Jump to content

Foldepropell vs fastpropell


Sydvesten

Recommended Posts

Løfter denne litt igjen i håp en konstruktiv båtdebatt igjen på fromuet..

 

Snakket med båtkollega i går angående foldepropell, han har nå seilt en sesong med en 3 blader VP foldepropell i sin 30 foter.. uten at han kunne merke nevneverdig forskjell i forhold til fast ptropell.. en annen nabo har to blad foldepropell på sin 32 foter heller ikke han kunne med hånden på hjerte melde om revulosjonerende fartsøkning basert på propellbytte fra fast til folde, faktisk ikke noen...

 

Er dette med farstøkning med foldepropell oppskrytt eller det eneste saliggjørende for oss turseilere?... Hvor mye mer blir motstanden av en fast propell kontra en foldepropell... tenker da på den totale mostanden som skal overvinnes ved seilas.. Jeg vil tro at motstanden rundt propellen er minimal sammenlignet med skorget motstand inklussive kjøl, ror og seildrevet..

 

Er det noen som kjenner til noen strømningssimuleringer som har regnet dette.... Det er jo elementær laminær strømningslære som ligger til grunn her vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En en del båtblad i inn- har utland har gjort forsøk med folde- og fast propell, og slik jeg husker det kan det være snakk om rundt 1/2 knop tap med fast. I hvor stor grad en vil vektlegge dette i forbindelse med turseiling er vel en smaksak, men å seil regatta med fast propell uten å få utelling for dette i lystallet er vel en nokså håløs sak.

 

Fremdeles er det ingen som har erfaring med Kiwipropellen eller?

Link to post
Share on other sites

Var medeigar i ein Wasa 360 tidlegare. Den hadde fast trebladar når vi kjøpte han. Monterte på ein Gori tobladar. Fekk ein tydeleg fartsauke. Mest merkbar i lettare vindar. Vil tru at ein halv knops auke er realistisk. Å klare å hevde seg i regatta med fastpropell trur eg er nærmast umogleg.

Link to post
Share on other sites

Har i dag fast 2-bladet, men skal skifte til 3-bladet foldepropell til våren.

 

Når eg gir på anbefalt turtall (max minus 500rpm) graver hekken seg ned slik at sjøen går over lista under badeplattformen. Har da en følelse av at eg drar med meg mye vann som igjen hindrer fremdriften, istedenfor at vannet slipper som det skal bak båten. Vil dette forholdet kunne bli endret med bytte av propell, eller er det bare farten som påvirker hvor mye båten graver seg ned bak?

Link to post
Share on other sites

Skal selv kjøpe en 2 bladers Autoprop fra UK nå i vinter.

Kommer på 11.500,- pluss mva (om jeg blir stoppet i tollen).

 

Fordelen med denne kontra en vanlig foldepropell er denne justerer stigningen mekanisk etter motstand med å føre båten fremover. Vil være spesielt gunstig under labre vindforhold der et lite pådrag fra motor vil gi god fartsøkning.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Er det noen som kan forklare på en folkelig måte, slik at en vanlig dødelig person skjønner hvordan en gori foldepropell med overdrive fungerer i praksis? Rent mekanisk skjønner jeg hvordan den fungerer, men hvor vanskelig er det å vite hvilket "gear" den står i? Er det slik at når jeg bakker ut fra kai og da setter forover, blir det da overdrive modus? Skjønner ikke helt forskjellen på når propellen settes i overdrive og i vanlig modus... Hvor mye mindre turtall er realistisk å få ved f.eks. 6-7 kn. på flatt hav? Regner med noen her har en slik propell...

 

I testen seilmagasinet gjorde en gang i tiden, kom denne propellen meget bra ut, men det ble nevnt litt liten sink anode? Noen med s-drev som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen egen erfaring, men har fått prinsippet forklart. Man skal under normal gange fremover slå bakk på motoren før den atter sette i gir fremover. Momentet vil da medføre at alle propellbladene vrides slik at de får en annen stigning. Hvorvidt det hender at propellen ikke settes i overdrivestillingen vet jeg ikke og den eneste måten å finne ut dette på er vel ved å lære seg å kjenne hva slags fart/akselerasjon båten vil ha i de to ulike stillingene...?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått levert min Bavaria 31 Cruiser med montert propell tupe Autoprop.

For de som ikke vet så er det en foldepropell som justerer stigning etter hvilken motstand den møter i vannet, altså får man utnyttet momentet i motor på lave turtall. Det blir som et "variomat" gir på en snøscooter.

 

Fart oppnådd på flatt vann, full dieseltank og tom vanntank, 1 person og 1 hund ombord.

1500 rpm gir 5,4 knop

2000 rpm gir 6,4 knop

2800 rpm som er fullt pådrag gir 7,2 knop.

 

Ulempen er havnemanøver. Uten at jeg har noe å sammenligne med synes jeg det tar en halv evighet å forandre fartsretning, det krever turtall for at noe skal skje.

Det er heller ingen vibrasjoner eller ulyder som enkelte har rapportert om.

 

Skal bli artig å se om noen andre med B31C kan dele sine erfaringer her med andre typer propeller

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lanber har en D1-20 ombord

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kiwi-propellen har vært på markede en stund. Er det noe som har prøvd den eller kjenner til tester i forhold til andre propeller?

Jeg har bestilt den, skal komme med en testrapport utpå forsommeren når jeg har fått testet.

Blir ingen vitenskapelig test, kun synsing :seeya:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Fart oppnådd på flatt vann, full dieseltank og tom vanntank, 1 person og 1 hund ombord.

1500 rpm gir 5,4 knop

2000 rpm gir 6,4 knop

2800 rpm som er fullt pådrag gir 7,2 knop.

På vår 32 foter har vi MD2020D (19HK) og fast to-blader på S-drev. Gjør vel omtrent samme fart for motor. Reversering/manøvrering med god reaksjon/effekt.

Tror nok at der autoprop og foldepropeller kommer til sin rett er når det gjelder å knipe en knop eller så i en regatta.

Vurderte kjøp av foldepropell da båten var ny, men har aldri angret på at pengene ble brukt til andre duppeditter.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kunne dere sagt noe om hvordan dere oppfatter kreftene når dere skal fra kai (trekk krefter) - når dere får testet det. Jeg tenker spesielt på autoprop som har variabel vridning i forhold til fart gjennom vann. Dette var vel den negative kommentaren til autoprop når Seilmagasinet testet foldepropeller.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er av interesse er ikke toppfarten, men hvor lavt turtall du har i marsjfart. Selv bruker jeg 1800 rpm og 6 knop.

Er enig i disse betrekningene, og det at du gjør drøye 5 knop ved 1500 rpm er meget bra, men en normal fast propell så tilsier dette en fart på rundt 3,5-4 knop ved dette turtallet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...