Jump to content

Tegninger av nye Viksund 320!


bjoris

Recommended Posts

Smaken er som baken - jeg synes Spiriten er urtråkig :smiley:

 

For å kunne kombinere runde og rette linjer slik Viknes gjør tror jeg at båtene må være større. Selv Fairline 40 Phantom synes jeg blir litt stutt og kort

9123344.jpg

 

46 Phantom er mer harmonisk etter min mening

9123470.jpg

 

Et mer vellykket design er kanskje Skilsøs nye 36 foter

dyndigi23961.jpg

 

Selvom også denne båten preges av at det er krav til stort volum under dekk - det ser man på høyden på overbygget.

 

Designen blir ofte et kompromiss av alle funksjoner man vil ha. Og jo mer man vil ha på liten plass jo vanskligere blir det å få til estetikken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sier en som sitter med et urgammelt Windy design !

Jepp, 1995 kom første 33Mistral. Den ble ikke pen før den ble strekt til 37 synes jeg. Da hadde den blitt skjøtet på et par ganger.

33 Mistral

33mistral.jpg

 

Poenget er at Windy 37 er en gammel båt - og markedsføres av Windy som en klassisk båt. Jeg synes ikke den har et spennende design, mer et klassisk sportscruiser design. Det er Windys mest selgende variant. De selger ca 40 stk/år. Men på denne båten går nok form foran funksjon - det merker man bla på at volumet ikke er så stort under dekk til å være en 37 foter.

6_-131405932.jpg

bilde lånt fra annonse på Finn

 

Spirit 360 markedsføres som en ny båt. Det er det nok, og etter min mening ikke en spennende design. Det er en klassisk FB båt fra Vestlandet. Ikke noe galt i det -men jeg synes ikke designet er spennende. Sikkert meg det er noe feil med her også. :rolleyes:

 

Paradokset i båtmarkedet er nok at mange liker de gamle, klassiske designene. Akkurat som meg :smiley: Vi er og blir ganske konservative og forsiktige. Og det er kanskje det største problemet til Viksund med deres nye 320

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har Bitteliten redigert så mye og så mange ganger på innleggene sine både før og etter mitt så jeg vet f**n ikke hva jeg har kommentert, og hvorfor. :lol:

Men ja, jeg liker klassiske design, og faktisk liker jeg også Windy's klassiske design. Men åpne sportscruisere er ikke min type båt uansett. For meg og mitt bruk blir det leketøy.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert meg det er noe feil med her også

Sjelden selvinnsikt??? :lol:

 

Windy'en har GODE linjer, som er harmoniske i lengde og bredde, linjene og vinklene i dem passer sammen slik at den blir behagelig å hvile øynene på.

 

Phantom-serien har jeg ikke sansen for før det blir de 46 fot utav det, selv om båtene ikke er for stygge ... det blir for mye design og "cab forward" a la Chrysler Neon og VW Beetle; og da blir det for høyt i forhold til bredden.

 

Spirit 360 er som sagt ovenfor kjedelig men det mest kjedelige er at designerne på samme måte som Viksund nærer en nærmest patologisk frykt for å finne på noe selv. dvs. gjøre sine egne båter til egne produkter i stedet for en slags amalgam av hva de finner hos andre. Se på akterenden -- avslutningen av vindusrekken og hele flybridge overhenget kunne Skorgenes antakelig sendt en feit faktura på (disse elementer er tydeligvis "lånt" Skorgenes 430 Mega)

 

Skilsø sitt nyeste design er typisk norsk dvs. det skal være noe for enhver og alle behov skal tilfredsstilles om ikke i funksjon så i alle fall i forsøk på å få det til, nesten som et statsbudsjett der alle rockegrupper skal få sine par tusen i statsstøtte. Det er synd at man på den måten prøver å gjøre alle til lags og lykkes halvveis. Det hadde jo vært bedre om man sto frem og sa "SLIK!!" skal vår båt være og DETTE er den tiltenkte bruk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kan nok være enig i at overbygget virker litt vel høyt og at det kanskje ikke stemmer helt med skroget. Det er uansett vanskelig å si noe bestemt før den kommer på vannet. Det som er sikkert er at det kommer til å bli svært luftig og lyst innvendig.

 

Venter i spenning til båtmessa i Bergen

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå har Bitteliten redigert så mye og så mange ganger på innleggene sine både før og etter mitt så jeg vet f**n ikke hva jeg har kommentert, og hvorfor. :lol:

 

Mission accomplished :cool::wink:

Beklager denne vanen jeg har - før da jeg var med i Skipsraadet hadde jeg uante muligheter til å redigere egne innlegg uten at det syntes. Jeg driver og avvenner meg med det.

