Jump to content

Tegninger av nye Viksund 320!


bjoris

Recommended Posts

Hvis du går litt tilbake i tråden bitteliten, så er det vel du som fremhever din smak, din båt og din mening om hvordan en båt skal være, fremfor andre båttyper...eller?

 

Ellers er jeg enig med deg frøken fryd...de som har drivstoffslukende store båter har jo råd til det. Som med alt annet det...det blir et kompromiss derimot for de som i utgangspunktet ikke har råd til det lenger, etter de nye avgiftsbelagte prisene.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går litt tilbake i tråden bitteliten, så er det vel du som fremhever din smak, din båt og din mening om hvordan en båt skal være, fremfor andre båttyper...eller?

Jeg tror du skal tenke litt mer enn litt på det ELLER du skriver der. :wink:

 

At jeg liker båten min er jo ikke noen hemmelighet. Men jeg sier ikke dermed hva som er rett for andre. Slik du gjør ganske tydlig ved å skrive at mitt valg av båt er meget spesielt -eller var det ikke det du mente?

 

Så hva mener du da at jeg har sagt om hvordan båter skal være. Konkretiser det gjerne så kan jeg se om jeg skjønner hva du mener :smiley: Så langt kan jeg selv se at jeg har sagt at jeg liker klassisk design og at jeg synes Spirit 360 har et kjedelig design.

 

For min del må folk kjøpe hva slags båt de vil. Når noen spør hva man mener om designen på en båt da tillater jeg meg å si hva jeg mener. Men det er vel feil det også da :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At jeg liker båten min er jo ikke noen hemmelighet.

Det er vel nettop det som gjør at vi har den båten vi har ?

Om båten er kort , lang , gammel eller ny , så kjøper vi den båten vi liker best ( innenfor gjeldende økonomiske rammer ( + 50% :wink: ))

 

Jeg synest alltid det er interessant å høre andres meninger om design og modeller , spesiellt fra noen som er ekstra fornøyde med sitt valg av båt ,

men det er ikke dermed sagt at jeg er enig :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du går litt tilbake i tråden bitteliten, så er det vel du som fremhever din smak, din båt og din mening om hvordan en båt skal være, fremfor andre båttyper...eller?

 

Det er vel akkurat det som foregår i eit forum :yesnod:

Skulle bitteliten framheve min smak, min båt og mine meiningar ville det fort blitt varmt her :boxing:

 

Når det gjeld den nye Viksunden og norsk båtdesign forøvrig så blir desverre den trauste norske folkesjela vidareført, same fenomenet som i si tid fylte opp norske heimar med furu og utskjeringar.

Husmordesign, der absolutt inkje er innovativt, grensesprengande eller nytenkjande.

Berre siræva, traust og med passe trendy innslag slik at ingen skal kjenna seg støtt men likevel føle at dei heng med i tida.

Desverre så blir husmordesign aldri "i tida", snarare eit håplaust designelement som lever parallelt med tida og plukkar i aust og vest for å bli montert på kjøkenbenken.

 

Men på same måten som med dei raudgrøne så er det dette folket vil ha :nonod:

 

Viksunden er i så måte noko av det verste eg har sett med kvasiAzimuth/Skorgenes-element som trendalibi.Takk til Worse som sette ord på kjenslene i den samanhengen.

Det blir som å drikke rødvin av stetteglas på Skånevik Bluesfestival, verken vakkert eller smart.

Som andre også har påpeikt så blir ikkje ein flybridgebåt harmonisk før 40+.

 

Litt merkeleg i grunnen, vi hadde jo både Furuholmen, Scheen, Amble og Linge med tallause innovative og anerkjente design på samvitet. Fjord-båtane vart jo kopiert over ein lav sko gjennom heile 70 talet, eg har vondt for å tru at norske bedrifter treng å ta særleg godt vare på teikningane sine i dag.

 

Medan dei nordiske naboane våre i årevis har vore anerkjent som verdsleiande i industri- og bruksdesign sit vi på bjerget og klamrar oss til Jøtul ovnen som fekk prisen for god design for eit par år tilbake. På toppen av det heile var prisen norsk, trur eg.

 

Norsk design, begrepet ukjent.

Norsk design, berre sorga.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Norsk design, begrepet ukjent.

Norsk design, berre sorga.

