Jump to content

Foldepropell vs fastpropell


Sydvesten

Recommended Posts

Satser på at tollerne på Torp ikke stiller spørsmålet om vi blir stoppet i tollen ved returen... om de gjør så faller totalbeløpet under det som jeg og min kone kan ha med oss lovlig tilbake kongeriket

 

Du husker på det faktum at er det en pakke er det en kvote?

 

Altså..

Si at to personer drar til Sverige, og kjøper vin.. Så kjøper man en 3-liter, for man kan jo ha med 2 liter hver..

Den 3-literen er for mye for en kvote, og altså ulovlig å ta med inn uten å betale avgift.

 

Samme blir det vel med en pakke, er det ei pakke til 10000,- kan du ikke dele på 2, og da tro det er 2 kvoter.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel å strekke denne debatten litt langt med tanke på toll, men på toll.no står det inten om at to personer ikke kan ta med tre duppedingser til en samlet verdi av 10500 kroner inkl UK.VAT, det er en grense oppad til 6000 kr. pr. person. Om dette skulle vise seg å være et problem så for vi bare fordele dingsene slik at de ikke overstiger 6000 kroner pr. person... værre er det i grunnen ikke..

 

Det blir jo det samme om vi har en felles koffert som inneholder dette sammen med den lovlige taxfreekvoten for oss begge. Det er så vidt meg bekjent ikke noe krav om begge på bære hver sin koffert gjennom tollen, blir vi stoppet ja så stopper selvsagt begge av oss... for å være helt ærlig så ser jeg ikke problemet her... så dette skal nok gå rimelig bra uten at jeg blir stemplet som kriminell.. Jeg kan til og med sende en claim for betalt engelsk vat på flyplassen og få denne refundert der... Dette medfører at selv den dyreste dingsen vil få en verdi som er godt under 6000 kroner

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke legge meg opp i hva slags utstyr som er viktigst, men jeg kan underskrive på at en trebladet propell gir vesentlig bedre manøvreringsegenskaper for båter av denne størrelsen. Da tenker jeg ikke på fart, men på denslags egenskaper man setter pris på i trange havner. Det er også et absolutt krav at propellen åpner seg hver eneste gang man ønsker å bakke. :yesnod:

 

Et alternativ til foldepropell er propell med blader som vrir seg. Kiwiprop er en ganske populær sak, men sjekk om den er godkjent for ditt seildrev. Det er litt for dumt å bruke propell som får seildrevprodusenten til å oppheve eventuelle produktgarantier. En annen parameter ved valg av propell er om det er mulig å montere taukutter.

 

Jeg ville ikke vært foruten min trebladers foldepropell.

 

Med hensyn til å oppnå best toppfart er jeg egentlig ikke så interessert, og bryr meg heller ikke så mye om jeg sparer noen liter diesel i løpet av sesongen. Jeg bruker ikke så mye diesel uansett. Egenskaper når jeg bruker både seil og motor er heller ikke så interessante, for det skal ikke så mye til at seilene mister mye av sin virkning og blir rene støtteseil når jeg bruker motor i tillegg. Husk også på at det er ikke bra for motoren om den går mens båten krenger for mye.

 

Nye seil gir langt mer utbytte i form av fart, men prismessig er selv en avansert foldepropell billigere. Jeg er redd for at jeg hadde hatt fritt valg på øverste hylle med hensyn til foldepropell dersom jeg hadde brukt penger på propell i stedet for å bytte ut fokka. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noe å si på prisen på denne Gori med "overdrive".... drøye 23000 til Stauden II, blank og fin var den jo, og etter både prisen og bilde så bør den jo være laget av gull.. Det er vel dobbelt så mye som andre fabrikanter...

 

Mye bra er sakt her inne nå. Så da får jeg også si mitt,

3 blader, og GORI hvis du skal ha det beste,

Gori er best p.g.a.

Fisker ikke garn/plastposer ect. da den folder seg perfekt bakover.

Den har også overdrive som reduserer støy ved motorseiling og sparer drivstoff./lengre rekkevidde.

Jeg har en 3 blads Gori 18 x 14. motor 56HK yanmar, 41 fots båt.

en virkelig god investering.

og fikk merkbart mye bedre seilefart ved lite vind. her tror jeg at bortimot 1 knop økning , i forhold til min gamle fast 3 blads prop.

 

Men "money" snakker. :discuss:

 

Jeg ville valgt Gori nok en gang.

 

Lykke til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har du adressen til UK ? siden jeg skal over dit en liten tur om 14 dager

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva tror så herrene/(damene om de er her da) om dette produktet fra Vectra Marine i United Kingdom Er noe greier til den nette sum 795£ plus VAT.. prisen er jo ikke så gale, men hvordan prisen er om en tar med kvlitetet og funksjonalitete, ja det vet ikke.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med Volvo AB i Sverige. Ring Marieholm i Strømstad. En kompis sparte en del penger på handle der. Evnt sjekk priser i UK.

 

Når det gjelder det produktet du viser til, aner jeg ikke. Men i og med att propellen har mye og si

for manøvering vil jegvære sikker på att jeg valgte rett.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kivipropellern ser spennende ut, men kan ikke finne noe teknisk data på den. Prisen var ikke så avskrekkende men den er er vel fabrikert utenfor EU-området noe som gir et betydelig påslag ved handel fra England.

Ang. Volvos trebadet foldeprop. som jeg har hatt på en tidligere båt - så gav den betydelig bedre framdrift mot sjø og strøm uten at marsfarten på flatt vann ble vesentlig bedre. Bakkeegenskapene ble også betydelig forbedret. (Alt dette sett i forhold til en standard 2 bladet Volvo foldep.) En ulempe var legeringen- skjell og rur trivdes svært bra på den, skulle tro det var sjellfor i legering. Jeg har nå en fast propell på min 49 hk Perkins, men kunne vel tenke meg en folder.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva tror så herrene/(damene om de er her da) om dette produktet [...]

Som jeg allerede har skrevet er Kiwi-propellen populær i enkelte miljøer. Yanmar godkjente en av dem (for seildrevet SD20) i sommer, men for en annen (for seildrevet SD50) ble godkjenningen utsatt. Ettersom propellen er laget i New Zealand tviler jeg på at den er så mye dyrere enn nødvendig desom du kjøper den i en britisk forretning.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Yachting Monthly har viet 2 sider til Kiwi-propellen i oktoberutgaven (sidene 74-75).

 

Samme blad har også en artikkel om Norge :yesnod: (sidene 92-93).

Practical Sailor (amerikansk blad) hadde også svært rosende omtale av Kiwi-propellen i februarnummeret. Dette er et blad som ikke har annonser, så de trenger ikke skryte av produkter for å blidgjøre annonsører.

 

Den måten de hadde testet propellen på, var rett og slett langtidstest i praktisk bruk. Propellen var montert på en båt som har seilt rundt omkring i verden i flere år. Det interessante var at det sto at båten for tiden befant seg i Norge. Kan det være samme kilden som Yachting Monthly har brukt, siden det både er omtale av Kiwi-propellen og Norge ? Husker ikke navn på denne båten, jeg er på jobb nå og bladet ligger hjemme.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...