 

Men ja, jeg liker klassiske design, og faktisk liker jeg også Windy's klassiske design. Men åpne sportscruisere er ikke min type båt uansett. For meg og mitt bruk blir det leketøy.

 

Sportscruiser med hardtop - beste av to verdner :wink:

 

Se på akterenden -- avslutningen av vindusrekken og hele flybridge overhenget kunne Skorgenes antakelig sendt en feit faktura på (disse elementer er tydeligvis "lånt" Skorgenes 430 Mega)

Som igjen kommer fra Nimbus 410 :rolleyes: som kom på begynnelsen av 80 tallet.

 

En av årsakene til at designen blir som den blir er at nensten ingen tar seg råd til å ha en skikkelig konstruktør. Princess og Fairline bruker mye Bernhard Olinski. Windy bruker konsekvens Hans Jørgen Johnsen. De mindre verftene bruker seg selv og sitter og "pular lite på pojkrummet" som det heter på svensk (for de som ikke er med på det svenske språkets finurligheter så kan man oversette att pula med å pusle)

 

Man prøver altså å skape et kinderegg - men som vi alle vet er ikke det mulig,

 

Hørte forresten her forleden en definisjon på et kinderegg: Det er en dum brunette. Brun utenpå - blond inni :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde jo vært bedre om man sto frem og sa "SLIK!!" skal vår båt være og DETTE er den tiltenkte bruk.

35 fots daycruiser - nesten 50 knops toppfart. Minimale overnattingsmuligheter

Windy Khamsin

 

Windy_35_Khamsin_fra_siden.jpg

 

Et annet eksempel: Sunseeker 43 Superhawk

5652.jpg

Kan også leveres i gullfarget gelcoat

Link to post
Share on other sites

Det er enda godt at ikke alle båter ser ut som en Windy..... :smiley: Da ville det vært ytterst kjedelig å ferdes på sjøen.

 

Men hvorfor må "nye" båter "på død og liv" se så moderne og fancy ut i linjene? Hvorfor må båtene ha sideruter som ser ut som haifinner, og med flybridger som du knapt nok har plass til å bevege deg på, alt av hensyn til designet? Eller et akterdekk som har blitt nedprioritert størrelsesmessig til fordel for større inneplass?

 

Nei, takke meg til funksjonelle romslige båter som har det de fleste aller helst vil ha, eller kanskje bare kan drømme om....og likevel til en "overkommelig" pris i forhold til størrelsen.

 

På markedet finnes jo bl.a. Princess-båtene, og hvorfor grunnstøte eller gå ned bare for å ha prøvd å ta opp konkurransen med Princess? Les Skilsø 39.... (Riviera...).

 

Syns det er både mesterlig og ikke minst prisverdig at ikke alle konstruerer båter for de "innovative", men også for oss "konservative". Andre tilsvarende båter som kan konkurrere med Spirit 360 mhp størrelse er jo over en halv mill. dyrere.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hvorfor må "nye" båter "på død og liv" se så moderne og fancy ut i linjene?

Det er en del av det samme kompromisset som gjør alle eller i alle fall mange båter til noe "halvveis" som hverken er fugl eller fisk. Det er mye bedre med et kompromissløst "mission statement" og en båt for en gitt type bruk, enn en båt som skal dekke flere typer bruk. Det er der jeg synes de norske produsentene feiler. Men det har selvsagt en årsak i et begrenset marked.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, det bilde du har av windy 37. Det er fra Hvaler like ved vår gamle hytte. Den brukes

som hyttebåt. Ser du nærmere etter på bildet vil du se en annen hyttebåt. En ny Windy 43.

Har blitt en annen standard nå en før på hyttebåtrer.

 

Men helt greie joller å ha på hytta. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er mye bedre med et kompromissløst "mission statement" og en båt for en gitt type bruk, enn en båt som skal dekke flere typer bruk.

Men nå er det vel ofte slik med båt som det er med bil - den skal for mange dekke flere typer bruk.

 

Er man så opptatt av "show-off" at man velger det som kan synes mest elegant til fordel for det som er mest praktisk - da er det synd på dem.

Link to post
Share on other sites

Sikkert helt riktig som Worse sier........og selv vil jeg foretrekke en båt som skal dekke flere "typer" bruk, nemlig som racerbåt i vel 30 knop, som fiskebåt, som bobåt, som familiebåt, som turbåt, som feriebåt.....en båt som faktisk dekker alle mine beohv for båt. DET er en båt det, for meg!

 

Noen (bitteliten bl.a.) vil tydeligvis heller ha en båt til 2-3 mill som er ment for en gitt type bruk, ........å være kompromissløs på havet......det er spesielt....meget spesielt.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye bedre med et kompromissløst "mission statement" og en båt for en gitt type bruk, enn en båt som skal dekke flere typer bruk. Det er der jeg synes de norske produsentene feiler. Men det har selvsagt en årsak i et begrenset marked.