 

Se på denne det er da noe som er bra om ikke båter her så mye annet. Personlig så synes jeg ikke designet på båter er det viktigste men at man får oppfylt sitt behov på de m2/fot som er tilgjengelig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Se på denne det er da noe som er bra om ikke båter her så mye annet. Personlig så synes jeg ikke designet på båter er det viktigste men at man får oppfylt sitt behov på de m2/fot som er tilgjengelig

 

..og alt får plass på ei lita nettside.

Forøvrig enig at båtdesign ikkje er det viktigaste her i verda men vi er no på baatplassen då :cheers:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Som andre også har påpeikt så blir ikkje ein flybridgebåt harmonisk før 40+.

Største sludder jeg har hørt. :wink:

Se på disse to.

Spirit'n bærer flybridgen mye penere enn den nye Fairlinen etter min mening.

Nymotens design "såpestykker" er rett og slett mindre pene.

Den eldre Fairline 40/42 som Hanssae her på BP har er mye penere. Mer rette klassiske linjer

enn disse nymotens runde design såpestykkene med såpe-dråpe vinduer.

Kall meg gjerne gammaldags, men faktum er at Sunseeker ihverfall har innsett dette og faktisk begynner å rette ut linjene igjen.

At klassiske pene design selger er det vel liten tvil om, se bare Scand Baltic'en.

 

En båt skal da f*** meg se ut som en båt, eller :crazy::cheers:

 

08.jpg9123344.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er fristende å kaste seg inn her...

 

1) Jeg har en Viksund flybridgebåt

2) Jeg er ingen designfreak når det gjelder båt

3) Jeg hadde klare intensjoner om hva slags båt jeg ville ha

4) Jeg har et håp om at båten fortsatt er attraktiv den dagen jeg eventuelt skal selge

 

Det ble altså denne, en Viksund 340 St.Cruz

horten_copy.jpg

 

Og hvorfor ble det det?

 

1) Båten er 34 fot, ca. 10,3 meter lang og 3,5 meter bred. Med romslig inneplass, ståhøyde overalt for en som er 186 cm, forholdsvis god plass på akterdekk og badeplattform - og i tillegg plass til både å sitte og ligge på fly'en på fine soldager. Kombinasjonen anser jeg som perfekt til vårt bruk fra tidlig vår til sen høst.

 

2) Jeg er opptatt av design, selv om jeg innledningsvis sa at jeg ikke er noen designfreak. Med det mener jeg at jeg ønsker en design som ikke ligger i ytterpunktene, som er god for øyet og som virker funksjonell. Etter min mening er 340'en en pen, men gjerne litt tradisjonell flybridgebåt. Passer meg bra!

 

3+4) Ja, intensjonene var klare - og dermed også intensjonen om hvordan båten ikke skulle være. Når det gjelder design er det bare en ting du kan være helt sikker på. Det som er "hett" i år er antagelig "out" om noen år. Bedre da å ha en med klassiske linjer, enn en som er "avlegs" når vi eventuelt skal selge.

 

Men heldigvis er vi kommet så langt også i Norge at de fleste aksepterer individuell stil. Man bør ikke lenger se ut som eller være som alle andre. Det er bra, også for båtfolk. :yesnod::yesnod:

 

mvh

ter-av

(som synes han har en pen flybridgebåt under 40 fot)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nymotens design "såpestykker" er rett og slett mindre pene.

 

At klassiske pene design selger er det vel liten tvil om, se bare Scand Baltic'en.

 

En båt skal da f*** meg se ut som en båt, eller :crazy::cheers:

 

Er heilt enig at nymotens design er forferdeleg. Etter mi meining er det Azimuth og Sealine som toppar den tvilsame lista for rævvadesign no for tida, sjølv om Azimuth har eit og anna lyspunkt med hardtop. Fairline og Princess har også mykje å svare for her, spesielt dei siste åra.

Tristast av alt er Skorgenes, det er kun Mega'en som ser ut som ein båt. Og det er så vidt eg veit ein Nimbus-design frå børjan av 80 talet. Resten er døgnflueprega såpedesign på sitt verste.

Eg er sjølv tilhengar av konservativ design, men den kan gjerast bra eller mindre bra.

NordWest 390 og Spirit 360 er gode å samanlikne. Sprit'en er etter mi meining verken pen eller harmonisk, det er derimot NW'en. Førstnevnte er ein typisk representant for husmordesign, medan NordWest'en allerede er ein klassikar. For ikkje å snakke om godbitane frå Storebro.

