Sydvesten Startet 2.September.2006 Del på Facebook Startet 2.September.2006 Har i dag en standard 3 blad fast propell på min Bavaria 39, synes denne "viningen" fra propllen/gear ødelegger litt av stillheten, sjarmen når en tørker laknene. I følge volvo skal fastpropell ha gearbox i fri, mens folde i revers mens tøken pågår. Snakket med en med samme båt som hadde skiftet til foldepropell og kunne fortelle om enorm forskjell på før og etter... Ikke bare under laken tørk, men også for motor. Båten var ikke til å kjenne igjen etter propellerbytte. Er det noen som her som har erfaringer som kan støtte oppom en slik påstand... skal en svi av 12-14 høvdinger så bør det jo litt payback i form av økt komfort.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
TMe Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Du er selvsagt obs. på at West Mekan produserer vribare propeller der bladene kan settes i "seilstilling" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Du har vel mekanisk gear, og da kan den fint stå i gear under seiling. At Volvo sier den skal stå i fri er vel fordi de mener dette gir minst motstand. Motoren i fri eller gir under seiling? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 Jeg vet West Mekan lager vribrare propellere, men er litt usikker på om dette fiungerer på seildrev.. Har kontaktet Flex-o-fold for et tilbud på 3 blad foldepropell, så jeg kan komplettere ønskelisten til jul.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 Joda seildrevet er mekanisk, men det man hører da meget godt at propellen surrer rundt og drar med seg noen drev i kassen når kassen er i fri og laknene er rullet ut... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Sett den i revers. Alle jeg kjenner med fast propell gjør det. Har aldri hørt om noen skader pga dette. Farten endres heller ikke merkbart (uvitenskaplig test en gang, vi byttet litt på å ha den i fri og i gir under seiling og målte gjennomsnittsfart ett minutt av gangen..ingen signifikant forskjell funnet) - om du ikke seiler regatta er det ihvertfall ingen grunn til å bry seg om den mytiske fartsforskjellen mellom fri og låst propell. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Enig med surprise. Sett den i revers. Jeg hadde den alltid i revers når jeg hadde fastpropell. Ta også en titt på Gori foldepropellen med "overdrive". Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 (redigert) Vi har en ny Bavaria 42C med fast trebladet propell, i følge instruksjonsboken skal denne stå i fri under seiling. Når farten passerer6-7kn er det så mye støy fra drevet at en ikke har noen mulightet for å sove i akterlugarene, det er også svært sjenerende i resten av båten. Fikk råd fra en annen seiler at det beste var å sette motoren i revers får å låse propellen når en seiler, dette ble prøvd en gang, men da farten passerte 8-9kn begynte motoren å gå rundt feil vei så det ble kun med ett forsøk. Er nå i dialog med Lunde båt om løsning på problemet, etter min mening burde ikke båten vært solgt med fast propell da støyen fra drevet ødelegger mye av seilopplevelsen. Redigert 2.September.2006 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
GeirT Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 men da farten passerte 8-9kn begynte motoren å gå rundt feil vei så det ble kun med ett forsøk.På vår Bavaria 32 med MD2020 og fast 2-blader går det helt fint å la gearet stå i "akterover" under seiling. Det er vel ulik skrogform/skrogstørrelse/propelltype/diameter, som lager ulik "vindmølle-effekt" ved propellen. Eneste måten å finne det ut, er vel å prøve. Men folderopell er jo så definitivt det beste, på alle måter. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 2.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2006 Motoren rotere feil vei.... dette fenomenet trodde jeg ikke var mulig... Propellen går 0,456 omdreininger pr. motoromdreining. Dette vil si at for hver propell omdreining har motoren gått 2,19 omdreinger... Jeg er litt i tvil på om dette i det hele tatt er mulig med en slik høykomprimert motor, men skal aldri si aldri... Om en setter geraret i forover så kan man slepe denne i gang om farten blir stor nok... 10 knop... Men har en opplevd dette så stemmer det vel... Skal forsøke med gearet i revers når jeg får dratt ut seilene neste gang... men foldepropell er nok på ønskelisten fortsatt, selv om jeg ikke skal seile regatta.