 

Ser du får mye respons på denne uttalelsen Worse...

 

Det er vel ikke bare et begrenset marked, men også slik at mange langs vår langstrakte kyst bruker båten til mer enn èn ting, mange bruker båten til turbruk, fiske og transport... De fleste oss er jo også slik bemidlet at det ikke er så aktuelt med en båt til hvert behov... Derfor har jo norske båtprodusenter kanskje med Viknes i spissen truffet svært godt med sine produkt. Til de som BARE skal på tur så velges nok ofte andre produkter med mer komfort (les: plass) til samme pris og det er jo svært fornuftig...

 

Vel, så er jeg ikke helt uenig med deg likevel. Vår nå solgte Viksund ble kjøpt i den tro at vi skulle bruke den til fiske, transport og turbruk. Erfaringen ble at vi sjelden fisket på den, garnsetting med såpass stor båt inn i fjæresteinene var vanskelig og vi lånte bestefars "loddebåt" i stedenfor. Til transport ble farten for lav og forbruket for høyt. Til turbruk var den fin, MEN vi kunne selvsagt da ha valgt f.eks en Baltic el som gir mye mer komfort på tur... Så du har et poeng.

 

Vel, vi har ikke gitt opp flerbrukstanken. Denne gangen er det på bilfronten vi for første gang prøver noe annet enn stasjonsvogn. S-Max er bestilt så får vi se om flerbruksmulighetene og de 7 setene kommer i bruk... Innser at slike muligheter kan være mer forlokkende enn praktiske...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

.

 

Men helt greie joller å ha på hytta. :lol:

Mange bytter til Windy 35 som hyttebåt

 

Er man så opptatt av "show-off" at man velger det som kan synes mest elegant til fordel for det som er mest praktisk - da er det synd på dem.

Nja - jeg vet ikke om det er så synd på de som har råd til både hytte og slik båt jeg. Jeg tror vel egentlig at de har det helt greit. Jeg tror også at mange setter stor pris på kvalitet og sjøegenskaper. Og det er en sterk sammenheng mellom sjøegenskaper og linjene på båten. Ofte er det også en sammenheng mellom pris og kvalitet - selv om den definitiv er diskutabel i mange sammenhenger

 

Noen (bitteliten bl.a.) vil tydeligvis heller ha en båt til 2-3 mill som er ment for en gitt type bruk, ........å være kompromissløs på havet......det er spesielt....meget spesielt.

Har du vært ombord i de båtene du uttaler deg om? Vi bruker båten vår som dagsturbåt, sommerferiebåt, fiskebåt, badebåt, kjørefort alene båt, kosebåt, og har av og til med gode venner og kjente på kveldsturer. Og den dekker alle våre behov. Det spesielle er at du mener at det er spesielt at jeg har en annen smak enn deg og andre behov enn deg. Det er meget spesielt synes jeg.

 

Jeg er neimenn ikke sikker på hvor du har det fra at jeg mener at det kompromissløse er det beste - mulig det er fra innlegget der jeg viser bilder av to båter som er designet for en klar kundegruppe og er store daycruisere. DET betyr jo ikke at jeg synes det er fine båter. Rart hvordan slutninger blir trekt der man egentlig har tenkt å bare gi saksopplysninger.

 

Båten vår er jo et kompromiss ved at vi har hardtop på en sportscruiser - nettopp for å gjøre den mer annvennelig i dårlig vær - og dermed øke bruksområdet :crazy:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, men tilbake til trådstarteren.....

Syns personlig at Viksund'n blir for dyr til bare en 32-foter å være. Om den blir salgsbar vil jo tiden vise, hvis den kommer på markedet da. Om den dekker et behov i markedet, tja.....kanskje? Kanskje ikke?

 

Skal man ha båt, ja da må man være forberedt på å inngå kompromiss, både med seg selv og med båten. En båt er et kompromiss i seg selv, fra ende til annen. Svært mange båtbyggere klarer ikke det, men det er en annen skål.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk att sportscruisere er vakre, praktiske og gode i sjøen. Hadde jeg valgt på nytt,

ville faktisk Windy 37, Sunseeker 375 Portefino og Bavaria 35 vært ett valg. Når det gjelder

Windy ville den blitt for kostbar ny. Men dette er flotte båter.

 

Men så finnes det flotte FB båter også. Men de starter på ca. 40 fot. Men har også sett pene

mindre også. Princess 35, Jeanneu og noen andre. Var også inne i Spirit 36, synes også den var fin.

 

Men jeg skulle kansje skrevet kun om seilere :crazy:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...