Viksund 340 er i utgangspunktet godt designa men er eigentleg for liten for flybridge.

I mine auge er den ikkje harmonisk men ville vera på grensa til pen med hardtop.

Viksund 360 derimot er vel det næraste vi kan komme klassisk og pen norsk design.

Den dagen du skal selje er det klart at 340'en vil vera særdeles attraktiv, merkenavnet og ein temmeleg traust design borgar for det.

Skorgenes'en trur eg vil verta litt meir tungseld, mest på grunn av designet.

 

Og som eg har nevnt tidlegare så er det konservativ og traust design folket vil ha. Derfor har Baltic'en den posisjonen den har og ein vil sannsynlegvis ikkje gå i nokre store økonomiske feller med å satse på ein husmordesigna båt.

Men pent, harmonisk og heilstøpt er det nødvendigvis ikkje...

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det er vel akkurat det som foregår i eit forum :yesnod:

Skulle bitteliten framheve min smak, min båt og mine meiningar ville det fort blitt varmt her :boxing:

:yesnod:

 

ter-av: Personlig synes jeg Viksund 340 er en av de få mindre FB båtene som har en harmonisk og fin design. En annen personlig favoritt hos meg er Riviera 925. Også de klassiske og kjedelige - men det er en harmoni over linjene som jeg liker. Rivieraen var en av våre drømmebåter helt til vi - og det kan dere krangle om - enten tok til fornuften eller gikk oss vill - og valgte Windy i stedet

 

De som kjøper Azimut og kanskje også Sunseeker vet at disse merkene til enhvert tid har det siste hotte innen design. Det er lekkert i dag - men kanskje helt utdatert om 5 år. Derfor tiltrekker de seg de kundene - og det antar jeg er et bevisst valg fra produsentene. Akkurat som at det er et bevisst valg fra Princess å ha ganske tradisjonell design.

 

En av de største utfordringene til norske båtbyggere er at dette ofte er små familieeide virksomheter som ikke har de største midler til produktutvikling. Da blir det kanskje også spart litt på designen og at man designer selv. NordWest er kanskje et eksempel på at dette også kan lykkes for det er Benny Martinsson som eier verftet som har designet både 390 og nye 420 her.

 

Det ryktes at Nidelv har en ny modell på gang for lansering neste sesong. Det blir spennende å se hva de velger av design.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden dette har blitt en FB + - 40 tråd ,

vi har nå vår tredje FB båt , det er nok mange meninger om hvilke av disse som har fine linjer og som er såkalt harmonisk.

Jeg ser nok at Viksund 270 ikke er så fin nå som den var i 98 , men skulle vi ha nyere FB båt så ble det den vi hadde økonomi til.

Så byttet vi til Sealine F33 , en båt som jeg fremdeles synest har ett meget vellykket design.

 

Fairline P42 som vi har nå er vi selvfølgelig enda bedre fornøyd med , men vi kunne ikke kjøpt den først bare fordi en FB båt ikke er vellykket før den er over 40 fot !

Derfor synest jeg at det bra at det lages FB båter under 40 fot , både norske og utenlanske , slik at det er lettere å realisere båtdrømmen sin for dei som ønsker en båt med FB.

Så kan vi diskutere så mye vi vill om det er pent eller ikke :smiley:

 

justertviksund270.jpgjustertF33.jpgjustertphantom.jpg

(Viksund bildet er lånt fra Finn)

Redigert av hanssae (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fine bilder hanssae, alltid kjekt å sjå historikken til båtfolket.

 

Samstundes er det spennande å registrere kor forskjellige me kan vera, sjølv den litle menigheten som vi soknar til.

 

270 er ein typisk representant for husmordesignen, for liten for fly men påtvinga ein slik fordi marknaden krev det, jamfør dine eigne ønsker. Likevel er det tydeleg funksjon før form, konstruert av folk som sannsynlegvis kunne gjort det betre.

 

Sealine F33 er det absolutte nullpunkt i mi båtverd. Utprega bilinspirert såpedesign som raskt vart passe. "Trykkluft-preget" på overbygg og hyttetak kan sjå ut som eit resultat av funksjon før form, men eg er temmeleg sikker på at det er eit reint designjippo. Gir heilt sikkert volum, men er lite pent i mine auge. Dette gjenspeiler seg også i bruktprisane.

