Jump to content

Definisjon snekke vs. cabincruiser


jo_no

Recommended Posts

Jeg er aktivt ute etter en ny båt. Surfer FINN og finner mye spennende....

 

Jeg ser mange båttyper gå igjen i begge kategoriene - noen profilerer annonsen som snekke, andre som cabincruise - selv om båten er tilnærmet lik.

 

Lurer derfor på: Hvordan defineres egentlig forskjellen på ei snekke og en cabincruiser?

 

John

Link to post
Share on other sites

Og noen synes det låter penere med cabincruiser enn snekke eller ennå bedre(værre) yacht..... fint skal det værra vet du... selv om halve ræva er bar..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hekter meg på en streng fra i fjor:

 

Den engelske definisjonen av 'cabin cruiser' er knyttet til båtens fasiliteter:

 

Merriam-Webster: "Cabin cruiser = a powerboat with facilities (as a cabin and plumbing) necessary for living aboard"

Wikipedia: "A cabin cruiser is a type of power boat that provides accommodation for its crew and passengers inside the structure of the craft".

 

Norsk betydning av 'cruiser' er ifølge <www.dokpro.uio.no> også betinget av fasiliteter:

 

"Cruiser = turistskip; flytende hotell; krysser".

 

Norsk definisjonen av kabinkrysser (cabincruiser) er derimot relatert til hastighet (http://www.dokpro.uio.no):

 

"Kabinkrysser = lett, hurtiggående 20—40 fots motorbåt med kahytt"

"Krysser =

1 lett, hurtiggående krigsskip

2 hurtiggående motor- el. seilfartøy havk-, redningsk-, tollk-"

 

Beror koblingen mellom det engelske begrepet 'cruiser' og det norske 'krysser' på en misforståelse? Er en engelsk 'cabin cruiser', en norsk 'cabincruiser' og en norsk 'kabinkrysser' bare delvis samme sak?

 

Norske 'kryssere' kan tydeligvis være mye rart bare de går fort(?). Nedenfor er et lite utvalg av 'kryssere' som ligger til salgs på Finn for øyeblikket; to Johnsen-kryssere (ei snekke og én plattgatter), én seilbåt og ei skøyte. Noen sjarker betegnes også som 'kryssere'. Er alle hurtiggående? Snekka har maxfart på 8 knop. Skøyta gjør 9. Så hvorfor 'krysser'? Er det fordi de er relativt store og har seng, kjøkken og do?

 

Alle krysserne på bildet har kahytt. Er de da kabinkryssere? Er de cabincruisere? :confused:

 

Søk på 'krysser' på Finn.no gir bare trebåter. Er krysserbegrepet material- eller aldersrelatert? Kan vi si at en 'krysser' er en trebåt som enten går litt fort og/eller har bofasiliteter?

 

Har vi noen maritim-lingvister på Båtplassen som kan avklare?

 

kryssere.jpg

('Kryssere' på Finn.no)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...