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Chrian Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Dersom du setter gearet i forover får det samme virkning som om den står i fri, den kobler ikke inn, trolig noe med hvordan konene i gearet er laget. Motoren gikk ikke fort rundt i revers, det var såvidt den beveget seg, men tror ikke impelleren bla. liker å bli trukket feil vei. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Dersom du setter gearet i forover får du en heller høylydt tikkelyd i gearkassa.Impelleren bryr seg ikke om hvilken vei den går. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Er nok et større problem med smøring. Vil neppe gå fort nok til at oljepumpa gir noe ut og vil ikke gi noe når motren går "baklengs"! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Har aldri sett noen pumpe i 120-drevet. Hele greia er fylt med motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Men det er vel ikke motoren (oljefylt), som går baklengs? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 ref. det Chrian skrev i inlegg #11. Hva skjer med motoren om du setter i gear og propellen begynner å dra motren langsomt rundt ? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 2.September.2006 Del på Facebook Svart 2.September.2006 Jeg misforst den litt. Trodde det henspilte på oljepumpe i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2006 Løfter denne igjen siden jeg kom over dette produktet som forhandles av Nemo Båt Er det nogen her som kjenner til dette produktet og ikke minst hvordan den fungere, eller er tenkt å fungere Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nefertiti Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Lignende prinsipp Max-prop er iallefall dyre, og skal visstnok være "best" for de som har fast aksel, uten at jeg vet hvorfor. Men båten din fortjener noe annet enn standard fast propell. Kanskje så mye som en halv knops økning i fart er hyggelig også for de som ikke seiler regatta. Og bekymring for å dra rundt ditten og datten alene er det også verdt det. Har seilt endel charterbåter med fast propell. Vi satte alltid båten i gir (revers) for å stoppe propellen. Opplevde aldri at den klarte å dra rundt noe motor. (Fint å leie båt...da kan sånt testes...). Og det gjerne i hastigheter på 8-9 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 16.September.2006 Del på Facebook Svart 16.September.2006 Jeg mener at en trebladet foldepropell fra Volvo koster ca. 12 000,-. Da synes jeg en propell i kompositt er dritdyr til 10 500,-. Forøvrig har vi Volvo trebladet foldepropell på vår Dufour 365 og jeg er imponert over virkningsgraden også under bakking. Jeg kan klart anbefale denne propellen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Har 3 blader foldeprop. Hadde fast propell i 3 uker.Var vanvittig lyd vis den sto i fri. Hadde den også i revers. Faktisk veldig godt fornøyd med flex o fold propellen fra Volvo. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
olpi Svart 17.September.2006 Del på Facebook Svart 17.September.2006 Sjekk også Gori sine foldepropeller. Du finner de på Her . I katalogen som du fnner under kundeservice ser man bilder av hvordan 3-blads fungerer på side 38. 3- blads med "overdrive", dvs 2 forskjellige stigninger fremover skal være noe av det beste man får kjøpt. Dyrt er det, men det er vel alltid de beste. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2006 Det var ikke noe å si på prisen på denne Gori med "overdrive".... drøye 23000 til Stauden II, blank og fin var den jo, og etter både prisen og bilde så bør den jo være laget av gull.. Det er vel dobbelt så mye som andre fabrikanter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 ja, de er dyre som h....., men de skal være de beste. Blir kanskje som å sammnelikne Bavaria og Halllberg Rassy De har dessuten blitt solgt i mange år så det er kunder som vil ha slike. Ville bare gi deg info om de slik at du har oversikt over hva som finnes. Jeg har ikke bedt deg om å kjøpe den Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.September.2006 Del på Facebook Svart 18.September.2006 Synes Volvo sin fungerer bra. Litt avhenging av hvilke egenskaper du setter høyest. Men det må være 3 blader til din D2 motor. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.