Sterk identitet, og etter mine begrep genial på eitt punkt: Den er kvitt den fordømte targabøylen!

Løysinga med singelmast i senter er flott og burde forlengst vore standard på alle båtar.

 

Fairline 42 er godt designa men saknar identitet. Kjem til å halde seg godt i kraft av utsjånad og navn, manglar særpreg til å bli ein klassikar. Så stor at funksjon og form nærast balanserer og består av relativt få kompromiss. Det er ingen grunn til å trade oppover med denne :yesnod:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette med små flybridgebåter, ala Hansvik 900 og denne.

 

Enig i at f.eks. Hansviken ikke er noen designmessig perle, men jeg synes likevel de har fått til en svært funksjonell og bra FB, ikke minst størrelsen tatt i betraktning, med fin førerposisjon i tillegg til god sitte-, spise- og solplass. Når det gjelder Viksund 320, blir nok den penere i virkeligheten enn på tegninger. Det så i alle fall ut til at det ikke var helt samme skala langs "aksene" i 2-D-skissen, så den vil nok ikke oppleves så høy når den kommer på vannet.

 

Det har også vært en del diskusjon rundt designet på Spirit 360. Jeg fikk dessverre ikke tid til å studere den nærmere på høstens messe, men ut fra bilder synes jeg den virker klassisk, funksjonell og relativt pen, men jeg synes ikke baugspydet på den ser bra ut. Her er det tydelig at det ikke er en del av selve konstruksjonen, men at det er "satt på" etterpå. Jeg kjenner godt til båter der baugspydet i mye større grad er (eller oppleves som) en integrert del av skroget.

 

Vel, vi har ikke gitt opp flerbrukstanken. Denne gangen er det på bilfronten vi for første gang prøver noe annet enn stasjonsvogn. S-Max er bestilt så får vi se om flerbruksmulighetene og de 7 setene kommer i bruk... Innser at slike muligheter kan være mer forlokkende enn praktiske...

 

:yesnod:

 

Morsomt! Jeg har aldri hatt Ford, og har vel alltid tenkt at jeg heller aldri kommer til å kjøpe noen Ford, men akkurat S-Max synes jeg virker som en svært fornuftig og bra bil. Større enn de mindre 7-seters fleksibilene, men samtidig mye penere og "sportsligere" enn Sharan, Galaxy, 807 osv. Jeg har tenkt å ta en prøvekjøring i løpet av kort tid, men det er nok sannsynlig at lånesituasjonen gjør at et evnt kjøp utsettes en stund. Lykke til med bilen når du får den :smiley:

 

 

En annen personlig favoritt hos meg er Riviera 925. Også de klassiske og kjedelige - men det er en harmoni over linjene som jeg liker. Rivieraen var en av våre drømmebåter helt til vi - og det kan dere krangle om - enten tok til fornuften eller gikk oss vill - og valgte Windy i stedet

 

Det ryktes at Nidelv har en ny modell på gang for lansering neste sesong. Det blir spennende å se hva de velger av design.

 

Vi vurderte også sterkt å kjøpe (nesten) ny Riviera 925 FB, men en av grunnene til at vi ikke gjorde det i denne omgang, var at en minstemann på et år og en bratt trapp opp til FB-en kunne ha blitt en slitsom kombinasjon (FB-båt får heller komme etter hvert), så denne gangen bestemte vi oss heller for å satse på en båt med litt færre "etasjer", og vi er svært godt fornøyd med valget av Nidelv 300 Sport. Den synes jeg for øvrig har et harmonisk og pent design med mange pene (og praktiske) detaljer både utvendig og innvendig, men her jeg vel kanskje ikke helt objektiv :wink:

 

Interessant med rykter om en ny (og lekker :smiley: ) modell fra Nidelv. Vet du noe mer (størrelse/segment osv)?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Morsomt! Jeg har aldri hatt Ford, og har vel alltid tenkt at jeg heller aldri kommer til å kjøpe noen Ford, men akkurat S-Max synes jeg virker som en svært fornuftig og bra bil. Større enn de mindre 7-seters fleksibilene, men samtidig mye penere og "sportsligere" enn Sharan, Galaxy, 807 osv. Jeg har tenkt å ta en prøvekjøring i løpet av kort tid, men det er nok sannsynlig at lånesituasjonen gjør at et evnt kjøp utsettes en stund. Lykke til med bilen når du får den

