføre minst mulig urenheter.

 

Jeg hadde også ute varmeveksleren , splittet alukappa med en dremel, rengjorde , og sveiset så sammen kappa igjen - men det var endel c-momenter i denne operasjonen, så om du ikke er en racer på alusveising, bør du kanskje drøye denne. Det var på ferskvanns-siden at problemet var. Imidlertid kom jeg bare til på yttersiden av noen av rørene, så det hjalp bare delvis. Det interessante var at sjøvanns-siden var helt grei.

 

Kjenner også til en som skaffet en ekstra varmeveksler som han hektet inn bakerst på varmtvannstank sløyfa, og der saltvansdelen ble kopet inn foran impellerpumpa - men det blir jo litt mekk. Men det ga visstnok god effekt.

 

-koh :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Hei,

 

Jeg vil bare nevne at jeg hadde et kjøleproblem med båten min (en Carat 7400) med Yanmar 4 JH TE (55 hk).

 

Kort forhistorie: Jeg startet motoren på land for å se om det var liv i motoren. Den startet på første slaget,

men da den skulle skrues av, virket ikke starteren, slik at den ble stående og gå 4-5 minutter, før jeg fikk

skrudd av dieseltilførselen.

 

Pga dette valgte jeg å bytte impeller, samt at jeg luftet dieselen.

 

Problemet oppstod da jeg skulle ut på min første prøvetur. Jeg regnet med at kjølingen var i orden, med ny impeller.

Der tok jeg feil. Etter 5-6 minutters kjøring. Først på 1000 rpm, senere på 2000, begynte rød lampe for varm motor å

lyse, sammen med alarmen.

 

Lang historie kort: Jeg lette etter tips (bla.på forumet her, men fant ikke løsningen). Imidertid fikk jeg tips av en bekjent om at O-ringen som følger impelleren (kjøpt på yanmar) er for stor, eller høy. Jeg prøvde da med ny impeller og den gamle O-ringen. Dette løste problemet. Altså: Pass på at O-ringen ikke er for stor når du bytter impeller. Da suger impellerhuset luft og det blir ikke nok vakuum til å få inn nok sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...