Jump to content

Foldepropell vs fastpropell


Sydvesten

Recommended Posts

Sydvesten...

Jeg har en 3 bladet Flex-o-fold på min First 35. ( 6,5 ton )

Den ble anskaffet i fjor sammen med ny motor og erfaringen er gode så langt.

Mer kraft både på bakking og manøvrering i trange havner, og farten øker også noen milliknop under seiling. :smiley:

 

Den settes i revers under seiling og er helt lydløs.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste med foldepropell er vel at båten blir lydløs under seil... Har jo blitt var for lyder nå som jeg har oppdaget seilene... foldepropellen står på listen som oversendes nissen om litt, men den topper ikke denne listen.. der troner ankervinsj akter foran autopiloten.... og baugvispen.. deretter kommer den follede propellen..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten

 

Står winchen akter før autopiloten, autopiloten er til kjempehjelp når du holder på med seilene.

Dette særlig ved 2 personer, eller att du ønsker å ta en tur alene. Skulle ved formodning noe sette

seg fast, rullestor f.eks. er det greit med 4 hender.

 

Forstrår av komfortgrunner det med winch akter, men autopilot er ett glimrende hjelpemiddel jeg

bruker vær dag på sjøen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Heisan.

Vi har også B 39 C med en 40hk vp. Jeg har ringt til VP og lagt frem diskusjonen som pågår angående fri/revers ved seil. De sier at motoren skal stå i fri ved seiling med fast propell, om propellen går rund så har det ingen betydning for gea kassen, men så la jeg frem problemet med og få den i fri ved seiling fra 5 knop og oppover, dette gjelda da når jeg skal starte motoren under seiling og det er ikke lett. Jeg klarer ikke og få satt den i fri ved den farten, altså meget stor belastning på gearet nå, ja/nei VP kunne så ikke si hva som var (værst) for gearet. Jeg også plages av denne summelyden ved seiling, derfor står min i gear.

Men det er vel kun seilegenskapene som bedres ved fold propp, eller??

Link to post
Share on other sites

Selv om noen foldepropell fabrikanter mener at de også er mer effektive er det primært for å bedre seilegenskapene. Forsåvidt ikke helt uvesentlig for en seilbåt...

 

Jeg vil tro at seilegenkapene forbedres mer i forhold til pris ved å bytte til foldepropell, enn ved å f.eks bytte seil...For de som har prøvd å fylle en pøs i 5-6 knop vet jo hvor mye motstand det gir

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert, men det må da være to forhold (minst) som har betydning når man kjøper en foldepropell. At den kan foldes og skape minimum av støy og friksjon er en ting. At den fungerer godt som propell både fremover og akterover når motor benyttes er en annen. Det er vel greit å ha en propell med best mulig virkningsgrad når man kjører for motor. F.eks ved vinstille og ved manøvering er det vel viktig at den fungerer optimalt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motstand viktigst...

 

Jeg har en "standard" 2-bladet no-brand foldepropell, som gir forventet toppfart fremover. overhodet ikke vibrasjonsfri, men funker. (Jeg vet jo ikke bedre).

 

Den er særdeles lite effektiv ved revers. Som vel har med at kraften fra bladene i revers vil strebe etter å klappe bladene sammen, og "sentrifuglkraften" fra at propellen går rundt ikke klarer å motvirke dette fullstendig. Men effektivitet i revers har jeg vel kommet frem ikke er så vesentlig. Det er jo bare å gi litt (Mye) turtall så virker det jo...Tross alt er reversering noe jeg gjør svært lite av, og mye støy grunnet høyt turtall tåler man i de sekundene...

 

Når man lærer seg dette kan man bruke det til sin fordel. Når man ankommer brygge kan man legge giret i revers å justere bremseeffekten fra lite til mye med gassen, mens man beholder sig og styring forover. Noen reklamerer med "momentanstopp" ved tomgang, og det er ikke alltid en fordel...?

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt rundt her nå, det ser ut som prisen ligger på rundt 12-15 høvdinger for en slik 3 blader foldepropell enten man kjøper den her eller der...

 

Ja, autopiloten kommer etter ankervinsjen akter for oss... mest fordi vi vi ligger med baug og tamp mot fast grunn i uthavner... og jeg vil ha det enklest... Autopilot har jeg greid meg uten helt til nå, og greier det sikkert litt til også... men kjenner jeg meg rett så er begge deler på plass innen påsken neste år og sjøsjetting uansett..

 

Vinsjen Anchorlift C1212 (1200W) kjøper jeg i England om 14 dager fra Marine Megastore til 608£, radiokontroll til 172£ og el.kit til 64£, vet ikke om jeg trenger så mye mere... men det kan jeg kjøpe hjemme.. totalt blir dette 844£ eller ca. 10400 blanke norske kroner med dagens kurs 12,30..