 

Det ble en skikkelig avsporing. Det blir spennende å se om flerbruks-konsept fungerer bedre i bil enn båt. Som nevnt ble det ikke brukt på den måten vi hadde håpt og trodd når vi kjøpte "flerbruks-båt". Vel, noen konspet fungerer bedre enn andre og jeg ser ikke bort fra at en Viknes 1030 hadde være perfekt mtp flerbruk. MEN, den er uansett for stor til å sette garn på så vårt fiskebehov er nok lite forenelig med flerbruksbåt som kan brukes på tur for en hel familie... MEN, vi har nå satt garn på Yamarinen også vi. Det gikk helt fint, men 4 knop på tomgang gjør at det blir mye i og ut av gir, og du må være to, men det var lettere å sette garn fra denne enn Viksunden ...

 

Når det gjelder Ford så har vi aldri praktisert "merkelojalitet" særlig høyt, men dette blir 2. Ford på rad, har Mondeo 2002 i dag. Det som tiltaler er svært gode kjøreegenskaper og god plass i forhold til pris. S-Max er kanskje enda bedre enn konkurrentene enn Mondeo har vært så det blir spennende. S-Max er rett og slett en annen klasse enn Touran, Verso mfl og når den i tillegg er svært velkjørende syns jeg det ble best i klassen. Som forrige gang har vi testet "alle" konkurrentene svært nøye så jeg føler meg sikker på valget denne gangen også...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sier en som sitter med et urgammelt Windy design !

Ja, smaken er som baken.

Spirit'n er direkte nydelig i linjene etter min mening.

Ingen tvil om at JOLO har peiling på hva som er pent.

Spirit.JPG

 

 

 

 

Nye Viksund 320 kan gjerne sammenlignes med Hansvik 900. Hansviken var en flott båt helt til de monterte fly og den ble for høy i forhold til lengden

(mener jeg har hørt at den også ble klassifisert ned til kategori C med fly, pga stabiliteten)

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Joda, pent det, Bruts, til og med skikkelig radarmasti stedet for bredbent targabøyel. Men jeg klarer ikke å venne meg til den nymotens badeplattformen. her er den til og med så stor at den må gjerdes inn... Jeg vet jo t mange liker en slik "brygge" hengende akterut, men alt jeg ser er bortkastet plass som hadde gjort seg bedre som akterdekk. Med en liten påskrudd badebrygge...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skal du først bruke noen kroner på båt, og vil ha en komromiss mellom design, komfort og fart.

Dette må være den båten som gir mest plass pr. krone. Har liksom det klassiske designet synes nå jeg.

Brutus -har du vært ombord i de to Storebroene? Vel 475 har i prinsippet ikke blitt produsert på et par år. 410 var jeg ombord i forrige uke. Det er en flott båt - men den er ganske trang synes jeg. det er 3 kabiner å sove i. 2 er OK - nr 3 har en høyde på kanskje 1 meter. Den er veldig lav - nesten som en stikkøye. Skuffende på en så stor båt

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke vært ombord i dem. Kunne kanskje vært morsomt hvis man hadde fått tjangsen på en eller annen båtmesse. Men jeg kan se at 475 også har en relativt trang gjestekabin, av tre doble kabiner. Men den ser ut som den byr på mange andre gode løsninger. Veldig forseggjort flybridge, med fin "innredning". Ikke bare et par rotasjonsstøpte stoler og en liten solseng. Skikkelig radarmast, ikke bare en langt bakovertrukket "spoiler" som er så pass lav at radarstrålen treffer deg midt i bakhuet. Badeplattform som vel nærmest kan brukes som terrasse. Rent fordekk, høy reling og brede dollbord. Ser ut som den er lett å komme seg rundt på. Lukket pullpit er kanskje ikke så fordelaktig. Solid skrog i GRP/Iso-polyester.Men alt i alt, ikke en båt jeg hadde brånektet og fått i mitt eie akkurat.

Link to post
Share on other sites

Det ligger en 2002 mod 475 på Finn til 5,2 mill. Jeg tror det er omtrent prisen for en ny 410 (Nimbus 42 Nova som er samme skrog koster ca 4,8 mill har jeg hørt)

 

Det mest overraskende for meg er at Storebro fortsatt lager 465 Biscaya. Det visste jeg ikke. Det er jo en duganes fin båt synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...