bliss X Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Har 3 bladers foldepropell fra Volvo Penta. Fungerer helt greit Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Satser på at tollerne på Torp ikke stiller spørsmålet om vi blir stoppet i tollen ved returen... om de gjør så faller totalbeløpet under det som jeg og min kone kan ha med oss lovlig tilbake kongeriket Du husker på det faktum at er det en pakke er det en kvote? Altså.. Si at to personer drar til Sverige, og kjøper vin.. Så kjøper man en 3-liter, for man kan jo ha med 2 liter hver.. Den 3-literen er for mye for en kvote, og altså ulovlig å ta med inn uten å betale avgift. Samme blir det vel med en pakke, er det ei pakke til 10000,- kan du ikke dele på 2, og da tro det er 2 kvoter. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2006 Det blir vel å strekke denne debatten litt langt med tanke på toll, men på toll.no står det inten om at to personer ikke kan ta med tre duppedingser til en samlet verdi av 10500 kroner inkl UK.VAT, det er en grense oppad til 6000 kr. pr. person. Om dette skulle vise seg å være et problem så for vi bare fordele dingsene slik at de ikke overstiger 6000 kroner pr. person... værre er det i grunnen ikke.. Det blir jo det samme om vi har en felles koffert som inneholder dette sammen med den lovlige taxfreekvoten for oss begge. Det er så vidt meg bekjent ikke noe krav om begge på bære hver sin koffert gjennom tollen, blir vi stoppet ja så stopper selvsagt begge av oss... for å være helt ærlig så ser jeg ikke problemet her... så dette skal nok gå rimelig bra uten at jeg blir stemplet som kriminell.. Jeg kan til og med sende en claim for betalt engelsk vat på flyplassen og få denne refundert der... Dette medfører at selv den dyreste dingsen vil få en verdi som er godt under 6000 kroner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Du tar feil. Man har lov til å ha 3 liter hver med seg inn til Norge, altså en 3l pr pers. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Du tar feil. Man har lov til å ha 3 liter hver med seg inn til Norge, altså en 3l pr pers. Så kvotene er endret relativt nylig da? Det er ikke så lenge siden det var ulovlig ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 ändrades i sommar..... kommer ikke ihåg datum, någon skrev om det her på BP Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olpi Svart 19.September.2006 Del på Facebook Svart 19.September.2006 Så kvotene er endret relativt nylig da?........ Ja. HER finner du de nye kvotene. Sitér dette innlegget Link to post
Grunna Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Sjekk Autoprop, med automatisk optimal variabel stigning. Fant en interessant test fra Seilmagasinet der bla. Autoprop er med og fikk dommen - Den optimale cruisingpropellen. http://www.progressing.no/publikasjoner/Fo...ilmagasinet.pdf Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
Sjøtummel Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Jeg skal ikke legge meg opp i hva slags utstyr som er viktigst, men jeg kan underskrive på at en trebladet propell gir vesentlig bedre manøvreringsegenskaper for båter av denne størrelsen. Da tenker jeg ikke på fart, men på denslags egenskaper man setter pris på i trange havner. Det er også et absolutt krav at propellen åpner seg hver eneste gang man ønsker å bakke. Et alternativ til foldepropell er propell med blader som vrir seg. Kiwiprop er en ganske populær sak, men sjekk om den er godkjent for ditt seildrev. Det er litt for dumt å bruke propell som får seildrevprodusenten til å oppheve eventuelle produktgarantier. En annen parameter ved valg av propell er om det er mulig å montere taukutter. Jeg ville ikke vært foruten min trebladers foldepropell. Med hensyn til å oppnå best toppfart er jeg egentlig ikke så interessert, og bryr meg heller ikke så mye om jeg sparer noen liter diesel i løpet av sesongen. Jeg bruker ikke så mye diesel uansett. Egenskaper når jeg bruker både seil og motor er heller ikke så interessante, for det skal ikke så mye til at seilene mister mye av sin virkning og blir rene støtteseil når jeg bruker motor i tillegg. Husk også på at det er ikke bra for motoren om den går mens båten krenger for mye. Nye seil gir langt mer utbytte i form av fart, men prismessig er selv en avansert foldepropell billigere. Jeg er redd for at jeg hadde hatt fritt valg på øverste hylle med hensyn til foldepropell dersom jeg hadde brukt penger på propell i stedet for å bytte ut fokka. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Det var ikke noe å si på prisen på denne Gori med "overdrive".... drøye 23000 til Stauden II, blank og fin var den jo, og etter både prisen og bilde så bør den jo være laget av gull.. Det er vel dobbelt så mye som andre fabrikanter... Mye bra er sakt her inne nå. Så da får jeg også si mitt, 3 blader, og GORI hvis du skal ha det beste, Gori er best p.g.a. Fisker ikke garn/plastposer ect. da den folder seg perfekt bakover. Den har også overdrive som reduserer støy ved motorseiling og sparer drivstoff./lengre rekkevidde. Jeg har en 3 blads Gori 18 x 14. motor 56HK yanmar, 41 fots båt. en virkelig god investering. og fikk merkbart mye bedre seilefart ved lite vind. her tror jeg at bortimot 1 knop økning , i forhold til min gamle fast 3 blads prop. Men "money" snakker. Jeg ville valgt Gori nok en gang. Lykke til. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