 

Autopiloten kommer fra uniten i løpet av vinteren og lyder navnet Raymarine..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vinsjen Anchorlift C1212 (1200W) kjøper jeg i England om 14 dager fra Marine Megastore til 608£, radiokontroll til 172£ og el.kit til 64£, vet ikke om jeg trenger så mye mere... men det kan jeg kjøpe hjemme.. totalt blir dette 844£ eller ca. 10400 blanke norske kroner med dagens kurs 12,30..

 

Hva med moms, skal du ikke ha det? :lol:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hva med moms, skal du ikke ha det? :lol:

Satser på at tollerne på Torp ikke stiller spørsmålet om vi blir stoppet i tollen ved returen... om de gjør så faller totalbeløpet under det som jeg og min kone kan ha med oss lovlig tilbake kongeriket

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ihvertfall den nye propellen til Volvo, jeg mente den het FLex o Fold. Uansett er jeg godt fornøyd.

 

Flex-o-Fold er ikke en Volvo propell, men et eget fabrikat. Vet Lunde leverer denne med mange båter - er en kjempebra propell! Jeg har selv Volvo sin egen 3 blader folde, som også er en kjempebra propell! Var en test i Seilmagasinet nr 2/2004 (tilgjengelig på nett for abonenter) hvor begge var testet!

 

SE

Link to post
Share on other sites

De har forskjellige egenskaper, Max-prop skal være bl annet veldig bra ved motorseiling i

tillegg. Men koster ca 25000,- til vår båt. Sjekket dette på messen.

 

Men først og fremst når man seiler, slipper du å høre att akslen går rundt. Den er ikke lydløs.

En 3 bladet har gode manøveregenskaper.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vil det gi økt fart/kraft ved kraftig motvind/motsjø? Eller har det kun med hestekrefter å gjøre...

 

Akselerasjon er vel av mindre betydning for meg iallefall...

 

 

Nei, dette har ikke bare med hk å gjøre. Propellens evne til å ikke kavitere (slippe taket) er vel så vesentlig. På vår gamle Sylfiden prøvde vi forskjellige løsninger. Båten var en 38-foter med depl. ca. 4,5 tonn. Med originalpropellen (to-bladet folde) var det som å manøvrere en 100-tusen-tonner til kai. Det krevde lang planlegging. Og ingen uforutsette hindringer i innseilingsfasen. Med litt vind og sjø, så var seiling alternativet, propellen var ubrukbar. Byttet først til 2-bladet brukt Volvopropell. Maksfart øket fra 5,5- til 8 knop på flatt vann. Resten av egenskapene likeså. Motoren var på 13 hk, og underdimensjonert. Vi endte opp med en to-vinget Gori folde, som gjorde en hederlig innsats, noe lavere enn to-bladet fast.

Link to post
Share on other sites

Min 34 foter veier 4.6 tonn + barskapet, og jeg har altså en "no brand" foldepropell, som kanskje kan byttes siden den begynner å bli litt slarkete. Det hender den "låser seg" i halvåpen stilling (jeg tror det er det som skjer), med nesten null effekt og medfølgende vibrasjoner. Løsningen er jo forsåvidt bare et raskt slag i revers og fram igjen, så pleier det å smette på plass, og holder seg åpen da inntil den klapper sammen igjen. Litt irriterende dog.

 

Trang manøvrering har jeg lært meg å leve med, og det krever planlegging, men er helst vinden som er problemet.

 

Topper 6.8 knop på flatt vann, marsjer greit på 6 knop, med mindre det er kuling og bølger midt imot. Da er nok farten heller under enn over 2 knop. Så da må seilene opp...Men kan en annen propell virkelig gjøre forskjell på de stakkars få 15 hestene.

 

Vil f.eks en tobladet Gori som ikke er så altfor dyr være bedre?

 

Forsåvidt er jeg vel så opptatt av redusert motstand siden jeg seiler regatta innimellom.

Link to post
Share on other sites

Min 34 foter veier 4.6 tonn + barskapet, og jeg har altså en "no brand" foldepropell, som kanskje kan byttes siden den begynner å bli litt slarkete.

 

Det skulle forundre meg mye om du ikke finner "Alco-Flip" stanset med små bokstaver inn et sted på din propeller. De produseres i Sverige og satt som standard propell på veldig mange svenske båter i mange år. Bl.a. Omega. Jeg husker i farta ikke navnet på fabrikken men jeg har hatt kontakt med dem angående skifting av gummidemperen. Jeg tror de håller til i Örebro. På adressen www.alcopropeller.se finnes det kontaktinfo. De het noe annet tidligere men dette er sikkert samme selskapet.

Link to post
Share on other sites

Kikket på denn 4 bladeren, minste diameter er 20" men skulle ikke tro at det er noe problem for seildrevet som er hektet på en D2-55 maskin.. på reklame bildet fra Vovlo Penta er det en slik 4 blader forldepropell som er avbildet....

 

Jeg formoder prisen også er helt gull på en slik gullfarget sak... :lol:

 

Lagt til:

Minste 4 blader fra Volvo er 20"x14" og den blir for tung for Stauden II.... så da er det helt utelukket....

 

18"x12" 3 blader er vistnok brukbare greier på min skute

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...