olpi Svart 20.September.2006 Del på Facebook Svart 20.September.2006 Har vel etter hvert kommet frem at det er mer enn lite støy som betyr noe ved valg av propell Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Har noen sjekket priser på disse forskjellige propellene i utlandet, er det noe og hente her tro. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Har noen sjekket priser på disse forskjellige propellene i utlandet, er det noe og hente her tro. Maxprop 25000 i Norge , 15 i UK. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 21.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2006 Har du adressen til UK ? siden jeg skal over dit en liten tur om 14 dager Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 (redigert) Det var en av gutta på Stavanger seil som fortalte det på "Sjøen for alle" Lillestrøm. Det var også de som stilte den ut. Redigert 21.September.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hulda Svart 21.September.2006 Del på Facebook Svart 21.September.2006 Har du adressen til UK ? siden jeg skal over dit en liten tur om 14 dager Prøv denne http://www.max-prop.com/3-blade-classic.html Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2006 (redigert) Hva tror så herrene/(damene om de er her da) om dette produktet fra Vectra Marine i United Kingdom Er noe greier til den nette sum 795£ plus VAT.. prisen er jo ikke så gale, men hvordan prisen er om en tar med kvlitetet og funksjonalitete, ja det vet ikke. Redigert 22.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Har du sjekket med Volvo AB i Sverige. Ring Marieholm i Strømstad. En kompis sparte en del penger på handle der. Evnt sjekk priser i UK. Når det gjelder det produktet du viser til, aner jeg ikke. Men i og med att propellen har mye og si for manøvering vil jegvære sikker på att jeg valgte rett. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 (redigert) Kivipropellern ser spennende ut, men kan ikke finne noe teknisk data på den. Prisen var ikke så avskrekkende men den er er vel fabrikert utenfor EU-området noe som gir et betydelig påslag ved handel fra England. Ang. Volvos trebadet foldeprop. som jeg har hatt på en tidligere båt - så gav den betydelig bedre framdrift mot sjø og strøm uten at marsfarten på flatt vann ble vesentlig bedre. Bakkeegenskapene ble også betydelig forbedret. (Alt dette sett i forhold til en standard 2 bladet Volvo foldep.) En ulempe var legeringen- skjell og rur trivdes svært bra på den, skulle tro det var sjellfor i legering. Jeg har nå en fast propell på min 49 hk Perkins, men kunne vel tenke meg en folder. Redigert 22.September.2006 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Hva tror så herrene/(damene om de er her da) om dette produktet [...] Som jeg allerede har skrevet er Kiwi-propellen populær i enkelte miljøer. Yanmar godkjente en av dem (for seildrevet SD20) i sommer, men for en annen (for seildrevet SD50) ble godkjenningen utsatt. Ettersom propellen er laget i New Zealand tviler jeg på at den er så mye dyrere enn nødvendig desom du kjøper den i en britisk forretning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Yachting Monthly har viet 2 sider til Kiwi-propellen i oktoberutgaven (sidene 74-75). Samme blad har også en artikkel om Norge (sidene 92-93). Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Mars.2007 Del på Facebook Svart 9.Mars.2007 Jeg trodde Flex-O-Fold var et uavhengig merke? Volvo har vel egen foldepropeller. Har en trebladet Flex-O-Fold og det er på tide å bytte anode. Er det noen som vet om en forhandler av disse i Grenlands området? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 9.Mars.2007 Del på Facebook Svart 9.Mars.2007 Har du kjøpt propell "sydvesten" eller kommet videre i vurderinger ang pris/type. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Mars.2007 Del på Facebook Svart 9.Mars.2007 Yachting Monthly har viet 2 sider til Kiwi-propellen i oktoberutgaven (sidene 74-75). Samme blad har også en artikkel om Norge (sidene 92-93). Practical Sailor (amerikansk blad) hadde også svært rosende omtale av Kiwi-propellen i februarnummeret. Dette er et blad som ikke har annonser, så de trenger ikke skryte av produkter for å blidgjøre annonsører. Den måten de hadde testet propellen på, var rett og slett langtidstest i praktisk bruk. Propellen var montert på en båt som har seilt rundt omkring i verden i flere år. Det interessante var at det sto at båten for tiden befant seg i Norge. Kan det være samme kilden som Yachting Monthly har brukt, siden det både er omtale av Kiwi-propellen og Norge ? Husker ikke navn på denne båten, jeg er på jobb nå og bladet ligger hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Kiwi-propellen har vært på markede en stund. Er det noe som har prøvd den eller kjenner til tester i forhold til andre propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.